جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
خانه بعدی داعش کجاست؟

بازگشت بومرنگ تروریسم به خانه

شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 506992
"روزنامه نیویورک تایمز از فرار رهبران داعش از شهر رقه سوریه خبر داد". "یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که داعش اکثر مناطق تحت سیطره خود را در عراق و سوریه از دست داده است." " وزارت دفاع آمریکا از فرار ابوبکر البغدادی از موصل خبر داد." "براساس اعلام پلیس هند شاخه وابسته به داعش در این کشور عملیات های تروریستی خود را آغاز کرده است". " شامگاه پنج‌شنبه مردی با تبر به مسافران ایستگاه مرکزی راه‌آهن شهر دوسلدورف در غرب آلمان حمله کرد"" پای داعش به ریاض باز شد ، وزارت کشور عربستان اعلام کرد که یک عنصر داعش را در ریاض کشته و همراه دیگر او را بازداشت کرده است" این عبارات سرخط خبرهای هفته گذشته گرو تروریستی داعش بوده است.
بازگشت بومرنگ تروریسم به خانه
گروه بین الملل جهان نيوز:  "روزنامه نیویورک تایمز از فرار رهبران داعش از شهر رقه سوریه خبر داد". "یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که داعش اکثر مناطق تحت سیطره خود را در عراق و سوریه از دست داده است." " وزارت دفاع آمریکا از فرار ابوبکر البغدادی از موصل خبر داد." "براساس اعلام پلیس هند شاخه وابسته به داعش در این کشور عملیات های تروریستی خود را آغاز کرده است". " شامگاه پنج‌شنبه مردی با تبر به مسافران ایستگاه مرکزی
دستاوردهای میدانی ارتش و نیروهای مقاومت در عراق و به ویژه در موصل به عنوان پایگاه اصلی داعش در این کشور از یک سو و تضعیف منابع مالی، رسانه ای و لجستیک داعش در ماه های اخیر باعش شده که این روزها بسیاری از تحلیل گران سیاسی و امنیتی به گمانه زنی در رابطه با دوران پسا داعش در منطقه و آینده احتمالی تروریست های این گروه بپردازند.
راه‌آهن شهر دوسلدورف در غرب آلمان حمله کرد"" پای داعش به ریاض باز شد ، وزارت کشور عربستان اعلام کرد که یک عنصر داعش را در ریاض کشته و همراه دیگر او را بازداشت کرده است"

این عبارات سرخط خبرهای هفته گذشته گرو تروریستی داعش بوده است.

دستاوردهای میدانی ارتش و نیروهای مقاومت  در عراق و به ویژه در موصل به عنوان پایگاه اصلی داعش در این کشور از یک سو و تضعیف منابع مالی، رسانه ای و لجستیک داعش در ماه های اخیر باعش شده که این روزها بسیاری از تحلیل گران سیاسی و امنیتی به گمانه زنی در رابطه با دوران پسا داعش در منطقه و آینده احتمالی تروریست های این گروه بپردازند. روز گذشته ژنرال "ماتئو آیلر" از نیروی هوایی آمریکا در تحلیل نسبت به اوضاع جبهه های درگیری در موصل تاکید کرد که "داعشی‌های خارجی برای فرار از موصل تلاش‌ می‌کنند". بازگشت تروریست های خارجی به خانه را می توان کابوسی امنیتی برای بسیاری از کشورهایی دانست که خواسته یا ناخواسته در این سالها چشم خود را بر روی یارگیری تروریست ها بسته بودند.

بومرنگ تروریسم

واقعیت این است که بحران و ناامنی در غرب آسیا علاوه بر دلایل بومی و مشکلات تاریخی ناشی از سیاست‌های اشتباه و توهمات امنیتی سرویس‌های
واقعیت این است که بحران و ناامنی در غرب آسیا علاوه بر دلایل بومی و مشکلات تاریخی ناشی از سیاست‌های اشتباه و توهمات امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غربی نیز هست. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که داعش بیش از آن که محصول واقعیات منطقه باشد، ریشه‌های بیرونی دارد. موج اسلام گرایی در غرب از یک سو و پیشرفت‌های حاصل شده در غرب آسیا از سوی دیگر غربی ها را بر آن داشت تا آغاز گر فتنه ای جدید در منطقه باشند.
اطلاعاتی غربی نیز هست. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که داعش بیش از آن که محصول واقعیات منطقه باشد، ریشه‌های بیرونی دارد.
موج اسلام گرایی در غرب از یک سو و پیشرفت‌های حاصل شده در غرب آسیا از سوی دیگر غربی ها را بر آن داشت تا آغاز گر فتنه ای جدید در منطقه باشند. این فتنه نه تنها می توانست باعث تداوم عقب ماندگی در غرب آسیا شود بلکه محلی می شد برای اعزام نیروهای افراطی اروپا و راحت شدن از دست آنها. بی جهت نیست بخش گسترده ای از نیروهای داعش را تروریست‌های اروپایی تشکیل می دهند.

