جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
تنش میان انکارا و اروپا در استانه رفراندوم قانون اساسی ترکیه

موج سواری اردوغان بر موج جدید ملی گرایی

يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 507288
تنش میان ترکیه و کشورهای اروپایی این روزها گام به گام در حال افزایش است. عدم اجازه به فرود هواپیمای مولود چاووش اوغلو در فرودگاه روتردام، روابط میان ترکیه و هلند را بحرانی کرده است. در روزهای اخیر، این دومین بار است که راه مولود چاووش اغلو برای ملاقات با ترک تباران اروپا سد می شود. پیش از هلند آلمانی ها هم ممنوعیت هایی را برای مقامات ترکیه ایجاد کرده بودند.
موج سواری اردوغان بر موج جدید ملی گرایی
گروه بین الملل جهان نيوز: تنش میان ترکیه و کشورهای اروپایی این روزها گام به گام در حال افزایش است. عدم اجازه به فرود هواپیمای مولود چاووش اوغلو در فرودگاه روتردام، روابط میان ترکیه و هلند را بحرانی کرده است.

به گزارش جهان نيوز، در روزهای اخیر، این دومین بار است که راه مولود چاووش اغلو برای ملاقات با ترک تباران اروپا سد می شود. پیش از هلند آلمان هم ممنوعیت هایی را برای مقامات ترکیه ایجاد کرده بودند.

وزیر امور خارجه ترکیه می خواست برای جلب حمایت ترک تباران اروپا از رفراندوم پیشنهادی اردوغان در روتردام سخنرانی کند. اما پس از آنکه شهردار این شهر از تخصیص یک میدان برای این سخنرانی خودداری کرد، چاووش اغلو گفت در ساختمان کنسولگری ترکیه در این شهر سخنرانی خواهد نمود و دولت هلند را به تحریم تهدید کرد.

واکنش هلندی ها به این تهدید، ندادن اجازه فرود به هواپیمای وی بود. در واکنش به این اقدام اردوغان هلندی ها را باز مانده فاشیسم و نازیسم در اروپا خواند. او گفت:" «ما بدون تردید بعد از روز ۱۶ آوریل تحریمهای خودمان را علیه آنها به جریان می اندازیم. آنها خیلی بزدل هستند. آنها از نسل نازی و فاشیستها هستند."

در اتفاقی مرتبط پلیس هلند فاطمه بتول صیان کایا، وزیر خانواده ترکیه را به داخل کنسولگری ترکیه در روتردام جایی که جمع کثیری از اقلیت‌های ترکیه‌ای به استقبال او آمده بودند، راه نداد. سی ان ان ترکیه گزارش داد، از خودروی وزیر خانواده ترکیه خواسته شد تا به آلمان باز گردد.

این وزیر که برای حضور در نشست‌های جداگانه‌ای در آلمان بود تصمیم گرفت از راه زمینی به هلند سفر کند. وزیر خانواده ترکیه گفت: پلیس هلند در ۳۰ متری کنسولگری ترکیه در روتردام جلوی من را گرفت و مانع از ورود من به کنسولگری شد. وی افزود: کشورهای اروپایی باید ارزش‌های دموکراسی را احیا کنند. در همین راستا پلیس هلند، وزیر امور خانواده ترکیه را به مرز هلند-آلمان اسکورت کرد.

شبکه آر تی ال همچنین گزارش داد، خانم فاطمه بتول صیان کایا پیش از اسکورت شدن به سمت آلمان، به دست پلیس هلند بازداشت شد. این در حالی است که مارک روت، نخست‌وزیر هلند در بیانیه‌ای سفر این وزیر ترکیه‌ای را "غیر مسؤولانه" توصیف کرده و لحن مقام‌های ترکیه‌ای را "غیرقابل قبول" دانست. دولت های آلمان، اتریش و سوئیس نیز مانند هلند برپایی کمپین سیاسی ترکیه را در کشورهای خود ممنوع کرده اند.

 تعلیق بخشی از بودجه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

در همین حال اتحادیه اروپا می گوید ترکیه به جای آنکه به معیارهای عضویت در این اتحادیه نزدیک شود، روز به روز از آنها فاصله بیشتری می گیرد و همین امر موجب کاهش بودجه اختصاص یافته به فرایند ادغام آن می شود.

 به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه اروپا بخشی از بودجه اختصاص یافته به فرایند ادغام (عضویت) ترکیه در این اتحادیه را مسدود کرد.  "یوهانس هان" کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه، دور شدن ترکیه از (استانداردهای) اروپا را دلیل اتخاذ چنین تصمیمی عنوان کرد.  وی در این باره گفت: ترکیه نه تنها هم سو با اتحادیه اروپا حرکت نمی کند، بلکه در جهت مخالف هم گام بر می دارد. ما (اتحادیه) به لحاظ قانونی موظف هستیم که کمک های مالی را با توجه به پیشرفت های ترکیه (در تلاش برای رفع موانع عضویت) ارائه دهیم.

 وی افزود: گرایش های منفی دولت آنکارا حتی پیش از کودتای جولای ۲۰۱۶ نیز محسوس بود و آنچه در این کشور اتفاق می افتد نه تنها مغایر با معیارهای اروپا است بلکه خلاف قوانین بین الملل نیز هست.  هنوز مشخص نیست بودجه اختصاص یافته به روند ادغام ترکیه در اتحادیه اروپا در چه بخش هایی با کاهش روبرو خواهد شد.

 روند نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد و مارس ۲۰۱۵ به دلیل موافقت آنکارا با بازگشت و اسکان پناهجویانی که به صورت غیرقانونی به یونان رفته بودند، با جهش بزرگی مواجه شد.

ملی گرایی و رفتار انتخاباتی مردم ترکیه

تحلیل گران معتقدند تنش های به وجود آمده میان آنکارا و کشورهای اروپایی در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه، به شکل قابل توجهی کفه ترازوی را به نفع "کمپین آری" همه پرسی تغییر قانون اساسی در ۱۶ مارس  و حامیان اردوغان سنگین خواهد کرد. زیرا "ملی‌گرایی" یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در رفتار انتخاباتی مردم ترکیه است. در این مدت مقامات ترکیه یکبار دیگر توانسته‌اند با موفقیت بر موج ملی‌گرایی سوار شوند و با تحریک فضای روانی جامعه و سوار شدن بر هیجانات و عواطف ملی، مخالفان خود را به سکوت وادار کنند.

دقیقا همان فضایی که از انتخابات هفتم ژوئن ۲۰۱۵ تا انتخابات زودهنگام یکم نوامبر همان سال در ترکیه باعث سقوط تامل برانگیز آرای احزاب کرد و افزایش آرای حزب عدالت و توسعه شد این بار به شکل دیگری در حال تکرار است. جلوگیری و ممانعت تامل برانگیز هلند و آلمان از سخنرانی مقامات ترکیه در دفاع از رای موافق در همه‌پرسی در حالی صورت گرفت که مثلا در آلمان برای سخنرانی دنیز بایکال رهبر قبلی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و از مخالفان همه پرسی و از رهبران "کمپین نه" به این انتخابات، مجوز صادر شد اما بایکال با توجه به جو به وجود آمده مجبور به لغو سخنرانی خود شد.

 مقامات ترکیه با سوار شدن بر موج این قبیل برخورد‌های دوگانه و متناقض-لغو سخنرانی موافقان و صدور مجوز به موافقان- و با دامن زدن به جو روانی جامعه و دمیدن در روح ملی‌گرایی موفق شده‌اند شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کنند و کاربران ترک زبان به طور یکپارچه در مخالفت با اقدامات کشورهای آلمان و هلند و برخوردی که با وزرای این کشور در اروپا صورت گرفته می‌نویسند.

 بیش از ۴ میلیون ترک در آلمان زندگی می‌کنند که حدودا ۵.۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. همینطور ترک‌ها در هلند با رقمی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور راتشکیل می‌دهند. تبدیل کمپین آری و نه تغییر قانون اساسی به کمپین آری و نه به بی‌احترامی اتحادیه اروپا به ترکیه از بدیهی‌ترین نتایج فضایی ست که تا کنون به وجود آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *