چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

برگزیت و احتمال تجزیه بریتانیا

اسکاتلند به دنیال جدایی از انگلیس است
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 507614
مجلس اعیان بریتانیا با تصویب لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، راه را برای آغاز اجرایی ‌شدن طرحی که به برگزیت شهرت یافته هموار کرد.‏ اکنون ترزا می، نخست‌وزیر، می‌تواند با فعال ‌کردن ماده پنجاهم قانون اتحادیه اروپا فرآیند اجرایی این جدایی تاریخی را رسماً آغاز کند.‏ با تصویب مجلس اعیان، حالا برگزیت تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است .
برگزیت و  احتمال تجزیه بریتانیا
به گزارش جهان نيوز- مجلس اعیان بریتانیا با تصویب لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، راه را برای آغاز اجرایی ‌شدن طرحی که به برگزیت شهرت یافته هموار کرد.‏ اکنون ترزا می، نخست‌وزیر، می‌تواند با فعال ‌کردن ماده پنجاهم قانون اتحادیه اروپا فرآیند اجرایی این جدایی تاریخی را رسماً آغاز کند.‏ با تصویب مجلس اعیان، حالا برگزیت تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است . با این حال جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا پیامدهای جدی داخلی و خارجی به دنبال خواهد داشت. از منظر سیاسی همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا دو تاثیر جدی در داخل بریتانیا خواهد داشت. اولی حرکت به سمت راست در عرصه سیاسی و تقویت جریان های راست افراطی می باشد.که همزمان با رشد ناسیونابیسم و ملی گرایی در غرب صورت می گیرد . تاثیر سیاسی دوم که برای آینده بریتانیا مهم تر است، جان یابی دوباره جریان های جدایی طلب به ویژه در اسکاتلند است. نتایج منتشر شده از رفراندوم برگزیت نشان می دهد توزیع جغرافیایی آرا در سطح بریتانیا یکسان نبوده است. اکثر رای دهندگان در اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند در حالی که در دیگر نقاط بریتانیا، اکثریت خواستار خروج از اتحادیه بوده اند. حالا و تنها چند روز مانده به آغاز روند دو ساله خروج انگلستان از اتحادیه اروپا؛ اسکاتلند در تدارک همه پرسی استقلال است. در آخرین نظرسنجی روزنامه هرالد اسکاتلند اما تنها ۴۸ درصد موافق جدایی هستند. با این حال وزیر اول اسکاتلند اخیرا اعلام کرده که کشورش پیش از خروج از برگزیت خواستار برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا است. به گزارش رویترز، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند روز دوشنبه درخواست کرد که در اواخر 2018 یا اوایل 2019، زمانی که شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا واضح‌تر شد، رفراندوم جدیدی درباره استقلال اسکاتلند برگزار شود. این رای‌گیری که می‌تواند تنها چند ماه پیش از برگزیت به تجزیه بریتانیا منجر شود به نگرانی‌ها درباره عواقب غیرقابل پیش بینی دو سال خروج بریتانیا پس از چهار دهه خواهد افزود. وی دراین باره گفت: اگر اسکاتلند واقعا حق انتخابی داشته باشد – زمانی که شرایط برگزیت مشخص باشند اما برای انتخاب شرایط خودمان خیلی دیر نباشد -  آنگاه این حق انتخاب باید در بازه بین پاییز آینده (2018) و بهار 2019 ارائه شود. طبق نظرسنجی جدید همزمان با آماده شدن ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا برای آغاز فرآیند برگزیت، حمایت مردم اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا افزایش قابل توجهی یافته است. در همه پرسي قبلی در اسکاتلند ۵۵ درصد از راي دهندگان به طرح جدايي از بريتانيا راي منفي دادند. اين همه پرسي با شرکت ۸۵ درصد از واجدين شرايط راي دادن برگزار شد
پیشتر روزنامه فایننشال تایمز، در گزارشی نوشته بود به نظر می رسد برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند اجتناب ناپذیر بوده و وزرای دولت بریتانیا نیز به این نتیجه رسیده اند که مساله اصلی در شرایط کنونی این است که همه پرسی چه زمانی برگزار خواهد شد. این در حالی است که ترزا می نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده است که هیچ نیازی به برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند نخواهد بود. این روزنامه به نقل از یک وزیر ناشناس دولت بریتانیا که آگاه به مذاکرات است، نوشت: به نظر اجتناب ناپذیر است، فکر نمی کنم در موضعی باشیم که بتوانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم. یک منبع ناشناس نیز درباره مذاکراتی که در دفتر ترزا می انجام شده، گفت: بحث در شرایط کنونی تنها این است که همه پرسی در چه تاریخی انجام خواهد شد. فایننشال تایمز افزود: دولت لندن به دنبال آن است تا برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند را به بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موکول کند.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *