کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راي معنادار 16 ميليوني به اصولگرايان:

قدرت جبهه اي كه نمي توان از آن به راحتي عبور كرد/ اصولگرايان آماده خيز بلند براي 1400 باشند

4 خرداد 1396 ساعت 12:28

چهره هاي مطرح جبهه انقلاب پيشنهادات بسيار كارسازي را براي تشكيل جبهه مطالبه گري و ايجاد جايگزين دولت مستقر ارائه داده اند.


گروه سیاسی جهان نیوز: هرچند رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري به پايان رسيده اما از دل آن جريان قدرتمندي شكل گرفته كه مي بايست با صيانت از آن به فكر آينده اي نزديك جهت نقش آفريني در تحولات عرصه سياسي، اجتماعي و فرهنگي بود.

به گزارش  جهان نیوز، با وجود آنكه چهره مطرح اصولگرايي نتوانست به پاستور راه يابد ولي 40 درصد راي خالص به دست آورد كه نمي توان به راحتي از آن عبور كرد. حسن روحاني با راديكال كردن فضاي انتخاباتي توانست بخش قابل توجهي از آراي خاكستري و بي تفاوت به انتخابات را جذب كند و فاصله خود را با رقيب افزايش دهد.

ولي با شكست اصولگرايان در انتخابات شخصيت هاي اين جريان بيكار ننشسته و به پشتوانه راي معنادار 16 ميليوني به دنبال نقش اجتماعي مطالبه گري براي تحقق وعده هاي دولت دوازدهم و همچنين نظارت بر عملكردها هستند.

از سوي ديگر جريان اصولگرا مي تواند به عنوان آلترناتيو جريان حاكم به كار خود ادامه دهد و زمينه را براي كارزارهاي انتخاباتي بعدي آماده سازد. يكي از نقاط ضعف در انتخابات رياست جمهوري 96، اقدام ديرهنگام اصولگرايان در ورود به مباحث انتخاباتي و معرفي نامزدهاي نهايي بود.

فرصت تقريبا 40 روزه سيدابراهيم رئيسي براي تبيين برنامه ها و سازماندهي كردن نقدهاي جدي به دولت و صد البته بسيج عمومي بسيار اندك بود. با اين وجود،‌ فرصت بي نظير و بي سابقه اي در اختيار اصولگرايان با راي 40 درصدي به وجود آمده است. فضا براي تشكيل سازوكارهاي مطالبه گري و نظارت بر عملكرد دولت مهياست و به دليل خلوص واقعي آراي اصولگرايان بسيج اين بدنه مي تواند براي بسيج عمومي در 4 سال آينده اقدامات زيربنايي انجام دهند.

سعید جلیلی طی بیانیه ای پیشنهاد تشکیل دولت سایه را مطرح کرد. او در این بیانیه نوشت: «پس از انتخابات سال 92 تلاش شد تا با کمک کارشناسان، صاحب نظران و متخصصین در عرصه های مختلف، با تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های گوناگون از جمله در: فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و ... مشکلات واقعی مردم شناسایی و در گام بعدی نسبت به ارائه راه حل آنها مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود.»

برهمين اساس،‌ چهره هاي مطرح جبهه انقلاب پيشنهادات بسيار كارسازي را براي تشكيل جبهه مطالبه گري و ايجاد جايگزين دولت مستقر ارائه داده اند.

سعيد جليلي،‌ عضو مجمع تشخيص مصلحت و از حاميان آيت الله رئيسي در اين زمينه در بيانيه اي گفته است: "پس از انتخابات سال 92 تلاش شد تا با کمک کارشناسان، صاحب نظران و متخصصین در عرصه های مختلف، با تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های گوناگون از جمله در: فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و ... مشکلات واقعی مردم شناسایی و در گام بعدی نسبت به ارائه راه حل آنها مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود."

عزت الله ضرغامی نيز در اظهارنظري براي صيانت از پشتوانه راي 16 ميليون نفري چنين پيشنهادي داده است:
" به جناب آقای رئیسی خدا قوت می‌گویم. او با پشتوانه قریب به 16 میلیون رای که در تاریخ انتخابات کشور به عنوان نفر دوم بی سابقه است، وضعیت استثنایی دارد. او می‌تواند در جایگاه نظارتی و آلترناتیو قوی نسبت به دولت، در پی‌گیری مطالبات مردم و ضمانت اجرایی و عده‌ها نقش تاریخی ایفا کند. "

از سوي ديگر محمدباقر قاليباف به عنوان يكي از نامزدهاي رياست جمهوري با وجود انصراف از آن همچنان به دنبال پيگيري مطالبات است:" ما متعهد می‌شویم تا وعده‌های مطرح‌شده دولت در جریان انتخابات را تا زمان عملی‌شدن این وعده‌ها پیگیری کنیم و همچنین وظیفه خود می‌دانیم که از هر اقدامی برای تحقق اهداف ملی و پیگیری مطالبات ۹۶ درصدی‌ها، با اولویتِ رسیدگی به مستضعفان و محرومان و اقشار کم‌درآمد، با تمام توان حمایت کنیم."

از اين رو مي توان اميدوار بود كه براي اولين بار شكست به عنوان پلي براي پيروزي در نظر گرفته شود و با خروج از هيجانات انتخاباتي سال 96، زمينه را براي مطالبه گري و پيروزي در انتخابات آينده مهيا ساخت. آراي 40 درصد از ايرانيان در سبد اصولگرايان است و در فرصت باقيمانده مي توانند با برنامه ريزي و افزايش مشاركت نيروهاي فعال بسيج عمومي را ايجاد كرد تا در انتخابات آينده و عرصه سياسي كنوني به صورت فعالانه تر و منسجم تري حركت كنند.
 


کد مطلب: 521592

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/521592/قدرت-جبهه-نمي-توان-راحتي-عبور-كرد-اصولگرايان-آماده-خيز-بلند-براي-1400-باشند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com