سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱
اندیشکده آمریکایی «رند» در گزارشی تحلیلی نوشت:

آمریکا نمی‌تواند ایران را تغییر دهد

سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۸
کد مطلب: 508258
آمریکا و جمهوری اسلامی مجبور به حفظ روابط دیپلماتیک رسمی یا شریک بودن با یکدیگر نیستند، اما مسائلی از جمله داعش وجود دارد که بر هر دو تاثیر می‌گذارد.
آمریکا نمی‌تواند ایران را تغییر دهد
به گزارش جهان نيوز، اندیشکده آمریکایی «رند» در گزارشی تحلیلی نوشت: تنش‌های آمریکا و ایران احتمالا در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

رند با اشاره به گزینه‌های ادعایی واشنگتن از جمله فشار دیپلماتیک و اقتصادی و نظامی علیه ایران افزود: واشنگتن در توانایی خود برای تغییر رفتار ایران در منطقه یا متوقف کردن برنامه موشکی رو به رشد تهران، با محدودیت‌های واقعی مواجه است.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه افزود: اگر آمریکا برای دامن زدن به اختلافات در ایران با پیگیری سیاست «تغییر رژیم» تلاش کند، این احتمال وجود دارد با چالش‌های شدیدی روبرو شود که ممکن است قادر به غلبه بر آنها نباشد.

رند درباره عواقب سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران نوشت: اعمال تحریم‌های بیشتر به ایران لطمه می‌زند. رند در پایان با اشاره به اینکه «آمریکا نمی‌تواند ایران را تغییر دهد» افزود: آمریکا و جمهوری اسلامی مجبور به حفظ روابط دیپلماتیک رسمی یا شریک بودن با یکدیگر نیستند، اما مسائلی از جمله داعش وجود دارد که بر هر دو تاثیر می‌گذارد. آمریکا، روشهای بسیاری برای اعمال فشار بر ایران دارد و گاهی اوقات باید از آنها استفاده کند.اما از بین بردن برجام از هر طریقی، به منافع آمریکا صدمه می‌زند.برخی اوقات آمریکا مجبور است با یک توافقنامه کنار بیاید حتی اگر این کار با سرسخت ترین دشمنان باشد.

نباید ایران را تهدید کنیم

همچنین، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و مسئول پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی نوشت: واشنگتن نباید در قبال ایران زبان تهدید را در دستور کار خود قرار دهد. «جان لیمبرت» دستیار اسبق معاون وزیر امور خارجه آمریکا و از گروگان‌های حبس شده در تسخیر سفارت آمریکا در تهران است. لیمبرت با انتقاد از تحلیل‌هایی که ایران را به ارتکاب «رفتارهای مخرب» متهم می‌کنند نوشته که هنگام تعیین اهداف بایستی از خیال‌پردازی و لفاظی‌های عصبی خودداری کرد، چرا که آنها ثمری جز ترضیه خود ندارند.

لیمبرت، در ادامه همچنین بدون اشاره مستقیم به نام کسی از تحلیل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که ایران را به تلاش برای ایجاد «امپراطوری جدید فارسی» متهم کرده بود نیز انتقاد کرده است.

او در پایان نوشته است: «در نهایت ما باید درباره تهدیدها و فشارهایی که می‌توانیم بر ایران اعمال کنیم واقع‌بین باشیم. ایران برای بیش از 35 سال با تحریم‌ها و سرزنش‌های آمریکا رو به رو بوده و کنار آمدن با آنها را یاد گرفته است.» لیمبرت اضافه کرده است: اگر هدف ما ایجاد شک و سردرگمی و اعتبارزدایی از گفتمان ضد آمریکایی از تهران است، با دست کشیدن از تهدیدها و صحبت از «منافع مشترک» و «احترام متقابل» بهتر به هدفمان نائل می‌شویم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا