جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳
اوج سردرگمی رسانه های اصلاح طلب

شرق: دولت به خودش رحم کند/ دیگر نمی توان با گفتمان برجام از دولت حمایت و مردم را قانع کرد/ اگر رویکردهای سیاسی دولت عوض شده حداقل به ما اصلاح طلبان بگوید!

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 570528
وقتي پاره‌اي از تغيير رفتارها به آنجا کشيده مي‌شود که دولت محترم گاه نمايندگان و مديران سياسي خود را (اعم از بخشداران و فرمانداران و...) از جريان مقابل خود در انتخابات، انتخاب می‌کند (جرياني که در دوره انتخابات نشان داد فقط با دولت چالش گفتماني ندارد) بدون فهم پشت پرده‌هاي اين شبهه استحاله‌ها ادامه حمايت جريان‌هاي اصيل حامي دولت در انتخابات ٩٦ بسيار دشوار به نظر خواهد رسيد
شرق: دولت به خودش رحم کند/ دیگر نمی توان با گفتمان برجام از دولت حمایت و مردم را قانع کرد/ اگر رویکردهای سیاسی دولت عوض شده حداقل به ما اصلاح طلبان بگوید!
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه های اصلاح طلب این روزها درباه رویکردهای سیاسی دولت و در میزان اعتماد مجدد به اعتدالیون دچار سردرگمی مضاعفی شده اند.

به گزارش جهان نيوز، روزنامه اصلاح طلب شرق معتقد است که دیگر نمی توان با گفتمان برجام از دولت حمایت کرد و اگر دولت نسبت به ایام انتخابات تغییر کرده اگر به مردم نمی توانند دلایل آن را بگویند حداقل به خواص اصلاخ طلب بگوید چه اتفاقی در پشت پرده افتاده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: "هنوز چند هفته از اين پيروزي شيرين نگذشته بود که برخي تغيير رويه‌ها در رفتار دولت محترم نمايان شد و به نگراني برخي از حاميان ديروز و امروز دولت دامن زد. آيا دولت به‌واقع از آنچه به حاميانش وعده داده بود فاصله گرفته است؟ پاسخ به اين پرسش مستلزم دراختيارداشتن اطلاعات کافي از ضرورت‌هاي رفتاري اين روزهاي دولت است. هرچند اين پذيرفته است که بسياري از فرايندهاي پشت‌پرده سیاست بنا به مصلحت‌هايي قابل ‌انتشار در بخش‌هاي عمومي جامعه نيست، اما آيا اين اطلاعات را حتي نمي‌توان در اختيار حلقه‌اي انتخاب‌شده و مدون از شخصيت‌هاي مرجع سياسي که به نوعي پايگاه اجتماعي حامي دولت را نمايندگي مي‌کنند، قرار داد؟ اگر امروز دولت ناچار است ابراستراتژي‌هاي ديگري را به‌جز آنچه در پويش‌هاي انتخابات خود به آن پرداخته پي بگيرد و ضرورت‌هاي ديگري را در کشاکش تعامل با ساختار قدرن برآورد و احيانا مشارکت بيشتر آن بخش از قدرت را در حوزه‌هاي اقتصادي يا توليد اشتغال مهيا كند، مطلع‌بودن نخبگان جريان‌هاي سياسي حامي دولت از اين ضرورت‌ها نبايد چندان دور از انتظار باشد. اگر نمي‌توان اين ضرورت‌ها را در بستر رسانه نقل کرد و به افواه عمومي منتقل كرد؛ لااقل مي‌توان با طراحي يک حلقه اتصال از عناصر مرجع سياسي حامي دولت موضوعات را به اين کنشگران منتقل كرد تا با پي‌ريزي گفتماني متفاوت از گفتمان حمايتي در دوره انتخابات، همچنان حمايت از آن ادامه یابد."

این یادداشت در ادامه نیز تصریح می کند: "امروز در حوزه عمومي جامعه ديگر نمي‌توان فقط با تکيه بر گفتمان برجام و بازسازي دستاوردهاي احتمالي آن از دولت حمايت كرد و بدنه اجتماعي را قانع كرد. اگر بر ناکارآمدي اين گفتمان، ايجادنشدن تحول محسوس در حوزه‌هاي اقتصادي، پولي، بانکي، سياسي و اجتماعي را بيفزاييم، درخواهيم يافت پي‌افکندن يک گفتمان جديد براي حمايت از دولت در جامعه تا چه اندازه (در سايه دلايل غيرشفاف  تغيير رفتار آن) ضروري است. اگر دولت محترم هنوز به پايگاه اجتماعي خود وقعي مي‌گذارد (که معقول بايد بگذارد) لازم است نسبت به بازسازي رابطه خود با پايگاه اجتماعي حامي‌اش اقدام عاجل و مؤثر انجام دهد، وگرنه ريزش‌هايي که اندک‌اندک صداهاي آن در سپهر عمومي به گوش مي‌رسد، سرنوشت دلپذيري را نه براي دولت و نه براي مردم رقم نخواهد زد."

این یادداشت می افزاید: "در شرايطي که دولت عملا ارتباط ارگانيک خود را با پايگاه اصلي اجتماعي‌اش قطع كرده و درعين‌حال با جريان رقيب خود مهربان‌تر مي‌نمايد! و اصولا از ضرورت اين تغيير رفتار دم برنمي‌آورد و پايگاه اجتماعي خود را مدام به گمانه‌زني‌هاي غيرمستند وامي‌دارد، چگونه مي‌توان در سايه ناآگاهي بخش‌هاي مرجعِ پايگاه اجتماعي حامي دولت از اين ضرورت‌ها که منجر به تغيير رفتارهاي دولت شده، هم به ساخت اين گفتمان پرداخت و هم فهم آن را در جامعه ممکن کرد؟ دولت از اين منظر بايد لااقل به خودش رحم کند! مطالبه کنشگران سياسي حامي دولت و در رأس آنها اصلاح‌طلبان نه مشارکت مستقيم در قدرت است و نه حتي هماهنگي در چينش قدرت با آنهاست."

این یادداشت در پایان نیز تصریح می کند: "اصلاح‌طلبان با ادامه روند حمايت مشروط خود از دولت محترم فقط خواستار آن هستند که با فهم همه حقايق لابي‌ها و پشت پرده‌هاي دولت در تعامل با جريان مقابل و احتمالا مشروع‌فرض‌کردن همه اين پشت پرده‌ها (چنانچه با منافع ملي تقابلي نداشته باشد) سبک حمايت خود از دولت و گفتمان آن را بازسازي كرده تا از ريزش احتمالي پايگاه اجتماعي و اصطلاحا «قهر توده‌ها» جلوگيري کنند. يافتن حلقه‌اي قابل اعتماد از ميان شخصيت‌هاي اثرگذار در پايگاه اجتماعي دولت و انتقال اطلاعات مربوط به اين تغيير رويکردها نبايد کار چندان دشواري باشد. وقتي پاره‌اي از تغيير رفتارها به آنجا کشيده مي‌شود که دولت محترم گاه نمايندگان و مديران سياسي خود را (اعم از بخشداران و فرمانداران و...) از جريان مقابل خود در انتخابات، انتخاب می‌کند (جرياني که در دوره انتخابات نشان داد فقط با دولت چالش گفتماني ندارد) بدون فهم پشت پرده‌هاي اين شبهه استحاله‌ها ادامه حمايت جريان‌هاي اصيل حامي دولت در انتخابات ٩٦ بسيار دشوار به نظر خواهد رسيد."
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز ساده نباشید این مطلب به طور زیرکانه ای خواسته ناکارآمدی دولت رو به جریان رقیب و فشارهای آنها به دولت و یا نزدیک شدن دولت به اصولگراها نسبت دهد که همه کذب محض و فرار رو به جلو می باشد
آقای روحانی اگر مثل قبل با نیروهای انقلابی به تقابل برنمی خیزد به خاطر این است که اولا خرش از پل گذشت و با ایجاد جو دو قطبی و ایجاد ترس کاذب از وضع اینده در صورت به قدرت رسیدن نیروهای انقلابی توانست صندلی خویش را حفظ کند و دیگر دلیلی برای ایجاد تقابل انچنانی نمی بیند و دوما اینکه می خواهند کم کم خود را به نیروهای انقلابی به ظاهر نزدیک کنند تا هم از آتش انتقادات آنها بکاهند و هم زمینه را برای اصلا طلبان و طیف خودشان فراهم کنند تا خود را از دولت جدا نگه داشته و در موقع لزوم ناکارامدی ها را به گردن نیروهای انقلابی بیندازند و در انتخابات آتی بهره برداری نمایند
نیروهای انقلابی بهوش باشید والسلام
Iran, Islamic Republic of
فرصت طلبی بیش از این ندیده بودیم. حالا که روحانی به آخرش رسیده و کارنامه اش هم خالی است اینطور میگویند...
دانا
Iran, Islamic Republic of
همه در مناظره های انتخاباتی دیدند که کسی از روحانی دفاع نکرد بلکه از عملکرد اصلاح طلبان دفاع شد، مطمئنا اگر جهانگیری اقبال ملی داشت حالا او رییس جمهور بود بنابراین وقتی جهانگیری برای استعفاکردن تشویق می شود یعنی اصلاح طلبان برنامه خودشان را قرارست طوری دیگر ادامه دهند بخصوص به دلیل انتقاداتی که از دولت می شود باید این طور نتیجه گیری کرد که اصلاح طلبان از قبل چنین برنامه ای داشتند و اکنون که بهانه اش به دست آمده از او جدا می شوند بخصوص که از لاریجانی حمایت نکردند یعنی روسای اصلی ترکیب لاریجانی روحانی و خط مشی این دو را نپذیرفتند چون خط مشی و سیاست از پیش برنامه ریزی شده دارند