جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
تلاش عربستان برای کشاندن پاکستان به باتلاق یمن

ادای دین به سعودی ها در یمن

سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 507591
حدود سه سال از تجاوز وحشیانه دربار سعود به یمن می گذرد و تاکنون هزاران کودک، زن و سالخورده یمنی به دست سعودی ها و همپیمانانشان قتل عام شده اند با این حال به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران سیاسی، یمن که تا پیش از این برای رژیم حاکم برعربستان حکم "ستون فقرات امنیت" را داشت حالا به "پاشنه آشیل موجودیت" این رژیم تبدیل شده است.
ادای دین به سعودی ها در یمن
گروه بین الملل جهان نيوز: حدود سه سال از تجاوز وحشیانه دربار سعود به یمن می گذرد و تاکنون هزاران کودک، زن و سالخورده یمنی به دست سعودی ها و همپیمانانشان قتل عام شده اند با این حال به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران سیاسی، یمن که تا پیش از این برای رژیم حاکم برعربستان حکم "ستون فقرات امنیت" را داشت حالا به "پاشنه آشیل موجودیت" این رژیم تبدیل شده است.  يمن، به عنوان بخشي از شبه جزيره عربستان به دليل موقعيت ويژه ژئوپلتيک خود يعني اشراف بر خليج عدن، اشراف بر تنگه استراتژيک باب المندب، اشراف بر آبراه حساس درياي سرخ، تسلط بر کوههاي استراتژيک مران که از سواحل عدن آغاز و تا منطقه طائف در جنوب غربي کشيده مي شود و نيز مجاورت استانهاي شيعه نشين جازان و الشرقيه عربستان در مرز يمن داراي حساسيت ويژه اي براي عربستان است. شايد به همين دليل است که بسياري معتقدند يمن براي عربستان به مثابه يک حياط خلوت امنيتي محسوب مي شود. با اين حال اين حياط اين روزها ديگر خلوت نيست.

فرسایشی شدن نبرد و ریشه گرفتن بی ثباتی
برخلاف تصور استراتژیست هاى سعودى، مداخله نظامى در یمن –
رخلاف تصور استراتژیست هاى سعودى، مداخله نظامى در یمن – که با تمرکز بر حملات هوایى آغاز گردید و سپس به عرصه جنگ زمینى و محاصره دریایى نیز گسترش یافت – نتوانست با سرعتى که پیش بینى شده بود به نتیجه برسد. اکنون و در آستانه سومین سال تجاوز گری سعودی ها، صنعا و به طور کلى بخش هاى گسترده اى از غرب یمن همچنان در کنترل حوثی ها و مقاومت یمنی است
که با تمرکز بر حملات هوایى آغاز گردید و سپس به عرصه جنگ زمینى و محاصره دریایى نیز گسترش یافت – نتوانست با سرعتى که پیش بینى شده بود به نتیجه برسد. اکنون و در آستانه سومین سال تجاوز گری سعودی ها، صنعا و به طور کلى بخش هاى گسترده اى از غرب یمن همچنان در کنترل حوثی ها و مقاومت یمنی  است، در حالیکه گزارش هاى زیادى از حملات نیروهاى ائتلاف سعودی به اهداف غیرنظامى منتشر شده، که تا حدى نشان از نبود اهداف نظامى مشخص دارد. سعودی ها هر روز در باتلاق یمن بیشتر فرو می روند از سوی دیگر با اطمینان مى‌توان گفت که گروه هاى تروریستى مانند القاعده و داعش از بى ثباتى و ناامنى حاصل از تجاوزات سعودی در یمن براى گسترش قلمرو و نفوذ خود در شبه جزیره عربى بهره برده‌اند. به عنوان نمونه القاعده در حال حاضر، کنترل شهر بندرى المکلا در جنوب شرقى یمن را با جمعیتى حدود نیم میلیون نفر در دست دارد. به کمک تقریبا ١٠٠٠ جنگجو در المکلا، القاعده تقریبا۶٠٠ کیلومتر از خط ساحلى را در آبهاى جنوب یمن کنترل مى کند و طبق ارزیابى مقامات دولتى و تاجران محلى، روزانه ٢ میلیون دلار درآمد از طریق مالیات بر اجناس و سوخت وارداتى به دست مى آورد. تداوم این روند و ارتباط نزدیک میان تندروهای سعودی و القاعده یمن، در آینده نزدیک بحران امنیت لاینحلی را برای سعودی ها به همراه خواهد داشت.

یمن خزانه سعودی ها را خالی کرد
همچنین باید تاکید  که علاوه بر موارد گفته شده جنگ یمن در طول این سه سال خزانه های سعودی را که سرشار از دلارهای نفتی بود خالی کرده است. هرچند اطلاعات دقیقى درباره هزینه مالى و اقتصادى مداخله نظامى ریاض در همسایه جنوبى اش وجود ندارد، اما بنا به برخى گزارش ها جنگ یمن فقط در سال ٢٠١۵، ۵ میلیارد و سیصد میلیون دلار براى عربستان در قالب بودجه دفاعى هزینه داشته است. خبرگزارى رویترز، طى گزارشى که اندکى پس از آغاز حمله نظامى عربستان در مارس ٢٠١۵ منتشر
حالا در چنین شرایطی مه نه تنها منتقدان سعودی بلکه بسیاری از استراتژیست های نظامی این کشورنیز به این واقعیت اذعان دارند که یمن برای عربستان حکم ویتنام را برای آمریکا دارد، هر اقدام سعودی ها در یمن باعث فرورفتن بیشتر انها در باتلاق این کشور می شود، ریاض تلاش می کند تا اسلام آباد را نیز به باتلاق یمن بکشاند.
کرد، تخمین زده است که صرفا هزینه حملات هوایى سعودى‌ها در یمن ماهانه به ١٧۵ میلیون دلار مى‌رسد. قابل ذکر است که عربستان در همان سال با کسرى بودجه ٣٨ میلیارد و هفتصد میلیون دلارى مواجه بود. به خاطر جبران کسرى بودجه و تامین هزینه هاى جنگ، ریاض مجبور به فروش ١٣ درصد، یعنى یک میلیارد و دویست میلیون از ٩ میلیارد و دویست میلیون دلار، از سرمایه گذارى هایش در بورس هاى سهام اروپایى شد. در نهایت، طبق ارزیابى موسسه بین المللى تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، عربستان دومین واردکننده تسلیحات در جهان طى سال هاى ٢٠١١ تا ٢٠١۵ بود به نحوى که واردات نظامى آن در بازه زمانى مذکور در مقایسه با دوره چهارساله ٢٠٠۶ تا ٢٠١٠، ٢٧۵ درصد افزایش داشت. تمامى این‌ها در حالى ست که قیمت نفت در بازارهاى جهانى طى سال هاى اخیر کاهش یافته و بدین ترتیب فشار مضاعفى را بر اقتصاد عربستان تحمیل کرده است.
کشاندن پاکستان به باتلاق یمن
حالا در چنین شرایطی مه نه تنها منتقدان سعودی بلکه بسیاری از استراتژیست های نظامی این کشورنیز به این واقعیت اذعان دارند که یمن برای عربستان حکم ویتنام را برای آمریکا دارد، هر اقدام سعودی ها در یمن باعث فرورفتن بیشتر انها در باتلاق این کشور می شود، ریاض تلاش می کند تا اسلام آباد را نیز به باتلاق یمن بکشاند.
پایگاه میدل‌ایست‌آی بامداد دوشنبه به نقل از برخی منابع مدعی شده ارتش پاکستان به مناطق مرزی در جنوب عربستان سعودی که در برابر حملات تلافی‌جویانه نیروهای انصارالله یمن آسیب‌پذیر است نیروی نظامی اعزام کرده است. این منابع که اشاره‌ای به نامشان نشده گفته‌اند که این تیپ در داخل مرز عربستان مستقر خواهند بود و مأموریتی در خارج از مرز این کشور نخواهند داشت.  با این حال تحلیل گران معتقدند حضور نيروهاي پاكستان در اين منطقه ناآرام، اسلام‌آباد
از شريف قصد دارد با وجود مخالفت پارلمان اين كشور به هر شكلي در جنگ يمن به كمك عربستان بشتابد.به همين دليل اعلام شده است كه نيروهاي پاكستان تنها در خاك عربستان باقي مي‌مانند تا به نوعي مصوبه پارلمان دور زده شود. اما به هر حال واقعيت اين است كه منطقه مرزي عربستان صحنه درگيري است و نظاميان اسلام‌آباد در اين منطقه وارد نبرد با انصارالله خواهند شد. اين مسئله مي‌تواند دولت پاكستان را دچار يك بحران سياسي كرده و تقابل ميان دولت و مخالفان را رقم بزند.
را عملا وارد جنگ يمن خواهد كرد.
 
مرزهاي جنوبي عربستان به‌دنبال حملات گسترده اين كشور و بمباران شهرهاي مختلف طي ماه‌هاي گذشته شاهد حملات تلافي‌جويانه نيروهاي انصارالله بوده است. نيروهاي انصارالله در مقابل حملات جنگنده‌هاي ائتلاف عربي، داخل خاك عربستان را با موشك‌هاي خود هدف قرار داده و برخي پايگاه‌هاي نظامي عربستان را در اين منطقه تصرف كرده بودند.

كمك براي عربستان برای ادای دین
ضعف عربستان در اين منطقه وپيشروي‌هاي مكرر نيروهاي انصارالله باعث شده كه رياض از پاكستان درخواست كمك كند. عربستان بارها خواستار مشاركت پاكستان در ائتلاف عربي عليه يمن بوده اما 2 سال قبل پارلمان پاكستان به‌صورت رسمي با اين مسئله مخالفت و در مصوبه‌اي تأكيد كرد كه اسلام‌آباد بايد در اين جنگ بي‌طرف باقي بماند. اما واقعیت این است که نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان به‌نوعي جان خود را مديون عربستان مي‌داند. او از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ در رأس دولت پاكستان قرار داشت. دوره نخست‌وزيري شريف اما ناتمام باقي ماند و با فشار ارتش و به‌خاطر اختلاف‌ها با رئيس‌جمهور او مجبور به استعفا شد. ۱۷فوريه سال۱۹۹۷ شروع دوباره فعاليت او به‌عنوان نخست‌وزير پاكستان بود تا اينكه در سال۱۹۹۹ با كودتاي پرويز مشرف از قدرت خلع شد. نوازشريف در آن زمان بازداشت شد اما عربستان در تبعيدي توافقي ميزبان او شد. نواز ۷ سال را در اين كشور گذراند. در سال2014 عربستان هم براي كمك به اقتصاد دولت شريف 1.5ميليارد دلار به‌عنوان «هديه» به پاكستان پرداخت كرد. به همين‌خاطر خيلي‌ها عقيده دارند كه نواز شريف قصد دارد با وجود مخالفت پارلمان اين كشور به هر شكلي در جنگ يمن به كمك عربستان بشتابد.به همين دليل اعلام شده است كه نيروهاي پاكستان تنها در خاك عربستان باقي مي‌مانند تا به نوعي مصوبه پارلمان دور زده شود. اما به هر حال واقعيت اين است كه منطقه مرزي عربستان صحنه درگيري است و نظاميان اسلام‌آباد در اين منطقه وارد نبرد با انصارالله خواهند شد. اين مسئله مي‌تواند دولت پاكستان را دچار يك بحران سياسي كرده و تقابل ميان دولت و مخالفان را رقم بزند.
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *