پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آشتی محتاطانه مصر و عربستان/ السیسی و ملک سلمان یکبار دیگر بهم دست دادند

دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 513358
السیسی به کمک سعودی ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس یرای سروسامان دادن به اقتصاد مصر تکیه کرد اما بعدا مشخص شد که ریاض در قبال کمک های اقتصادی که به قاهره انجام داده ، در خواست های از این کشور دارد .
آشتی محتاطانه مصر و عربستان/ السیسی و ملک سلمان یکبار دیگر بهم دست دادند
گروه بین الملل جهان نيوز، عبدالمنافی: روابط دو کشور مصر وعربستان با توجه به اختلافاتی که در مواضع شان نسبت به بحران سوریه ویمن داشتند به سردی گرائید .به نظر می رسد در دیدار رئیس جمور السیسی با ملک سلمان اختلافات تا حدی کنار گذاشته شود اما با توجه به ریشه دار بودن این اختلافات امید چندانی به بهبود کامل اختلافات وجود ندارد.

به گزارش جهان نيوز، عبد الفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر روز یکشنبه 3 اردیبهشت 96 برای دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز ،پادشاه عربستان به این کشور سفر خواهد کرد.

دو طرف درباره تقیت روابط استراتژیک و مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهند کرد.سفر سیسی به عربستان به دعوت ملک سلمان و در راستای تمایل دو طرف برای ادامه هماهنگی و همکاری صورت می گیرد.روابط عربستان و مصر به دلیل مواضع متضاد دوکشور درباره سوریه و یمن دچار تنش شده بود.

با توجه به بحران های منطقه ای به ویژه موضوع بحران سوریه و یمن می توان گفت که اولویت های مصر وعربستان با یکدیگر متفاوت است.عربستان ،خواستار توقف نفوذ ایران در یمن ، سوریه و عراق را در اولویت خود قرار داده ، زیرا نفوذ ایران را خطری برای کشور های عربی و گفتمان وهابیت می داند.از همین رو از نظر ریاض متوسل شدن به نیروهای اسلام گرای اخوان المسلمین برای توقف نفوذ ایران در بین کشور های عربی ضروری است.

عربستان برای جلوگیری از نفوذ ایران در بین کشورهای منطقه ، ائتلافی با کشورهایی نظیر ترکیه و قطر را ضروری میداند.اولویت های عربستان در مسائل مربوط به سیاست خارجی اش سبب شده که در فواصل مختلف به اشتی بین مصر وقطر و نیز بین مصر واخوان المسلمین بپردازد.

اما رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی تمایل ندارد که جماعت اخوان بار دیگر چه در مصر ویا حتی در سوریه ، یمن و لیبی به قدرت برسند.بنابراین اولویت سیسی در مرحله کنونی نبود اخوان المسلمین در ترتیب اولویت های منطقه ای است.حمایت عربستان از اخوان المسلمین از نظر قاهره قابل قبول نیست.

به هر حال خودداری مصر از دخالت در یمن و عدم حضور میدانی در سوریه وعراق موجب شد که عربستان سخت از این قاهره برآشفته شد و اختلاف اصلی زمانی نمود یافت که عربستان به منظور مقابله با نفوذ ایران در سوریه و یمن از حضور اخوان المسلمین در سطح منطقه حمایت کرد .

علاوه بر این حمایت ریاض از اخوان در سوریه به معنی وجود متحدی برای ترکیه وقطر است که این امر به نوبه خود به معنای حاشیه رفتن نقش مصر در منطقه است.

اختلاف مصر وعربستان هم در سوریه به این موضوع بر می گردد که بقای بشار اسد در قدرت برای قاهره به منظور جلوگیری ازقدرت گرفتن اخوان المسلمین در این کشور است.عبدالفتاح السیس معتقد است در صورت سرنگونی بشار اسد از قدرت هیچ جایگزینی برای پر کردن خلاء قدرت وی در سوریه وجود ندارد و این کشور به دست داعش خواهد افتاد.

اما عربستان این موضوع را درک نمی کند و فقط به دنبال سرنگون کردن بشار اسد و همین مسئله سبب اختلاف اصلی بین مصر وعربستان است.عربستان از عدم مشارکت نیروهای نظامی مصر در جنگ یمن انتقاد کرده و این موضوع هم سبب تشدید اختلافات بین دو کشور شده است.

السیسی به کمک سعودی ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس یرای سروسامان دادن به اقتصاد مصر تکیه کرد اما بعدا مشخص شد که ریاض در قبال کمک های اقتصادی که به قاهره انجام داده ، در خواست های از این کشور دارد .

وقتی مصر از سیاست های عربستان در قبال مسائل منطقه پیروی نکرد اختلافات بین دو کشور به وجود آمد اما اوج این اختلافات انجا بود که قاهره از طرح روسیه برای بحران سوریه حمایت کرد و عربستان در پاسخ به این کار مصر ، صدور نفت به این کشور را قطع کرد.ریاض متعهد شده بود که به مدت پنج سال نفت کشور مصر را تامین کند.

اما السیسی چندی قبل در سخنانی در برابر نظامیان این کشور اعلام کرد که جز در برابر خداوند سر تعظیم فرو نمی آورد و در واقع رئیس جمهور مصر می خواست نشان بدهد که سیاست خارجی مصر در قبال سوریه و دیگر موضوعات منطقه کاملا مستقل و قاهره زیر بار حرف زور  نخواهد رفت.

برخی چالش ها در روابط مصر و عربستان در حالی است که دو کشور به یکدیگر نیازمندند .مصر به کمک مالی و نفتی ریاض نیاز دارد و عربستان هم به حمایت و همراهی قاهره برای تامین امنیت خود در خلیج فارس نیاز دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *