کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت های غربی از خیانت های آل سعود به بیت المقدس

چرا مسلمانان حق دارند عکس خادمین الحرمین را آتش بزنند؟

22 آذر 1396 ساعت 9:32

کار به جایی رسیده که حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که ولی‌عهد عربستان پیام داده که از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس پشتیبانی خواهد کرد.


گروه بین الملل جهان نیوز: چند روز قبل بود که یک رسانه آمریکایی از پیشنهاد ولیعهد عربستان به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای چشم پوشی از بیت المقدس خبر داد.

بر پایه گزارش نیویورک تایمز ابومازن یک ماه پیش به عربستان سفر کرد تا با مقامات ریاض درباره تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، رایزنی کند. وی در این سفر با محمد بن سلمان پشت درهای بسته دیدار کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، بن سلمان به ابومازن گفته است کشور مستقل فلسطین می تواند تشکیل شود به شرطی که از بخشی هایی از کرانه باختری چشم بپوشد، شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری که به اعتقاد همه غیرقانونی هستند پا برجا بمانند، فلسطینی ها دیگر بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت خود ندانند و آوارگان فلسطینی نیز حق بازگشت نداشته باشند.

چند روز بعد از گزارش این روزنامه آمریکایی، یک روزنامه انگلیسی نیز در مطلبی با عنوان «جارد کوشنر در حال آشوب‌آفرینی در خاورمیانه است» تصمیم اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس را حاصل توافق «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی دانست.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشته است: «به نظر می‌رسد کوشنر در نقش خود به عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده که می‌تواند سراسر خاورمیانه را دوباره طراحی کند. او اکنون با دوست صمیمی جدیدش، محمد بن سلمان 32 سال در حال آشوب‌آفرینی در خاورمیانه هستند.»

گاردین به سفر اخیر کوشنر به ریاض و دیدار او با بن سلمان اشاره کرده و نوشته گزارش‌ها حاکی است دو طرف تا پاسی از شب بیدار بوده و طرح‌هایی را برای منطقه تدوین کرده‌اند. مشخص نیست که آنها در آن دیدار بر سر چه مسائلی توافق کرده‌اند، اما ترامپ بعد از سرکوبگری‌های اخیر بن سلمان و دستگیری شاهزاده‌های سعودی، در توئیتی با بیان اینکه به بن سلمان «اعتماد بالایی» دارد، او را مورد تمجید قرار داد.

اما ائتلاف کوشنر و بن سلمان، اهدافی فراتر از ریاض را دنبال می‌کنند: «سعودی‌ها و آمریکایی اکنون در حال پیشبرد توافقی محرمانه برای «صلح» میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند که بیش از هر زمان دیگر به نفع اسرائیل است.»

همچنین روزنامه انگلیسی اکونومیست نوشت: احتمال اینکه ترامپ بدون آنکه سعودی‌ها به‌صورت خصوصی به وی اطمینان داده باشند که نگرانی‌هایی بزرگ‌تر دارند، در مسیراعلام پایتختی قدس برای اسرائیل گام نهاده باشد،‌ کم است.

اما در ادامه سعودی ها گرچه تلاش کردند با صدور بیانیه های خود را مخالف انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نشان بدهند ولی حتی خبرگزاری ها غربی نیز این مساله را ظاهری خواندند.

همچنانکه خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشته است که عربستان با وجود اعلام ناخرسندی از به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، در پشت صحنه تشکیلات خودگردان را برای پذیرش «طرحی غیرمنصفانه» برای سازش با اسرائیل تحت فشار قرار داده است.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشته است که عربستان سعودی با وجود ابراز خشم از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با طرح واشنگتن برای پیشبرد مذاکرات سازش همراه است.

رویترز با اشاره به بیانیه‌های عربستان علیه تصمیم ترامپ، نوشته است: «اما مقامات عربی به صورت خصوصی می‌گویند که به نظر می‌رسد ریاض با راهبرد کلی‌تر ایالات متحده در مورد یک طرح صلح اسرائیلی-فلسطینی که فعلا در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، همراه است.»

چهار مقام فلسطینی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد جزئیات «معامله‌ای جامع» که انتظار می‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ از سوی دولت آمریکا رونمایی شود، گفت‌وگو کرده‌اند.

یکی از مقامات می‌گوید بن سلمان دیدار ماه نوامبرش با عباس، از او خواسته از طرح واشنگتن حمایت کند.
یک مقام فلسطینی دیگر می‌گوید بن سلمان به عباس گفته «صبور باش، به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید. روند صلح پیش می‌رود.»

اما نهایتا کار به جایی رسیده که حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که ولی‌عهد عربستان پیام داده که از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس پشتیبانی خواهد کرد.

کانال خبری «نورس» به نقل از شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد که «محمد بن سلمان» به «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده که عربستان از تصمیم ترامپ در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت خواهد کرد.

بر این اساس، بن‌سلمان اما شرطی را مطرح کرده که باید برای یک یا دو هفته تظاهراتی در محکومیت آن برگزار شود، در عین حال عربستان تبعات افکار عمومی جهان اسلام را کنترل خواهد کرد و تضمین می‌دهد که آرامش را برای دولت آمریکا تأمین کند.

لازم به ذکر است، مردم فلسطین در روز تظاهرات خشم خود که در محکومیت تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس اشغالی برگزار شد، تصویر ولیعهد سعودی را در کنار تصاویر ترامپ و نتانیاهو به آتش کشیدند.


کد مطلب: 572596

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/572596/چرا-مسلمانان-حق-عکس-خادمین-الحرمین-آتش-بزنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com