جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
بازخوانی یک پیشنهاد به بهانه مصوبه حفظ کارت سوخت

عرضه بنزین سه نرخی "یارانه ای"، "تعادلی" و "مالیاتی"

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 529295
تعیین دقیق سهمیه ها و قیمت آنها باتوجه به اطلاعات سامانه کارت سوخت و سامانه تعویض پلاک خودرو ناجا و نتیجه ثبت نام سرپرستان خانوار، کاملا سهل و امکان پذیر است و حتی می تواند دوره اجرای آزمایشی نیز داشته باشد.
عرضه بنزین سه نرخی "یارانه ای"، "تعادلی" و "مالیاتی"
گروه اقتصاد جهان نيوز، مالک شریعتی: دولت با استفاده از اطلاعات سامانه قبلی هدفمندی یارانه ها و نتایج سرشماری اخیر کشوری نسبت به ثبت نام مشخصات خودرو سرپرست خانوار اقدام و سهمیه محدود "بنزین یارانه ای" را فقط به یک خودرو داخلی در هر خانواده اختصاص دهد. (مثال: 120 لیتر در ماه به قیمت لیتری 800 تومان) در نتیجه خانواده های چند خودرویی نمی توانند مثل گذشته با هر خودرو سهمیه یارانه ای دریافت کنند.

برای سایر خودروهای ساخت داخل خانواده ها، سهمیه دوم "بنزین تعادلی" در حدود قیمت فوب خلیج فارس تعیین و به میزان محدود با کارت سوخت آنها توزیع شود. (مثال: 100 لیتر در ماه به قیمت لیتری 1500 تومان)

به منظور جبران یارانه سهمیه اول و رعایت عدالت، سهمیه سوم "بنزین مالیاتی" برای خودروهای پرمصرف و لوکس خارجی با قیمت بیش از بهای تمام شده بدون محدودیت مصرف اختصاص یابد. (مثال: هر لیتر 4000 تومان نامحدود)

 چند نکته:

➖ تعیین دقیق سهمیه ها و قیمت آنها باتوجه به اطلاعات سامانه کارت سوخت و سامانه تعویض پلاک خودرو ناجا و نتیجه ثبت نام سرپرستان خانوار، کاملا سهل و امکان پذیر است و حتی می تواند دوره اجرای آزمایشی نیز داشته باشد.

➖ اجرای این پیشنهاد مشکل نیست و بارمالی جدید هم به دولت تحمیل نمیکند چراکه قبلا شبکه سراسری سامانه کارت سوخت مستقر شده است و منابع بنزین یارانه ای دهکهای پایین تر هم از محل بنزین مالیاتی دهکهای بالاتر تامین میشود.

➖ برای خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، وانت بارها و دیزلی ها باید جداگانه تدبیر شود.

➖ اجرای طرح سه نرخی بنزین هیچ رانت و امکان سوءاستفاده ای ندارد چون مبتنی بر سامانه کارت سوخت و غیرقابل انتقال به دیگری است و مانع قاچاق هم میشود چون سهمیه یارانه ای محدود آن فقط با کارت سوخت به سرپرست خانوار تحویل میشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *