چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۱
طبق معمول خبری از اعتراض روشنفکران هم نیست!

20 میلیارد تومان ضرر و چندین کشته، حاصل بازی یک شب ایرانیان!

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 507335
مورد دیگر جوان 24 ساله در استان قزوین بود و یک نوجوان نیز در شهر رشت جان خود را از دست داد و تعداد فوت‌شدگان چهارشنبه سوری به 3 تن رسید.
20 میلیارد تومان ضرر و چندین کشته، حاصل بازی یک شب ایرانیان!
به گزارش جهان نيوز از چند شب قبل از آخرین چهارشنبه سال، به خصوص در شهرهای بزرگ نه تنها بیماران بیمارستان ها و سالمندان از دست سر و صدای رسم آخر سال ایرانیان در امان نیستند بلکه بسیاری از مغازه داران و مردم نیز از ترس آن که بی احتیاطی برخی هم وطنان بلایی بر جان و مال آنان شود زودتر کسب و کار خود را تعطیل می کنند و به خانه خودشان بر می گردند.

این وضعیت در این شب خاص بدتر می شود و علاوه بر سر وصدای ترقه ها صدای آمبولانس ها نیز آرامش شهر را در بر می گیرد. به گفته رییس اورژانس کشور در گفتگو با ایسنا آمار فوت‌شدگان حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته در مقایسه با سال های قبل از آن کاهش داشته است اما نسبت‌ به سال‌های 92 و 91 کاهش زیادی داشته است چراکه در سال 92، 9 تن و در سال 91 ،19 تن جان خود را از دست داده‌اند.

 در میان حادثه‌دیدگان بیش از 10 مورد قطع عضو دیده شده است و مقایسه آمار مصدومان اورژانس پیش‌بیمارستانی با سال گذشته از کاهش 50 درصدی تعداد این افراد حکایت دارد، سال گذشته بیش از 500 تن توسط عوامل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شدند که این آمار امسال به 259 مورد رسیده است. به گفته وی، استان‌های تهران و فارس، بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری را داشته است.

یک نفر مردی 45 ساله در رباط‌کریم بود که به خاطر شوک ناشی از انفجار دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست داد. مورد دیگر جوان 24 ساله در استان قزوین بود و یک نوجوان نیز در شهر رشت جان خود را از دست داد و تعداد فوت‌شدگان چهارشنبه سوری به 3 تن رسید.


پاسداشت این رسم ایرانی که هویت اولیه آن اکنون مبهم و آشفته است و مبنای عقلانی ندارد نه تنها از سوی بسیاری از روشنفکران زیر سوال برده نمی شود بلکه دلیلی بر هویت اصیل ایرانی نیز خوانده می شود. دیگر در این ایام نه مانند ماه رمضان خبری از همدردی روشنفکرانه با فقرا می شود و نه مانند محرم نذری های هیئات مختلف با بهانه کمک به نیازمندان زیر سوال برده می شود و هشتگی در محکومیت این خرج های بیهوده داغ می شود.

با گذری کوتاه در بازارتهران می توان به راحتی به مواد محترقه دست پیدا کرد، موادی که البته از 2 هزار تومان هم شروع می شوند و تا ده ها هزار تومان یافت می شوند. اما وجه دیگر این اسراف ملی هزینه ای است که بابت این مراسم از سوی مردم پرداخت می شود.

اگر به طور متوسط 70 درصد 21 میلیون خانوار ایرانی یعنی حدود 15 میلیون خانوار تنها هر کدام 15 هزار تومان خرید کنند با رقمی عجیب مواجه خواهیم شد که می تواند در امور عام المنفعه بسیاری خرج شود. در واقع حتی با این تخمین دست پایین می توان گفت که خانوارها ایرانی حداقل در این شب بیش از 21 میلیارد تومان از درآمدهای خود را به خرید مواد محترقه اختصاص می دهند.

شاید امسال شهادت آتش نشانان  و اطلاع رسانی های رسانه ها باعث شود، مردم دست از این اسراف ملی بردارند و این 20 میلیارد تومان را در صدها راه شادی و خیر مصرف کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پولی که برای این ترقه های و اتش بازی ها صرف میشه اسراف و حرامه
چرا حکومت اجازه فروش این محصولات رو میده