جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

یکدست سازی قدرت در آمریکا

ترامپ و تصفیه مخالفان در دولت فدرال
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب: 507133
یکدست سازی قدرت در الگوی دموکراسی آمریکایی، امری طبیعی است. به این معنا که رقابت برای دستیابی به ریاست جمهوری در امریکا به مثابه یک جنگ تمام عیار است و برای پیروز این جنگ پست ها و مشاغل فدرال یا همان دولتی به مثابه غنائم جنگی است که باید میان دوستان و هوادران رئیس جمهور جدید تقسیم شود. با این حال معمولا این رویه از طریق راستعفای مقامات فدرال به صورت تدریجی صورت می گیرد، اما ظاهرا دولت ترامپ عجله جدی برای تصفیه تمام دولت فدرال از مردان اوباما دارد، عجله ای که معمولا به اقدامات پرحاشیه ای می انجامد.
یکدست سازی قدرت  در آمریکا
به گزارش جهان نيوز- یکدست سازی قدرت در الگوی دموکراسی آمریکایی، امری طبیعی است. به این معنا که رقابت برای دستیابی به ریاست جمهوری در امریکا به مثابه یک جنگ تمام عیار است و برای پیروز این جنگ پست ها و مشاغل فدرال یا همان دولتی به مثابه غنائم جنگی است که باید میان دوستان و هوادران رئیس جمهور جدید تقسیم شود. با این حال معمولا این رویه از طریق راستعفای مقامات فدرال به صورت تدریجی صورت می گیرد، اما ظاهرا دولت ترامپ عجله جدی برای تصفیه تمام دولت فدرال از مردان اوباما دارد، عجله ای که معمولا به اقدامات پرحاشیه ای می انجامد. نمونه آن را می توان در درخواست ترامپ برای استعفای تمامی سفرای آمریکا قبل از حضور وی در کاخ سفید دید. امری که با توجه به وقت گیر بودن پروسه انتخاب سفیر در آمریکا نوعی فلج سازی دستگاه دیپلماسی امریکا محسوب می شد. در نمونه اخیر دادستان کل آمریکا از ۴۶ دادستان منصوب اوباما خواسته است که فورا استعفا بدهند. به گزارش بی بی سی وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که جف سشنز، دادستان کل این کشور از ۴۶ دادستان منصوب شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خواسته است که فورا استعفا بدهند. سارا ایزگار فلورس سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفته است بسیاری از دادستان‌هایی که از سوی دولت پیشین پیشنهاد شده بودند وزارت دادگستری را ترک کرده‌اند.

تصفیه برای "انتقال قدرت یک‌پارچه"
 اکنون از ۴۶ دادستان فدرال باقی‌ مانده خواسته شده است که در جهت "انتقال قدرت یک‌پارچه"، استعفای خود را اعلام کنند. خانم فلورس گفته است این اقدام غیرمعمول نیست و در زمان به قدرت رسیدن بیل کلینتون نیز رئیس جمهوری پیشین آمریکا دست به اقدام مشابهی زده است. مقام‌های وزارت دادگستری گفته‌اند مطمئن نیستند که پریت باهارا دادستان سرشناس و مستقل منهتن نیز وادار به استعفا خواهد شد یا خیر. دونالد ترامپ در ماه نوامبر شخصا از آقای باهارا خواسته بود که بماند. پریت باهارا که در هند متولد شده و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است یکی از بلندپایه‌ترین دادستان‌های ایالات متحده است. دادستان‌های فدرال در آمریکا به عنوان نماینده دولت مرکزی در دادگاه‌های حوزه‌ای و دادگاه‌های استیناف عمل می‌کنند. دولت‌هایی که در آمریکا به قدرت می‌رسند کسانی را به عنوان دادستان فدرال انتخاب می‌کنند که به آنها نزدیک‌تر باشد.
 
دادستان های اوباما مانع فرمان های اجرایی ترامپ
ترامپ به دنبال صدور فرمان اجرایی برای ایجاد محدودیت سفر به امریکا با برخی دادستان های ایالتی دچار مشکل شده است. این فرمان اعتراض هایی را در آمریکا در پی داشت. حتی سرپرست دادستانی کل آمریکا بخاطر آنچه «سرپیچی از دستور رئیس جمهوری» نام گرفت، برکنار شد. مخالفت دادستان ها و قضات فدرال به لغو فرمان اول ترامپ منجر شد. ترامپ اخیرا فرمان جدیدی را برای اعمال محدودیت سفر به امریکا صادر کرده است. با این حال چهار ایالت آمریکا خواستار لغو فرمان دوم ترامپ برای منع سفر شهروندان مسلمان شده اند.  به گزارش پولتیکو، ایالت های واشنگتن، نیویورک و اورگن به ایالت هاوایی برای درخواست لغو فرمان اجرایی ترامپ پیوستند. ایالت واشنگتن روز پنجشنبه گفت درخواست خود برای مسدود کرد این فرمان اجرایی را تمدید می کند. هنوز منابع دیگر درخواست ایالت های نیویورک و اورگن را تایید نکرده اند. درخواست این ایالت ها اگر از سوی یک قاضی فدرال تایید شود، برای بار دوم فرمان اجرایی ترامپ تعلیق خواهد شد. مانند لغو فرمان اول، درصورت چنین اتفاقی، وضعیت مهاجرتی شهروندان شش کشور منع شده دوباره به حالت عادی باز می گردد اما دولت ترامپ هم حق درخواست تجدیدنظر خواهی خواهد داشت. روز دوشنبه ۱۶ اسفند ترامپ برای بار دوم فرمان اجرایی صادر کرد که براساس آن ویزای شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرد. پیشتر ایالت هاوایی مخالفت حقوقی خود را با فرمان فوق اعلام کرده بود. واشنگتن در غرب آمریکا اولین ایالتی بود که علیه فرمان اولیه اجرایی ترامپ در منع صدور ویزا برای هفت کشور خاورمیانه و آفریقا شکایت کرد و قاضی جیمز رابرت در سیاتل اجرای آن را متوقف ساخت. فرمان اجرایی ثانویه دونالد ترامپ صدور ویزای جدید برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را منع می کند. این فرمان همچنین برنامه مهاجرت آمریکا را نیز متوقف می کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *