چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۱۱
72 درصد معتقدند كه برجام تاثيري بر بهبود معيشت مردم نداشته است

متن کامل نتيجه نظرسنجي اخير موسسه كانادايي درباره میزان محبوبیت برخی نامزدهای ریاست جمهوری + نمودار

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 512867
متن کامل نتيجه نظرسنجي اخير موسسه كانادايي درباره میزان محبوبیت برخی نامزدهای ریاست جمهوری + نمودار
به گزارش جهان نيوز؛ با نزديك شدن به انتخابات 29 ارديبهشت،‌ دوره چهارساله حسن روحاني به پايان مي رسد و وي بايد در يك رقابت سنگين با نامزدهاي مطرح،‌ بار ديگر اعتماد مردم را براي تمديد دوره اش كسب كند. اين درحاليست كه روحاني كار بسيار سختي در پيش دارد و اوضاع اقتصادي و معيشتي جامعه، يكي از مولفه هاي اصلي در زمينه اعتماد مجدد افكار عمومي خواهد بود.

اما در اين ميان دولت يازدهم علي رغم دستيابي به توافق هسته اي و انتظارات براي رونق و  گشايش اقتصادي،‌ نتوانست به وعده هايش به طور كامل عمل كند و بر همين اساس، ميزان نارضايتي از عملكرد دولت بالا رفته است.

هرچند با گشت و گذاري در خيابان هاي شهر مي توان ركود و مشكلات اقتصادي را در واقعيت ديد، اما نظرسنجي هاي معتبر نيز در اين بين صورت گرفته اند كه اوضاع كنوني را تاييد مي كنند.

براساس نظرسنجي مركز ايران پل كه در كانادا قرار دارد،‌ شرايط روحاني براي انتخابات و آنچه ثمره دولتش بوده،‌ اميدوار كننده نيست. اين نظرسنجي كه به صورت تلفني با جامعه آماري 1005 نفري انجام شده،‌ داده هايي بسيار جالبي را ارائه مي دهد كه تا حدودي منطبق بر واقعيت هاست.

دولتمردان و مقامات اصلي دولت يازدهم در اظهارنظرهايي در طول اين چهارسال از موفقيت هاي خود در ايجاد گشايش هاي اقتصادي و افزايش رضايت مردم سخن مي گويند اما اطلاعات جديد كاملا خلاف اين تحليل هاي خوشبينانه است. در چند مولفه اصلي مربوط به شرايط زندگي،‌ موسسه ايران پل،‌ سوالاتي را از جامعه آماري خود پرسيده كه مي توان آنها را در تحليل هاي انتخاباتي لحاظ كرد.

در يكي از سوالات،‌ از مخاطبان پرسيده شده كه ميزان رضايت آنها از درآمدشان چقدر است؟ تنها چهار درصد از پاسخ دهندگان از ميران درآمد خود رضايت كامل داشتند ولي 54 درصد به سختي زندگي را مي گذرانند و 37 درصد نيز درآمدشان تنها كفاف گذران زندگي را پوشش مي دهد!‌


                                                           
در حاليكه در تبليغات رسانه هاي حامي دولت از بهبود اوضاع اقتصادي افراد جامعه تحليل هاي متنوعي ارائه مي شود و حتي يكي از وعده هاي روحاني اين بود كه شرايط اقتصادي را به نحوي بهبود دهد كه مردم ديگر به يارانه ها نياز نداشته باشند،‌ اما واقعيات چيز ديگري را عنوان مي كند. در يكي ديگر از آمارهاي نظرسنجي ايران پل، 35 درصد از پاسخ دهندگان عنوان كرده اند كه اوضاع اقتصادي خانواده شان خرابتر شده و 51 درصد هم گفته اند كه هيچ تغييري نسبت به 4 سال قبل نكرده است.
 


پس از چهار سال، تنها 11 درصد از بهبود موقعيت اقتصادي خانواده خود خبر داده اند و 35 درصد بدتر شده است.
 
اين نظرسنجي در يك سوال كلي تر اين موضوع را مطرح ساخته كه آيا اوضاع اقتصادي كشور در چهار سال دولت روحاني بهبود يافته است يا آنكه تغييري نداشته است. تنها 3 درصد از مخاطبان عنوان داشته اند كه اوضاع خيلي بهتر شده و 64 درصد بر اين نظرند كه اقتصاد كشور نسبت به چهار سال قبل بدتر شده است.



35 درصد از مخاطبان معتقدند كه اوضاع تا حدودي بد شده و 29 درصد بر اين باورند كه بسيار بدتر شده است.

در يك نظرسنجي جالبتر،‌ از مخاطبان سوال شده كه تا به چه ميزان حسن روحاني در حل مسائل و مشكلات اقتصادي موفق يا غيرموفق بوده است. پاسخ مخاطبان به اين سوال حقايق تلخي را از واقعيات موجود روشن مي سازد كه كاملا برخلاف تبليغات رسانه هاي دولتي است. تنها 5 درصد از جامعه آماري روحاني را در حل مشكلات خيلي موفق دانسته اند ولي 26 درصد او را اصلا موفق نمي دانند و 29 درصد نيز تا حدودي او را ناموفق مي دانند.



