پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱
ویژه نامه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام

امام صادق(ع) و داعیه تشکیل حکومت اسلامی/ با امام صادق(ع) در سايه قرآن/ شش ویژگی شیعه امام صادق(ع)/گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع)/ تصاویر +فیلم

پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 534499
مبارزه‌ی امام صادق یک مبارزه‌ی پنهانی بود. البته درباره‌ی مبارزات این بزرگوار اگر بخواهیم حرف بزنیم و مدارک و اسنادی را که در کتابها موجود است بیان کنیم، ساعتهای متمادی وقت میخواهد
امام صادق(ع) و داعیه تشکیل حکومت اسلامی/ با امام صادق(ع) در سايه قرآن/ شش ویژگی شیعه امام صادق(ع)/گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع)/ تصاویر +فیلم
به گزارش گروه فرهنگ جهان نيوز، امام صادق علیه السلام که ششمین امام معصوم است و مذهب شیعه را با نام او به عنوان مذهب جعفری می شناسند، در سال 80 یا 83 قمری در مدینه به دنیا آمد و پس از رحلت پدر، رهبری فکری و سیاسی شیعیان اصیل پیرو مذهب امامیه را بر عهده گرفت. آن حضرت تا سال 148 قمری در قید حیات بود. در این مدت هزاران شاگرد در محفل درسش حاضر می شدند و مورد ستایش تمامی عالمان عصر خویش بود. در متون دینی شیعه، چندین هزار روایت از آن حضرت در تفسیر، اخلاق و به ویژه فقه، رسیده که باعث عظمت حدیث شیعه و موجب تقویت بنیه علمی آن است.

مختصری از زندگانى‌ حضرت امام صادق (ع)
حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌ السلام‌ رئيس‌ مذهب‌ جعفرى‌ ( شيعه‌ ) در روز 17ربيع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجرى‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود .

پدرش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) و مادرش‌ "ام‌ فروه‌" دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابى‌ بكر مى‌باشد.

كنيه‌ آن‌ حضرت‌ : "ابو عبدالله‌" و لقبش‌ "صادق‌" است‌ . حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ 12 سالگى‌ معاصر جد گراميش‌ حضرت‌ سجاد بود و مسلما تربيت اوليه‌ او تحت‌ نظر آن‌ بزرگوار صورت‌ گرفته‌ و امام‌ ( ع‌ ) از خرمن‌ دانش‌ جدش‌ خوشه‌چينى‌ كرده‌ است‌ .

پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ 19 سال‌ نيز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) زندگى‌ كرد و با اين‌ ترتيب‌ 31 سال‌ از دوران‌ عمر خود را در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود كه‌ هر يك‌ از آنان‌ در زمان‌ خويش‌ حجت‌ خدا بودند ، و از مبدأ فيض‌ كسب‌ نور مى‌نمودند گذرانيد .

بنابراين‌ صرف‌ نظر از جنبه‌ الهى‌ و افاضات‌ رحمانى‌ كه‌ هر امامى‌ آن‌ را دار مى‌باشد ، بهره‌مندى‌ از محضر پدر و جد بزرگوارش‌ موجب‌ شد كه‌ آن‌ حضرت‌ با استعداد ذاتى‌ و شم‌ علمى‌ و ذكاوت‌ بسيار ، به‌ حد كمال‌ علم‌ و ادب‌ رسيد و در عصر خود بزرگترين‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ گرديد .

پس‌ از درگذشت‌ پدر بزرگوارش‌ 34 سال‌ نيز دوره‌ امامت‌ او بود كه‌ در اين‌ مدت‌ "مكتب‌ جعفرى‌" را پايه‌ريزى‌ فرمود و موجب‌ بازسازى‌ و زنده‌ نگهداشتن‌ شريعت‌ محمدى‌ ( ص‌ ) گرديد .

زندگى‌ پر بار امام‌ جعفر صادق‌ ( ع‌ ) مصادف‌ بود با خلافت‌ پنج‌ نفر از بنى‌ اميه‌ ( هشام‌ بن‌ عبدالملك‌ - وليد بن‌ يزيد - يزيد بن‌ وليد - ابراهيم‌ بن‌ وليد - مروان‌ حمار ) كه‌ هر يك‌ به‌ نحوى‌ موجب‌ تألم‌ و تأثر و كدورت‌ روح‌ بلند امام‌ معصوم‌ ( ع‌ ) را فراهم‌ مى‌كرده‌اند ، و دو نفر از خلفاى‌ عباسى‌ ( سفاح‌ و منصور ) نيز در زمان‌ امام‌ ( ع‌ ) مسند خلافت‌ را تصاحب‌ كردند و نشان‌ دادند كه‌ در بيداد و ستم‌ بر امويان‌ پيشى‌ گرفته‌اند ، چنانكه‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) در 10 سال‌ آخر عمر شريفش‌ در ناامنى‌ و ناراحتى‌ بيشترى‌ بسر مى‌برد .

صوت/بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این کلیپ صوتی می‌شنوید:
 انسان ۲۵۰ ساله/ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
مبارزه‌ی امام صادق یک مبارزه‌ی پنهانی بود. البته درباره‌ی مبارزات این بزرگوار اگر بخواهیم حرف بزنیم و مدارک و اسنادی را که در کتابها موجود است بیان کنیم، ساعتهای متمادی وقت میخواهد، من هم میخواهم چند دقیقه بیشتر صحبت نکنم. بنابراین فقط اشاره میکنم.

دریافت.mp3

شمه اى از اخلاق ، صفات امام جعفر بن محمّد الصادق (عليه السلام)

از عمرو بن ابى مقدام نقل شده كه مى گويد: من هر وقت به سيماى جعفر بن محمّد عليه السلام مى نگريستم ، مى فهميدم كه او از دودمان نبوت است .

از صالح بن اسود نقل شده كه مى گويد: از جعفر بن محمّد صلى اللّه عليه و اله شنيدم كه مى گفت : ((از من بپرسيد پيش از آن كه مرا نياييد زيرا هيچ كس بعد از من براى شما چون من حديث نخواهد گفت .))

 حافظ ابونعيم مى گويد: براستى كه ابوعبداللّه ، جعفر بن محمّد الصادق عليه السلام به عبادت و خضوع در پيشگاه خدا رو آورده بود و كناره گيرى از دنيا و خشوع را برگزيده و از رياست و اجتماعات گريزان بود.

ابن جوزى مى گويد: جعفر بن محمّد عليه السلام از حب رياست و روگردان و سرگرم عبادت بود.

مداحی/ یه مدینه،یه بقیعه یه امامی که حرم نداره/ با مداحی حاج محمود کریمی
دریافت.mp4

با امام صادق(ع) در سايه قرآن

امام صادق(ع) مى‏ فرمايد: «خداوند در قرآن هرچيزى‏را بيان كرده است، به خدا سوگند آنچه كه مورد احتياج مردم ‏بوده را كم نگذارده، تا كسى نگويد اگر فلان مطلب درست‏ بود درقرآن نازل مى ‏شد، آگاه باشيد همه نيازمنديهاى بشر را خدا در آن‏نازل كرده ‏است.»  آرى، قرآن كتاب تربيت و آدم سازى است.
حامد زبیراوی
تمام آنچه براى رسيدن به تكامل و قرب الهى لازم است در قرآن ‏آمده، باطن قرآن نيز ژرفائى دارد كه براى رسيدن بدان علم‏ اهل‏ بيت لازم دارد و همچنين جزئيات احكام و مطالب مختلف در قرآن ‏است كه همان علم خاندان وحى را مى‏ طلبد.
امام صادق(ع) مى ‏فرمايد:
«ما من امر ي ختلف فيه اثنان الا و له اصل فى كتاب الله عزوجل‏ و لكن لا تبلغه عقول الرجال‏» (هيچ امرى نيست كه دو نفر در آن‏اختلاف پيدا كنند مگر آنكه اصل و ضابطه‏اى در قرآن دارد و ليكن‏عقول مردم بدان نمى‏رسد.)
در جاى ديگر امام فرمود: معناى‏اين روايت كه «هيچ آيه‏اى از قرآن نيست مگر آنكه ظهر و بطنى‏دارد»
اين است كه: ظهر قرآن تنزيل آن و بطن آن تاويلش‏مى‏باشد كه بخشى از آن سپرى گشته و بخش ديگر هنوز نيامده ومانند خورشيد جريان دارد، آنچه از تاويل آمده همان گونه كه‏شامل مردگان مى‏گردد، زندگان را نيز شامل مى‏شود و خداوندمى‏فرمايد:
«تاويل آن را جز راسخان در علم نمى ‏دانند» و ما از تاويل ‏آن آگاهيم.
آن امام(ع) همچنين مى ‏فرمايد: من به كتاب خداوندآگاهم و گوئى در كف دستم قرار دارد، در آن خبر آسمان و زمين وخبرهاى آينده و كنونى موجود است، خداوند مى‏ فرمايد: «نزلناعليك الكتاب تبيانا لكل شى‏ء»

شش ویژگی شیعه امام صادق(ع)

قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع ) إِنَّمَا شِيعَةُ جَعْفَرٍ مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ اشْتَدَّ جِهَادُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ فَإِذَا رَأَيْتَ أُولَئِكَ فَأُولَئِكَ شِيعَةُ جَعْفَرٍ.

امام صادق علیه‌السلام  فرمود: شیعه جعفری کسی است که:
1-حلال خور باشد
2- پاکدامن باشد
3- جهادگر باشد
4- برای رضای خدای خود کار کند
5- به پاداش الهی امیدوار باشد
6- از مجازات او بترسد.

خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۲۹۶

دانلود گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع)

صوت/ مداحی با صدای منصور ارضی
دریافت.mp3

صوت/ مداحی با صدای محمود کریمی
دریافت.mp3

صوت/ مداحی با صدای محمد رضا طاهری
دریافت.mp3

صوت/ مداحی با صدای سید مجید بنی فاطمه
دریافت.mp3

تصاویر و والپیپرهای باکیفیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)












گزارش : حامد زبیراوی

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود خدا، بر مرد معصوم و آگاه به اسرار الهی
سلام و درود خدا، بر معلم علماء و جهادگران و مبارزان اسلام
سلام و درود خدا، بر روشن کننده راه درست.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بر اهمیت دادن به نماز، تأکید ویژه کرده اند. ایشان، برای شناخت انسان های مؤمن و دوستی با آنان، به ما توصیه کرده اند که برادران دینی خود را، از مراقبتشان بر نماز، و کمکشان به دوستان در تنگدستی و توانگری، بشناسیم.
ان شاء الله، دوستان، شرکاء، و متحدان خوبی برای خود، پیدا کنیم.