پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۲
۳۲
داغ شدن تنور انتخابات با سورپرايزهاي اصولگرايان

چشمك پاستور به اصولگرايان

سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 512171
در نظرسنجي هايي كه در همين دو هفته اخير صورت گرفته،‌ برخی نامزدهاي مورد حمايت اصولگرايان در رتبه هاي برتر قرار گرفته اند. تغيير وضع موجود گزاره اي است كه اصولگرايان با استفاده از آن به نظر مي رسد در نهايت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري را نصيب خود خواهند كرد.
چشمك پاستور به اصولگرايان
گروه سیاسی جهان نيوز: روز شمار انتخابات رياست جمهوري به تاريخ 29 ارديبهشت ماه نزديكتر شده ولي پيش از ورود به ماه ارديبهشت با تحركات جديد اصولگرايان به وي‍ژه ورود آيت الله رئيسي به رقابت ها،‌ تنور انتخابات داغتر از هميشه شده است.

به گزارش جهان نيوز، رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري در ايران همواره يكي از بزنگاه هاي مهم و هيجان انگيز است. ميداني كه در آن شخصيت ها و رجل سياسي خود را در معرض راي مردم قرار مي دهند و با ارائه برنامه هاي خود سعي مي كنند آرا را به سمت خود جلب كنند. جايگاه رياست جمهوري نيز داراي اختيارات و قدرت اجرايي بسياري است و به همين دليل انگيزه افراد را با نيات مختلف جهت سكانداري آن بالا مي برد.

ولي يكي از تفاوت هاي اساسي كه در اين دور از انتخابات در حال وقوع است،‌ احتمال بالاي يك دوره اي شدن دوران رياست جمهوري مستقر است. عملكرد ضعيف دولت يازدهم در حوزه هاي مختلف از جمله اقتصاد و معيشت كارنامه اي را بر جاي گذاشته كه افكار عمومي تمايل شديدي براي تغيير وضع موجود دارند. مردم برخلاف وعده هاي روحاني، رونق اقتصادي،‌ رفاه، آباداني و طعم ميوه هاي برجام را تجربه نكردند  و به همين خاطر از سياست هاي دولت و شعارهايش دلزده شدند. روحاني ديگر نمي تواند با وعده هاي جديد راي مردم را جلب كنند، چرا كه آزموده را آزمودن خطاست.

حال پس از كش و قوس هاي فراوان در زمينه سياست هاي داخلي و خارجي دولت يازدهم، اصولگرايان به اين نتيجه رسيدند كه مي توانند با اجماع بر سياست هاي اتحاد بخش و اجماع بر گزينه هاي مورد وثوق در ميان مردم، كليد پاستور را پس از چهار سال از حسن روحاني پس بگيرند. برهمين اساس بود كه براي اولين بار يك روند انتخاباتي كارآمدي به نام جمنا آغاز شد. فرآيندي كه در آن به صورت دموكراتيكي نامزدهاي انتخاباتي اصولگرايان انتخاب مي شوند و در نهايت در معرض راي عمومي قرار مي گيرند. نشست هاي چندهزار نفري جمنا و انتخاب چندين نامزد در هفته هاي گذشته در نهايت به نقطه كانوني خود در روزهاي كنوني ختم شد تا در اين فرآيند نام اشخاصي مطرح شود كه باعث شده كل فضاي سياسي و رسانه اي كشور تحت تاثير قرار گيرد.

از سوی دیگر غافلگيركننده ترين اخبار در ميان كليه اخبار انتخاباتي، حضور آيت الله رئيسي، توليت آستان قدس رضوي و معاون سابق قوه قضاييه  و همچنین اعلام انصراف دو کاندیدای دیگر نیروهای انقلاب همانند جلیلی و بذرپاش است. خبري كه لرزه بر كليه سناريوهاي انتخاباتي رقيب انداخته و حاميان دولت و اصلاح طلبان را دچار سردرگمي كرده است.

از اينرو در اقداماتي كاملا سراسيمه دستور آتش را به رسانه هاي و كانال هاي حامي خود در شبكه اجتماعي صادر كرده اند و لجن پراكني اين رسانه ها بدون در نظر گرفتن هيچ معيار اخلاقي و انساني شروع شده است. اين امر نشان مي دهد حاميان دولت دستوركار مشخصي پيش از اين براي تقابل با رئيسي در اختيار نداشتند و اقدامات آنها محدود به ساير گزينه هاي احتمالي مانند قاليباف،‌ جلیلی، زاکانی و بذرپاش بود.

اصولگرايان با توجه به تجربيات گذشته خود اين بار به نظر مي رسد با تداركات و برنامه هاي بهتري در صحنه حضور يافته اند و چنين تجربه اي مي تواند در آينده مبناي ساير سازوكارهاي سياسي قرار گيرد. كساني كه اصولگرايان را بي تفاوت به معيارهاي مردمسالارانه انتخاب نامزد مردمي مي كردند،‌ با سيستم انتخاباتي جمنا،‌ تا حد زيادي اين نقيصه را جبران كرده اند و به همين دليل رقبا آچمز شده اند.

با اين وجود رقباي اصولگرا بيكار ننشسته و با ارائه اخبار و گزارش هاي جهت دار و شروع جنگ رواني،‌ سعي دارند تا ميان اصولگرايان تفرقه بياندازند. آنها بيانيه انتخاباتي رئيسي را ورود مستقل وي از جمنا براي شروع رقابت هاي انتخاباتي دانستند و از آن نقطه بانگ تشتت اصولگراها را سر داده اند. حاميان دولت سعي دارند تا به مانند سال 92‌، اين تشتت ايجاد شود و در نهايت سبد آراي اصولگرايان در ميان چند نامزد توزيع گردد.

بدين وسيله حسن روحاني با خاطر جمعي بهتري مي تواند به رقابت بپردازد. هرچند به نظر مي رسد تجربه سال 92 به اصولگرايان ثابت كرده كه يا نبايد درانتخابات شركت كنند و يا اينكه در نهايت با اجماع بر سر يك گزينه سناريوهاي انتخاباتي خود را پيش ببرند، امري كه به نظر مي رسد جمنا و گروه هاي اصولگرا در حال پياده سازي آن هستند و اين موجب سرگرداني حاميان دولت شده است.

به نظر می رسد سورپرايزهاي انتخاباتي اصولگرايان تا 29 ارديبهشت 96 ادامه خواهد داشت و تداوم روند كنوني در عرصه رقابت ها و مناظره هاي انتخاباتي،‌ فضای پيروزي را براي اين جريان روشن تر ساخته است. جرياني كه با تمركز بر كارآمدي و رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم از يكسو و معرفي نامزد قوي و مردمي در كنار تيم كارشناسي قوي و با برنامه،‌ گوي رقابت را از رقيب خود ربوده است.

در نظرسنجي هايي كه در همين دو هفته اخير صورت گرفته،‌ برخی نامزدهاي مورد حمايت اصولگرايان در رتبه هاي برتر قرار گرفته اند. تغيير وضع موجود گزاره اي است كه اصولگرايان با استفاده از آن به نظر مي رسد در نهايت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري را نصيب خود خواهند كرد.  

بايد به اين نكته اذعان كرد، جديت ورود جريان اصولگرا به حدي بوده كه مسئولان دولت در هفته هاي اخير هر آنچه را در چنته دارند رو كرده اند تا آراي اقشار مختلف را جلب كنند و حتي به بيان اظهاراتي دست مي زنند كه در عالم واقع خبر ي از آن نيست. حسن روحاني در كنفرانس خبري چندی قبل نشان داد بسيار نگران تك دوره اي شدن خود است و در برابر سوالاتي پيرامون وعده هاي انتخاباتي اش ماننده وعده 100 روزه رونق اقتصادي، كلا آن را منكر شد! اين گوياي ترس و واهمه اي است كه به خاطر اقدامات وحدت بخش اصولگرايان در اردوگاه دولت افتاده و در صورت ادامه اين وضع،‌ پاستور ديگر خانه اي امن براي دولت تدبير و اميد نخواهد بود!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
با احترام
متدینان انقلابی بی توجه چشم چشمک پاستور و مانند آن ، چشم طمع به عنایت الهی بایستی داشته باشند و ان شاء اللّٰه که چنین است .
خدا باور « همیشه مسند » است و آن مسند هم مسند تکلیف و وظیفه شرعیست ، هر جا که خاطر خواه یگانه هستی بخش باشد .
Iran, Islamic Republic of
سلام: توصیه زیبایی است. اگر آقایان انقلابی مانند قبلاً بر این نظر سنجی ها تکیه مایند و با تکیه بر ذات اقدس الله جل جلاله ، وحدت پیشه نکرده و تبلیغات منسجم و دست ننمایند، شکست سخت و غیر قابل جبرانی در انتظار آنان خواهد بود؛ باید جبهه انقلابیون فکر کنند در نظر سنجی ها شکست خورده اند و با تمام قوا تبلیغ نمایند تا انشاءالله نتیجه مطلوب عاید گردد ...
Iran, Islamic Republic of
اصوالگرایان با اصول هستند فرع که بدرد نمی خورد
مسافر
Iran, Islamic Republic of
انتخابات سال 1392 رو به یاد بیارید ... وقتی تقریبا همین تیترها و توضیحات رو درباره آقای جلیلی میزدید و مردم گمان میکردند که آقای جلیلی برنده انتخابات میشه و کار تمومه. اما در پایان چه شد ؟؟؟
نتیجه انتخابات در یک شب مانده به انتخابات رقم میخوره و جناح بی اخلاق مانند سال 92 هرچه مکر در آستین داره رو میکنه ... مگر اینکه مردم و قشر حزب الله همگی یکدل باشن و از طرفی یک کاندیدا از طرف دلسوزان نظام و انقلاب معرفی بشه ...
Iran, Islamic Republic of
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین انشا الله خدا با ماست اما در عین حال باید هوشیارانه عمل کرد ومهم ترین کار هم به قول شما معرفی یک کاندید صالح است اگر انسجام حاصل نشود و مثل دوره قبل تعدد داشته باشیم بی تردید آرا شکسته می شود من ازآقای جلیلی به خاطر بصیرت و تقوایی که به خرج دادند تشکر میکنم انشا الله اجرشان پیش خدا محفوظ باشد
Iran, Islamic Republic of
برخی ها با بعضی حرفهاشون نه تنها رئیسی بلکه به امام خمینی هم توهین میکنند. چرا که از فتنه های منافین بی اطلاعند.
Iran, Islamic Republic of
قضیه اینه که طرف سرشو کرده زیر برف....انهم در زمانی که ا کسب اطلاعات
و تحقیق می توان با یک سرچ ساده همه چی را فهمید
محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام
خیلی خوش بین نباشید اصولگرایان بایستی تا اخر وبا قوت کار را پیش ببرند و بیشتر برنامه های خودرا معرفی کنند و گوششان هم به تخریبها بدهکار نباشد تا انشاالله دل مردم و رهبر عزیز را شاد نمایند
افشین
Iran, Islamic Republic of
موافق شما هستم باید تلاش بیشتری کنیم به مردمی که به اقای روحانی رای دادنند انگ فتنه و بیبصیرت نزنیم با انها نگویم گول خوردن ما میدانستیم و شما نمیفهمیدیند با رفتار درست و ارائه برنامه های قابل اجرا انها را جذب کنیم تا موفق شویم تا لحظه اخر دست از تلاش برای شناساندن اقای رئیسی از پا ننشینیم زنده باد اتحاد اصولگریان در جمنا
Iran, Islamic Republic of
رای ثابت جریان اصولگرایی همان رای چهار نامزد اصولگرای انتخابات گذشته است که تقریبا پنجاه درصد رای میباشد اگر اصولگرایان با کاندیدای واحد به مقابل روحانی بروند کار او در همان دور اول تمام خواهد شد علتش هم معلوم است روحانی دور گذشته رای ثابت اصلاح طلبان را همراه با رای های سیال که با توجه به فاجعه اقتصادی ماه های پایانی احمدی نژاد به حسابش واریز شده بود، برد. متاسفانه بعضی از کارشناسان اصولگرا به دور دوم فکر میکنن در حالی که این ریسک بزرگی است علت اصلی پیروزی روحانی در دور گذشته دادن پیام مذاکره به مردم با توجه به سابقه مذاکراتی اش بود که مردم را به این باور رساند که مشکلات کشور با مذاکره حل خواهد شد ولی در این دور این ترفند از دست رفته است و تقریبا شرایط اقتصادی بدتر شده است و روحانی جذابیتش را از دست داده است پس در صورتی که روحانی تک نامزد جریان اصلاح طلبان باشد رای های سیال دور گذشته در این دوره به حساب نامزد اصولگرا واریز خواهد شد این در شرایطی است که جریان احمدی نژاد در انتخابات نباشد
افشین
Iran, Islamic Republic of
درست است فرمایش شمااز اینکه با ادب گفتارتان را نوشتی ممنونم فکر میکنم نباید نگران احمدی نژاد باشیم باید شرایط را محیا کنیم برای شرکت حد اکثری مردم در انتخابات برای رای دادند به اقای رئیسی
عمار خسروجردی
Iran, Islamic Republic of
انشاا... کار تمام خواهد شدو ملت طعم شیرین خدمت به توده های محروم و مستضعف و حل مشکلات خود را خواهد دید. علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
احسنت
کاملا موافقم
Iran, Islamic Republic of
اصول گرایان حتما باید با یک نامزد مقابل روحانی قرار گیرند چرا که نظرات نامزدهای اصولگرا به هم نزدیک است و باعث تقسیم رای میشود و اندیشیدن کشاندن انتخابات به دور دوم خطرناک است چرا که آرای منفی روحانی افزایش یافته یعنی آرای سیال که تاثیرگذارترین آرا در انتخابات هستن به سمت نامزد مخالف روحانی است و روحانی نیز این را میداند و از خداشه که اصولگرایان با حداقل دو نامزد مقابلش قرار گیرند تا در همان دور اول کار انتخابات را تمام کند
سید امیر
Iran, Islamic Republic of
مطلب و تحلیل خوبی بود . به نظرم حضور اقای احمدی نژاد ( در صورت تایید صلاحیت ) در انتخابات اتفاقا به نفع جریان انقلابی است زیرا جریان اصلاح طلب و غربگرا در کشور به شدت روی عملکرد هشت ساله اقای احمدی نژاد مانور میدن که اوضاع بد بوده و ما داریم درست میکنیم و ... با آمدن اقای احمدی نژاد و برگزاری مناظرات همه دروغ ها و تهمت هایی که به جریان انقلابی و دولت نهم و دهم زده شده برطرف میشود و به نوعی جریان اصولگرایی قدرت بیشتری میگیرد و مردم متوجه می شوند هر انچه دولت یازدهم گفته تهمتی بیش نبوده و حرفاشون خلاف واقع بوده . به نظرم از امدن دکتر احمدی نژاد باید استقبال کرد چون فقط ایشون میتونن جواب دولت یازدهم را بدهند و به نوعی اصولگرایان هم قدرت میگیرند چون دولت اقای روحانی تا میاد اصولگراها را تخریب کند فوری به دولت دهم و نهم اتهام وارد میکند و به نوعی سعی در تخریب چهره اصولگراها دارد ولی وقتی همه چی معلوم بشه قدرت اصولگرایان بیشتر از قبل می شود .
رای ما اقای رئیسی ...
Iran, Islamic Republic of
اگر در روز انتخابات نامزدی از جریان احمدی نژاد شرکت کند رای اصول گرایان خواهد شکست هرچند احمدی نژاد زبان تندی دارد و در امر مناظره چیره دست است و با این روش میتواند اصلاح طلبان را در همان مناظره ها از رای بندازد ولی زیان این کار بسیار بالاست چرا که با تمام محاسن دولت نهم و دهم بعضی از کارها کمرشکن بوده است و همچنین احمدی نژاد از حمله به جریان اصولگرا هم واهمه ندارد
افشین
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما ما چکار میتوانیم بکنیم تا این اتفاق که شما پیشبینی میکنید نیفتد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد و بقایی صلاحیت ندارند
هم توصیه خیرخواهانه رهبر فرزانه می تواند منبع شورای نگهبان قرار گیرد
هم ( و اساسی تر ) بد قولی احمدی نژاد که گفته بود نه برای خود و نه دیگری شرکت نخواهد کرد .
چرا که ، فرد دمدمی مزاج معلوم است که ، عنوانهای ، رجل سیاسی ، و مدبر را ، صادق نیست .
افشین
Iran, Islamic Republic of
یادم نرود که اقای احمدی نژاد هیچ وقت خود را یک اصولگرا نمیدانند فقط از رای ما استفاده کردند اما خوب است ایشان تائید صلاحیت بشود تا وزن خود را در جامع ببیند تا شاید از توهم بنی صدری خارج شود .و خود ایشان پاسخگو رفتار 8ساله خود باشند
افشین
Iran, Islamic Republic of
با تدبیر خوب بزرگان و با نظر مثبت مردم حتما چشمک پاستور را به حقیقت تبدل خواهیم کرد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد اگر نه در صدا و سیما اما از موقعیتهای مختلف می توانست به روشنگری و پاسخ دهی بپردازد که چندان به چنین کاری اقدام نکرد ، از سوی دیگر مواردی مثل خاوری ، بابک زنجانی و رحیمی که کارشان به دادگاه کشید نشان داد که نظارت درون سازمانی احمدی نژاد هم اشکالات جدی داشته است .
پاسخهایی از قبیل آن چه در مجلس و مانند آن هم که داد با مشکل شرعی و ... همراه بود .
البته حضور کاندیداهای دیگر جریان ارزشی هم تکرار اشتباه مهلک گذشته است .
با شما در اصلحیت آیت اللّٰه رئیسی هم نظرم و خداوند به ایشان توفیق کامل مرحمت بدارد .
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوشبین نسبت به حضور به نفع جریان انقلابی نباشید ، چرا که اولا : نفس ثبت نام او چه برای خود و چه برای بقایی ، ناقض قول و قرار وی است .
ثانیا : شخصی که در تعهد نسبت به ولایت فقیه و قرارهای بعدی عملا مردود شده باشد نه صلاحت لازم برای ریاست جمهوری دارد و نه انتظار تعهد مضمون العمل از او می رود .
سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله آن چیزی که باعث عزت جمهوری اسلامی ایران می شود از صندوق های رای بیرون بیاید و دل امام زمان و نائب عامشان حضرت امام خامنه ای شاد شود و چشم و دل مستکبرین و منافقان کور شود. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
بنده به هر سه بزرگواران ارادت داشته و از ته دل به انها علاقه مندم خصوصا اقای دکتر زاکانی که به عنوان یکی از مسئولین بسیج دانشجویی یکی از دانشگاههای تهران مستقیما در خدمتشان بودم اما اگر بنده به بی بصیرتی ، خیانت ، ضد ولی فقیه بودن ، جاسوسی و ...... انشاء ا.... متهم نشوم ورود اقای رییسی را با توجه به ظرفیت وجودی فوق العاده ایشون را اشتباه دانسته و هنوز هم معتقدم که بهترین گزینه برای رقابت با اقای روحانی ، اقای احمدی نژاد است . ولسلام
یا علی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا به دلیل همان ظرفیت باید چنین شخصی به میدان بیاید
ما نمی خواهیم کسی به میدان برود که دیگری را شکست بدهد بلکه می خواهیم عالمانه و در کمال ادب نقد کند و برنامه خود را ارائه دهد
در ضمن ما دنبال انجام تکلیفیم و آن را پیگیری می کنیم تا حتی الامکان بهترین گزینه را انتخاب و تبلیغ کنیم اما باقی کار را به خدا توکل می کنیم و هر آنچه سرانجام شود را می پذیریم و در ادامه هم مایوس نمی شویم .
عمار خسروجردی
Iran, Islamic Republic of
انشاا... سید و مقتدای همه ما رهبر عزیز ما، دولتی مخلص و تابع ارزش های انقلاب و در خط ولایت فقیه را خواهد دید.
Iran, Islamic Republic of
tفقط رییسی
سید
حسن آقا پیشنهاد میکنم بیشتر از گذشته درباره کارکرد ، انگیره و هدف احمدی نژاد تحقیق کن.... او دیگر مثل دور اولش ولایت مدار نیست و با لج بازی اش با اصول گرایان کار را پیچیده کرده است...
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام بر سه سید حسینی خمینی و خامنه ای رئیسی
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این یادداشت بوی ریاست طلبی می دهدوبهتر است درجریان اصولگرایی همه چیز برمحور اصول باشد وازاصول بیعلاقگی حضرت علی ع به مقام بودوانچه ایشان. درنظر داشتند گرفتن حق مظلوم بودواین قیاس مع الفارق نیست چشمک پاستور بار روی دوش راسنگین تر می کند ...درضمن بهتر است هراعلام نتیجه ای به روز بعدازرای گیری موکول شودوتمرکز براعلام وتبیین برنامه های کاندیدا باشد.
لطفا به جای استفاده از واژه اصولگرایی بفرمایید انقلابی برای اینکه تکلیف اصول گرایانی که از از دایره انقلابی بودن خود را کنار کشیده و عافیت طلب شده اند نیز مشخص شود.
حجت
Iran, Islamic Republic of
اقایان رئیسی قالیباف و زاکانی و .. مردان انقلابی و حز ب ا للهی رمز پیروزی فقط و فقط در وحدت است و بس
حواهش می کنیم مثل 4 سال قبل نکنید نشود دوباره با اختلاف و ... کار را بدست افراد نااهل بدهید که در این صورت شما مقصر هستید شما مقصر هستید