جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نتایج انتخابات آلمان چه می گوید؟/ ورود نئونازی‌ها به پارلمان نخستین‌بار پس از عصر هیتلر

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 552503
برای نخستین بار پس از سقوط رژیم هیتلر در پایان جنگ دوم جهانی (1946) است که یک تشکل سیاسی منتسب به نئونازی‌ها به یک مجلس اروپایی راه پیدا می‌کند.
نتایج انتخابات آلمان چه می گوید؟/ ورود نئونازی‌ها به پارلمان نخستین‌بار پس از عصر هیتلر
گروه بین الملل جهان نيوز: پس از اعلام نتايج انتخابات مجلس آلمان مشخص شد دموكرات‌مسيحي‌ها به رياست مركل و همپيمان اين حزب از ايالت بايرن يعني سوسيال‌مسيحي 33درصد (229 كرسي از مجموع 631 كرسي) از آرا را به دست آورده‌اند و در صدر احزاب شركت‌كننده در انتخابات قرار گرفته‌اند. البته مركل بايد دولت ائتلافي تشكيل دهد چراكه اكثريت را به دست نياورده است.

هرچند که مرکل برای چهارمین دوره در مقام صدراعظمی آلمان ابقا شد،اما به نوشته بسیاری از رسانه های آلمانی این موفقیت تلخ ترین پیروزی برای مرکل در دوران صدر اعظمی اش است و وی با توجه به این که حزب راست گرای افراطی "جایگزینی برای آلمان" به  پارلمان راه یافته است در رهبری دولت آینده آلمان با چالش های فراوانی روبه رو خواهد شد.

از طرفی حزب مرکل در این دوره انتخابات نسبت به دور قبل با ریزش آرای بالایی روبه رو شد و حدود هشت درصد از آرای خود را از دست داد که این شکست سنگینی برای مرکل محسوب می شود. این بدترین نتیجه برای اتحادیه احزاب متحد مسیحی از سال 1949 بوده است.

آنگلا مرکل، در اولین واکنش به اعلام اولیه نتایج انتخابات نیز اعتراف کرد که انتظار نتیجه بهتری برای حزبش داشت. با این همه مرکل می تواند صدر اعظم آلمان باقی بماند و به گفته خود هدف راهبردی اش را به دست آورده است. اما به نوشته هفته نامه اشپیگل وی هزینه بالایی برای این به اصطلاح پیروزی پرداخت کرد.

اما برای نخستین بار پس از سقوط رژیم هیتلر در پایان جنگ دوم جهانی (1946) است که یک تشکل سیاسی منتسب به نئونازی‌ها به یک مجلس اروپایی راه پیدا می‌کند. اعضای حزب «آاف‌د» که پیروانش در تجمعات خود از سلام هیتلری استفاده خواهند کرد از این پس به جای خیابان‌ها در حالی در خود بوندستاگ آیین نازی‌ها را به نمایش خواهند گذاشت که اینک سومین فراکسیون قدرتمند پارلمانی آلمان محسوب می‌شوند. این حزب که 4 سال پیش تشکیل شده است اینک با کسب 5/13 درصد آرا - معادل ۸۹ کرسی پارلمانی - باعث ریزش همین درصد آرای حزب راستگرای میانه دموکرات مسیحی شده است.

این در حالیست که «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی فرانسه در پیامی توئیتری از پیروزی آن ها ابراز خوشحالی کرد و این امر را اتفاقی تاریخی نامید. گیرت ویلدرز رئیس حزب آزادی هلند نیز با انتشار عکسی از خود در کنار مارین لو پن و فروک پتری نوشت: من به رئیس حزب «جایگزینی برای آلمان» برای نتایج خوبی که این حزب در انتخابات پارلمانی به دست آورد، تبریک می گویم.گفتنی است برخی از اعضا و رهبران حزب اسلام ستیز و مهاجرستیز «جایگزینی برای آلمان»، خواستار پایان ابراز ندامت آلمان در خصوص جنایات رژیم نازی شده اند.

اما كسب اين پيروزي نئونازی‌ها شايد براي برخي هواداران حزب پوپوليست و ضد‌خارجي آلترناتيو براي آلمان نيز دور از انتظار بود. به همين دليل هلهله شادي ناشي از اين پيروزي بزرگ، در ستاد مركزي اين حزب در برلين بلند بود.  در مراسم پيروزي اين حزب، شعارهايي مبني بر درخواست استعفاي آنگلا مركل نيز در فضاي جشن طنين‌انداز بود. در مواردي حتي لحن شادي‌ها و شعارها، حالت نظامي پيدا كرد: «پيروزي از آن ماست؛ ما آمده‌ايم و هيچ‌گاه ديگر باز نخواهيم گشت...»

آندرياس اوتي، يكي از رهبران اين حزب از بالاي تريبون مراسم گفت: «بالاخره يك بحث پارلماني درباره ميليون‌ها نفري كه به آلمان آمده‌اند به‌وجود خواهد آمد.»

در واقع بخشي از انگيزه سوسيال‌دموكرات‌ها در رد كردن پيشنهاد ائتلاف با مركل پيروزي اين حزب است. اين ترس وجود دارد كه اگر سوسيال‌دموكرات‌ها وارد ائتلاف دولتي شوند، آنگاه رهبري اپوزيسيون به دست آلترناتيو براي آلمان خواهد افتاد و موقعيت اين حزب راستگرا و افراطي را در ساختار سياسي آلمان بيش از پيش تقويت خواهد كرد اما حضور حزب سوسيال‌دموكرات در اپوزيسيون اين شانس را از آنها خواهد گرفت. 

اما علاوه بر ورود اين راستگرايان افراطي، در آن سوي طيف چپ هم يك حزب ديگر كه آن هم به تازگي در افق سياسي آلمان ظهور كرده است، دومين برنده واقعي انتخابات روز يك‌شنبه بود؛ حزب ليبرال «دموكرات‌هاي آزاد». اين حزب در سال ۲۰۱۳ نتوانست از حد نصاب ۵ درصد عبور كند و به‌طرز غيرمنتظره‌اي از سياست آلمان حذف شد اما امسال با كسب حدود ۱۰ درصد آرا و ۷۰ كرسي پارلماني با قدرت بيشتري به صحنه بازگشت. ليبرال‌ها اين پيروزي را بيش از همه مديون رهبر جوان و كاريزماتيك خود، كريستيان ليندنر هستند.

ليندنر سال گذشته پيروزي ديگري را در ايالت پرجمعيت نوردراين وستفالن براي حزب خود رقم زد و اكنون شريك حزب دموكرات‌مسيحي در دولت اين ايالت است.  به نظر مي‌رسد مهم‌ترين دليل توفيق راستگرايان سياست‌هاي مهاجرتي آنگلا مركل باشد كه هر‌چند به خوبي توانست از پس ورود نزديك به چندميليون مهاجر از خاورميانه به آلمان بربيايد اما اين كار بدون آسيب فعال كردن احزاب راستگرا نبود.

يكي از ويژگي‌هاي اين دوره انتخابات استفاده هدفمند احزاب تازه‌وارد از توئيتر بود. هم كريستيان ليندنر، رهبر جوان حزب دموكرات‌هاي آزاد (ليبرال‌ها) روز يك‌شنبه در شبكه توئيتر فعال بود و خبرهاي انتخاباتي را توئيت مي‌كرد و لازم نمي‌ديد كه در هيچ حوزه رأي‌گيري حاضر شود، زيرا پيشتر از طريق پستي رأي داده بود و هم آليسه وايدل و الكساندر گاولند، دو رهبر حزب آلترناتيو براي آلمان رأي پستي داده‌اند و لازم نبود روز يك‌شنبه در جايي حاضر شوند. 

گفتنی است، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نیز با ارسال پيام تبريكی، مركل را به عنوان «دوست واقعي اسرائيل» توصيف كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *