سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۴
با عقیم ماندن استقلال اقلیم کردستان:

نگاهی به عملکرد بی بی سی فارسی قبل و بعد از عملیات کرکوک

پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 558712
باید اذعان کرد نقش رسانه های غربی و شاخه های آن که به زبان های مختلف مانند فارسی، عربی و کردی پخش می شوند، در بحران های منطقه خاورمیانه، نقش کاملا تعریف شده ای در جهت منافع غرب دارند و از جمله این منافع طرح موزاییکی کردن کشورهای خاورمیانه و تبدیل آن به بالکان جدید است.
نگاهی به عملکرد بی بی سی فارسی قبل و بعد از عملیات کرکوک
گروه سیاسی جهان نيوز: همه پرسی اقلیم کردستان برای استقلال کامل از سرزمین اصلی عراق در حالی در هفته نخست مهرماه برگزار شد که با پروپاگاندای گسترده شبکه های خبری غربی همراه بود.

به گزارش جهان نيوز، با فروکش کردن بحران تروریسم گروه های تکفیری به خصوص داعش در سوریه و عراق و نزدیکی به لحظه نابودی آنها، به ناگهان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از برگزاری رفراندوم در این اقلیم برای استقلال خبر داد و با وجود مخالفت دولت مرکزی و همسایگان عراق، وی بر آن اصرار ورزید و تنها رژیم صهیونیستی به صورت علنی از این اقدام حمایت کرد. هرچند کشورهای غربی به خصوص آمریکا، تلویحا از رفراندوم استقلال حمایت نکردند اما هیچ نشانه ای بر مخالفت کامل آنها وجود نداشت.

با این حال اما نکته جالب در مورد رفراندوم، گزارش ها و اخباری بود که از سوی رسانه های خبری غربی از این بحران منتشر می شد. در این میان بی بی سی فارسی که هموراه در زمان طرح تجزیه کشورهای منطقه خاورمیانه دستور کار شانتاژ و مشروع کردن آن را در اولویت قرار می دهد، این بار نیز مملو از گزارش، تحلیل و برنامه های گفتگومحور در زمینه استقلال کردستان عراق به عنوان یک قومیت بزرگ در خاورمیانه شد.

این شبکه وابسته به دولت بریتانیا در یکی از تحلیل های خود همزمان با اعلام نتایج نوشته بود: "چرا امثال مولوی عبدالحمید، کاک حسن امینی، جلال جلالی زاده، خالد توکلی، محمدعلی توفیقی، عبدالله رمضان زاده و... از موضوع رفراندوم اقلیم کردستان عراق تحلیلی متفاوت از برخی اصلاح طلبان دارند؟ چرا افرادی مانند هرمیداس باوند، محسن رنانی، احمد نقیب زاده، صادق زیبا کلام و ... توصیه ای متفاوت به دولتمردان ایران می کنند؟ به نظر می رسد آنها خارج از این شبح هراسناک و به صورت واقع گرایانه تری صورت مسئله را می بینند."

در ادامه این تحلیل اقدامات ایران در قبال کردستان را مانع تحقق رویای کردستان مستقل نمی بیند و حتی به سپاه قدس نیز که در این سال ها مانع اصلی گسترش تروریسم در منطقه بوده، به عنوان نیروی مزاحم می نگرد:" تا اینجای کار اما نشان می دهد برخورد ایران و دیگران در دراز مدت تاثیر چندانی در تصمیم مردم کرد عراق در تحقق رویای شان نخواهد داشت. باید واقع گرایانه و براساس منافع ملی ایران با این اتفاق برخورد کرد نه با سیاست گذاری های غلط منطقه ای که همه مردم ایران را نیز گرفتار خود کرده است. سیاست منطقه ای ایران باید از دست نظامی های غیرمسئول به نهادهای مسئول برگردد."


برنامه های تولیدی بی بی سی فارسی پیش از همه پرسی و همزمان با آن جهش بی سابقه ای به خود دید و حتی در آنها زمزمه هایی مبنی بر کشیده شدن دومینوی استقلال قومیت ها تا مرزهای ایران و افغانستان نیز مورد بحث جدی قرار گرفت. این شبکه در یکی از گزارش های خود، اهداف پشت پرده شانتاژ استقلال کردستان را نیز نمی تواند پنهان کند و می نویسد: جنگ‌های جدید خاورمیانه چهره‌ای تازه‌ به این منطقه از جهان بخشیده است، مرزهایی تازه کشیده و نظمی را که از زمان جنگ اول جهانی حاکم بود، بر هم زده است.

مرزهای خاورمیانه در زمان استعمار انگلیس و فرانسه در منطقه در زمان جنگ جهانی اول و پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی دچار تغییرات گسترده ای شدند و سرچشمه بسیاری از اختلافات در طول دهه های آینده نیز بر سر این خطوط مرموز انگلیسی- فرانسوی حاصل توافق سایس-پیکو بودند. نقش تکه تکه کردن منطقه هرگز از ذهن و اهداف اصلی استعمارگران خارج نشد و این نقشه به روش دیگر از سوی غرب و اسرائیل در منطقه در حال پیگیری است و نقش رسانه های وابسته به این کشورها نیز کاملا مشخص است: پشتیبانی همه جانبه و زیرپوستی و حتی علنی از تجزیه کشورها و به بهانه دفاع از قومیت ها.


اما با پایان مهلت دولت مرکزی عراق برای خروج پیشمرگه های حزب دموکراتیک کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی از کرکوک، نیروهای ارتش و مردمی عراق با کمترین درگیری وارد این استان شدند. تحولاتی که در طول چند روز اخیر رقم خورده و بارزانی آن را خیانت پیشمرگه ها دانست! فرودگاه، شهرک های صنعتی و میادین نفتی و مراکز دولتی در اختیار نیروهای دولتی عراق قرار گرفته و این اولین گام در شکست فتنه بارزانی در منطقه پر آشوب خاورمیانه است.

در چنین شرایطی آمریکا در درگیری احتمالی میان عراق و نیروهای کرد اعلام بیطرفی کرده و به تبع آنها هرچند کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده اند اما این عقب نشینی را شکست طرح های خود در تجزیه کشورهای منطقه می دانند. در این میان نگاهی به بنگاه خبرپراکنی بی بی سی بسیار قابل تامل است. به نظر می رسد عقب نشینی نیروهای نظامی اقلیم کردستان از کرکوک برخلاف پیشبینی آنها در شروع تنش بزرگ در عراق بود و چه در پایگاه خبری و چه در شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی، میزان تحلیل ها، گزارش ها و پخش زنده تحولات کردستان به شدت کاهش پیدا کرده و حتی خبری از آن در طول 24 ساعت نیست.

بی بی سی در زمان برگزاری رفراندوم به صورت گسترده تحولات را رصد و پخش می کرد و با اعزام خبرنگاران به آن منطقه از شادی مردم کردستان بخاطر استقلال گزارش تهیه می کرد اما با عقب نشینی نیروهای نظامی اقلیم از کرکوک، روند کاملا برعکس شده و اولویت ها نیز تغییر کرده است.
 

باید اذعان کرد نقش رسانه های غربی و شاخه های آن که به زبان های مختلف مانند فارسی، عربی و کردی پخش می شوند، در بحران های منطقه خاورمیانه، نقش کاملا تعریف شده ای در جهت منافع غرب دارند و از جمله این منافع طرح موزاییکی کردن کشورهای خاورمیانه و تبدیل آن به بالکان جدید است. امری که در ماجرای استقلال کردستان عراق، رژیم اسرائیل عملا  و علنا از آن حمایت کرد و کشورهای غربی نیز در پشت پرده و با کمک رسانه های خود، تلاش خود را برای تحقق آرزوی بارزانی متمرکز کردند؛ امری که در حال حاضر با پاسخ شدید بغداد عقیم مانده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
اگر ما بعنوان مسلمان معتقد به عدالت عیوب خود را درک و قبول کنیم، راه آینده روشن تر می شود.
بعنوان نمونه تبلیغات و انتشار اخبار است. اگر ما بتوانیم به دیگران این اطلاعات مهم را برسانیم ، بسیاری که فریب خورده اند یا به این امور علاقه ندارند بیدار می شوند. و در چاه دشمن نمی جهند. اگر انگل لیس اینقدر مدافع آزادی است ، چرا ایرلند و اسکاتلند و ولز ووو را با تمام قدرت و نیرنک ووو خفه کرده و آزاد نمی کند؟ اگر دولت آمریکا اینقدر انسان دوست و طرفدار حقوق بشر است ، پس چرا حقوق آمریکائی های پرتوریکو را در بدترین شرایط بعد از طوفان رها کرده حتی انکار می کند؟...
لذا ما نباید فقط به ترجمه اخبار دیگران اکتفا کنیم و تحلیل های هدف دار دیگران را انعکاس دهیم.
یا حق
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر بی بی سی فارسی و کارکنان خائنش قبلا هم در کودتای ۲۸ مرداد خیانت کرده بودند اینا یه مشت مزدورن که فقط براشون جیبشون و حساب بانکیشون مهمه
Iran, Islamic Republic of
واقعا چطور یه ایرانی می تونه با اب و خاکش خیانت کنه اینم علنا
Iran, Islamic Republic of
قیافه مجری بی بی سی بعد از باز پس گیری کرکوک توسط نیروهای عراقی دیدنی بود حیونکی خستگی یکماه تلاش نافرجام در چهره اش بوضوح پیدا بود ونگران از برخورد اربابانش