37 درصد تاحدودي روحاني را در حل مشكلات اقتصادي موفق مي دانند ولي  54 درصد او را ناموفق مي دانند.

اما يكي از مهمترين دستاوردهاي دولت يازدهم،‌ برجام است كه مسئولان دولتي معتقد بودند كه توافق هسته اي اميد را به جامعه بازگردانده و ميزان رضايت مندي از آن به خاطر بهبود اوضاع معيشتي بسيار بالاست. اين درحاليست كه بر اساس نظرسنجي صورت گرفته 72 درصد معتقدند اوضاع اقتصادي مردم در نتيجه برجام بهبود پيدا نكرده است كه اين مولفه خط بطلاني بر بسياري از خوشبيني هاي دولتي است.



در اين نظرسنجي تنها 7 درصد از مخاطبان معتقدند كه اوضاع اقتصادي مردم عادي خيلي بهبود يافته ولي 72 درصد كاملا نظري برعكس آن دارند.

با توجه به اين پيش درآمدهاست كه مركز نظرسنجي ايران پل از مخاطبان مي خواهد كه نظرشان را در مورد نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري بيان كنند تا مشخص شود نظر افكار عمومي به كدام نامزدها نزديك تر است و كداميك در ماههاي اخير توانستند با اقبال مردم روبه رو شوند. در اين نظرسنجي از جامعه آماري درباره ميزان محبوبيت يا عدم محبوبيت سوال شده كه در اين ميان اوضاع روحاني نسبت به 4 سال پيش رضايت بخش نيست و راي هاي منفي وي بالاتر رفته است. در اين ميان محمدباقر قاليباف توانسته بالاي 50 درصد نظرها را به خود جلب كند و احمدي نژاد نيز ميزان آراي منفي اش نسبت به مابقي بالاتر است.



قاليباف بالاي 67 درصد خيلي مطلوب و تاحدودي مطلوب مخاطبان بوده است. احمدي نژاد در اين زمينه در حدود 52 درصد و روحاني 62 درصد است.
 
در يكي ديگر از سوالات،‌ نظر مخاطبان درباره اولويت كشور در دوره بعدي انتخابات رياست جمهوري پرسيده شده  و رئيس جمهور بعدي بايد كدام يك از مشكلات ايران را در اولويت كاري خود قرار دهد. 42 درصد از مخاطبان معتقدند كه مساله بيكاري مهمترين مساله است كه رئيس جمهور بعدي بايد به آن بپردازند و آن را مرتفع سازد. 13درصد بيكاري جوانان را اولويت دانسته اند و 11 درصد ديگر مابقي مشكلات اقتصادي را مهم دانسته اند. اين نشان مي دهدد درصد بالاي از مخاطبان به ركود اقتصادي و كاهش توليد و در نتيجه بيكاري واقف اند و حل اين معضلات را ضروري مي دانند.



بيكاري يكي از مسائل مهمي است كه 42 درصد جامعه آماري نظرسنجي ايران پل آن را در اولويت اصلي رئيس جمهور آينده ارزيابي كرده اند. اين در حاليست كه تنها 2 درصد موضوعات مربوط به برجام را اولويت مي دانند.
 
 
منبع:
https://www.iranpoll.com/election-2017/               
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه خوبه که از منابع دقیق خارجی استفاده شود..
البته اگر برای همه زمانها و سایر موارد کشور مورد استناد باشند و بر اساس سلیقه انتخاب نشوند.
Iran, Islamic Republic of
پس شما نتايج اين نظر سنجى رو قاعدتاً قبول داريد ؟! اگه اين طوره از همين الان جشن پيروزى بگيريد
Iran, Islamic Republic of
آقا حسن روحانی از الان داره خودش رو برای جشن پیروزی آماده میکنه، این نظر سنجی هام براش مهم نیست...با مناظره ظبطی و یار کمکی و کمک هیات اجرایی، دیگه چی میخاد؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام
معیاربایدباشدبه دزدوخائن وحرامخورنباید رای داد هرکه میخواهد باشد
Iran, Islamic Republic of
البته کسی مخالف استفاده از دستاوردهای غربی (اگر چه صحت و سقم آن معلوم نباشد)؛ ولی باز هم میشود به نحو گزینشی تری عمل کرد...
Iran, Islamic Republic of
این نظر سنجی سوای اشکالات دیگر قدیمی است و هنوز حضور آیت اللّٰه رئیسی مطرح نبوده است
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
فقط موندم چجوری روحانی تایید صلاحیت شده
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا اگر رد صلاحیت میشد یعنی تا روی کار اومدن رییس جمهور جدید کشور رییس جمهور نداشت. بهتره مردم خودشون رد صلاحیتش کنند...
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید که اگر جامعه آماری و پارامتر ها یا شاخص های مربوطه دقیق می بود و حکایت از پیروزی اصولگرایان می داد. آنرا منتشر نمی کردند. یا اول به روحانی نشان می دادند و واو جلوی انتشار آنرا می گرفت!
Iran, Islamic Republic of
بهتره به جاي اكتفا و دلخوشي به اين نظرسنجي ها مردم را همراه كنيد با همين دلخوش كنك ها و تحليل هاي ساده لوحانه ٩٢ را باختيد
Iran, Islamic Republic of
به این میگن حرف حساب