تروریست هایی که حالا و به دنبال موفقیت‌های میدانی جریان مقاومت به فکر بازگشت به خانه اصلی خود افتاده اند. ماهنامه اتلانتیک اخیرا در مقاله در رابطه با اینده گروه تروریستی داعش و اعضای آن به این دسته از تروریست ها اشاره کرده و می نویسد:" آخرین زیرگروه بازگشته‌ها "عملیاتی" نام دارند: بازگشته‌هایی که سعی دارند شبکه‌های خفته را احیا و اعضای جدید جذب کنند یا حملاتی به سبک گرگ تنها صورت دهند. آن‌ها برای اجرای دستورات اعضای باقی‌مانده داعش در خاورمیانه، موقعیت بسیار خوبی خواهند داشت. آن‌ها خطرناک‌ترین و مرگبارترین افراد هستند. حملات پاریس در نوامبر 2015توسط ستیزه‌جویانی صورت گرفت که در سوریه آموزش‌دیده و سپس به پاریس اعزام شدند."

ماکس هیل رئیس جدید سرویس مبارزه با تروریسم انگلیس اخیرا
بیماری که این روزها دستگاه های امنیتی غربی با آن مواجه هستند را می توان سندروم دست بیگانه نامید. این بیماری عبارت از یک اختلال عصبی است. در این بیماری مریض قادر نیست یکی از دستان خود را کنترل کند و آن را به عنوان بخشی از بدنش احساس نمی کند. بطوری که دست وی به فرد بیمار حمله کرده و در برخی اوقات به او ضربه می زند؛ گویا دست فرد دیگری می باشد. پزشکان می گویند این مسأله بر اثر ارسال سیگنال های اشتباه از مغز رخ می دهد. این روزها داعش به عنوان یک گروه تروریستی که قرار بود منافع غرب در خاورمیانه را تامین کند، کم کم دارد از کنترل خارج می شود و همچون یک دست بیگانه در حال آسیب رساندن به صاحب خود است.
اذعان کرد ه است که داعش انگلیس را با بالاترین سطح تهدیدات تروریستی این کشور از زمان انفجارهای ارتش ایرلند در لندن در دهه هفتاد قرن گذشته، روبه رو کرده است. وی با هشدار نسبت به خطر بازگشت انگلیسی هایی که به منظور پیوستن به داعش راهی عراق و سوریه شده بودند، اظهار داشت: نگرانی‌های زیادی در مورد بازگشت صدها شهروند انگلیسی که برای پیوستن به داعش کشور را ترک کردند، وجود دارد.

داعش و سندروم دست بیگانه

البته انگلیس تنها کشوری نیست که این روزها نگران تهدیدات تروریستی داعش است، آلمان این روزها در حال برگزاری یک رزمایش مشترک سه روزه میان نیروهای پلیس و ارتش این کشور برای مقابله با تهدیدات تروریستی داعش است. بلژیک و فرانسه در حال تصویب قوانینی هستند که بازگشت تروریست ها را به خانه شان ممنوع می کند و  اتحادیه اروپا هم تلاش می کند با ایجاد ساختارهای جدیدی چون ستاد فرماندهی مشترک در بروکسل برای موج جدید حملات تروریستی آماده شود.

با این حال تجربه نشان داده که مشکل امنیتی در اروپا ریشه هایی عمیق تر از این دارد و بخش عمده ای از آن را می توان محصول سیاست های اشتباه سرویس های اطلاعاتی این کشورها دانست.

بیماری که این روزها دستگاه های امنیتی غربی با آن مواجه هستند را می توان سندروم دست بیگانه نامید. این بیماری عبارت از یک اختلال عصبی است. در این بیماری مریض قادر نیست یکی از دستان خود را کنترل کند و آن را به عنوان بخشی از بدنش احساس نمی کند.

بطوری که دست وی به فرد بیمار حمله کرده و در برخی اوقات به او ضربه می زند؛ گویا دست فرد دیگری می باشد. پزشکان می گویند این مسأله بر اثر ارسال سیگنال های اشتباه از مغز رخ می دهد. این روزها داعش به عنوان یک گروه تروریستی که قرار بود منافع غرب در خاورمیانه را تامین کند، کم کم دارد از کنترل خارج می شود  و همچون یک دست بیگانه در حال آسیب رساندن به صاحب خود است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *