شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۸
پیاده روی اربعین ، دکانی برای سودجویان

چرا دولت حضور مردم در مراسم پیاده روی اربعین را تسهیل نمی کند؟

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 556350
هزینه ی اعلام شده برای اخذ ویزا برای اربعین امسال 40دلار می باشد که به دلار 4هزار تومانی مبلغی حدود 160هزار تومان می شود اما با ثبت نام در سایت سماح در کنار این مبلغ ، مبلغی به عنوان سایر خدمات (35900تومان) دریافت می شود که هیچگاه این سایرخدمات تشریح و ارائه نمی شود .
چرا دولت حضور مردم در مراسم پیاده روی اربعین را تسهیل نمی کند؟
گروه فرهنگی جهان نيوز، احمد صفری: با نزدیک شدن به اربعین ، عاشقان اباعبدالله خود را برای حضور در اجتماع عظیم شیعیان در مراسم پیاده روی اربعین آماده می کنند ، اما این بین مهمترین دغدغه ی آن ها تامین هزینه های این سفر است . در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود بارها توصیه به حضور بیشتر در مراسم اربعین کربلای معلی فرموده‌اند و در عین حال به مسئولین مربوطه نیز دستور داده‌اند تا آنجا که می‌توانند تسهیلات لازم را برای زائران اربعین فراهم کنند .

اما چند سالی است که شاهد سنگ اندازی های مختلف از طرف مسئولین و برخی افراد سودجو هستیم که از هر اجتماعی دکانی برای پر کردن جیب های خود درست می کنند و خرج های زیادی روی دست زایران میگذارند ، این خرج تراشی ها باعث می شود بسیاری از علاقه مندان به حضور در این مراسم توانایی تامین هزینه ها را نداشته و از این سفر صرف نظر کنند .

چندی پیش داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ی نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین اظهار داشت" معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2 برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. " علاوه بر افزایش نرخ بلیت اتوبوس این روزها شاهد افزایش قیمت بلیط های قطار به مقصد شهرهای مرزی و همچنین بلیت هواپیما به مقصد نجف و بغداد هستیم .

در کنار افزایش بلیت های هواپیما و اتوبوس ، سایر خدمات برای سفر به عراق نیز در این ایام افزایش پیدا کرده و گاهاً تاخیرهایی در ارائه ی خدمات شاهدیم که همین تاخیرها و عجله ی مردم برای پیوستن به خیل مشتاقان باعث سوءاستفاده سودجودیان شده و عده ای با دریافت هزینه های هنگفت و البته ارتباطات خود در دستگاه های ارائه دهنده ی خدمات وعده ی انجام سریع تر کارها را به زائران می دهند که در برخی موارد به کلاهبرداری نیز ختم می شود .
 

 
هزینه ی اعلام شده برای اخذ ویزا برای اربعین امسال 40دلار می باشد که به دلار 4هزار تومانی مبلغی حدود 160هزار تومان می شود اما با ثبت نام در سایت سماح در کنار این مبلغ ، مبلغی به عنوان سایر خدمات (35900تومان) دریافت می شود که هیچگاه این سایرخدمات تشریح و ارائه نمی شود .

سال گذشته این مبلغ را به عنوان خدمات هلال احمر دریافت کردند ، این درحالیست که همواره خدمات هلال احمر رایگان بوده است و امسال عنوان سایرخدمات را روی آن گذاشته اند . این در حالیست که با تعاملات انجام شده با برخی کشورها همچون ارمنستان ، مالزی ، سوریه ، لبنان ، لائوس و چند کشور دیگه برای سفر به آنها نیاز به اخذ ویزا نیست و این امکان وجود دارد تا برای تسهیل حضور زائران در پیاده روی اربعین با کشور عراق نیز چنین تعاملی را انجام داد تا برای سفر به این کشور نیز نیاز به اخذ ویزا وجود نداشته باشد .

علاوه بر تمام این مشکلات ، مشکل پارکینگ در شهرهای مرزی نیز بسیاری از مردم را به دردسر می اندازد و هزینه ی دیگری روی دست آن ها می گذارد . در حالی که در شهرهای مرزی زمین های خالی زیادی وجود دارد که یا دولت آن ها را تبدیل با پارکینگ کرده و از زائران هزینه دریافت می کنند و یا برخی افراد سودجو با در دست داشتن قبض های جعلی هزینه هایی به عنوان پول پارکینگ دریافت می کنند . این درحالیست که با اندکی درایت و مدیریت می توان همین مکان ها را به صورت رایگان در اختیار زایران قرار داد تا حداقل بخشی از بار مالی آن ها کاسته شود .

هر ساله برخلاف صحبت های مقامات و مسئولان عراقی که اظهار می دارند سخت گیری برای ورود زائران ندارند و تسهیلات مختلف همچون اتوبوس رایگان جهت حمل مسافران از مرز تا نجف و کربلا و موکب های مرزی جهت تامین غذا و اسکان زائران در اختیار آن ها قرار می دهند اما با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه زیارت اربعین و لزوم ایجاد تسهیلات برای زائران اربعین متاسفانه دولت در این ایام بدون توجه به شرایط اقتصادی زائران بلیط ها و سایرخدمات را افزایش می دهند برخی معتقدند که این اقدام به سودجوها این اجازه را  می‌دهد که با توجه به تقاضای بالای زائران  نرخ ها و هزینه ها را چندبرابر افزایش دهند باعث می شود بسیاری از عاشقان علی رغم اشتیاق فراوان به دلیل بالابودن هزینه ها از سفر منصرف شود .

