جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گردش به راست در هلند

آیا در اروپا سورپرایز انتخاباتی شکل می گیرد؟
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 507392
مردم هلند روز چهارشنبه 25 اسفند در حالی پای صندوق های رای می روند که جهان از نزدیک این انتخابات را به عنوان سرآغازی برای اشاعه احتمالی پوپولیسم در اروپا نظاره گر است.موضوع مهاجرت و عضویت هلند در اتحادیه اروپا، مسائل امنیتی و جنایی بیش از همه محور تمرکز کمپین های انتخاباتی دو حزب رقیب در انتخابات پیش روی هلند بوده است
گردش به راست در هلند
به گزارش جهان نيوز- انتخابات پارلمانی هلند معمولا بدون سر و صدا و در سکوت خبری برگزار می شود، اما این بار بحث درباره بحران هویت، جایگاه مسلمانان و رشد احزاب راست افراطی باعث شده تا توجه بقیه مردم اروپا و حتی جهان هم به این انتخابات جلب شود.
مردم هلند روز چهارشنبه 25 اسفند در حالی پای صندوق های رای می روند که جهان از نزدیک این انتخابات را به عنوان سرآغازی برای اشاعه احتمالی پوپولیسم در اروپا نظاره گر است.موضوع مهاجرت و عضویت هلند در اتحادیه اروپا، مسائل امنیتی و جنایی بیش از همه محور تمرکز کمپین های انتخاباتی دو حزب رقیب در انتخابات پیش روی هلند بوده است.به نوشته روزنامه ساندی اکسپرس، نتایج تازه ترین نظرسنجی ها از پیشتازی حزب اسلام ستیز برای آزادی (PVV) حکایت دارد. حزب برای آزادی از احزاب پوپولیست جناح راستی و ملی گرا در هلند به رهبری «گرت ویلدرز» است که در سال 2005 در مجلس سفلای پارلمان هلند تاسیس شد.اکنون نظرسنجی جدیدی که از سوی شرکت افکار سنجی «پیل/Peil» انجام شده است، نشان می دهد که حزب برای آزادی، می تواند در انتخابات امسال 25 کرسی را تصاحب کند. نتایج این نظرسنجی گویای آن است که این حزب که از سال 2012 قویا از خروج کشورش از اتحادیه اروپا حمایت کرده، فقط یک کرسی بیش از حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD) به رهبری روته (24 کرسی) کسب کرده است. روته از 14 اکتبر 2010 نخست وزیر هلند است.با این حال شاخص نظرسنجی هلند که ترکیبی از نظرسنجی های هلند را نشان می دهد گویای آن است که حزب برای آزادی و دموکراسی به ریاست روته که در سال 1948 تشکیل شد، همچنان پیشتاز است.

وعده های تهدید آمیز ویلدرز
ویلدرز وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات مرزهای این کشور را ببندد و موضع اسلام ستیزانه قوی تری را اتخاذ کند. وی حتی تهدید کرده که مساجد را خواهد بست و از ورود مسلمانان به کشورش ممانعت خواهد کرد. او در سال 2011 به تحریک خشونت و نفرت علیه مسلمانان متهم شد اما دادگاه او را تبرئه کرد.این سیاستمدار هلندی اعلام کرده، قصد دارد کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کند؛ خروج هلند از اتحادیه اروپا با الگو گرفتن از اصطلاح «برگزیت» ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به «نکسیت/nexit» شهرت یافته و ویلدرز با ستودن برگزیت آن را «بهار وطن پرستی» با شکوه توصیف کرده است.گروه «واحد اطلاعات اقتصادی» اعلام کرده است هر چند ویلدرز تلاش کرده که موضوع کمپین های انتخاباتی اش را به مسائلی همچون هویت و نقش اسلامی در جامعه هلند سوق دهد، دیدگاه های علیه اتحادیه اروپا به طرح مباحث جدی خاصی درباره مسئله عضویت هلند در اتحادیه اروپا منجر نشده و میزان حمایت از خروج هلند از اتحادیه اروپا یا منطقه یورو همچنان پایین است.پیش بینی ها نشان می دهد که حتی اگر ویلدرز در انتخابات پیروز شود، بعید به نظر می رسد که وارد دولت شود زیرا احزاب بزرگ تر دیگری با وی همکاری نخواهند کرد.حزب برای آزادی و دموکراسی همکاری با حزب ویلدرز را نفی کرده و از این رو بعید به نظر می رسد که این حزب بتواند ائتلافی تشکیل دهد. این بدان معناست که ویلدرز نمی تواند نخست وزیر شود.شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره انتخابات هلند همین دیدگاه را تایید و پیش بینی کرده که بعید به نظر می رسد ویلدرز بتواند نخست وزیر شود.انتخابات سراسری هلند برای انتخاب 150 عضو پارلمان این کشور، در 15 مارس 2017 برابر با 25 اسفند 1396 برگزار خواهد شد.مجلس نمایندگان یا مجلس دوم (Tweede Kamer) هلند از 150 کرسی تشکیل شده که به روش تناسبی در یک حوزه انتخابیه سراسری توسط مردم برگزیده می‌شوند. به طور سنتی مقام نخست وزیری به رهبر حزبی می‌رسد که بیشترین آرا را در انتخابات به‌دست آورده باشد.

ترامپ هلند درراه است؟
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی این پرسش را مطرح کرده که آیا «ترامپ هلند» در انتخابات 15 مارس (25 اسفند) پیروز خواهد شد؟این روزنامه نوشت: پس از رای برگزیت و پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، انتخابات هلند بزرگ ترین آزمون برای پوپولیسم ملی گرایان است.این روزنامه با توجه به پیشتازی حزب ویلدرز در انتخابات، پیش بینی کرده که یک دولت تحت سلطه ناسیونالیست ها در هلند روی کار نخواهد آمد.واشنگتن پست سپس به شباهت های ویلدرز و ترامپ در مخالفت آشکار با ورود مسلمانان پرداخته است. ویلدرز همچون ترامپ پیام «هلند در اولویت است» را مطرح و بر نگرانی ها درباره مهاجرت و اختصاص مشاغل به اتباع بومی تاکید کرده است. اکنون با توجه به نگرانی ها در اروپا درباره انتخاباتی که با توجه به وعده های داده شده می تواند در سرنوشت اتحادیه اروپا نقش داشته باشد، باید دید که آیا «ترامپ هلند» در نهایت می تواند پیروز شود یا نه و در صورت موفقیت وی که از او به عنوان یکی از شاخص ترین چهره های پوپولیست حال حاضردر اروپا نام برده می شود می تواند سرنوشت تازه ای را برای کشورش رقم بزند یا خیر؟
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *