پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱
با افزايش فشار و كشتار شيعيان و تعرض به رهبر شيعيان بحرين:

آل خليفه در بحرين به دنبال چيست؟ + بازخوانی بیانیه تاریخی سردار سلیمانی

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 521346
ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی نظیر مشروطه شدن قدرت پادشاه، نقش بسزای مجلس در اتخاذ تصمیم ها با توجه به تقسیم کرسی ها متناسب با بافت جمعیتی، اصلاح دستگاه قضایی و مساوات در حقوق... همواره از خواسته های کلیدی بحرینی ها بوده است.
آل خليفه در بحرين به دنبال چيست؟ + بازخوانی بیانیه تاریخی سردار سلیمانی
گروه بین الملل جهان نيوز: دادگاه بحرین بعد از مدت‌ها تأخیر، روز یکشنبه این هفته جلسه محاکمه آیت‌الله قاسم را برگزار کرد و حکم به یک سال حبس تعلیقی و مصادره تمامی اموال وی داد، حكمي كه با اعتراض شديد مردم بحرين روبه رو شده و در تظاهرات چندروز اخير 6 نفر به شهادت رسيده اند.

به گزارش جهان نيوز: با ورود دونالد ترامپ به منطقه و ائتلاف امنتي و نظامي با كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به خصوص عربستان سعودي،‌ مقامات بحريني نيز اعتماد به نفس گرفته و بر عليه رهبر شيعيان اين كشور جنگ بي اماني را شروع كرده اند. اين رژيم پس از حكم دادگاه كه شيخ عيسي قاسم را به يكسال حبس و اقامت اجباري و رفع تابعيت محكوم كرده،‌ با متحصنين اطراف بيت رهبر شيعيان برخورد كرده و آنها را به خاك و خون كشيد.

تقريبا نزديك به يكسال از موضع گيري قاطع و شديد سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس پس از سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم مي گذرد. سردار سليماني در بيانيه اي اينگونه به اقدامات غيرقانوني و خشن رژيم بحرين واكنش نشان داد: "« ... گستاخی آل خلیفه به جایی رسیده است که با نادیده گرفتن نجابت مردم و حرکت سلمی آنها و با استفاده از سکوت معنادار سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی هر روز بر دامنه جنایات خود و ایجاد خفقان و فشار بیشتر بر ملت بحرین افزوده است. بازداشت غیر قانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین المللی، آل‌خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی بر جسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران کننده ای در اذهان مردم منطقه و بحرین بوجود آورد. به نظر می رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد. یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود. حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.»

سیاست های دوگانه و تبعیض آمیز نسبت به اکثریت ساکنان بحرین (شیعیان) و قبضه قاطبه مناصب حکومتی توسط اقلیت حاکم بر این کشور، دهه هاست که بر این کشور ذره ای حکمفرماست. بررسی ضوابط و قوانین حاکم بر این کشور بوضوح گواه آن است که امکان دگرگونی چشمگیر و اعطای برخی حقوق به اکثریت این کشور حداقل در کوتاه مدت دور از انتظار است اما این فرآیند در آینده نسبتا طولانی قطعا به بی ثباتی و زوال دولت حاکم منجر خواهد شد.

بررسی مطالبات مردمی چه در انتفاضه دهه نود و چه در سالهای اخیر پس از فوریه 2011 حکایت از اعمال سیاست های تبعیض آمیز و نافی حقوق اکثریت جامعه است.

ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی نظیر مشروطه شدن قدرت پادشاه، نقش بسزای مجلس در اتخاذ تصمیم ها با توجه به تقسیم کرسی ها متناسب با بافت جمعیتی، اصلاح دستگاه قضایی و مساوات در حقوق... همواره از خواسته های کلیدی بحرینی ها بوده است.

نقش چشمگیر رویکرد اسلامگرایانه از سوی معترضین، ایجاد وحدت میان گروه های اپوزیسیون تحت لوای مرجعیت (سلب تابعیت از مرجع اعظم بحرین و حكم بازداشت وي خود زمینه مناسبی برای اتحاد بیشتر و پیروی از علما را مهیا خواهد نمود) و اقتضای سیاست های زمانه از عواملی است که زمینه تضعیف بیش از پیش آل خلیفه را در آینده فراهم خواهد ساخت.

شيعيان بحرين كه بيش از 70 درصد از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند در طول دوره اي كه آل خليفه به كمك استعمارگران بر سرنوشت آنها حاكم شده، همواره مورد ظلم و تبيعض واقع شده اند. ، شیعیان بحرین که غالباً در روستاها زندگی ساده و سختی داشتند، به طور کامل عقب نگاه داشته شده، و تمام تلاش دولت معطوف به محدود کردن آنان بوده و حتی در این راستا با اعطاي تابعیت به اعراب غیربحرینی سعی در شکستن ترکیب جمعیت و پایین آوردن درصد جمعیت شیعه در این کشور کردند.

البته با تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌اند هم اکنون نیز حدود 75% مردم این کشورشیعه هستند. آنچه از پیشینه شیعیان بحرین گفته شد، نشان می‌دهد این کشور زماني به طور كامل در اختیار شیعیان بوده است، به طوری که تا صد و پنجاه سال پیش، گزارشی از اینکه غیرشیعه در بحرین سکونت داشته باشد در دست نیست و آنچه مهم است این است که در طول فراز و نشیب‌های تاریخ، در درون جامعه بحرین، تشیع امامی به صورت استوار و مستمرحضور داشته است. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979، شور و هيجان مضاعفي در ميان شيعيان بحرين به وجود آمد تا بتوانند به حقوق اوليه خود دست پيدا كنند.

از آن زمان تا به امروز رژيم آل خليفه براي محدود كردن شيعيان برنامه هاي مختلفي را در دستور كار قرار داده و به كمك عربستان و ايالات متحده آمريكا، به سركوب آنها دست مي زند. منوعیت آموزش دینی،  ممنوعیّت بیان و نشر امورات دینی در رسانه‌های محلی، نابود کردن آثار شیعه، عدم امکان برگزاری مراسم عقیدتی و آزادی دینی و سركوب خشن اعتراضات شيعيان و رهبران شيعه،‌از جمله اين اقدامات بوده كه به پشتوانه آل سعود و غرب به مرور شديدتر شده است.

وجود شكاف ها و اختلافات فزاینده حاکم بر روابط اکثریت جامعه بحرين و خانواده سلطنتی آل خليفه، زمینه ای را فراهم ساخته است که جامعه بحرین اعم از شیعه و سنی که در حوزه های فرهنگی، سياسي و اجتماعی جامعه ای پیش رو به نسبت سایر جوامع عرب حاشیه خلیج فارس هستند به آرمان هاي اصلي خود براي تحقق حقوق اصلي خود دست پيدا كنند و اين مبارزه بي امان تا رسيدن به اهداف ادامه خواهد يافت.

سرایت انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي به بحرین و عدم فروکش کردن آن تا به امروز بزگترین دلیل ناکارآمدی سیاست های سرکوب گرایانه آل خلیفه در طول دهه های سپری شده بوده است. انتفاضه مردم بحرين سالهاست كه از زير خاكستر اعتراضات گسترده تر شده و امروز با خون خود درخت اين حركت را آبياري مي كند.

در نهايت تعرض به رهبران شيعه بحرين خشم مردم اين كشور را كه اكثريت شيعه هستند افزون تر مي سازد و همانگونه كه مشاهده مي شود بحرين وارد دوران جديدي در برخورد با رژيم آل خليفه شده كه اين سرآغاز سقوط اين سلطنت و شروع دومينوي سقوط ساير حكام خودكامه حاشيه خليج فارس خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پادشاه بحرین بخاطر تکیه به ترامپ وآل سعود در اقدامات اخیر از مردم سیلی سختی خواهد خورد انشاالله