جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
آیا یک تصفیه بزرگ امنیتی در راه است؟

نقش ترامپ در رسوایی اخیر سیا

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 507144
تحلیل گران معتقدند اسنادى كه اخیرا ويكي ليكس منتشر كَرده است به صورت كامل بدنه فعلى سازمان اطلاعات مركزى آمريكا يعنى سيا را نشانه گرفته است. سازمانی که این روزها به شدت موی دماغ ترامپ شده و تلاش های رئیس جمهور جدید برای رام ساختن آن با مشکل رو به رو شده است. دعوای میان ترامپ و سازمان سیا به صورت مشخص از آنجایی آغاز شد که گزارش رسمی این سازمان مبنی بر دخالت روسها در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ منتشر شد. گزارشی که مخالفت رسمی و علنی ترامپ را به دنبال داشت.
نقش ترامپ در رسوایی اخیر سیا
به گزارش جهان نيوز- آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان "سازمان سیا" همواره به عنوان نخبه ترین، قابل اتکا ترین، نفوذ ناپذیر ترین و البته مخوف ترین، نهاد و سازمان اطلاعاتی در دنیا معرفی می شده است. اما "افسانه سیا" دیگر خریداری ندارد. این روزها نه تنها کسی به اطلاعاتی که سازمان سیای آمریکا ارائه می کند اتکا نمی کند بلکه  پیشرو بودن و غیر قابل نفوذ بودن آن هم زیر سئوال است. کار به جایی رسیده است که رئیس جمهور آمریکا هم  نگران "حفره های موجود" در این سازمان شده است.

"بزرگ ترین عملیات نفوذ اطلاعاتی"
به تازگی  سایت افشاگر ویکی لیکس با انتشار۸۷۶۱ سند مربوط به فعالیت‌های جاسوسی هکرهای سازمان سیا بزرگ ترین رسوایی اطلاعاتی تاریخ را  برای این سازمان رقم زده است. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات‌ها انتشار این اسناد را محکوم کرده و خواستار پیگیری آن شده‌اند. برای درک بهتر حجم گسترده‌ی افشاگری ویکی لیکس، بهتر است بدانیم که تعداد صفحات اسناد منتشرشده اخیر بیش از اسنادی است که ادوارد اسنودن در سه سال ابتدایی افشاگری خود منتشر کرده است. مایک پنس معاون ترامپ می گوید :"در صورتی که اطلاعات منتشر شده، صحت داشته باشد ما با یکی از بزرگ ترین عملیات نفوذ مواجه هستیم که امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد."  ویکی لیکس مدعی است واحد «اطلاعات سایبری» در سازمان سیا کنترل بخش اعظم زرادخانه دیجیتال خود را از دست داده و بیش از چند صد میلیون رمز و کد پیشرفته برای سوء استفاده از ابزارهای الکترونیکی را در اختیار اشخاص یا گروه های دیگر قرار داده است. بنا بر اسناد افشا شده توسط ویکی‌لیکس، هکرهای سازمان سیا که در نقاط مختلف جهان فعالیت دارند و تعدادشان به ۲۰۰ نفر می‌رسد و مرکز فرماندهی آنها در ایالت ویرجینیای امریکا قرار دارد، با استفاده از حملات سایبری، به اطلاعات افراد مختلف دست می‌یابند.

افول برتری سیا در فضای مجازی
افشاگری اخیر ویکی‌لیکس بی‌شک پیامدهای سنگینی را برای سازمان سیا و دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی - امنیتی امریکا خواهد داشت. یکی از اصلی ترین نگرانی ها بررسی این موضوع است که آیا ویکی لیکس کدهای کامپیوتری اصلی یا اطلاعات کامل در مورد آنها را منتشر ساخته یا خیر، چون در این صورت هکرهای مختلف می توانند ابزارهای نفوذ مورد بحث را بازسازی کرده و از آنها برای اقدامات غیرقانونی بهره گیرند. "برنر" یکی از افسران اطلاعاتی سابق آمریکا می گوید وضعیت کنونی نهادهای امنیتی این کشور بسیار خطرناک است، زیرا توان مقابله ایالات متحده را با دیگر کشورها در فضای سایبری تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد. به هر حال به نظر می رسد با برملا شدن اسرار و سلاح های دیجیتالی مخفیانه سازمان سیا، برتری آمریکا در فضای مجازی به خطر افتاده و نیروهای نظامی، امنیتی و جاسوسی این کشور در آینده با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد. فارغ از بحث افول برتری اطلاعاتی آمریکا در فضای مجازی تحلیلگران معتقدند، رسوایی اخیر سیا پشت پرده پنهانی نیز دارد که از اصل رسوایی جذاب تر است.

 پشت پرده رسوایی های اطلاعاتی سیا
اما پشت پرده حجم بالای رسوایی های اطلاعاتی اخیر در آمریکا چیست؟ تحلیل گران معتقدند اسنادى كه اخیرا ويكي ليكس منتشر كَرده است به صورت كامل بدنه فعلى سازمان اطلاعات مركزى آمريكا يعنى سيا را نشانه گرفته است. سازمانی که این روزها به شدت موی دماغ ترامپ شده و تلاش های رئیس جمهور جدید برای رام ساختن آن با مشکل رو به رو شده است. دعوای میان ترامپ و سازمان سیا به صورت مشخص از آنجایی آغاز شد که گزارش رسمی این سازمان مبنی بر دخالت روسها در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ منتشر شد. گزارشی که مخالفت رسمی و علنی ترامپ را به دنبال داشت.
در واکنش به این گزارش ، ترامپ بلافاصله با صدور بیانیه ای ضمن به سخره گرفتن سازمان های امنیتی آمریکا قابل اتکا بودن اطلاعات ارائه شده توسط سازمان سیا را زیر سئوال برده و تصریح کرد : «این‌ها همان‌ افرادی هستند که می گفتند صدام حسین سلاح های کشتار جمعی داشت». اما ماجرا به اینجا ختم نشد،  اندکی بعد سازمان سیا با افشای اسناد ارتباط مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا با روس ها باعث برکناری یکی از مهمترین مشاوران ترامپ شد و حالا هم ظاهرا همین تیم در سازمان سیا تلاش دارد تا تیم سسشنز، وزیر دادگستری ترامپ را به دلایل مشابهی ، یعنی ارتباط با روس ها، استیضاح و برکنار کند.
از همین رو است که این گمانه قابل طرح است که احتمالا افشاگری های اخیر ویکی لیکس بر علیه سازمان سیا پشت پرده های بیشتری از یک نشت اطلاعاتی ساده و یا حمله سایبری آژانس اطلاعاتی رقیب داشته باشد. بعيد نيست كه اين حركت ويكي ليكس با كمك و همراهى هكر هاى روس و براى ضربه زدن به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، رخ داده باشد تا ترامپ با استفاده از اين افشاگرى دست به تصفيه وسيع در این سازمان بزند. مشابه همان اقدامی که در وزارت خارجه ترامپ با برکناری تمامی سفرای آمریکا در کشورهای مختلف صورت گرفت، و یا اقدامی که اخیرا وزارت دادگستری آمریکا تلاش در تحقق آن دارد. به تازگی دادستان کل آمریکا از ۴۶ دادستان منصوب اوباما خواسته است که فورا استعفا بدهند. وزارت دادگستری این اقدام را در جهت "انتقال قدرت یک‌پارچه" دانسته است.

بازهم  پای زوج "پوتین -ترامپ" درمیان است
با این حال بی بی سی می نویسد:"آنچه که برای برخی مقامات فعلی و سابق آمریکا و کشورهای غربی نگران کننده است،؛ احتمال دخالت روسیه است." مایکل هیدن مدیر سابق سیا روز چهارشنبه به سی.ان.ان گفته: «خیلی به این باور نزدیک هستم که ویکی لیکس به عنوان یک سلاح و ماموری برای فدراسیون روسیه فعالیت می کند.» اكانت توئيترى وب سايت پوليتيكو نیز اخیرا مطلبى را منتشر كَرده كه دلايل جديدى برای نسبت دادن اين نشت اطلاعاتی به زوج پوتين-ترامپ  را در اختيار مى گذارد. بر اساس این گزارش، رسوایی اخیر بر علیه سازمان سیا توسط ویکی لیکس در حالی صورت می گیرد که قرار بوده این سازمان اطلاعات جديدى را درباره رابطه ترامپ با روس ها و ابزارهای احتمالی که مسکو برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آمریکا در اختیار دارد، به مجلس سنا ارائه دهد. لذا طبيعى به نظر مى رسد اگر ترامپ همه توان خود را متمركز كرده باشد تا در موقع مناسب ضربه اى خرد كننده به سيا ى نافرمان بزند، همچنان كه از خجالت اف بى آى با ادعاى شنود شدن تلفن هايش در آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *