کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سنگین ترین رقابت انتخاباتی شورای شهر در پایتخت

سرنوشت شوراها در سال 96 چگونه رقم خواهد خورد؟

5 فروردين 1396 ساعت 5:56

پس از سال ها بار ديگر شوراي شهر محلي براي زد و بندهاي سياسي و بازي هاي جناحي تبديل شده و نگاه و رويكرد برخي از اعضاي آن صرفا جنبه انتخاباتي و سياسي داشت.


گروه سیاسی جهان نیوز: یکی از انتخابات مهم در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب اعضای شورای شهر و روستاست که در این میان شورای شهر پایتخت برای جریان های سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش جهان نیوز، نخستين انتخابات رسمى شوراها بر اساس قانون اساسى روز هفتم اسفند 1377 یعنى 20 سال بعد از پیروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضاى اصلى و على البدل در سراسر کشور توسط مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت 1378 شوراهاى شهر و روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خویش را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.

اين انتخابات در چهار دوره برگزار شده و ثبت نام پنجمين دوره آن از 30 اسفند 95 تا 6 فروردين 96 شروع شده است.

ولي در ميان ساير شوراهاي كشور، مي توان شوراي اسلامي شهر تهران را يكي از مهم ترين و خبرسازترين شوراها ناميد كه رقابت براي دستيابي به كرسي هاي سبز رنگ بهشت، تنگاتنگ و جدي است.

جريان هاي سياسي از همان روزهاي نخست شكل گيري شوراي شهر تهران، به خاطر اهميت جايگاه شهردار تهران و نقش تعيين كننده آن در سياست هاي پايتخت، انتخابات شوراي شهر را تا حد زيادي به رقابتي جذاب تبديل كرده اند كه آن را از حوزه محلي به سطوح بالاتري رسانده است.

در بررسي كارنامه جريان هاي سياسي در شوراي شهر تهران بازهم جايگاه دو جريان اصولگرا و اصلاح طلب براي تلاش جهت اخذ اكثريت كرسي ها خودنمايي مي كند. در نخستين دوره انتخابات شوراي شهر اصلاح طلبان توانستند اكثريت كرسي ها را به دست آورند.

به عقيده كارشناسان و فعالين سياسي،‌ شوراي اول، متشنج ترين و سياسي ترين دوره در ميان چند دوره اخير بوده است.

مروری بر شوراهای گذشته تهران

اولين و پردردسرترين انتخاب شهردار در سال 78 رقم خورد. اختلافات ميان اعضاي يكدست شورا به حدي رسيد كه تعجب همگان را برانگيخت. انتظار بر آن بود كه شوراي يكدست در انتخاب شهردار با مشكلي روبه رو نشود اما پس از كش و قوس هاي فراوان و قهر و آشتي هاي عبدالله نوري، نام مرتضي الويري پس از چندماه به عنوان نخستين شهردار منتخب شورا خارج شد. ولي اختلافات در نحوه انتخاب شهردار تا سال انحلال شوراي نخست ادامه داشت به نحوي كه در عرض سه سال تهران شاهد 3 شهردار بود.

شوراي دوم را مي توان شوراي آرام نام نهاد كه عملكرد ضعيف شوراي نخست، مردم را از رفتن به پاي صندوق هاي راي بي ميل ساخته بود. حتي سياسي كاري هيات مركزي نظارت بر انتخاب شوراها كه منتخب مجلس ششم بودند، باعث حضور نامزدهايي از جبهه ملي و نهضت آزادي شد ولي با اين وجود نيز هيچ يك از نامزدهاي اصلاح طلب تندرو نتوانستند راهي به شورا پيدا كنند.

مشارکتی ها با سرلیستی مصطفی‌ تاج‌زاده، امده بودند و نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها با چهره‌های سالخورده خود لیستی مجزا با عنوان «ياران بازرگان، طالقاني، سحابي» داده‌ بودند و گروهی دیگر از اصلاح‌طلبان و ملی‌ مذهبی ائتلافی تشکیل داده بودند که عکس‌های بزرگ محسن سازگارا به عنوان شهردار منتخبشان هویت پوسترهایشان بود.

کارگزارانی‌ها که در این انتخابات با دیگر احزاب دوم خردادی ائتلاف نکرده بودند در سودای بازگشت دوران کرباسچی بودند.

در تهران آبادگران ۱۴ کرسی را از ۱۵ کرسی بردند و در این انتخابات همهٔ ۱۵ نفر لیست انتخاباتی اصولگرایان در شهر تهران انتخاب شدند.

نتيجه اين انتخابات،‌ اعتماد شوراي شهر به محمود احمدي نژاد براي نشستن بر كرسي شهرداري تهران بود كه راه وي را براي رسيدن به پاستور هموار ساخت. پس از وي نيز، شورا، محمدباقر قاليباف را انتخاب كردند كه تا به امروز در قامت شهردار به كار خود ادامه داده است.

سومین دوره انتخابات شورای شهر و روستا روز 24 آذر 85 برگزار شد. در این انتخابات یک میلیون و 656 هزار و 558 نفر در تهران شرکت کردند که تقریبا سه برابر مشارکت در دوره دوم بود. اصلاح طلبان پس از یک دوره توانستند چند کرسی کسب کنند. ریاست این دوره نیز بر عهده مهدی چمران از ائتلاف آبادگران ایران اسلامی بود. چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد. این دوره از سال 1392 آغاز گردید و تا سال 1396 ادامه داشته است.

در حال حاضر این شورا سال چهارم را از سر می گذراند و اکنون مهدی چمران ریاست شورا و مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران است. حضور تعداد بیشتری از نمایندگان اصلاح طلب باعث شد تا رقابت ها در این دوره بیشتر از گذشته شود، به گونه ای که این رقابت در ریاست شورا و شهرداری خود را نشان داد.

ریاست مسجدجامعی در سال اول شورای چهارم،‌ انتظارات را به گونه ای بالا برد که برخی احتمال انتخاب شهرداری از این طیف را می دادند.

در نهایت نیز رقابت میان محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف به نفع قالیباف تمام شد تا وی یک دوره دیگر در این پست باقی بماند.ادامه فعالیت وی تا شهریور 96، باعث ثبت رکورد جدید در طولانی ترین مدیریت شهری در تاریخ تهران خواهد شد.

رقابت های جناحی در شورای شهر چهارم، حاشیه های این شورا را نسبت به شورای دوم و سوم بیشتر کرد،‌ هرچند این سیاسی بازی ها به پای شورای اول هرگز نرسید.

پس از سال ها بار ديگر شوراي شهر محلي براي زد و بندهاي سياسي و بازي هاي جناحي تبديل شده و نگاه و رويكرد برخي از اعضاي آن صرفا جنبه انتخاباتي و سياسي داشت.

رصد تحولات در سال آخر شورا بيانگر شدت گرفتن حاشيه سازي هاي بي مورد و حتي اتهامات بي اساس و بی سند است كه تنها خوراك رسانه اي روزنامه ها و شبكه هاي اجتماعي را فراهم آورد

سخن پایانی

به هر حال با پایان کار شورای شهر چهارم در چند ماه آینده، رقابت ها برای شورای بعدی از هفته های گذشته آغاز شده و حتی لیست هایی به عنوان نامزدهای احتمالی جریان های سیاسی منتشر شده اند.

در این میان با بررسی کارنامه چند شورای اخیر، با یک سیر ملموسی در افزایش مجدد سیاسی شدن شورا روبه رو می شویم.

با انحلال شورای شهر اول، شوراهای بعدی تا حدود زیادی به امور شهری ورود کردند که بیشترین دستاوردهای شهر تهران در زمینه های مختلف اجتماعی و عمرانی در این سالهاست.

اما با ورود مجدد و تدریجی اصلاح طلبان در شورای سوم و در نهایت چهارم، جدال های سیاسی در شورا افزایش محسوسی پیدا کرده است. این گزاره به معنای متهم سازی این جریان در افزایش جدال ها نیست بلکه جریان اصلاح طلب در ذات خود با نوعی درگیری شخصیتی با خود و با غیر خود روبه رو است.

به صورتیکه اگر ترکیب شورا یک دست اصلاح طلب باشد،‌ درگیری ها به اختلافات میان گروه های اصلاح طلب مدعی تقلیل می یابد و اگر ترکیب با حضور اصولگرایان یا نیروهای جریان دیگری، اختلاف ها و جدال ها یک پله بالاتر رفته و حتی باعث اختلال در خدمات رسانی مدیریت شهری می شود.

هرچند نمی توان تنها این خصیصه را منتسب به اصلاح طلبان دانست، چراکه شخصی مانند رحمت الله حافظی با تغییر رفتارهای سیاسی خود در شورای چهارم، به شکل ویژه ای درگیر حاشیه های بی حاصل شده است.

از این رو باید در انتخابات دور بعد شاهد چالش های بیشتری نسبت به دور قبل بود. اصلاح طلبان به شدت به دنبال یک دست کردن شورای پنجم و انتخاب شهرداری همسو با خود هستند.

این طیف قصد دارد تا تجربه انتخابات مجلس دهم در شهر تهران را تکرار کند تا بتواند 21 کرسی شورای شهر را کسب کند. شورای بعدی نسبت به شورای چهارم با 10 عضو کمتر کار را شروع خواهد کرد.

در این میان به نظر می رسد اصولگرایان قصد دارند تا بتوانند یک از پایگاه های قدرت را در طیف خود حفظ کنند و لیستی ارائه دهند تا اشتباه مجلس دهم تکرار نشود! به هر حال باید اذعان کرد در صورتیکه ترکیب شورا به گونه ای باشد که حاشیه سازی های سیاسی کمتری در آن روی دهد،‌ پایتخت با ارائه خدمات بیشتری روبه رو خواهد شد و پیشرفت های ملموسی را تجربه خواهد کرد.
 


کد مطلب: 508691

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/508691/سرنوشت-شوراها-سال-96-چگونه-رقم-خواهد-خورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com