جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۴
۲۸

شهید نابغه ایرانی که به دستور صدام با دو جیپ پیکرش را به دو نیم تقسیم کردند!/ فیلم+صوت+تصاویر

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 571999
سرلشكر خلبان «علي اقبالي دوگاهه»در حالي كه زنده به اسارت مزدوران عراقي درآمده بود، به دليل ضربات مهلكي كه نيروي هوايي ارتش ايران در نخستين ماه جنگ بر پيكر ماشين جنگي عراق وارد نموده بود به دستور صدام و براي ايجاد رعب و وحشت در بين ساير خلبانان كشورمان، برخلاف تمامي موازين انساني و موافقت نامه هاي بين المللي رفتار با اسرا، به فجيع‌ترين و بيرحمانه ترين وضع به شهادت رسيد.
شهید نابغه ایرانی که به دستور صدام با دو جیپ پیکرش را به دو نیم تقسیم کردند!/ فیلم+صوت+تصاویر
گروه فرهنگ جهان نيوز، حامد زبیراوی: در این گزارش با جوان ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد سرلشكر خلبان «علي اقبالي دوگاهه» و داستان عجيب شهادتش بيشتر آشنا می شويم.

او اهل رودبار استان گيلان بود. وي در ۲۵ سالگي استاد خلبان جنگنده f-5 و در ۲۷ سالگي با درجه سرگردي جزو افسران ارشد نيروي هوايي ارتش ايران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابايي» و سرلشگر خلبان «مصطفي اردستاني» از شاگردان تحت آموزش ايشان بودند.


آموزش در آمريكا: وي تكميل دوره خلباني را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷در پايگاه هوايي ويليامز شهر فنيكس ايالت آريزوناي امريكا را به پايان رساند و كسب رتبه نخست در بين بيش از ۴۰۰ دانشجوي خلباني از كشورهاي مختلف به عنوان خلبان نمونه اين پايگاه را از آن خود نمود .

امتيازات خلباني كه او در پايگاه ويليامز آمريكا بدست آورد شامل ركوردهايي بود كه تا آن زمان هرگز در آن پايگاه هوايي ثبت نشده بود. بطوري كه تمامي اساتيد پرواز هواپيماهاي جنگي آمريكا را شگفت زده نمود. و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال 1348 آموزش هاي تاكتيكي هواپيماي شكاري اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شكاري تاكتيكي اف5 تايگر در گردان 43 شكاري، فعاليت هاي پروازي خود را در پايگاه هوايي دزفول آغاز كرد.

در سال 1351 بين خلبانان تمام پايگاه ها در پايگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بين تمامي خلبان ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفي شد در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره كارشناسي تفسير عكس هاي هوايي و مديريت اطلاعات و عمليات هوايي مجددا به امريكا اعزام گرديد .

پس از بازگشت در پايگاه هاي هوايي بوشهر و تبريز به خدمت پرداخت شهيد اقبالي در سال 1354 ازدواج كرد كه ثمره آن فرزندي پسر بود كه هم اكنون از پزشكان حاذق كشور است. براساس مدارك موجود در پرونده پرسنلي اين شهيد وي همواره در وضعيت عالي پروازي آكادميك و انضباطي قرار داشته است.

دريافت بيش از سه هزار ساعت پرواز عملياتي و آموزش خلباني به ده ها دانشجوي جوان كه تعدادي از آنها همچون شهيدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابايي و سرلشگر خلبان مصطفي اردستاني به مقام والاي شهادت نايل شده اند و يا به رده هاي ارشد فرماندهي نيروي هوايي رسيده اند كارنامه درخشان شهيد سيدعلي اقبالي است.

در بيان خصوصيات اين شهيد نوشته اند وي فردي به تمام معنا صميمي و مهربان بود فروتن و خويشتن دار گشاده رو و متين آراسته و با اخلاق نيكو و منش بسيارانساني شهيد اقبالي علاقه وافري به قرآن داشت و هرچند وقت كل قرآن را دوره مي كرد.

اين شهيد سعيد در عمليات معروف كمان 99 كه در نخستين روز جنگ تحميلي با شركت 140 فروند جنگنده از پايگاه هاي مختلف انجام شد شركت داشت. سيد شهيد در قالب ليدر دسته 4 فروندي به نام اسكارال از پايگاه دوم شكاري تبريز به هوا برخاست و پس از بمباران پايگاه هوايي موصل، به همراه همه همرزمانش سالم به پايگاه برگشت.

حامد زبیراوی
فیلم کوتاهی درباره جوان ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد
دریافت.mp4

شهادت :
اين هم وطن دلير اكثر تلمبه خانه ها و نيروگاه هاي برق عراق از كار انداخته بود و طرح هاي عملياتي وي باعث گرديده بود صادرات ۳۵۰ ميليون تني نفت عراق به صفر برسد از اين رو صدام جنايتكار به خون اين شهيد تشنه بود . از اين رو به دستور صدام پس از دستگيري بدنش به دو نيمه تبديل شد و نيمي از پيكر مطهرش در نينوا و نيمي در موصل عراق مدفون شد .

شرح كامل شهادت ايشان را در زير بخوانيد و به ديگران هم بفرستيد تا مردم ايران بدانند ما چه عزيزان گمنامي را در نيروي هوايي ارتش داشته ايم كه حتي نام آنها را هم نشنيده ايم .

شهادتش در روز عيد قربان مصادف با اول آبان ماه 1359 رقم خورد. پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنين در منطقه هوايي موصل هواپيمايش مورد اصابت قرار گرفت و در حالي كه به نزديكي مرز ايران رسيده بود هواپيمايش سقوط كرد و در خاك عراق مجبور به خروج اضطراري شد.

در حالي كه زنده به اسارت مزدوران عراقي درآمده بود، به دليل ضربات مهلكي كه نيروي هوايي ارتش ايران در نخستين ماه جنگ بر پيكر ماشين جنگي عراق وارد نموده بود به دستور صدام و براي ايجاد رعب و وحشت در بين ساير خلبانان كشورمان، برخلاف تمامي موازين انساني و موافقت نامه هاي بين المللي رفتار با اسرا، به فجيع‌ترين و بيرحمانه ترين وضع به شهادت رسيد.

بدستور صدام ملعون، دو ماشين جيپ از دو طرف با طناب هايي كه به بدن اين خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نيم كردند. به طوري كه نيمي از پيكر مطهرش در نينوا و نيمي در موصل عراق مدفون شد. اين جنايت به حدي وحشيانه بود كه رژيم بعثي در تلاشي بيشرمانه براي سرپوش گذاشتن بر اين جنايت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهيد مظلوم خودداري مي كرد و طي ۲۲ سال هيچگونه اطلاعي از سرنوشت وي موجود نبود؛

تا اين كه در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش هاي موجود عملياتي و اطلاعاتي، و نامه ارسالي كميته بين‌المللي صليب سرخ جهاني مبني بر شهادت ايشان و اظهارات ديگر اسراي آزاد شده وخلبانان اسير عراقي، شهادت خلبان علي اقبالي دوگاهه محرز شد.

پيكر مطهرش كه بخشي از آن غريبانه در قبرستان محافظيه نينوا و بخشي ديگر در قبرستان زبير موصل به خاك سپرده شده بود، با پيگيري كميته جستجوي اسرا و مفقودين وكميته بين‌المللي صليب سرخ جهاني، به همراه پيكرهاي مطهر تني چند از ديگر خلبانان شهيد نيروي هوايي، پس از ۲۲ سال دوري از وطن، در ميان حزن و اندوه خانواده، ياران و همرزمانش به ميهن بازگشت و به شكلي بسيار با شكوه و تاريخي در ميدان صبحگاه ستاد نيروي هوايي تشييع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار ساير همرزمانش آرام گرفت.يادش گرامي و راهش پر رهرو باد.


 به یاد شهید خلبان علی اقبالی کسی که استاد شهید خلبان عباس بابایی بود
دریافت.mp3


































https://jahannews.com/vdchwznmw23nqwd.tft2.html
jahannews.com/vdchwznmw23nqwd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان بود شما ها توگزینش ردش می کردید!
نه خدا وکیلی؟؟
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر.
این بزرگواران ابتدا گزینش و استخدام شدند و بعد هم رزمنده شدند.
این درجه از شهادت ارتقاست...ارتقا از عالی به متعالی
مگه مدافعان حرم هم اکنون گزینش می شوند؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم
ملت
Iran, Islamic Republic of

شهید سرافراز اسلام من رو ببخش ولی شاید به حرمت خون پاکت بیدار شویم.
االهم الرزقنا شهادت فی سبیلک.
آمین
سعید
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و نامش گرامی باد .
حسین-بوشهر
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد.
مهدي
Iran, Islamic Republic of
سلام و رضوان الهي بر ارواح طبيه ي شهيدان كه ايران اسلام را بيمه كردند.
Armenia
به احتمال قوی به سفارش آمریکای جنایتکار و به دستور صدام گور به گور شده انجام شد.
Iran, Islamic Republic of
تا بحال اسمی از این شهید بزرگوار نشنیده بودم لطفا از این شهیدان بیشتر بنویسید
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم. چرا باید فلان خواننده یا ورزشکار خارجی بیشتر از این شهید معرفی شده باشد!!!؟
مهر علی شعبانلو
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد امیدوارم رهرو خوبی برای آن شهید عزیز باشیم.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
درود خداوند براین عزیزان ایران اسلامی
سلام برخانواده محترم این شهید بزرگوار
Iran, Islamic Republic of
خوش بحالش ما که به حالش غبطه میخوریم انشالله خدارحمتش کند . خداوند در دو عالم به ایشان کرامت داده است . ایکاش مارو شفاهت کند .
Iran, Islamic Republic of
نخبه تو بودی دگران ....
Iran, Islamic Republic of
یا حسین شهید، دلم پوکیده، چه کسانی برا انقلاب و نظام خونشون ریخته چه جونورایی دارن از بیت المال می دزدن، یا حسین جان شرمنده تو و بچهاتیم
سید مهدی آقایی
Iran, Islamic Republic of
یا حسین جان شرمنده تو و بچهاتیم، جان عباست به حق این شهید شافع ما باش روز جزا
Iran, Islamic Republic of
چه زیبا بوده
شهادت هنر مردان خداست
خوش به سعادتشون
روحش شاد
خوب هست این شهدا را بیشتر در جامعه شناخته بشوند تا الگوی برای کودکان و نوجوانان باشند
رر
Switzerland
خداوند اين شهيد را با انبياء و اوليا محشور گرداند به وزير محترم اموزش و پرورش توصيه مي گردد به احترام مقام بزرگ اين شهيد در كتب درسي دانش اموزان از مقام اين بزرگوار تجليل و سر مشق براي جوانان ايران باشد.
Iran, Islamic Republic of
وزیر مشغول واردات لباس است. شاید وقتی دیگر.
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما سرگذشت این قهرمانان ملی نباید در کتابهای درسی گنجانده شود تا نسلهای بعدی بدانند برای عزت ،شرف ، ناموس و خاک ایران چه کسانی فدا شده اند؟ بنده که زمان جنگ را کاملا درک کردم تاکنون نمی دانستم که همچون گوهری مثل این شهید داشتیم و این چنین غریبانه به شهادت رسیده است چه برسد به نسل بعد از جنگ! روحش شاد
شفی زاده
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و قرین رحمت الهی باد. باشد تا نظری از سر محبت به ما خاکیان بنماید تا شاید رستگار و عاقبت بخیر بشویم. ان شاء الله
علی
United Arab Emirates
خدایا ،هرکس در هر لباسی، در هر مقامی و در هر حزبی، که به خون شهدای والامقام و مملکت ایران خیانت میکند، نیست و نابود بگردان
Iran, Islamic Republic of
حالا ببین و دقت کن که شهید والا مقام ما آقای سید علی اقبالی دوگاه در کجای تاریخ ایستاده است و صدام لعین و حرام زاده در کجا؟


خدایش بیامرزد و همنشین امام حسین و حضرت ابوالفضل العباس باشد
پیرزاد
Iran, Islamic Republic of
اشک چشمانم سرازیر شد...چه شیرمردانی را ازدست دادیم.خداوند باسیدالشهدا محشورگرداند...خداوند همانطور که در دنیا صدام راخوار و ذلیل کرد درآخرت هم از قعر جهنم نجاتش نده...
Iran, Islamic Republic of
کدام کلمه پیدا کنیم تا بیانگر شکوه وعظمت این بزرگوارشود چقدر مظلومانه درغربت شهیدشدی داستان سیاوش درشاهنامه واقعیت یافت باید شاهنامه ای دیگربرای شمانوشت کدام انسان باهرمسلکی میتواندبرایت اشک نریزد درودبرروح بزرگت
حمید
Romania
درود بر روان پاکش. به احترامش از جا برمیخزم..
Iran, Islamic Republic of
خدا یا هرکس به خون شهیدان خیانت می کند نابودس کن
Iran, Islamic Republic of
خدا یا هرکس به شهدا خیانت می کنه نا بودش کن