پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
اخبار برگزیده استان‌ها

صحبت های قابل تامل ده سال قبل رهبری درباره خوزستان/ کولبران کردستان بیمه می‌شوند/ تحصن طلاب وائمه جمعه تا عزل استاندار خراسان جنوبی ادامه دارد

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 507439
مقام معظم رهبری در همان سفر به دهلاویه فرمودند که 10 سال پیش از بسیاری از نقاط خوزستان بازدید کردم و اگر آن طرح‌ها تاکنون اجرایی شده بود، وضعیت استان خوزستان طور دیگری می‌شد.
صحبت های قابل تامل ده سال قبل رهبری درباره خوزستان/ کولبران کردستان بیمه می‌شوند/ تحصن طلاب وائمه جمعه تا عزل استاندار خراسان جنوبی ادامه دارد
گروه استان‌های جهان نيوز:  در راستای کمک به تحقق عدالت رسانه‌ای برای همه استان‌های کشور و همچنین با توجه به اخبار و گزارش‌های بسیار خوبی که در رسانه‌های محلی در مناطق مختلف کشور تولید می شود، از این به بعد روزانه برگزیده ای از اخبار استان ها تقدیم به خوانندگان محترم جهان نيوز خواهد شد.

همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.

به گزارش جهان نيوز، برگزیده امروز اخبار استان‌ها به نقل از منابع محلی به شرح ذیل است:

*خوزستان/ صحبت های قابل تامل ده سال قبل رهبری درباره خوزستان

آیت الله عبدالکریم فرحانی در جمع مردم بندر امام خمینی(ره) با اشاره به سفر 20 سال پیش مقام معظم رهبری به خوزستان اظهار داشت: 10 سال پس از این سفر مقام معظم رهبری در دهلاویه گفتند که مسئولان قدر این مردم را بدانند و برای مردم خوزستان کار کنید.

وی افزود: مقام معظم رهبری در همان سفر به دهلاویه فرمودند که 10 سال پیش از بسیاری از نقاط خوزستان بازدید کردم و اگر آن طرح‌ها تاکنون اجرایی شده بود، وضعیت استان خوزستان طور دیگری می‌شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئولان آنقدر کم‌کاری کردند که مشکلات استان از زمان جنگ هم بیشتر شد، گفت: در اجلاسیه اخیر خبرگان رهبری این مطالب را عرض کردم و در دیدار با وزیر اطلاعات هم این موضوعات را نقل کردم.

وی بیان کرد: به آقای علوی گفتم که اعتبار مقره‌شویی‌ در جایی دیگر هزینه شده است و چرا دولت با خاطیان برخورد نمی‌کند؟ پس از صحبت‌های بنده وزیر اطلاعات گفت ما نمی‌دانستیم که مردم خوزستان این قدر از اوضاع شاکی باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در سفر اخیرشان طوری صحبت کردند که مردم خوزستان بدهکار شدند! خیر، خود دولت و به ویژه‌ وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت و کشاورزی باید از مردم استان به خاطر اتفاقات اخیر عذرخواهی کنند.

وی افزود: در سفر اخیر روحانی به خوزستان درخواست جلسه با رئیس جمهور را اعلام کردیم که اعلام شد این سفر پروژه محور است و در این سفر هم برنامه‌ای برای دیدار با خبرگان استان نداشتند. تا وقتی که رئیس جمهور در جلسه‌ای اختصاصی با خبرگان حرف نزنند در جلسه با وی حاضر نمی‌شویم.

آیت اله فرحانی عنوان کرد: وضعیت بد خوزستان در بیکاری، بی آبی، محیط زیست و مسائل دیگر را در جلسه اخیر خبرگان با مقام معظم رهبری را برای ایشان بازگو کردم که رهبر انقلاب فرمودند: «نگذارید مردم خوزستان نا امید شوند، مسائل را برایشان توضیح دهید.»
منبع: رهیاب
 
*کردستان/ کولبران کردستان بیمه می‌شوند/ کردستان ۱۵ هزار کولبر دارد

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان  با اشاره به اینکه بیمه از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت کولبران عیدانه دولت برای این قشر است افزود: این خدمت با امضای تفاهم‌نامه بین این صندوق و استانداری کردستان اجرا می‌شود.

جبار احمدپور افزود: طبق اعلام استانداری کردستان، تاکنون 15 هزار کولبر در استان دفترچه کولبری دریافت کرده‌اند که این صندوق اقدام به بیمه این افراد می‌کند و طبق برنامه کاری خود در نظر دارد تا شهریور سال 96 تمامی جمعیت هدف تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.

به گفته وی، هم اکنون بیش از 48 هزار خانواده روستایی، عشایر و کشاورز کردستان تحت پوشش خدمات این صندوق قرار دارند.

این تفاهم‌نامه با حضور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان - وزیر تعاون - استاندار کردستان- و نمایندگان مجلس امضا شد.
منبع: کرد تودی
 
*خراسان جنوبی/ تحصن طلاب وائمه جمعه تا عزل استاندار ادامه دارد

حجت الاسلام ارمغان، امام جمعه موقت اسفدن با اشاره به  تحصن  جمعی از ائمه جمعه  و روحانیون  استان به  سخنان اخیر استاندار گفت: تحصن و تجمع تا عزل استاندار ادامه دارد و هر کسی بجای این استاندار می بود و این حرکت مردم و ائمه جمعه را می دید  باید شبانه از این استان می رفت .

وی گفت : در استان ولایت مدار ما،مردم استانداری که طبق صریح قرآن دارای صفات منافقین باشد و بر خلاف نماینده ولی فقیه حرکت کند  نمی خواهند و آقای استاندار،جای شما اینجا نیست .

حجت الاسلام ارمغان اظهارداشت: بالاترین مقام اجرایی دولت در استان  یک روز می گوید که یادواره شهدا برگزار نشود  یا هم اگر می خواهید برگزارکنید تا انتخابات برگزار نشود! چرا فقط تا انتخابات برگزار نشود ؟ چرا متوجه نیستید که هر پست و مقامی که دارید از خون شهداء دارید.

وی با بیان اینکه برخی در استان خراسان جنوبی  می خواهند که تفکر مردم را عوض کنند تصریح کرد: مردم استان خراسان جنوبی جزء دینداری و ولایت مداری تفکری  ندارند که بخواهید شما عوض کنید و در کشور هم چنین تفکر که ضد دین باشد وجود ندارد.

گفتنی است چندتن از مراجع عظام تقلید حمایت خود را از تحصن کنندگان اعلام کرده اند.
منبع: نسیم قائن
 
*کرمان/ بازار تفرجگاهی برای جیب های خالی مردم در روزهای پایانی سال

تنها چند روز دیگر تا پایان سال باقی مانده است و جنب جوش ها برای خرید عید آغاز شده و اسفند نقل بازار شده است.

در خیابان ها آکواریوم ماهی های قرمز برای سفره هفت سین  همراه با سبزه می بینی، وقتی به بازار بزرگ نزدیک می شوی میوه فروشان، پوشاکی ها جار می زنند و قیمت را با صدای بلند اعلام می کنند و سعی دارند تا مشتری را به طرف خود بکشانند، هر کدام عدد و رقمی را می گوید،از این عدد و رقم های معیاری که  حسن روحانی رئیس جمهور درست وسط تابستان 92 در نخستین نشست خبری خود از آن گفت : کم و بیش مردم و نخبگان از آمار و ارقام خبر دارند من همیشه می گویم تورم را جیب مردم بهتر از بقیه می فهمد نه بانک مرکزی و مرکز آمار. بیکاری را هم لازم نیست آمار داده شود هرکس در خانه اش می داند چطور است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و آرامش در عرصه اقتصادی گفت: معتقدیم که در این زمینه باید ظرفیت اقتصادی در کشور فعال و موانعی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. بخش‌هایی که فعال نیستند باید فعال شوند و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت شود.

روحانی با بیان اینکه "اگر این اقدام‌ها و قدم‌ها برداشته شود آثار آن را به مرور در عرصه‌های مختلف از جمله در بازار مشاهده خواهیم کرد و شاهد این خواهیم بود که تمام بازار به نوعی به تعادل برسند و در دیگر بخش‌ها نیز اثرات خود را خواهد گذاشت".

بنابراین ما هم به سراغ مردم رفتیم تا حالی از جیبشان در شب عید و احوالی از معیشتشان در سالی که در حال تمام شدن هست بپرسیم .

وارد بازار بزرگ کرمان، بزرگترین بازار خاومیانه می شوم هر چه به غروب نزدیک تر می شود تعداد جمعیت نیز زیادتر می شود نزدیک می روم از فروشنده ها و شب عیدشان می پرسم که در جواب چنین گفتند:

ـ وضعیت خیلی خراب است.

ـ نمیشه گفت بازار رونق ندارد.

ـ قدرت خرید مردم پایین آمده برخی از قیمت ها بالا رفته است.

ـ بازار شده تفریحگاه مردم  و فقط قیمت می کنند.

ـ همانطور که ملاحظه می کنید مردم فقط دارند می چرخند.

ـ قدرت خرید دو سال پیش بیش تر از امسال بود.

ـ برخی از قیمت ها علی الخصوص آجیل نسبت به سال گذشته پایین آمده ولی جیب مردم خالیست
ـ مردم فقط از ما قیمت می گیرند!
منبع: آرمان کرمان
 

*اصفهان/ 35 هزار مسجد کشور بدون امام جماعت

حجت الاسلام سالک، با طرح این سؤال که چرا احزاب در کشور جان نمی‌گیرند، گفت: طبق فرموده قرآن، حزب فقط حزب خداوند است که همواره رستگار و غالب است و مردم ما قطعنامه‌ای چون قرآن کریم را پذیرفته‌اند و در نماز جمعه‌های کشور تمام مسائل اسلام توسط ائمه جمعه تبیین و مطالبات مردم منعکس می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بالغ بر 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها امام جماعت ندارند و حوزه‌های علمیه موظف هستند در این رابطه فکری اساسی بکنند؛ البته پیش‌نمازهایی نیز هستند که در 2 مسجد نماز می‌خوانند و بلافاصله بعد از سلام نماز مسجد را ترک کرده و کرامت مأمومین را زیر سؤال می‌برند؛ مشکل اساسی از حوزه علمیه است که نتوانسته نیرو تربیت کند، اگر امروز سنگر را خالی کردیم، کسان دیگری هستند که جای خالی آن را بگیرند.

 سالک فلسفه شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را تربیت نیروهایی منطبق با اسلام ناب عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم و دولت‌های قبلی کمترین توجه از حیث تأمین منابع مالی برای مسائل فرهنگی صورت گرفته است؛ نوع نگاه کارشناسان فرهنگی در دولت یازدهم حداقلی است و بر همین اساس از بودجه فرهنگی کشور کم می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: دربند 2 و 3 این ابلاغیه آمده است که مسئولان به جوانان مؤمن و انقلابی تکیه کنند و به فعالان خودجوش مردمی درحوزه فرهنگ توجه نشان دهند؛ طبق آمار 250 مرکز فعال خودجوش فرهنگی در کشور وجود دارد که اکنون 2 سال است با حذف بند 50 از جدول 17 حتی بودجه حمایتی نیز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی علت حذف این ردیف بودجه را جویا شدیم، گفتند این مراکز مردمی است و باید توسط خود مردم تأمین شود، البته در خفا نیز گفتند که همین مقدار به ما بودجه دادند که به هیچ عنوان قابل کاهش و افزایش نیست؛ آیا دغدغه دولت‌مردان ما نسبت به فرهنگ باید این‌گونه باشد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *