کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خیز محسن هاشمی به سمت شهرداری پایتخت/ آیا اصلاح طلبان به آرزوی خود می رسند؟

10 فروردين 1396 ساعت 10:19

صلاح طلبان سعی دارند با به میان کشیدن نام آیت الله هاشمی و عنوان کردن یادگار هاشمی یعنی محسن هاشمی، افکار عمومی را آماده مدیریت وی بر شهر کنند. اصلاح طلبان کارنامه درخشانی در مدیریت شهری ندارند و هرآنچه تا به امروز از آنها به عنوان یادگار برجای مانده،‌ حاشیه و سیاست بازی بوده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: محسن هاشمي در حالي براي رقابت هاي شوراهاي شهر و روستا در تهران ثبت نام كرد كه زمزمه هايي براي رساندن وي به ساختمان خيابان بهشت شنيده مي شود تا پس از ناكامي بزرگ اين بار بتواند به كمك دوستان رداي شهردار تهران را بر تن كند.

به گزارش جهان نیوز،  انتخابات شورای چهارم در 24 خرداد 92 برگزار شد و ورود تنی چند از نیروهای اصلاح طلب و حامی دولت روحانی به شورای پایتخت این نوید را می داد تا بتوانند به مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهر تهران پایان دهند.

 از همین رو در سال نخست شورا و انتخاب مسجد جامعی به عنوان رئیس شورا،‌ امیدها چنان افزایش یافت که در زمان انتخاب شهردار،‌ در مقابل قالیباف، نام محسن هاشمی علم شد. ولی با این وجود،‌ از گلدان آراء نام قالیباف بیرون آمد تا هاشمی ناکام بزرگ شورای چهارم شود.

اما این پایان کار نبود،‌ فرزند نخست آیت الله هاشمی، با شروع ثبت نام شوراهای پنجم،‌ خود را به ساختمان فرمانداری پایتخت رساند تا شانسش را مجددا برای رسیدن به شهرداری امتحان کند.

حضور صدها تن از نیروهای حامی دولت و اصلاح طلب در این دور از شوراها نشان از اهمیت ویژه کرسی های سبز شورای تهران برای این جریان دارد. اصلاح طلبان در سال های اخیر تلاش بسیاری برای رسیدن به بهشت کرده اند ولی همواره ناکام مانده اند. سابقه ای که این طیف در دوره نخست شوراهای تهران بر جای گذاشت،‌ افکار عمومی را نسبت به مدیریت شهری آنها دلسرد کرده است.

در شورای اول، تمامی کرسی های شورا به گروه های اصلی جریان اصلاح طلب یعنی مشارکت،‌ مجاهدین انقلاب اسلامی و کارگزاران رسید ولی در طول عمر 3 ساله این شورا،‌ سه شهردار انتخاب شدند و در نهایت نیز حاشیه ها و سیاسی کاری های آنها منجر به انحلال آن شد.

رسانه هاي اصلاح طلب با انحلال شوراي اول آن را بزرگترين خودكشي سياسي تعبير كردند:" این بزرگترین خودکشی سیاسی در ایران است. دولت اصلاحات به دست خود اصلی‌ترین نشانه ‏برقراری دموکراسی را به مسلخ دعواهای جناحی می‌برد. آیا دولت مدعی مردمسالاری باید نهادی را که نهاد دموکراسی است ‏فدای فرد کند؟" حال پس از چند دوره بار دیگر این جریان عزم یک دست کردن شورای شهر و در نهایت انتخاب شهرداری هم طیف را دارند.

نام محسن هاشمی بیش از دیگران برای شهردار شدن از سوی اصلاح طلبان و حامیان دولت به گوش می خورد. پس از فوت هاشمی، محسن به عنوان فرزند بزرگ تر خواهان نقش بیشتری برای بازیگری در عرصه سیاسی است.
 
 علاوه براین محسن هاشمی ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. وی در دوران احمدی نژاد و سپس در زمان شهرداری قالیباف مدیرعامل مترو بود. او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌ مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران،  قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد. در دولت یازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی، عضویت هیئت ‌مدیره شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به او واگذار شده‌است.

هاشمی که یکی از اعضای اصلی حزب کارگزاران است، حتی نامش پیش از این به عنوان یکی از نامزدهای پوششی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 مطرح شده بود. اما به نظر می رسد براساس توافقات پشت پرده میان اصلاح طلبان و اطرافیان دولت یازدهم و به دلیل اهمیت جایگاه شهرداری در پایتخت،‌ او برای نشستن بر کرسی شهردار در نظر گرفته شده باشد.

هرچند خاستگاه کارگزارانی وی در میان دیگر گروه های اصلاح طلب ممکن است محل اختلاف شود؛ چرا که بیشتر کسانی که از طیف اصلاح طلب در دولت فعال شده اند و یا به آنها زمین بازی داده می شود،‌ از نیروهای کارگزارانی هستند که روحانی بیشتر از سایر گروه های اصلاح طلب به آنها اعتماد دارد.

حضور صدها تن از اصلاح طلبان که اکثریت آنها کمترین سابقه ای در مدیریت شهری ندارند، سیگنال های بدی را برای پایتخت نشینان ارسال می کند. پس از آنکه اصلاح طلبان توانستند در تهران با ارائه یک لیست در انتخابات دهم مجلس به طور کامل به مجلس راه یابند، اینک این تجربه قرار است تا در شورای شهر نیز اجرا شود تا هر 21 نفر اعضای شورای شهر در یک لیست واحد ارئه و در معرض رای قرار گیرند.

 افرادی که از سوی لیست واحد امید به مجلس شورای اسلامی در تهران راه یافتند،‌ در میانشان کسانی وجود داشتند که هیچ تجربه مدیریتی یا سیاسی خاصی نداشتند و تنها انتصاب آنها به یکی از اصلاح طلبان ضامن حضورشان در لیست بود. افرادی که حضورشان در مجلس چنان احساس نمی شود و کارنامه مفیدی نیز در مدت حضورشان در مجلس برجای نگذاشته اند.

تکرار این تجربه در شورای شهر می تواند باعث انحراف شورا از کارویژه های اصلی خود در حوزه های اجتماعی و فرهنگی شود و بار دیگر حاشیه سازی ها و سیاسی کارها به سرفصل شورا تبدیل شود؛ تجربه ای که در شورای اول تهران روی داد و پایتخت را از توسعه و پیشرفت بازداشت.

از همین رو محسن هاشمی، با وجود داشتن تجربه در حوزه حمل و نقل عمومی، خود کانونی از زد و بندهای سیاسی و سهم خواهی میان اصلاح طلبان و حامیان دولت است که می تواند در صورت رسیدن به کرسی بهشت، باعث به بار آمدن بازی های سیاسی و کندشدن روند توسعه پایتخت شود.

اصلاح طلبان سعی دارند با به میان کشیدن نام آیت الله هاشمی و عنوان کردن یادگار هاشمی یعنی محسن هاشمی، افکار عمومی را آماده مدیریت وی بر شهر کنند. اصلاح طلبان کارنامه درخشانی در مدیریت شهری ندارند و هرآنچه تا به امروز از آنها به عنوان یادگار برجای مانده،‌ حاشیه و سیاست بازی بوده است.
 


کد مطلب: 509160

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/509160/خیز-محسن-هاشمی-سمت-شهرداری-پایتخت-آیا-اصلاح-طلبان-آرزوی-خود-می-رسند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com