جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

اردوغان و سنت ندامتنامه نویسی

سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 507600
این روزها روابط میان آنکار و اتحادیه اروپا بدترین دوران خود را تجربه می کند. جنگ لفظی میان رهبران اروپا و سیاستمداران ترکیه هر روز بعد جدیدی به خود می گیرد. ایا آنکارا تغییری در سیاست های خود داده است؟
اردوغان  و سنت ندامتنامه نویسی
گروه بین الملل جهان نيوز: پیوستن به اروپا و اروپایی شدن همواره بخشی از آرزوها و ایده آل های مطرح شده توسط سیاستمداران ترکیه بدون توجه به پایگاه حزبی یا ایدئولوژیک آنها بوده است. به گونه ای که اردوغان زمانی با توجه به همین اتفاق نظر موجود میان سیاستمداران ترک گفته بود" اتحادیه اروپا دغدغه و وسواس ذهنی ما است و همین دغدغه با وجود تفاوت برداشت هایمان از عضویت در آن ما را متحد می سازد".

به گزارش جهان نيوز، اردوغان معتقد بود که "عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی بزرگ ترین پروژه دموکراتیزاسیون پس از اعلام جمهوری در ترکیه است." اما این روزها روابط میان آنکار و اتحادیه اروپا بدترین دوران خود را تجربه می کند. جنگ لفظی میان رهبران اروپا و سیاستمداران ترکیه هر روز بعد جدیدی به خود می گیرد.

ماجرا از آنجا شروع شد که مقامات شهر کوچک بادِن وورتمبرگِ آلمان یک همایش ‌انتخاباتی ترتیب داده شده برای وزیر دادگستری ترکیه در رابطه با رفراندم مناقشه برانگیز تغییر قانون اساسی در ترکیه را به دلایل امنیتی و لجستیکی لغو کردند.

به دنبال این واقعه رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، دولت آلمان را به "رفتاری همچون نازیها" متهم کرد. موجی که از آلمان شروع شده بود، در هلند بالا گرفت،  و سپس به سوئد و دانمارک رسید.

آمستردام به هواپیمای وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود نداد و سخنرانی محمد مهدی اِکِر، عضو حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه، در یکی از سالن‌های اجتماعات در استکهلم لغو شد.

هم‌زمان لارس راسموسن، نخست وزیر دانمارک، به همتای ترکیه‌ای خود توصیه کرد که به دلیل تشدید تنش در مناسبات ترکیه و هلند، فعلا به دانمارک سفر نکند.

به گفته راسموسن، در شرایط عادی دیدار بینالی ییلدیریم اشکالی نداشت، اما بعد از اتفاقی که میان ترکیه و هلند افتاده، این موضوع دیگر نمی‌تواند عادی تلقی شود.

این روزها با توجه به بحران به وجود آمده در روابط میان آنکارا و پایتخت های اروپایی خیلی ها پروژه پیوستن ترکیه به اروپا را یک رویای از دست رفته می خوانند. اما اردوغان نگاه دیگری به مسئله دارد.

سیاست خارجی برای اردوغان همواره به مثابه “پروژه های کوتاه مدت” و نوعی “کسب و کار زود بازده” بوده است. امری که ناشی از خلاء تحصیلات آکادمیک وی و درک محدود او نسبت به عرصه دیپلماسی است.

سال 2011 زمانی که «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر وقت ترکیه همانند یک ستاره موسیقی وارد پایتخت‌های جهان عرب می شد و از الگوی حکمرانی ترکیه برای منطقه سخن می گفت، به نظر می‌رسید چیزی نمی‌تواند سیاست خارجی ترکیه را متوقف کند.

اردوغان در دیداری که از لیبی داشت درحالی در جمع نمازگزاران نماز جمعه طرابلس حاضر شد که پرچم های ترکیه سرتاسر میدان شهدای این شهر را پر کرده بود.

استقبال از اردوغان در سفرش به مصر هم کمتر از لیبی نبود، هرچند طرح الگوی لائیک ترکیه خیلی خوشایند مذاق اخوانی های مصر نبود. آن روزها اردوغان خود را در قامت رهبر جهان اسلام می دید و مشاورانش امیدوار بودند تا در میان مدت از این "زمین حاصل خیز بهار عربی" برداشت کنند.

اما ظاهرا محاسبات دستگاه دیپلماسی حزب عدالت و توسعه درست از آب در نیامد. این روزها دیگر کسی برای اردوغان و الگوی حکمرانی اش فرش قرمز پهن نمی کند. قاهره و آنکارا مدت هاست که هیچ رابطه ای با یکدیگر ندارند. از سرمایه گذاری های ترکیه در لیبی هم چیزی باقی نمانده است.

روابط ترکیه با همسایگانش هم از یونان و سوریه گرفته تا عراق و ارمنستان و ایران دچار بحران شده است. بیش فعالی دیپلماتیک آنکارا این روزها تبدیل افسردگی دیپلماتیک شده ، انزوای بین المللی و بی ثباتی داخلی آن چیزی است که در میان مدت نصیب ترکیه از "زمین حاصل خیز بهار عربی" شده است.

نمونه دیگری از این نزدیک بینی دیپلماتیک را می توان در تنش میان روسیه و ترکیه دید، هنگامی که جنگنده های ترکیه یک هواپیمای روسی را هدف قرار داده و اردوغان با برخورد احساسی تلاش کرد تا از این ماجرا برای افزایش محبوبیت خود رد داخل بهره بگیرد.

اما اقدامات تنبهی مسکو خیلی زود آنکارا را بر سر عقل اورد و اردوغان به صورت رسمی برای پوتین ندامتنامه نوشت.

ماجرای تنش اخیر در روابط اروپا و ترکیه نیز ماهیت مشابهی مانند دو مثال قبلی دارد، کوتاه بینی دیپلماتیک باعث شده تا اردوغان تلاش کند، به جای کنترل بحران اخیر بر آتش آن بدمد تا شاید بتواند با تحریک روحیه ملی گرایی از برگه ناسیونالیسم در همه پرسی تغییر قانون اساسی بهره بگیرد.

اما این رفتار باعث می شود در بلند مدت رویای اروپایی شدن ترکیه با چالش مواجه شود، رویایی که وسواس ذهنی بسیاری در آنکارا است و اردوغان به تنهایی نمی تواند ان را بر باد دهد، لذا برخی می گویند به زودی شاهد ندامتنامه ای دیگر از رئیس جمهور ترکیه خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ذلیل شدن اردوغان بخاطر حماقت ها و جاه طلبی های بدون پشتوانه خودش هست

دولت ترسوی ایران هم نباید بیش از حد به این مردک بها بده