جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۵

ماجرای زن ایرانی و هشت سؤال «سخت پاسخ» / زنان بسیاری به دنبال پاسخ این سؤالات هستند

يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 508055
زنان بسیاری را می شناسیم که اندیشمندانه در پی یافتن پاسخ های جدی برای این سؤالات هستند. پاسخ هایی که بتواند برش های سبک زندگی زنانه در جامعه را به آراستگی رسانده و خیل کثیر زنان را از خطرات و دشواری ها ایمن ساخته و ظرفیت شگفت انگیز آنان را در عرصه های گوناگون آزاد سازد.
ماجرای زن ایرانی و هشت سؤال «سخت پاسخ» / زنان بسیاری به دنبال پاسخ این سؤالات هستند
گروه فرهنگی جهان نيوز، سید مهدی سیدی: امروز یک اولویت جدی پیش روی ماست: «مسأله خانواده در ایران»؛ و در کانون این مسأله، «ماجرای زن ایرانی»، به نقطه ای رسیده که پر رنگ ترین سؤالات را در زندگی معاصر، تولید کرده است:

1- اولین و اصلی ترین رسالت و مأموریت یک زن در زندگی کدام است؟ کدام آرزو یا آرمان است که اگر یک زن مسلمان، زندگی اش را به سمت آن جهت دهد، هرگز احساس نارضایتی و یا بطالت نخواهد کرد. توجه کنیم که میزان عدم رضایت در زندگی برخی زنان، محل آسیب های فراوان شده است.

2- یک زن مسلمان باید میان «کار و اشتغال» و «خانواده داری» چه نسبتی برقرار کند؟ نگاهی به آمار طلاق و نیز آسیب های گزارش شده در پژوهش ها نشان می دهد در برقراری نسبت درست، توفیق چندانی به دست نیاورده ایم. امروز در کشور، 24 میلیون خانواده داریم که در عموم آن ها مادر، دختر و یا خواهر نقش بنیادین دارد. زنانی که برای حضور در اجتماع، هم ظرفیت و هم علاقه بالایی دارند، و برای نگهداشت کانون خانواده نیز انگیزه مند و صاحب دغدغه اند، اما برای توازن میان این دو، نیاز به طراحی روش های کارآمد هستند.

3- فرزندآوری به عنوان نیاز مبرم هرم جمعیتی ایران، بر دوش زن ایرانی سنگینی می کند. برای ترویج این مسأله چه اندیشه ای باید در ذهن مرد و زن امروزی کاشت تا توجه به «زایش» فرزند و نیز تربیت صحیح او، به یک اولویت تبدیل شود. بعد خانوار در ایران کاهش یافته و ظرف سی سال از 5.1 به 3.3 نفر رسیده و همزمان نرخ رشد جمعیت کاهش خطرناکی یافته و به عدد 1.24 رسیده است. زنگ خطر برای پیر شدن جامعه ایرانی به صدا در آمده است.

4- فراغت در زندگی زن ایرانی، در این سال ها به یک نقطه مورد بحث تبدیل شده است. او باید درباره انتخاب انواع ورزش ها، انواع گردش ها، چگونگی مسافرت ها، کیفیت دورهم نشینی ها، زمان خرید و گونه مصرف، از چه مدل یا سیاستی پیروی کند؟ نگاهی به رپرتاژ پرتکرار رسانه های بیگانه در بزرگنمایی برخی مدل های ورزشی زنانه یا الگوسازی چهره های افراطی زنان، حایز اهمیت است.

5- مسأله حجاب به عنوان برون داد یک دستگاه فرهنگی ذیل مفهوم عفاف، به یک چالش بدل شده است. زنانی که به جبر محیط (درخواست همسر، تنبیه روانی دوستان، بافت اجتماع) ناچارند «کم پوشش» در جامعه حاضر شده و یا زنانی که اساسا اعتقادی به موضوع حجاب نداشته، در این موضوع قابل بررسی هستند و در مقابل مواجهه دو گروه «با حجاب» و «بی حجاب» و قطبیدگی حاصل از آن، سؤالات بیشتری را به ذهن الهام می کند. راه برون رفت از این مصاف و مجادله چیست؟
 
6- نسبت زن با مدیریت مردانه در جامعه و خانواده چیست؟ نظام مدیریت در ایران و جهان، مدیریت و حاکمیت مردانه است. این همان چیزی است که فمینیست ها پاشنه آشیل اعتراضات و تحلیل های خود قرار داده اند. اگرچه نگاه دین به این مسأله نگاه روشن و قابل دفاعی است اما در حوزه سبک زندگی، چگونه باید رشد زن را ذیل مدیریت و حمایت های مردانه، سامان داد؟

7- حقوق زنان در جامعه در معرض کدامین خطرها قرار دارد؟ برای حمایت از زنان چه گام های عملیاتی در حوزه حاکمیت و توده مردم باید صورت داد؟ مقدم بر این سؤال، اساسا اصلی ترین و پایه ای ترین حقوق یک زن در خانواده و اجتماع کدامین است؟

8- مسأله ازدواج زنان با چالش های جدی روبروست. هر روز سن گروهی از دختران دم بخت بالا می رود، درحالیکه نظامات اجتماعی برای ساده سازی ازدواج به ناکارآمدی رسیده است. در مقابل گروهی از زنان مسیر خود را از گذرگاه ازدواج، کج کرده و یک زندگی مجردی را برای خود پسندیده و از آن دفاع می کنند. در سوی مقابل چندین میلیون زن مطلقه و عموماً جوان داریم که با تبعات یک طلاق سخت و ویرانگر دست و پنجه نرم می کنند. با این مسأله چه باید کرد؟

زنان بسیاری را می شناسیم که اندیشمندانه در پی یافتن پاسخ های جدی و ثمربخش برای این سؤالات هستند. پاسخ هایی که بتواند برش های سبک زندگی زنانه در جامعه را به آراستگی رسانده و خیل کثیر زنان را از خطرات و دشواری ها ایمن ساخته و ظرفیت شگفت انگیز آنان را در عرصه های گوناگون معنوی، خانوادگی و اجتماعی آزاد سازد. این مهم نیاز به یک گفتمان عمومی و یک خیزش فراگیر اندیشه ورزانه دارد تا به مرور پاسخ این سؤالات در عرصه زندگی اجتماعی یافت و تولید شود.
 
*بعد التحریر
درست به اندازه همه سؤالات بالا و شاید خیلی بیشتر، سؤالات و چالش هایی پیش روی مردان ایرانی وجود دارد که در یادداشت دیگری به آن پرداخته خواهد شد. ان شاء الله
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نظر من اگرنسل قبل همانطور که حضرت زهرا س را به عنوان الگو برای زنان معرفی کردیم درکنار ان باید حضرت علی. ع راالگوی مردان قرار می دادیم یعنی مادران همانقدر که به تربیت وتذکر به دختران می پرداختند پسران راهم تربیت می کردند تاثیر پایدارتری.را میدیدیم وچون این اشنایی با بزرگواران به صورت سنتی ودرموارد بسیاربه صورت گزینشی و ناقص ودور از مطالعه کامل احادیث و روایات انجام گرفت تاثیر ان دردوره های بعد درمواجهه با یورش فرهنگ بیگانه پدیدار شد چون جریان هماهنگ این زوج بزرگواربود که اینگونه میوه های بهشتی را ثمر داد. .اختلاط فرهنگ وسنت ورفتار واحساسات شکل نگرفته وبلوغ نیافته در نسل. های بعد اشکار شد.انجا که دختران وزنان شروع به گرفتن حق تعریف شده براساس احساس وبرداشت از محیط وشرایط جدیدوتعاریف مدنی وارداتی نمودندزیرا قبلا جای خالی ان باتعاریف غنی کارشناسانه پر نشده بود.
Iran, Islamic Republic of
اگر مشخصا درباره زن مسلمان ایرانی صحبت میکنیم طبق
اموزه های دینی پاسخ سوال اول زندگی سعادتمند درکنار همسر شایسته برای تربیت فرذندان صالح در خانواده ی پایدار برای ایجاد جامعه سالم میباشد.اما هرکدام از کلملت کلیدی جواب تعاریف خود رادارد که باید بستر فرهنگی سنتی تحقق تعاریف فراهم باشد تا به نایجه برسیم
Iran, Islamic Republic of
پاسخ سوال 2اگرشرایط زندگی سعادتمند درکنار همسر شایسته باعشق فراهم شد زنی که به اموزه های دینی خوگرفته با اگاهی وچشم باز,اهم ومهم راتشخیص می دهد درضمن باهمکاری وهمدلی با همسر با استفاده ازنیروی
ایمان وعشق تصمیم موثر برای موفقیت خود وخانواده را میگیرد.مشکل اصلی زنان امروز عدم اشنایی کامل زنان ومردان مسلمان با اموزه های دینی در حد کارشناسی است
زیرا هجمه های صورت گرفته امروزه به زن ومردوخانواده بسیار اگاهانه و باتحقیق صورت گرفته....
Iran, Islamic Republic of
پاسخ سوال3.ازبین بردن یک بنا بسیار اسانتر ازساختن ویا تعمیر است سیاست جمعیتی 2تا بچه کافیست سریعتر از زمان در نظر گرفته شده موفق شد اما جبران خسارت سنگین است فرهنگ سازی نیاز مبرم به تدارک اقتصادی داردمثل به وجود اوردن تامین روانی برای خانواده و
ایجاد مهدهای کودک سالم وکم هزینه درمحیط کاری و..
در درجه اول نیازمند درک مسوولین از اهمیت مساله هستیم
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
اگر روزی عدالت به طور واقعی وحتمی درجامعه جامه عمل بپوشاند وتبیض به طور کامل برداشته شود واین عدالت درون خانوادها حاذق وظاهر از نظر معنوی ومادی اجرا گردد .واین امر جز به دست حاکمان امکان ندارد جواب همه سوالها داده میشود چرا ؟ چون عده ای به ناحق از حق دیگران استفاده وفقر باعث ایجاد چنین سوالهای میشود