پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۷۶

چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات اخیر پیروز شدند؟/ شش دلیل منطقی برای چرایی موفقیت رقبای اصولگرایان

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 520992
ترکیبی از این واقعیات و دهها دلیل ریز و درشت دیگر در طول سال های اخیر باعث شده تا اصلاح طلبان در انتخابات مختلف توفیق بیشتری نسبت به رقیب داشته باشند.
چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات اخیر پیروز شدند؟/ شش دلیل منطقی برای چرایی موفقیت رقبای اصولگرایان
گروه سیاسی جهان نيوز: باید اذعان کرد که از ابتدای دهه 90 شمسی در بیشتر انتخابات این جریان اصلاح طلب بود که توانست بر موج احساسات سوار شود و افکار عمومی را به سمت خود جلب کند.

به گزارش جهان نيوز،  انتخابات 24 خرداد 92 آغاز ورود تدریجی اصلاح طلبان به قدرت بود. کسانی که در طول دهه 80 با عملکرد خود در دولت اصلاحات، مجلس ششم و شورای اول شهر و روستا حامیان خود را از حمایت دوباره دلزده کرده بودند اینبار با ترکیبی از شانس، مظلوم نمایی و سواری گرفتن از احساسات و رقیب هراسی توانستند بازگشت دوباره ای به قدرت داشته باشند.

اما ورای تمامی تحلیل ها درباره شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 و شوراهای شهر و روستا، بهتر است به موفقیت اصلاح طلبان در بازگشت به قدرت پرداخته شود تا نقاط ضعف و قوت آنها شناخته شود. با بررسی این نقاط می توان راهبردهای جدیدی برای دوره های بعد در نظر گرفت تا اصولگرایان یا هر جریان دیگر انقلابی از یک سوراخ چندبار گزیده نشود.

1- رقیب هراسی و در یک کلام احمدی نژاد هراسی

اگر دولت 8 ساله احمدی نژاد بخصوص در دور دوم نبود، اصلاح طلبان به این راحتی نمی توانستند به ارکان قدرت بازگردند. پیش از احمدی نژاد، اقدامات افراطی تندروهای اصلاح طلب جامعه را به طور کلی از این جریان ناامید ساخته بود و فرصت به رقبای آنها داده شد. اما با بر روی کار آمدن احمدی نژاد، جریان رسانه ای اصلاح طلب تا توانست به تخریب آن دست زد و بالاخره موفق شد با انحراف واقعیات ویرانه نمایی از 8 سال زعامت احمدی نژاد را در جریان افکار عمومی جا بیاندازد.

متاسفانه برخی از عملکرد های دولت دهم و یازدهم نیز در افزایش تورم و نرخ ارز نیز به چنین حربه ای دامن زد. هراس از احمدی نژاد و اطرافیان وی فضایی را ایجاد کرد تا اصلاح طلبان بتوانند با منتسب کردن اصولگرایان به وی، گوی رقابت را بربایند. انتخابات سال 92 نمونه واقعی از این هراس بود و در عین حال در سال 96 نیز حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در مناظرات تا توانستند ابراهیم رئیسی را مدل جدید احمدی نژاد جا زدند که برخی از وزرای دولت نهم و دهم در ستاد وی حضور داشتند.

2- مظلوم نمایی

کسانی که آشوب های سال 78 و 88 را رقم زدند با گذشت زمان خود را در نقش ناجیان کشور جا زدند. رافت اسلامی نظام باعث شد تا محکومان فتنه بار دیگر به عرصه سیاسی بازگردند و به تفسیر واراونه تاریخ بپردازند. درحالیکه اصلاح طلبان در سال 88 بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اصرار می کردند و پس از آن برای یکسال امنیت و ثبات کشور را برهم زدند، اینبار طلبکارانه و با عنصر مظلومیت از ظلم نظام بر خود گفتند!

دیگر بر کسی پوشیده نیست که اتهام تقلب به نظام در سال 88 چنان واهی بود که نشانه های آن را می توان در سال های 92 و 96 دید. ابراهیم رئیسی 16 میلیون رای یعنی 3 میلیون بیشتر از میرحسین موسوی آورد اما هرگز نظام و دولت را متهم به تقلب نکرد. اما اصلاح طلبان و سران دولت یازدهم در دوران تبلیغات با ایجاد موج رفع حصر سران فتنه از آنها قربانیانی ساختند که در سال 88 و 89 قربانی پرونده سازی شده اند و باید رفع حصر شوند.

در کنار این سیدمحمد خاتمی نیز تا توانست از عنصر ممنوع التصویری خود بهره برد. او با مظلوم نمایی از خود توانست نظرها را به سوی خود جلب کند و بدون اینکه عنوان شد دلیل اصلی محدودیت ها چیست، برای حسن روحانی رای جمع کرد. شاید اگر سران فتنه در حصر نبودند و رئیس دولت اصلاحات ممنوع التصویر نبود – البته جرم آنها بالاتر از این مجازات های راحت هست- ، آنها نمی توانستند تا به این حد مظلوم نمایی کنند و با فریب افکار عمومی بخشی از آرا را جذب کنند.

3- بازی با احساسات

اصلاح طلبان توانستند حسی را در جامعه تقویت کنند که براساس آن بودن گزینه های آنها باعث افزایش ثبات اقتصادی، دوری سایه جنگ، افزایش نشاد و شادی مانند کنسرت ها و آزادی های اجتماعی و فرهنگی می شود. در مقابل آنها رقیب را نماینده تندروی و محافظه کاری معرفی کردند که رای آوری آنها باعث محدودیت های اجتماعی، لغو کنسرت ها، افزایش حس ناامیدی در جامعه، از بین رفتن حسن نشاط جامعه و به طور کلی ایجاد رویکرد طالبان و داعش وار! می شود.

چنین دوقطبی احساسی و دامن زدن به آن توسط رسانه ها و شبکه های اجتماعی حامی دولت، گرایش به اصلاح طلبان و گزینه های مورد حمایت آنها را تحریک و در نهایت افزایش داد. اصولگرایان تاکنون موفق نشده اند تا خود را از چنین اتهاماتی نجات دهند و همواره قربانی چنین انحرفاتی توسط اصلاح طلبان می شوند. آنها توانستند با برانگیخته کردن احساسات حتی کسانی را که هرگز رای نداده بودند یا به انتخابات بی تفاوت بوند به نفع خود به پای صندوق رای بکشانند.

4- بازی با برجام و رفع تحریم ها

اصلاح طلبان و رسانه های حامی دولت، کارکرد خود را رفع محدودیت های اقتصادی بین المللی و فشار و تنش زدایی معرفی کرده اند. برجامیان و نابرجامیان اصطلاحاتی بودند که دوسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 وارد ادبیات سیاسی شدند.

این در حالیست که جریان رقیب به عنوان جریانی معرفی شده که با رویکرد تهاجمی به سیاست خارجی می نگرد و ورود آنها به قدرت همراه با تحریم و افزایش فشار اقتصادی خواهد بود. در این دوگانه افکار عمومی به سمتی گرایش پیدا کردند که زعامت آنها منجر به تحریم نشود، این در حالیست که در دیدگاه کلان کشورهای غربی حامی تحریم ایران هرگز برحسب وجود دولت یا جریانی در قدرت دست به تحریم نزده اند بلکه این سیاست کلی آنها در طول چهار دهه اخیر برای فشار بر ملت و نظام ایران بوده و همچنان دنبال می شود. از این رو حل این انحراف در افکار عمومی تا حدود زیادی می تواند باعث خنثی شدن حربه اصلاح طلبان در بازی تحریم ها و برجام ها شود.

5- تسخیر قلب ها در شبکه های اجتماعی

یکی از مهمترین حربه هایی که حامیان دولت توانستند به کار گیرند، حضور فعال و گسترده در شبکه های اجتماعی بود. حسن روحانی بارها در اظهارات خود در تبلیغات این اتهام را به رقبا وارد کرد که آنها مدافع محدودسازی و فیلتر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هستند. به کارگیری صدها کانال تلگرامی و صفحه پربازدید اینستاگرامی در کنار موج هنرمندان و خوانندگان استیجاری حامی، توانست موج عظیمی را به نفع روحانی و اصلاح طلبان ایجاد کند. در چندسال اخیر شبکه های اجتماعی نقش تعیین کننده ای در گرایش افکار عمومی به سوی اصلاح طلبان بازی کرده اند و این تلاش همچنان ادامه دارد.

6- برنامه ریزی های بلندمدت برای انتخابات

در حالیکه جریان اصلاح طلب چندین سال است که راهبرد خود را برای هر انتخاباتی در سال های بعدی مشخص کرده، اصولگرایان تنها یک ماه یا دوماه مانده به انتخابات برنامه های خود را به اجرا در می آورند و در این فرصت کوتاه تبلیغاتی با آزمون و خطای برخی از روش ها سعی می کنند به رقابت با اصلاح طلبان بپردازند. برای نمونه حسن روحانی از همان ابتدا مشخص بود که در انتخابات حضور می یابد اما در جریان رقیب تا زمان ثبت نام ها مشخص نبود چه کسانی واقعا قصد کاندیداتوری دارند.

این اقدامات سبب می شود تا در زمان کوتاه تا برگزاری رای گیری، تبیین برنامه ها و جلب افکار عمومی به سختی پیش رود. بهتر این است که گزینه های اصلی حداقل دوسال قبل از انتخابات به تدوین و ارائه برنامه ها و جذب افکار عمومی بپردازند.

ترکیبی از این واقعیات و دهها دلیل ریز و درشت دیگر در طول سال های اخیر باعث شده تا اصلاح طلبان در انتخابات مختلف توفیق بیشتری نسبت به رقیب داشته باشند.

تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 96، عملکرد دولت یازدهم از حسن روحانی یک بازنده برجای گذاشته بود که شکست او کار سختی نمی نمود ولی در دو ماه باقی مانده با به کارگیری ترکیبی از آنچه در بالا اشاره شد، دوقطبی کاذبی به راه افتاد که حسن روحانی را نماینده تحقق آرزوها و رویاهای مردم جلوه دهد و رقیب را نماینده افراطی گری و محدود کردن جامعه جلوه دهند.

رادیکال و تندشدن فضای انتخاباتی بر پایه دوقطبی کاذب، باعث غبارآلود شدن فضا و در نهایت ماهی گرفتن اصلاح طلبان از آب گل آلود شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل شما اینه که مردم را ساده لوح فرض می کنید که با این دلایل آبکی شما خیلی راحت فریب خورده و به رقیب شما رای داده اند. مطمئن باشید روزی موفق خواهید شد که مردم را عاقل و دانا فرض کرده و آنها را ساده لوح نپندارید. تا آن روز در هیچ انتخاباتی پیروز نخواهید شد.
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما اینه که فکر می کنید عقل کل هستید
Iran, Islamic Republic of
شما متوجه نیستی
وگرنه فریب خوردی عزیزم
Iran, Islamic Republic of
همین مردم دانا سال 84 و 88 به احمدی نژاد رای دادند . اونموقع نمیفرمودید دانا. همین شماها هم احمدی نژاد رو تکفیر میکردید و پدرش رو در اوردید
سروش
Iran, Islamic Republic of
عوامل کاملا درست هستند، اگر به این عوامل نگاه کنید متوجه می شویم اصول گرایی خیلی راحت از کنار این عوامل گذشتن، یکی از آشنایان که کمترین تجربه سیاسی از اوضاع و احوال ایران را دارد، برایم پی ام می فرستد که 29 اردیبهشت فصل انتخاب بین جنگ و صلح است همراه با کلیپ و تصویر. بارزترین نشانه اینکه چرا جمعیت 23میلیونی شادی آنها فقط در شمال شهر باید باشد؟ چرا فقط برای یک روز داوم داشت بعد از آن همه هیاهو؟ چرا همکارانی که می خواستن مرا هدایت کنند از روز یکشنبه همه چیز یهو فروکش کرد؟ چرا حتی سایت های خبری اصلاح طلبان نمی آیند پیروزی شان را نشخوار کنند و از آن لذت ببرند؟ ما اصول گرایان ناراحت این هستیم که چرا نتوانستین استراتژی اصلاح طلبان را شناسایی و در صدد دفع آن برآیم؟ ما متعجب شدیم چرا اهوازی هم به اصلاحات رای دادن با آن همه آلودگی هوا؟ چرا اختلاف رای در استان قم بین آقایان رییسی و روحانی فاحش نبود، چرا اختلاف رای در استان های محروم بخصوص در ایلام و لرستان و کرمانشاه بنفع اصلاح طلبان بود؟ چطور می شود تسلیم شکم گرسنه نشد ولی تسلیم اوهام و تبلیغات شد؟ چطور؟ این سوالاتی هستند که تا جواب شان را نیابیم آرام نمی گیریم، ما نمونه های تاریخی زیاد داریم، از خود امام علی (ع) بگیر تا آقای رییسی، شاید کم کاری از اصول گرایان بود که بدون به چالش و طرح سوال چهارچوب اصلاح طلبان خودشان تسلیم پیش فرض های اصلاح طلبان شدن و باورشان شده که دنبال تنش با دنیا هستند و...
کاربر
Iran, Islamic Republic of
شما اصول گراها فقط اهل بگیر و ببندید..همیشه از موضع اقتدار نگاه میکنید و این چیزیه که ما ازش بیزاریم.نکته ی دیگه اینکه اگه دقت کرده باشین موضوع اشتغال موضوع تازه و جدیدی نیست و حتی قبل از دوران خاتمی موضوع اشتغال همچنان مطرح بود..وقت آن رسیده که به واقعیت های موجود توجه کنید ..مردم ایران میخوان دنیا در تعامل باشن و این چیزیه که شماها به هیچ وجه نمیخواین.
Iran, Islamic Republic of
با مدرک کارشناسی ارشد دو ساله دنبال کارم

شرمنده زنمم
به جهنم که تعامل با دنیا داریم یا نه

تعامل با دنیا برای امثال من نون و آب میشه؟
جواد
Iran, Islamic Republic of
کسی که بامدرک کارشناسی ارشد از هررشته ای الان بیکاره وفرق تعامل بادنیا رو تو یه کشور هشتاد میلیونی نمیدونه که چه ربطی به بیکاریش داره همون بیکاربمونه بهتره
سعید
Iran, Islamic Republic of
تو سیری !
وگرنه تو هم فرق تعامل با دنیا و بیکاری را نمی دانستی !
حتی اگه دکتری هم داشتی !
Iran, Islamic Republic of
شما را به همه مقدسات سوگند دست از این مقایسه ها و شبیه سازی ها بردارید. امام راحل (ره) فرمود « من به جرات می گویم مردم ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اله و ملت عراق در عصر امام علی هستند » چرا در شکستهای اصول گرایان فقط مردم مقصرند و فریب خورده ؟ ؟ آمار آرای اصول گرایان را در انتخابات 84 ، 92 و 96 مقایسه کنید چه تغییری داشته است؟ سقف رای اصول گرایان همین است. تیر 84 عمده رای ها نه به مرحوم هاشمی بود و سال 88 هم سود سهام عدالت و وامها و پولهای تقسیم شده در سفرهای استانی رای زیادی برای احمدی نژاد جمع کرد. مردم ما همان مردمند . بگردید دنبال عوامل دیگر
شریف
Iran, Islamic Republic of
چطوریه که رأی احمدی نژاد را سود سهام عدالت و... بالا برد، ولی رأی روحانی ربطی به سه برابر کردن یارانه نیازمندان ، وصل مجدد یارانه های قطع شده ، وام ده میلیونی دهیاران _ که باعث تلاش مضاعف دهیاران در روز انتخابات شد_و هزاران ترفند دیگه نداره؟
Iran, Islamic Republic of
شماها مشکلتون اینه که فکر میکنید راه امام علی رو دنبال میکنید پیرو امام علی از خزانه بیت المال ریخت و پاش نمیکنه اونم برای جمع کردن رای
سید
United Arab Emirates
احسنت
جالبه در یک جای این متن ذکر نشده که ایراد اصلی متوجه اصولگرایان است.از زمین و زمان حرف زده تا به این نتیجه برسه اولا رقبای ما کلک باز و دغل هستند و درثانی اکثریت مردم هم گول خورده اند.
با این نگرش شکستهای بعدی در راه است.
Iran, Islamic Republic of
ایراد اصول گرایان این است نهج البلاغه را فراموش کردند بخوانند و از آن پند بگیرند، ایراد اصول گرایان این است بعد از دچار شدن به مشکل فهمیده اند از کجا خورده اند ایراد اصول گرایان این است دست حریف را نخوانده اند ایراد اصول گرایان این است مدام در حال رفع اتهام و موضع دفاعی هستند ایراد اصول گرایان در این است نمی دانند چرا مدام باید از خود دفاع کنندخشونت طلب نیستند، زن برای شان با ارزش است و... ایراد اصول گرایان در این است نمی دانند چرا اصلاح طلبان همیشه پول های قلمبه می گیرند ولی پاسخگو نیستند در رفاه هستند ولی عملکرد ندارند از آزادی بیان حرف می زنند ولی به آن عمل نمی کنند و...
سروش
Iran, Islamic Republic of
اصول گرایان استراتژی برای مقابله با انگ های اصلاح طلبان نداشتن، نتوانستن پیش دستی کنند و طرحی جامع و فراجناهی و فرااجتماعی ارائه دهند، اصول گرایان حساب ویژه ای روی ضعف عملکرد رقیب باز کرده بودند، بجای تمرین و وزن کشی تمرکزشان را روی ضعف حریف گذاشتن، خدا را شکر شکست خوردن تا از این به بعد هم ضعف رقیب را نشانه بروند و هم ضعف های خود را به نقاط قوت تبدیل کنند.
Iran, Islamic Republic of
به مردمی که یکی از دلایل آنها این است که از ترس محبوس کردن زنان در خانه به کسانی رای میدهند که سابقه،تفکر و رفتار آنها با خانواده خود نشان دهنده این نوع طرز فکر است غیر از احساسی چه میتوان گفت.
حسین
Netherlands
نکته دقیقی رو اشاره نمودید.
Iran, Islamic Republic of
دوقطبی سازی را قالیباف آغاز کرد
Iran, Islamic Republic of
حداقل 16 میلیون منتقد نجیب و یکدست که از توهم جنگ نترسیدن پس از مطالبه گری از روحانی هم نمیترسند

درود
Iran, Islamic Republic of
در مناظره سوم كه به دليل موضوع اقتصادي و معيشتي براي كل مردم ايران مهم بود اولين نفري كه پشت تريبون رفت جناب آقاي اسحاق جهانگيري بود كه براي اينكه جلسه را به حاشيه ببرد ، توپخانه را به سمت رقبا برد بنابراين از هر آدم منصف و عاقلي بپرسي در مناظره سوم درباره چه موضوعي بحث شد ميگوييد بغير از اقتصاد و معيشت از همه چيز بحث شد.
Iran, Islamic Republic of
دو قطبی سازی قبل از شروع انتخابات از دوران احمدی نژاد شکل گرفته بود دوره اول احمدی نژاد گفته بودند اگر او بیاید پیاده رو ها را دیوار می کشند چون رقیبش هاشمی بود و بخاطر ناراحتی ملت از آقای هاشمی آقای احمدی نژاد رای آورد دور دوم هم همین بازی را انجام دادند اما چون می دانستند آقای احمدی نژاد اهل دیوار کشیدن در پیاده رو نیست شکست خوردند. ملت از آقای رییسی شناخت کمی داشتند به راحتی بدترین وصله هارا اصلاح طلبان به او چسباندن، ملت از آقای رییسی ترسید، به عنوان مثال یک هدف از پخش فیلم دیدار آقای رییسی با آقای تتلو نشان دادن تحمل و دایره بزرگ پذیرش آقای رییسی بود ولی اصلاح طلبان بدلش را زندن این جور در ذهن ها جا انداختن که همه اینها بخاطر رای جمع کردن است،
امین
Iran, Islamic Republic of
وقتی این عوامل را می خواندم بنده به یاد دوران حضرت علی (ع) افتادم بنده به اصول گرایان سفارش می کنم حتما نهج البلاغه را بخوانند حیله هایی که حضرت با آن روبرو بود در مقابل آن چه من در این انتخابات دیدم تقریبا هیچ است.
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
انتصابات مهم هفته آینده:
1. ناطق نوری به ریاست مجمع مصلحتی نظام
2. روحانی به ریاست جمهوری مصلحتی نظام

چرا؟

برای اینکه مصلحت است هوادارانشان را با آن سابقه شان در 88 کنترل کنند.

دوقلوهای مصلحتی!!؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی به احمدی نژاد نارو میزدید باید فکر این روزها رو میکردید.
محسن
Iran, Islamic Republic of
نکته من هم استباه استراتژیک کنار رفت قالیباف به نفع رییسی
Iran, Islamic Republic of
ولی لازم بود...چون بعد از سالها تونستیم به یه نقطه مشترک برسیم و روی اون وحدت و تلاش کنیم
انصراف قالیباف درصد شکست رو تو این دوره بالا برد,اما فرصت های خوبی برای اینده بهمون داد
علی
Iran, Islamic Republic of
اصول گرایان به خودشان باختن چون تمام کلیشه ها و پیش فرض هایی که اصلاح طلبان از اصول گرایان ساخته بودند و به خورد ملت می داند، خود اصول گرایان هم پیش فرض های محدودکننده ، بسته بودن متعصب بودن به بدنبال تنش با دنیا و... را پذیرفتن بعد از اینکه متوجه شدند چه کلاهی دارد سرشان می رود مدام در حال دفاع از خود بودند، هیچ اصول گرایی به ملت نگفت چرا اکثر اصلاح طلبان منفعت طلب، رفاه طلب، کند، خوشگذاران و... هستند، بهتریت دفاع حمله است.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
خیلی خوب است که به دلایل شکست فکر میکنید .
این درست است که بخش زیادی از رای ها سلبی بود و جامعه بخاطر رای نیاوردن آقای رییسی به طرف مقابل رای داد ولیکن از بد اخلاقی ها و احمدی نژادیسم آقای قالیباف هم غافل نشوید . دوره اینگونه بی حیایی ها تمام شده منطق جایگزین فریاد و رفتارهای غیر منطقی شده است. انصاف داشته باشید و کارکرد های مثبت برجام و دولت یازدهم را ببینید. انکار واقعیت ها هم از مشکلات شماست.
اگر مردم خواهان تحریم نیستند شما چرا خواهان آن هستید ؟ اگر مردم طالب جنگ نیستند شما چرا دنبال آن هستید؟
Iran, Islamic Republic of
خود ما هم به دام افتادیم که چطور به راحتی انگ جنگ طلب به ما می زنن، جهت این انگ ها نشان می دهد اصول گرایان با آمادگی کامل به میدان نیامده اند.
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز مگه این 16 میلیونی که به آقای رئیسی رای دادن جز مردم نیستن؟ چه کسی به جنگ علاقه داره؟ اگه خدایی نکرده ی وقت جنگ بشه فکر می کنید مردم محروم و عادی کوچه و بازار متضرر می شن یا رفاه طلبان و کسانی که دو تابعیت دارن؟؟
بیشتر از دار و دسته آقای روحانی ما مردم عادی و محروم و فقیر هستیم که از جنگ می ترسیم. بیشتر از این آقایونی که بار خودشونو بستن و بچه هاشون در خارج از کشور زندگی می کنن ما افراد عادی هستیم که نیاز به شغل و تعامل با دنیا داریم. ولی بحث اینه که این راهش نیست راهی که ملت انتخاب کردن اگه ترکستان نباشه اونو رو به اهدافشون نمی رسونه.
Iran, Islamic Republic of
مردم هم که فقط گول خوردن دیگه. اگر به شما رای داده بودن که مشدن فهیم و انقلابی و برنامه محور و از این حرفها
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
کارکرد خوب باعث پشتبانی مردم می شود که متاسفانه هردو گروه این کار را انجام ندادند
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
لطفآاز عملکرد ودلایل عدم نتیجه گیری اصولگرا ها هم چیزی بگوئید شما که خود را نماینده فقرا می دانستید (در ظاهر)
مهدی دارابی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در این گفتار فرافکنی شده و به عوامل داخلی شکست اصولگرایان توجه نشده است. عوامل زیادند ولی تنها چند نکته کلیدی را عرض می کنم:
1- مهمترین مشکل، ذهن و عادات ذهنی (بخوانید اعتیاد ذهنی) اصولگرایان است. آنها با علوم مختلف به خصوص علوم انسانی به طور نظری مخالفند. مثلن گرچه تمام بخشهای اقتصادی در اختیار آنها، به روش اقتصاد لیبرال بانکداری می کنند ولی صبح تا شام بر طبل مخالفت بر اقتصاد لیبرال می زنند. با زیست شناسی و علوم طبیعی (منظورم بحثهای مربوط به تراریخته است) و هواپیما هم مخالفند. با جامعه شناسی و روان شناسی و سیاست و مدیریت و غیره ایضن. با دین هستی شناسانه هم کمابیش مخالفند و سعی دارند با ترویج مداحان و مداحی اسلام آیینی را جایگزین آن کنند. با غرب مخالفت می کنند ولی عاشق عنوان دکترای غربی هستند. یعنی در حالیکه خود بیشترین بهره را از امکانات می برند و در پی تسلط بر آدم و عالمند، در نظر با ابزارهای ان مخالفت می کنند. جایگزین هم ارایه نمی کنند.
2- با ارزشهای حالا دیگر مشترک شده ی بشری هم مخالفند. با حقوق بشر، دموکراسی واقعی، سند 2030، حقوق برابر زنان، آزادی رکن چهارم دموکراسی و امثالهم مخالفند.
3- نهان روش هستند. مثلن با اینکه اکثرن کم فرزند هستند و زنان و دخترانشان تحصیلات عالیه دارند و شاغل هستند ولی در تبلیغات چیز دیگری می گویند. یا با آنکه هیچکدام با اتوبوس به مشهد نمی روند ولی با ورود هواپیما مخالفت می کنند. برجام را افتضاح و خیانت می دانستند ولی در کارزار انتخابات جرات نکردند کلامی در مخالفت آن بگویند. مثال زیاد است.
حال بگویید چرا مردم باید به اینها رای دهند؟
در پایان، نکته مثبت این مقاله آن بود که به بی حاصل بودن حصر و ممنوعیت اشاره شده بود. امیدوارم رفع گردند.
Iran, Islamic Republic of
اونها هسته تصمیم گیری دارن
شما ندارین
اونا پول دارن
شما ندارین
اونا انقلابی نیستن و آزادن
شما هستین
اونا آدم حراف زیاد دارن
شما ندارین
اونا از بیت امام خمینی دارن
شما ندارین
اونا قوه قضائیه ندارن
شما دارید
شما صداسیما دارید
اونا گرفتنش
Iran, Islamic Republic of
آهان حالا متوجه شدم. پس اين دولت هيچ اقدام مثبتي در رابطه با مهار تورم، حفظ ارزش پول ملي، كنترل دلار، گسترش بيمه همگاني، طرح تحول نظام سلامت، افزايش ساليانه دستمزدها بالاتر از نرخ تورم، ديپلماسي فعال جهاني و ... نداشته و فقط با دوز و كلك و رقيب هراسي و بازي با احساسات و بازي با برجام و ... تونسته رأي بياره. جالب بود، تا حالا از اين زاويه به قضيه نگاه نكرده بودم.
Iran, Islamic Republic of
ديپلماسي فعال جهاني را خوب اومدي . ترامپ بيخ گوشمان دارد يك ناتوي عربي تشكيل ميده اونوقت نفر اول ديپلماسي چكار كرد. تو تويترش چه نوشت . ديپلماسي فعال را متاسفانه عليرغم ميل باطني مان اين كشور آدم كش (عربستان) داره
Iran, Islamic Republic of
عربستان دیپلماسیش اینه که دستشو توی دست آمریکا باشه شما اجازه میدید همچین دیپلماسی رو توی ایران؟!
Iran, Islamic Republic of
شما و کدوم کشور داری زندگی میکنی

گند تورم هم در آینده ای نزدیک درخواهد آمد
Iran, Islamic Republic of
بعنوان يك اصولگرا اين تحليل را دقيق نمي دانم. ببينيد دوستان، سال 92، 18 ميليون و دويست هزار نفر با احتساب آراء باطله (و حدود 17 ميليون نفر بدون احتساب آراء باطله) به آقاي روحاني رأي ندادند. پس از چهار سال، مخالفين آقاي روحاني نسبت به چهارسال پيش كاهش يافته اند آنهم در شرايطي كه واجدين شرايط رأي، افزايش 6 ميليوني داشته اند. در اين چهارسال، ناكارآمدي دولت و افزايش بيكاري و ركود از يك سمت و توپخانه رسانه هاي منتقد از سمت ديگر يك لحظه هم فشار را از روي دولت برنداشت. بي اغراق بايد گفت دولت يازدهم مورد شديدترين فحشها و اهانتها قرار گرفت. سواي صدا و سيما كه در بخشهاي خبري (مانند 20 و 30) و ميزگردهاي تحليلي-خبري خيلي زير پوستي (و گاهي در عيان) دولت را مورد انتقاد و تهاجم قرار ميداد، سايتهاي جهان نيوز، رجانيوز، خبرگزاري فارس، تسنيم، مهر، مشرق، فردا، شفاف، الف، تابناك، صراط، جام نيوز، خبرگزاري دانشجو و انبوهي از كانالهاي تلگرامي و وبلاگهاي شخصي و ... در طول چهارسال بلاانقطاع به بمباران دولت مشغول بودند تا از دولتمردان تصوير افرادي خائن، وطنفروش، بيدين، دروغگو، فرتوت، ضعيف و بي كفايت ارائه كنند. از طرف ديگر به مردم نويد دادند كه با حذف اين دولتمردان، كساني بر سر كار خواهند آمد كه 5 الي 6 ميليون شغل ايجاد مي كنند، درآمد كشور را دو و نيم برابر مي كنند، يارانه ها را سه برابر مي كنند، دست مفسدين، قاچاقچيان، بيدينان و زالوصفتان را از اين مملكت كوتاه مي كنند و پايه هاي دين و ايمان مردم را محكم خواهند كرد. در چنين فضايي روحاني موفق شد از رقم مخالفين خود كاسته و پنج ميليون نفر به طرفداران خود بيفزايد! كمي بيشتر فكر كنيد. من فكر مي كنم اگر شما به هر دليلي كه خودتان ميدانيد دوست نداريد اين كامنت من در سايتتان چاپ شود اما قطعاً مي توانيد بيشتر روي اين موضوع فكر كنيد تا به تحليل هاي دقيقتري برسيد.
يا علي
اصول گرایی زیرک
Iran, Islamic Republic of
شیوه بیان خبر سایت های جهان نیوز، رجا نیوز و... کهنه شده همه شان مستقیم گو هستند، درحالیکه باید حرف ها را کادو پیچ کرد در بهترین ظواهر پیچید، شیوه تحلیل شان ضعیف است اگر یک میلیون سایت خبری هم داشته باشند کار چندانی از پیش نمی برند، شیوه بیان شان شبیه فیلم هندی هاست ولی عصر ایران بی بی سی و... پیام ها و خبرهای شان را زیر پوستی انتقال می دهند و در ناخودآگاه افراد می نشیند. کمیت مهم نیست کیفیت است که مهم است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
عجب اصلاح طلب اصول گرایی یااصولطلب اصلاح گرایی پس چی شد؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این نظر موشکافانه،نظر من این است که با توجه به گفته دوستمان، رهنمود رهبری در این دوره از طرف اصولگراها یا از روی غفلت یا از روی عمد مورد توجه قرار نگرفت.
رهبری به درایت بینظرشان فرمودند از ایجاد دو قطبی پرهیز کنید،متاسفانه از طرف اصولگراها دو قطبی ای شکل گرفت که در انتها با مدیریت اصلاح طلبان، به ضرر اصولگراها شد.
اصولگراها به گفته دوست عزیزمان،دو قطبی ای بین فقیر و غنی، ناکارآمدی و مدیریت، دلسوزی و خیانت و.... درست کردند که در بسیاری از موارد اصل قضیه درست هم بود،ولی اصلاحطلبان با شانتاژ شدید رسانه ای، این دو قطبی را به دو قطبی بین آزادی و خفقان،جنگ و صلح،اعتدال و خشونت تبدیل کرده و رای را گرفتند
سیدمهدی
Iran, Islamic Republic of
در یه کلمه ضعف اصولگرایان در مسایل فرهنگی هست اصولگرایان تکلیف خودشون رو باید با مسایل جوانان مثل موسیقی کنسرت روشن کنن نمیشه دم انتخابات با خواننده زیر زمینی دیدار کرد ولی قبلش حرفهایی در مخالفت با کنسرت زد تندروی های اقای علم الهدی دودش مستقیما رفت تو چشم اقای رییسی وقالیباف
Iran, Islamic Republic of
اولا دیدار نکرد اون خودش اومد
ثانیا قبلا هث گفته بود با کنسرت مناسب مشکلی نداره
ما یه اماری میخواستیم در بیاریم.از تعداد خوانندگان مشهور که چه زمانی شهرت پیدا کردن و تو دوره احمدی نژاد چندتا کنسرت داشتن
اکثرشون تو دوره احمدی نژاد معروف شدن و اونقدر هم کنسرت داشتن که نیازی به شمردن نبود
متاسفانه ماهاذنمیتونیم اینا رو پیدا کنیم و بگیم
United States
مردم از دست شما خسته شدن . از مرگ گفتن بر این و اون خسته شدن . مردم ازادی می خواهند و اتفاقا ازادی باعث رونق کسب و کار میشه . ازادب و اقتصاد رایطه مستقیم دارند . درهای باز کشور و جذب سرمایه گزار خارجی با گفتن مرگ بر این کشور و اون کشور انجام نمیشه . جربان اصولگرایی باید با مردم همراه بشه تا بتونه دوباره موفق بشه
Iran, Islamic Republic of
کسانیکه که به خاطر یک خواننده یا نظر یک عالم، به آقای رئیسی رأی ندادند، نه به خاطر این مسائل سطحی و ساده، که به دلایل دیگر همچون نداشتن روحیه مستحکم درونی در مقابل دشمنان، به روحانی رأی دادند و اشاره مکرر به مسئله کوچک خوانندگی، به خاطر فشار بر رقیبی است که بر علیه موسیقی، موضع داشت، دارد، و داریم.
شما روی خودتان را رو کنید. پشت موسیقی قایم نشوید. شما، ترسیدید که بهتان سخت بگذرد و بمیرید.
البته خواهید مرد.
حجت
Iran, Islamic Republic of
من طرفدار سر سخت رییسی بوده و هستم اما فکر کنم این تحلیلها یکم سطحی است.در این تحلیل فقط به نکات رقیب پرداخته شده و در خصوص رفتار اصولگرایان مطلبی ندیدم.من فکر می کنم بزرگان اصولگرا بخصوص جبهه جمنا باید اتاق فکر تشکیل داده و علت ها و راهکارهای مناسب را برای موفقیت در آینده بررسی نمایند.مجلس آینده در پیش است. وقتی نمانده.همانکه حالا اصولگرایان هم دارای لیدر شده این خود یک موفقیت است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
لطفاپیامم راچاپ کنیدومثل سابق باکوته نظری برخوردنکنید
اتفاقاشماهابایددرس بگیریدوازاین به بعدتمام توان خودرابرروی دکتراحمدی نژادمتمرکزکنیدتاپیروزشوید
این دوربایداحمدی نژادمیامدتا۳۲ملیون رای داشته باشدنه کسی که توان ی مناظره خالی روهم نداره
این گوی واین میدان
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني هي ميخواست القا كند آقاي رييسي مثل احمدي نژاد هست ولي هواسش نبود برخي از حركات و تكنيكهاي احمدي نژاد را خودش و همكار دارند جلي چشم ميليونها انساني كه حركات احمدي نژاد را هنوز بخاطر دارند .احمدي نژاد در هنگامه تورم و گراني تو رو مردم نگاه ميكرد و ميگفت همچيز آروم . در مناظرات براي اينكه طرف مقابل را تخريب كنه ميگفت اطلاعات شما ناقصه.يك بار براي هميشه اطلاح طلبان از منافقين و سلطنت طلبها اعلام برايت كنند و از طرف ديگر اصولگرها از جريان احمدي نژاد انوقت با هم رقابت كنند.آن انتخابات خالص ترين خواهد بود.
hosein
Iran, Islamic Republic of
هر جناحي موقعي موفق خواهد شد كه به خواست مردم بيشتر تن دهد عوام فريبي نتايجش كوتاه مدت خواهد بود اگر ما انتخابات داريم بايستي مردم سالاري در تصميصماتمان دخيل باشد و اگر نه در جذب ارا موفق نخواهيم شد در ايران هر جناحي شكست مي خورد دنبالتحليل هايي براي توجيح شكست خود مي رود غافل از انكه شايد بهترين تحليل اين باشد كه حرف مردم و معني درست مردم سالاري را درست نفهميده ايم
Iran, Islamic Republic of
اینطوری که شما تحلیل کردی، گویی مردم، نعوذ با الله، خدایند و انتخابشان، ملاک و میزان درستی.
خیر اینطوری نیست. این مردم هستند که باید با اصول و معیارها، سنجیده شوند، نه اصول و معیارها با مردم.
حرف شما، با عقل، منافات دارد.
اما این انتخابات؛ ایمان مردم، برای مقابله با موج رئیسی هراسی و جنگ هراسی، کافی نبود. کافیست بر روی ایمان مردم کار کنیم و مردم میز، بپذیرند. خواهید دید که آن موقع، تشخیص دروغگویان، چه ساده است.
hosein
Iran, Islamic Republic of
مردم خدا نیستند ولی بایستی تعیین کننده سرنوشت خود باشند حتی اگز به اشتباه انتخاب کنند من فکر میکنم جنابعالی زیاد به واژه جمهوری اعتقادی ندارید
صادق کتابی
Iran, Islamic Republic of
دلیل پیروزی آقای روحانی رقیب وی بود و مهم تر از همه هجمه های تند آقای قالیباف یعنی نوعی بد اخلاقی و مشی تهاجمی به دولت به جای ارائه برنامه و راهکار تئوریک و عملی. اگر هم راه حلی از سوی آقای رییس و قالیباف ارائه می شد یا مبتنی بر یک سری از مصادیق فساد بود که آقای رییسی در پرونده های سازمان بازرسی دیده بود و یا آقای قالیباف در مشکلاتش در شهرداری، و هیچ کدام تئوریک بحث نکردند تا مردم بفهمند این کاندیداها چه بینشی از نظر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دارند و حالا در اینجا یک جهانگیری کافی بود که این هجمه ها را تبدیل به نه صرف دفاع از دولت، بلکه تبدیل به این بکند که حریفش حالا که زیاد خطا می کند و داور هم تنها تماشاچی پس باید بیشتر بدود تا حریف را خسته کند و گل بزند و دیدیم که در مناظره آخر آقای رییسی و قالیباف دیگر نفسی نداشتند.
نادری
Iran, Islamic Republic of
عین واقعیت را گفتی داداش
Iran, Islamic Republic of
اولا رأی آقای روحانی مجموع رأی اعتدالیون و اصلاح طلبها و بخشی از اصولگراها بود. در حالی که رأی آفای رئیسی کاملا یکدست و غیرعاریتی بود. ثانیا بیش از 15 میلیون نفر رأی ندادند. ثالثا حدود یک و نیم میلیون فر رأی مخدوش دادند. گذشته از اشتباهات اصولگرایان در جذب مردم (چه در تبلیغات انخاباتی و چه ماههای ماقبل آن) و غفلت سنگین آنها از رسانه (بخصوص رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی) و عدم برنامه برای تولید «خرده گفتمان» برای اقشار مختلف چامعه، مسئله ی مهم عدم معرفی چهره ی جدید، چه برای انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات شوراها، بود. البته، مردم به زودی به اشتباه بزرگ خود در رأی دادن لیستی پی خواهند برد! بهتر است اصولگرایان از الان برای انتخابات مجلس که دو سال و نیم دیگر برگزار میشوند این ضعفهایشان را بررسی و برطرف کنند وگرنه کاملا به حاشیه رانده خواهند شد...
Iran, Islamic Republic of
سلام ؛ مرقوم داشته اید « ... اینبار با ترکیبی از شانس، مظلوم نمایی و سواری گرفتن از احساسات و رقیب هراسی توانستند بازگشت دوباره ای به قدرت داشته باشند.»
1- شانس را که نمی توان کاری کرد ! بالاخره بعضی وقتها شانس به فرد یا گروهی رو می آورد. 2- مظلوم نمایی !! خب چرا کاری می کنید که مظلوم شوند و مظلوم نمایی کنند؟ زمینه را برایشان فراهم نکنید خب!!
3- رقیب هراسی !! این هم مانند مورد 2 است مردم را نهراسانید تا کسی هم نتواند رقیب هراسی بکند.
اما یک چیز را هم فراموش نکنید آنچه خدا و مردم بخواهند همان می شود. مردم را ساده لوح فرض نکنید. اصلاح طلبان در شورای شهر دوم تهران به عملکرد خودشان باختند و در تیر84 به قهر مردم از صندوقهای رای . این موضوع را درست متوجه شدند و راه و روش خود را اصلاح کردند پس شما هم خود و روشهایتان را اصلاح کنید.
شریف
Iran, Islamic Republic of
اصلح طلبان کجا خود را اصلاح کردند، حتما در حین رانت بازی و گرفتن وامهای چند میلیاردی با سود صفر درصد!
سورج
Iran, Islamic Republic of
بنده به آقای روحانی رای دادم وقبل ازمناظرات هم تصمیمم را گرفته بودم وهیچ چیزدررایم تاثیر نداشت,اما باتوجه به رای اطرافیانمدلایل شکست اصولگرایان دراین دور را درچند عامل میدانم,اول نحوه حضورقالیباف,قالیباف درکاهش رای اصولگرایان نقش زیادی داشت,دوم نسبت فامیلی آقای رییسی با علم الهدی,سوم اعلام حمایت وحضور افراد تندرو اطراف رییسی,چهارم ضعف سخنوری رییسی
Iran, Islamic Republic of
اون روزی که احمدی نژاد رو می زدید یادتون نبود که اون پیروزی به چه قیمتی به دست اومده بود. با 4 سال دویدن شبانه روزی...
اون روز فکر میکردید جناح رقیب مرده است. بله البته ضعیف شده بود ولی شما با له کردن احمدی نژاد آنها رو زنده کردید.
نمیگم احمدی نژاد اشتباه نداشت که داشت همانطور که شما نمیتوانید یک رقابت انتخاباتی رو در جمنا مدیریت کنید او هم اشتباه داشت اما اون اشتباهات تحت سنگین ترین فشارهای داخلی و خارجی و از طرف خودی و غیر خودی اونقدر زیاد نبود که او را از ریشه می زدید.
مسائل فرعی رو آنقدر بزرگ کردید و از احمدی نژاد برائت جستید تا اینکه او با دو سه نفر از اطرافیانش تنها ماند.
الان هم تا مسئله فتنه و نقش آن در تحریم ملت مظلوم ایران برای مردم روشن نشود تمام دستاوردهای دولت های نهم و دهم به علت تورم سال آخر که ناشی از تحریم بود زیر سوال رفته است.
متاسفانه شعارهایی اعم از ساده زیستی، عدالت و کارکردن شبانه روزی برای ملت، نوکر ملت بودن ، مقاومت و عزت ملی در ذهن مردم برابر شده است با تورم و آشفتگی اقتصادی ..
حال متوجه می شوید که چرا هنوز رهبر انقلاب نسبت به فتنه 88 حساسند. فتنه مسئله ای بود که هیچ وقت در مناظرات در موردش صحبت نشد. نمیدانم شاید مصلحت نبود.
Iran, Islamic Republic of
نظرات دوستان هم علاوه بر متن درست هست .باید جمنا اتاق فکر تشکیل دهد و مسائل را واقعی بررسی کند ولد که اجتماعی فرهنگی رابه خودش جذب کنه .تومناظره آخر اصلا به بر جام اشاره نکردن اتفاقا بر جام نقطه ضعف زیاد داشت و راحت میشد به مردم گفت که چی دادیم و چی گرفتیم آقایان رئیسی و قالیباف ازش غافل شدن .دولتی که همه ازش ناراضی بودن با فریب افکار عمومی از جنگ برا خودش رای جمع کرد.
Iran, Islamic Republic of
همه مواردی که شما گفتید صحیح است. ولی همه قابل پیش بینی بود. چرا اصولگرایان به اینموارد توجه نداشتند. احساسم این بو د که اتاق فکر اصولگرایان بسیار بسیار ضعیف عمل کرد. مواردی که شما گفتید خیلی پیش پا افتاده و در عین حال درست است. اصولگرایان خودشان باید موارد فوق را حل نمایندو وقتی وزرای احمدی نژاد جمع میشود اصلا نیازی به حرفهای رقیب نیست. اگر مردم از احمدی نژاد ناراحت بودند، پس چرا انها را در صف مقدم گذاشتید؟
هیئتیان
Iran, Islamic Republic of
این حرف درستی است به شرطی که شرایط رقابتی هم دیده شود.
آیا شرایط پس از انتخابات برای هر دو طرف یکسان است؟
بطور مثال مدیران و کاندیداهای رای نیاورده واقعا" بیکار و بر اساس توانمندی خودشان به کسب و کاری جدید مشغول میشوند.
اگر افرادی مانند شهردار تهران و مدیران آنها و وزرای سابق در نهادهای وابسته به حاکمیت سمت داشته باشند، در حالیکه این فرصت از اصلاح طلبان در دوران نداشتن مسئولیت در قوه مجریه گرفته میشود، تحلیل متفاوت میشود.
اصلا" دلیل تلاش بیشتر آنها برای رای گرفتن، محرومیتهای شدیدتر شغلی و اجتماعی و حتی رسانه است که آنها را بفکر تعامل بیشتر با مردم میاندازد.
اغلب اصولگرایان چه صاحب منصب قوه مجریه باشند و چه نباشند، از دسترسی به رسانه و همچنین عدم محدودیت فعالیت اجتماعی برخوردارند، چرا که پشتوانه های دیگری دارند، فلذا نباید فرصتها را برابر در نظر گرفت.
البته این محرومیتها منجر به خلاقیت و تلاش بیشتر اصلاح طلبان شده و در شرایط رقابتی از مزیت برخوردار هستند.
Iran, Islamic Republic of
سلام دلیل هفتم که دلیل اصلی است را ننوشته اید

مناظره بد....
1- ساختار خود مناظره بسیار بد بود. در 2 دقیقه ای که حریف 10 تهمتو دروغ به تو می بندد چگونه می توانی هم هرا پاسخ دهی
وقتی حریف زیاد دروغ می بندد
2- نامزدی که نمی تواند جواب حریف ایرانی را بدهد چگونه می تواند...
انصافا دو نامزد ما پاسخ نیشتر های روحانی در خصوص شجریان، فرهادی، نهاد قدرتمند ، منابع یارنه ها، حمله به سفارت و جذب گردشگر لوله کردن، اعدام و و... با بد
Iran, Islamic Republic of
ای داد بیداد پدر مردم از بیکاری ونداری در آمده شما هی بگی کی صلح طلب کی خوشونت طلب بابا بیا با خوشونت ما را تنبیه کنید اما دولت کار برای ما جوانان بیچاره درست کند کنسرت و کنسرو هم نوش جانتان البته خدا را شاکر وسپاسگزارم که جهنم را برای مسئولان بی مسئولیت آفریده
سرور
Iran, Islamic Republic of
اولا که پیروز نشدند
چون روشهای ماکیاولیستی را اجرا کرده و به هیچ اخلاقیاتی پای بند نبودند.
و چون در سطح گسترده و مدیریت شده تخلف مجریان انتخاباتی ثابت شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
مردم کم کم به این نتیجه رسیدهاند که باید از دست شماها خلاص شوند
سید
Iran, Islamic Republic of
به نظر این حقیر برخی از عوامل تشخیص نادرست به شرح ذیل است:
1-جهل برخی از افراد
2-بسیاری قبله آنها غرب و فرهنگ غرب است و رسانه های غربی را بیشتر باور دارند ؛فلذا تحت اغواگری آنها قرار می گیرند. متاسفانه بسیاری از افراد ماهواره ،رسانه محبوب آنها است
3-عدم تقوا و گناه، چشم و گوش انسان را کور و کر می کندو انسان از درک درست واقعیات عاجز می شود و انسان قدرت تشخیص درست از نادرست را از دست می دهد (ومن یتق الله یجعل لکم فرقانا-هر کس تقوا پیشه کند ،قدرت تشخیص پیدا می کند)
4-غرب و ایادی داخلی اش ،با اغواگری برخی ظواهر دنیا را مانند گوساله سامری جلوه می دهند و عده ای شیفته ظاهر فریبنده آن می شوند و مانند بت آن را می پرستند
5-برخی با کفران نعمت و رد کردن نعمت، ناشکری می کنند ؛همانند قوم صالح که ناقه صالح را پِی کردند و عذاب بر آنها نازل شد
6-متاسفانه علی رغم هشدارهای مکرر حضرت آقا،به شییخون فرهنگی توجه کافی نشد و حالا آثار آن آشکار می شود؛فلذا خودسازی و کار فرهنگی از اولویتها می باشد
7-اهل حق نباید دچار غرور،کم کاری،اختلاف ،جهل و ناامیدی باشند؛فلذا می بایست همیشه و طبق معیارهای عقلی ،شرعی و قانونی حول محور ولایت،بسیار پر انگیزه و پرکار تلاش نمایند.
به هر حال انتخابات با تمام فراز و فرودهای آن به اتمام رسیده است و حالا می بایست به فرموده امام خامنه ای، با اتحاد و انسجام ملی، تکلیف و وظیفه خود را بشناسیم و برای پیشبرد اهداف والای نظام اسلامی به وظایف خود در هر جا و در هر لباسی که هستیم عمل نماییم
"والعاقبه للمتقین"
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
سلام
به نظر بنده علت شکست اصول گرایان تکبر آن هاست. این بزرگواران هموراه مردم را غافل و نادان میدانند. این مردم نادان هم پاسخشان را با برگه رای می دهند. حضرت آقا دو روز قبل از انتخابات فرمودند« مطالبی گفته شد که در شان نظام نبود اما حضور مردم پای صندوق رای همه چیز را حل خواهد کرد(نقل به مضمون)» خب مردم هم آمدند رای هم دادند. دیگر این بهانه های واهی چیست؟
این همه به شعور سیاسی مردم توهین نکنید. ببینیند چه کرده اید که مردم از شما گریزانند؟
فردا اگر انتخابات دیگری شود و جای کاندیدا ها عوض شود. شما بروید پشت سر روحانی و اصلاح طلبان پشت سر آقای رییسی به شما قول می دهم بازهم شما بازنده اید. چون ادبیات شما متکبرانه و آمرانه است.
کمی فقط کمی انصاف کافی است.
Iran, Islamic Republic of
نمیدانیم چراوقتی اصولگرایان رای میاورندحماسه صورت میگیردولی وقتی رقیب رای میاوردمیشودفریب اذهان وتفسیرهای غیرمنطقی...طبق نظرشما۲۳میلیون ساده لوح وفریب خورده هستندو۱۶میلیون عاقل ودانا...درحالیکه همین اصولگرایان موقع تبلیغ مردم رابهترین قاضی مینامندولی وقتی رای نمی اورندمیشوندساده لوح وفریب خورده این وآن...
Iran, Islamic Republic of
سلام اصول گرا فکر میکنه که مسلمان واقعی است ودیگرا ن کافر تا این فکر حاکمه خبری از پیروزی نیست فرافکنی مانع اندیشیدن است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بنظر من تحلیل درستیه.
ولی اگر قرار باشه که اصولگراها 5 مورد اول این تحلیل رو حل و فصل کنند و از روشهای خودشون برگردند، دیگه چی تفاوتی با اصلاح طلبان می کنند؟
در واقع مورد 1 تا 5 عینا ناشی از اعتقاد به مدیریت انقلابی و ناشی از برداشت اصولگرایان از اسلامه و برگشت از این اعتقادات، یعنی تبدیل شدن به یک اصلاح طلب!
Iran, Islamic Republic of
بنظرم یکی از دلایل مهم پیروزی اصلاح طلبان بر اصولگرایان در ۳-۴ دوره اخیر اینه که مردم احساس میکنند بصورت پیش فرض همه مناصب کشور دست اصولگرایان است مگر اینکه آن ها با حضور در انتخابات جلوی این کار رو بگیرند و گروهی که واگذاری قدرت به اونها با اکراه پذیرفته میشود را سر کار آورند
Iran, Islamic Republic of
جالبش اينجاست كه شما لالايي بلديد ولي خوابتان نميرود ...
Iran, Islamic Republic of
فقط یک دلیل داره . جهل عمیق مردم و عدم رشد عقلانیشون که با دوتا برنامه ماهواره ای شستشوی مغزی میشن .
Iran, Islamic Republic of
دروغ و حرافی و مکاری و استفاده از هر ابزار مقدس و غیر مقدس و پول های نجومی و استفاده نا محدود از امکانات دولتی و هماهنگی با اروپا وامریکا در تعویق و تعلیق تحریم ها تا انتخابات و اقناع کاذب اذهان عمومی
ارائه نا جوانمردانه تصویر ی هولناک از رقیب
و استفاده ابزاری از عواطف و شهوات و بی بند باری و روابط ازاد دختر و پسر و موسیقی در ستاد های روحانی و بزن وبکوب روزانه و شبانه به مانند یک کاباره تمام عیار نقش اساسی داشت .
البته بی برنامگی و مدیریت ضعیف و فقدان اراده و انگیزه قوی در رقبای روحانی مشهود بود .
نکته آخر اینکه گند برجام و رکود حاکم و فساد ریشه دار دولت روحانی
در چهار سال گذشته هر دولتی را رسوا و زمین می کرد.همان بهتر که در این لجن زاری که درست کرده اند خودشان لول بخورند . البته با شناختی که از مدعیان اصلاحات و اعتدال هست هر دولتی را با دست اندازی به بازار سکه و ارز می توانند بدبخت کنند.تریلیو نر های قدرت طلب مفسد اختاپوس های عرصه .... و اقتصاد ایران شده اند و این وحشتناک است.