شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چگونه گذشت؟

دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 508111
سال اقتصاد مقاومتی، اقدام  و عمل چگونه گذشت؟
برای بسیاری این سوال پیش می آید آیا نامگذاری یک سال از سوی رهبر معظم انقلاب تحرک لازم را در میان دستگاه های مجری ایجاد می کند یا خیر و آیا تنها مسابقه همایش و بنر و شعار به راه می افتد؟

به گزارش جهان نيوز، برای نسل های ایرانی، شروع سال جدید شمسی مزین است به بیانات رهبر بزرگوار انقلاب که دلسوزانه نصایحی را برای پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی عنوان می دارند. امام خمینی (ره) سال ها مهمان سفرهای نوروزی ایران بودند و اینک امام خامنه ای شروع سال را به بیانات خود متبرک می سازند. نامگذاری سال به یک سنت همیشگی تبدیل شده و سال گذشته سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل " نامیده شد.
اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که چندین سال است که مورد تاکید ویژه رهبر انقلاب قرار می گیرد و با توجه به دولتی بودن اقتصاد کشور، بیشترین بار اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر دوش دولت هاست. هرچند یکی از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی بر اساس اصل 44، مردمی کردن یا به اصطلاح خصوصی سازی است اما این مولفه تاکنون به شکل واقعی اجرایی نشده و بنگاه داران بزرگی چون بانک ها یا شرکت های دولتی، زعامت کارخانه های بزرگ را برعهده گرفته اند که هیچ نسبتی نمی تواند با خصوصی سازی داشته باشد.
مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 94 در پیام نوروزیشان فرمودند:" اگر ملت، دولت و همه مسئولان بتوانند در مسئله اقتصاد کارهای درست، بجا و متقنی انجام دهند، امید می رود که این کارها در مسائل دیگر همچون «مسائل و آسیبهای اجتماعی» و «مسائل اخلاقی و فرهنگی» نیز تأثیرگذار باشند...«تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود»  مسائل اصلی اقتصاد هستند. این موارد جزء مسائل مبتلابه مردم است و مردم آنها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسئولان نیز نشان می‌دهد که این خواسته‌های مردم، بجا و به‌مورد است."
ایشان  «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند:" با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد."
انتهای سال و بررسی کارنامه
اقتصاد مقاومتی، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در زمان تحریم ها و در چند سال پیش از 95 بر آن تاکید ویژه ای داشته اند اما همانطور که بارها عنوان کرده اند، کارهای انجام گرفته در این زمینه، رضایت بخش نبوده است. هر چند اصطلاح اقتصاد مقاومتی به ترجیع بند، اظهارات مقامات دولت قبل و کنونی و نمایندگان مجلس تبدیل شد و به برنامه های اقتصادی خود پیوست اقتصاد مقاومتی افزوداند لیکن، کشور در سال های اخیر، از لحاظ اقتصادی و تولیدی، جهش چندانی نداشته و حتی در برخی از بخش ها پسرفت نیز داشته است. در زمینه اقتصاد مقاومتی، صدها همایش و نشست برگزار شد و دهها جلد کتاب منتشر گردید، دریغ از آنکه حتی خروجی این اقدامات، عملیاتی شود. رفع تکلیف و انفعال، آفت بسیاری از موضوعات کلان بوده و هست.
ولی در سالی که مجددا اقتصاد مقاومتی موضوع اصلی سال شد، مقامات دولتی سعی کردند تا به تمامی اقدامات اقتصادی خود برچسب اقتصاد مقاومتی بچسبانند تا در انتها و در گزارشهای اقتصادی خود از آن بهره ببرند. با وجود آنکه یکسال از سال اقتصاد مقاومتی گذشته، اختلاف ها درباره نحوه اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی میان مقامات دولتی و همچنین بخش خصوصی وجود دارد به گونه‌ای که مسئولان از اجرایی شدن دقیق برنامه‌ها بر اساس اصول زمان ‌بندی‌شده سخن می‌ گویند، اما کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش تولید در این زمینه معتقدند به دلیل ملموس نبودن آثار این سیاست‌ ها همچنان سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی به طور کامل اجرایی نشده و تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل تاکید شده از سوی مقام معظم رهبری فاصله زیادی داریم.
سکاندار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معاون اول دولت یعنی اسحاق جهانگیری است و هرچند سعی شد تا بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی با تمرکز در یک ستاد پیگیری شود ولی براساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران در سالی که گذشت بیشتر متکی بر افزایش تولید نفت و صادرات این محصول استراتژیک بوده و رشد واقعی به 2 درصد نیز نرسیده است. این بیانگر آن است که بخش های تولیدی همچنان در رکود سنگین اقتصادی به سر می برند و توانایی آنها برای افزایش تولید محصولات با کیفیت که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را داشته باشد، به حد عادی نیز نرسیده است. اصلی ترین بخش اقتصاد مقاومتی سیاست اقتصاد دروزای برون نگر است که به معنای صادرات محصولات غیر نفتی است.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در پیام شان تاکید داشتند، با اقتصاد قوی تر می توان امیدوار به کاهش آسیب های اجتماعی و غول بیکاری بود. ولی آمارهایی مربوط به آسیب های اجتماعی در سال امیدوار کننده نبوده اند. افزایش رشد نرخ بیکاری به بالای 12 درصد و بالا رفتن آمارهای مربوط به طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی، اوضاع ناخوشایندی را متصور می شود که نیازمند بهبود اوضاع اقتصادی جهت خروج از چنین اوضاعی است. حاشیه نشینی در شهرها به بالای 11 میلیون رسیده، بیش از 3و نیم بیکار در کشور داریم، معتادان رقم نزدیک به دو میلیونی را تجربه می کنند، کودکان کار نزدیک به 2 میلیون نفرند و زنان سرپرست خانوار نیز به بیش از سه میلیون نفر رسیده اند. همه این آمارها نشان می دهد درصورتیکه اقتصاد رونق و گشایشی درخور با توجه با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می یافت، چنین آمارهایی نیز متعاقبا می بایست کاهش می یافتند.
سخن پایانی
آنچه مشخص است گرفتار شدن در شعارها، آفت همیشگی سیاست های کلی در کشور بوده و اقتصاد مقاومتی نیز به آن گرفتار است. پیوست اقتصاد مقاومتی زدن به سیاست های اقتصادی کشور دردی دوا نمی کند و این آمارهای اقتصادی و معضلات اجتماعی هستند که در نهایت به ما می گویند آیا سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا شده اند یا خیر. دولت یازدهم در سالی که گذشت و با توجه به اجرایی شدن برجام، انتظار داشت تا با افزایش سرمایه گذاری خارجی، تحرکی در کشور ایجاد کند اما با رفع نیم بند تحریم ها و عدم تعهد طرف مقابل به برداشتن گام های مثبت جهت تسهیل اقتصادی در ایران، خبر چندانی از سرمایه گذاری خارجی نبود و بیشتر قراردادهای خارجی دولت که در سفرهای اروپایی بسته بود به چند هواپیما و مونتاژ برندهای فرانسوی در ایران خلاصه شدند. بیشتر این قراردادها برای کارگران خارجی شغل ساز بودند تا کارگران ایرانی. از این رو باید اذعان کرد سال اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل تحرکی برای ایران نداشت و باید منتظر بود تا یکبار برای همیشه هم شده با دل کندن از درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد رانتیری، کشور را به سمت اقتصادی مقاوم و درون زا پیش برد، امری که به همت سیاست گذاران و مجریان و همچنین فرهنگ سازی در میان مردم و تولیدکنندگان بستگی دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ح
Iran, Islamic Republic of
بدون اقدام و بدون عمل.