جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۷
سوت پایان چهار سال مديريت عظما در ايستگاه بیست و نهم

هفت دلیل برای احتمال شکست روحانی در انتخابات

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 514522
افزایش نارضایتی های اجتماعی در میان مردم کوچه و بازار دیگر نیاز به آمار خاصی ندارد چرا که درصد آن به حدی بالا رفته که همه افراد جامعه آن را در اطراف خود درک و مشاهده می کنند.
هفت دلیل برای احتمال شکست روحانی در انتخابات
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر جعفری: مديراني كه چهارسال بر گرده مردم سوار شدند و با موج سواري بر تهمت ها و انحراف ها توانستند به پاستور راه يابند، مردم را مصيب عظمايي براي خود دانستند كه اينك در فصل انتخابات بازهم مجبور شده اند به سراغ آنها بروند.

به گزارش جهان نيوز، برای اصلاح طلبان و حامیان دولت بسیار سخت است که ببینند اولین دولت تک دوره ای در زمان زعامت آنها رقم بخورد. تک دوره ای شدن به کابوس حسن روحانی تبدیل شده و به همین خاطر بود که در کمال ترس و واهمه در سخنرانی انتخاباتی اش در قزوین فریاد زد در 4 سال آینده دیگر از هیچ چیز و هیچ کس نخواهد ترسید! این گونه سخن گفتن در شان کسی نیست که 4 سال است عنوان ریاست جمهوری را یدک می کشد. آیا او به خاطر ترس در چهار سال گذشته برای انجام خواسته های ملت هیچ کاری نکرد!

پدیده ای بسیار جالب در دور دوازدهم انتخابات در حال رقم خوردن است، حامیان و مسئولان دولتی خود نیز به عنوان اپوزیسیون چهار سال قبل ظاهر شده اند. این افراد به جای اینکه در این ماه ها بگویند چه اقداماتی انجام داده اند کماکان در حال وعده دادن هستند و می گویند خواهیم کرد! جای تعجبی ندارد که موج تغییرات طوفانی در ماههای اخیر برای تغییر دولت ایجاد شده است.

در کمتر دوره ای پیش آمده بود که دولت مستقر تا این حد برای دور دوم پایه های حکومتش لرزان باشد. حسن روحانی با وعده بهبود اوضاع اقتصادی پا به میدان گذاشت ولی ماحصل آن رکود در بازارهای تولیدی و مالی شده است. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ نیز با حداقل ظرفیت در حال کارند. گزاره های مختلفی مبنی بر پایان کار دولت در دورنخست قابل ارزیابی هستند که به برخی از این گزاره ها می پردازیم

1- اساسا چرا دولت مستقر پس از چندسال شعار گشایش اقتصادی و رفاه و کنترل تورم به ناگهان خط خود را تغییر داده و نتیجه دولت خود را بردن سایه جنگ از سر کشور می داند؟ مسجل شدن بحران اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی برای دولتمردان عمق تحلیل های آنها را تغییر داده تا با گزک کردن دولت خود به مولفه ضد جنگ بودن، دو قطبی جنگ و صلح ایجاد کنند. این یعنی اینکه رویکرد دولت یازدهم شکست خورده و سعی می کند با تکیه بر فرضیات محال، بار دیگر افکار عمومی را به سمت خود بکشاند.

2- افزایش نارضایتی های اجتماعی در میان مردم کوچه و بازار دیگر نیاز به آمار خاصی ندارد چرا که درصد آن به حدی بالا رفته که همه افراد جامعه آن را در اطراف خود درک و مشاهده می کنند. نارضایتی که در ارتباط مستقیم با بحران رکود اقتصادی و مالی قرار گرفته است و بانک ها به جای اینکه در این شرایط با ایجاد محرک هایی قدرت خرید مردم را بالا ببرند بر اساس سیاست های پولی بانک مرکزی تنها به سمت افزایش سود وام ها و شکستن کمر تولید پیش رفته اند. چرخه معیوبی که به صورت ناگریزی منجر به افزایش آرای منفی روحانی در انتخابات و در نهایت شکست وی خواهد شد.

3- معمولا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به خاطر وجود یک نوع تفکر جاافتاده در میان مردم، رئیس جمهور مستقر بار دیگر انتخاب می شود و به همین خاطر رقبای جدی وارد رقابت های انتخاباتی نمی شوند. ولی در این دور از انتخابات شاهدیم که دو چهره برجسته مدیریتی و انقلابی به طور همزمان وارد گود رقابت ها شده اند. قالیباف و رئیسی در همین ایام داغ انتخابات توانسته اند در نظرسنجی ها آرای زیادی را به سمت خود جلب کنند و این یعنی وجود شانس بالای پیروزی در مقابل روحانی که شخصیت های سیاسی را به سمت ورود به انتخابات ترغیب کرده است.

4- یکی دیگر از دلایل احتمال شکست روحانی، ترس و واهمه ای بود که تیم مشاوره وی از مناظرات زنده و مستقیم داشت. کارنامه خالی و کم دستاورد دولت یازدهم محلی برای نقد جدی عملکرد روحانی برای رقبای جدی اش خواهد بود. در 4 سال اخیر روحانی برای دفاع از عملکردش به صورت مونولوگ در صدا و سیما ظاهر می شد ولی این بار باید در قالب دیالوگ با منتقدان وضع موجود ظاهرشود. تفاوت دیگر این دور آن است که روحانی د ر سال 92 نیازی نبود از چیزی دفاع کند و ادبیات تهاجمی و منتقدانه ای داشت ولی این بار در لاک دفاعی باید فرو برود که می تواند منجر به شکست او در زمان دفاع محض شود.

5- اوضاع سیاست خارجی نیز نشان می دهد بسیاری از کشورهای خارجی منتظر سرنوشت این انتخابات هستند و به هیچ وجه حاضر نیست تخم مرغ های خود را در سبد دولتی بچینند که احتمال شکستش بسیار بالا رفته است. در حالیکه هواپیمایی بوئینگ قرار بود درهفته های اخیر یک فروند هواپیما به ایران تحویل دهد به ناگهان تحویل آن را به سال 2018 موکول کرد. تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بزرگ منتظر این هستند که تکلیف دولت یازدهم مشخص شود و سپس وارد بازار ایران شوند.

6- یکی دیگر از نشانه های احتمالی شکست روحانی در انتخابات، به کار گرفتن کانال ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام توسط حامیان دولت است که در ضدیت با نظام و انقلاب زبانزد هستند. کانال هایی مانند آمدنیوز و شبکه های بی بی سی و خبرنگارانی مانند مسعود بهنود به عنوان پیاده نظام های رسانه ای دولت مشغول کار شده اند. این یعنی مسئولان دولتی چنان احتمال شکست را جدی دیده اند که به فضاحت بسیج کردن نیروهای ضد انقلاب در جبهه خود افتاده اند تا بتوانند به کمک آنها آرای خاموش و خاکستری را جذب کنند!

7- در پایان باید عنوان داشت حسن روحانی در 4 سال اخیر نتوانست اکثریت جامعه را به عنوان رئیس جمهور نمایندگی کند و تنها منافع چند درصد رانت خوار، واردکننده و دلال اقتصادی را تامین ساخت و از قضا در کابینه وی نیز کسانی حضور دارند که در بخش رانت و واردات شرکت های بزرگ اقتصادی دارند و هزاران میلیارد تومان از این مسیر به دست آورده اند. از این رو تمامی حیثیت و اعتبار روحانی در چند سال گذشته قربانی منافع و مطامع بخش کوچکی از طبقات بالا شد و اقشار مختلف نیز در این بین قربانی سیاست های رکود زده دولت در بخش اقتصاد شدند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
روحانی از روز جمعه بازنده شده و دیگر بیشتر از این نباید الکی زور بزنه
شریف
Iran, Islamic Republic of
انشاالله به همت رسانه های انقلابی، فعالین ارزشی در فضای مجازی ، شر این تشکیلات دروغ از سر ملت کم میشود، امثال بی بی سی و مسعود بهنود هیچ کاری از پیش نخواهند برد.
کامران
Iran, Islamic Republic of
رای ما سید العلما دولت کاروکرامت آقای سید رئیسی حرف محرومان رو میزنه
احسان
Iran, Islamic Republic of
چهار سال تخریب زیرساختهای هسته ای وعلمی کشور به نام بر جام به کام دشمن. علی برکت الله!!!
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله روحانی همه رقبا مثل سال 92 از میدان خارج میکنه
منتقد خیلی بی سواد
Iran, Islamic Republic of
آنچه که عیانست چه حاجت به بیانست.الآن از ۹۰% جوانان بپرسی، چی بهت بیشتر استرس میده میگه:بیکاری . آقای دکتر حسن روحانی! بهتره یه سر به دانشگاه ها بزنیند، می شنوید که جوانان اصلا هیچ اراده ای برای تشکیل خانواده ندارند و اکثرا میخوان تا همیشه مجرد بمانند.این یعنی وضع مالی خیلی ضعیفه جناب آقای دکتر حسن روحانی!
سرور
Iran, Islamic Republic of
دلیل هشتم- خودش.