هرچند رهبر انقلاب خطاب به مردم فرموده اند " البتّه این عرایض ما موجب نشود که بعضی‌ها خارج از مقرّرات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛ نه، طبق همان مقرّراتی که دولت اسلامی معیّن کرده است؛  " اما این مطلب باعث نمی شود تا مسئولین از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند زیرا رهبرانقلاب بارها و در زمینه های مختلف به مسئولین دستور داده اند تا اقدامات لازم جهت تسهیل سفر زائران را انجام دهند و این را فراموش نکنند که دشمنان این نظام و دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن شعائر شیعه و در راس آنها پیاده روی اربعین انجام می دهند و ایران به عنوان بزرگترین پایگاه شیعه وظیفه زنده نگه داشتن و تقویت اسلام و شعائر شیعه را به عهده دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عوض حمايت، كاسبي مي كنند !!!
Iran, Islamic Republic of
شاید هم ضد امام حسین اند و از اثرات حضور می ترسند
جاسوس
Romania
اینا چیکار کنن باور میشه که اومدن زیراب اسلام رو بزنن؟!!!
جواد
Iran, Islamic Republic of
اگر دولتمردان خود را واقعا" از امام حسین ع ببینند برای خدمت برای آن حضرت از هیچ کوششی دریغ نمیکند.
امان از دنیا زدگی و افسوس پس از دوران ریاست
اصغر
Iran, Islamic Republic of
شرکتهای اتوبوس رانی به بهانه برگشت یک سرخالی اتوبوسها نرخ کرایه هارادوبرابرمی کنندمثل ایام تعطیلات عیدآیاواقعا این اتوبوسها موقع برگشت خالی برمی گردند؟تعزیرات خیلی راحت راحت می توانددرپاسگاه های پلیس راه جاده ای مستقرشوندواین اتوبوسهارابازرسی کننددروغ می گویندکه یک سرخالی برمی گردنداین سایرخدمات هم دوشیدن زائرین امام حسین است
Iran, Islamic Republic of
اینها حق دارند چنین موانعی را سرراه زائر اباعبداله بگذارند چون زائر امام حسین شدن یعنی شناخت پیداکردن از یزید زمانت که اینا از آن ترسدارند میگی نه امتحان کن بگواین جماعت تقاضا دارند برن آنتالیا ولی هزینش بالاست حتما دنبال راهی میگردنند تا هزینه این سفر را برایشان پائین بیاورند
Netherlands
نمی دونم بودجه فرهنگی مملکت کجا خرج میشه ولی حقیقت ما چیری در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی نمی بینیم
پیشنهادم اینه بجای هدر دادن اون بودجه این حرکت خود جوش مردمی مورد حمایت قرار بگیره
Iran, Islamic Republic of
احسنت
حسین حسینی
Iran, Islamic Republic of
به خدا زشته واسه دولت وقتی تمام مردم ایران و عراق از کسب روزانشون واسه امام حسین ع و اربعین کنار میزارن تا تو این زمان نذری بدن یا چادر بزنن و خونشونو واسه زائرای امام حسین ع آماده کنن تا زائرا راحت باشن ولی دولت با وجود مالیاتی که از مردم میگیره ولی توی این ایام میاد سنگ جلو پای زائرا میندازه و هزینه هاشونو زیادتر میکنه
Iran, Islamic Republic of
از فتنه گرایی که روز عاشورا حسینیه آتش میزنن چه انتظاری دارین؟
اینا هر چی مشکل دارن دارن با امام حسین است و هیهات من الذله
Iran, Islamic Republic of
سلام
اگر بزرگواری دست آوردهای فرهنگی این راه پیمایی را (بدون شعار زدگی) تشریح نمایند ممنون می شوم.
حجت
Iran, Islamic Republic of
دولت با کنسرت موافق است و هر کس با کنسرت مخالف بود می زند تو دهنش اما دولت با اربعین کاری ندارد برگزار شود یا نشود فرقی ندارد اصلا برای دولت بهتر است که برگزار نشود دولت دنبال رقص و اواز و اختلاط دختر و پسر شاد بودن انچنانی و ......
اما دولت کاری به عزاداری و اربعین و بهشت مردم ندارد مردم برند به جهنم دولت کاری ندارد برند به جهنم چه اشکالی دارد ادمها دزد و اختلاص گر مردم فریب مگر با اربعین کاری دارند
Iran, Islamic Republic of
🔹 میگویند گرانی اتوبوس بدلیل این است که یک طرفش خالی است؛
۱
مگر همیشه اتوبوسها پر است!؟ بارها در زمانها و مکانهای متعدد و مختلف دیده ایم که اتوبوسها با کمتر از ده مسافر راه میفتند.
۲
نوروز هم میگویند یک طرفش خالی است، ولی ۱۰درصد افزایش می یابد، نه صددرصد
۳
وقتی ماشین کرایه میکنی، رفت و برگشت، ۵۰ درصد بیش از رفت (بدون برگشت) است؛ در اربعین چگونه دوبرابر میشود!؟
۴
ادعای پوچی است: از هفت روز مانده به اربعین تا دو سه روز بعدش هم پر میرود و هم پر برمیگردد.
۵
با حساب شما در عراق هم یک طرف مسیر خالی است ولی مثل ایران دندان گردی نمیکنند. حرمت میهمانان سیدالشهدا را نگه میدارند.
۶
خیلی قاعده بدی است!
آیا اجازه میدهید راننده کامیونهایی که یک سر خالی برمیگردند، دو برابر بگیرند؟
آیا وجدانتان اجازه میدهد لباسفروشی ها و ماهی فروشیها در غیر از شب عید، دو برابر قیمت بفروشند؟
۷
اگر هیچ کدام از حرفهای ما را قبول ندارید؛ "مرد" باشید!: وقتی هزینه رفت و برگشت میگیرید، بلیط رفت و برگشت صادر کنید، ما خودمان بلدیم هنگام پیاده شدن برای صندلی مان مشتری پیدا کنیم.

🔹 بیمه اجباری زائران اربعین هم سه مشکل دارد:
۱
ظاهراً مناقصه برگزار نشده و به همین دلیل گران است: سال ۹۴، بیمه اختیاری اربعین بیمه آسیا پنج تومن بود.
۲
تعهدات نامعلوم است:
از جهت زمانی (از کی تا كی است؟)
از حیث مکانی (آیا مبدا تا مبدا است یا فقط عراق یا فقط طریق؟)
از حیث سقف تعهدات (فقط درمان یا دیه یا از کار افتادگی یا...؟)
از حیث شخص ثالث
۳
اجباری نبودنش برای سایر کشورها: چرا برای مسافران آنتالیا و ایتالیا بیمه اجباری وضع نمیکنند؟

🔹 پیرامون هزینه خدمات درمانی (هلال احمر) که از زایران اربعیم به زور اخذ میشود، سه سوال مطرح است:
۱
پس کارکرد بیمه اجباری چیست؟ هزینه بیمه اجباری صرف چه چیزی میشود که کم آمده و نوبت به اخاذی هلال احمر رسیده؟ خب همه که بیمار نمیشوند! چرا هزینه درمان بقیه را از من میگیرید!؟
۲
آیا از این به بعد همه خدمات هلال احمر پولی خواهد بود؟ برای راهنمایی مسافران نوروزی، از سیل و زلزله زدگان، و از نیازمندان ملل مستضعف هم قرار است پول گرفته شود؟ آیا هلال احمر در همه جای دنیا کاسه بدست شده است؟
۳
مستند قانونی این دریافت کجاست؟ آیا مجلس چنین چیزی تصویب کرده؟
Iran, Islamic Republic of
در همراهی با فرمایشات این نویسنده محترم و قابل توجه جناب کشاورزیان معاون محترم وزیر
پارسال پاسگاه پلیس گمرک عراق که فکر میکنم که به مثابه پلیس راه عمل میکند، ماشین مینی‌بوسی که ما سوار شده بودیم را نگهداشت و از کرایه انتقال از کربلا به مهران سوال کرد. وقتی با پاسخ 80 هزار تومن ایرانی مواجه شد، راننده هموطن خود را وادار کرد که نبایداز ما- مسافران که بیگانه بودیم- بیش از 65 هزار تومن بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
ما از دولت خواهش می کنیم که برایمان در اربعین تسهیلات ایجاد نکند چون نتیجه اش گندی است که سال پیش به وقوع پیوست! آقای روحانی تو را به جان همان امام حسین مذاکره کننده! دست از سر اربعین بردار! که هر که با ابوالفضل در افتاد1 ورافتاد!
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی خواهشا ببر ارزهای دولتی را برای توریستهای آنتالیا، تایلند، تفلیس و ... فقط دست از سر زائرای امام بردار! حداقل از عراقیها خجالت بکشید که در خدمت زائر بدون چشم داشت هستند
Iran, Islamic Republic of
میدانید ثواب هزینه کردن در راه زیارت امام حسین علیه السلام چقدر است:
امام صادق عليه السلام فرمودند:
كسى كه به زيارت قبر حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام رود محققا به رسول خدا و به ما اهل بيت احسان نموده و غيبتش جايز نبوده و گوشتش بر آتش حرام است و در مقابل هر يك درهمى كه انفاق كرده خداوند متعال انفاق اهالى و سكنه ده هزار شهرهائى كه در كتابش مضبوط و معلوم است را به او اعطاء مى‏فرمايد و بدنبال آن حوائج و نيازمندى‏هايش را روا میفرمايد و آنچه را كه از خود باقى گذارد حقتعالى حافظ آنها است و در خواست و سؤال چيزى از خدا نمى‏كند مگر آنكه بارى تعالى اجابتش مى‏فرمايد اعم از آنكه سريع و بدون مهلت حاجتش را روا كرده يا با تأخير و مهلت آن را برآورده نمايد.(کامل الزیارات صفحه 415 ترجمه محمد جواد ذهنی تهرانی)
البته مسئولین محترم به این منظور که ثوابی به زائران برسانند این کار را نمی کنند بلکه چون خدایشان همان پول است این کارها را می کنند
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
این از علائم ظهوره که رییس جمهوری که ملبس به لباس روحانیت هم هست بیشتر دنبال کنسرت و پیگیری امورات آنهاست و در عوض برای اربعین حسینی علیه السلام قیمت اتوبوس و ویزا و ... همه چیز را گران می کند.!!!!؟