چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۸
۱۵

انقلابی ام و به اولاد دل نمی بازم / تک نگاشتی درباره حاج صادق آهنگران

من انقلابی ام و در خروش می آیم / به یک اشاره رهبر به جوش می آیم
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 506513
صادق آهنگران، به خوبی توانسته است خود را بازسازی کرده و در مفاهیم زمان دار جنگ هشت ساله متوقف نماند؛ درست از همان روزگار پایان جنگ او به دنبال استمرار مفاهیم پایه ارزشی، جنسی از «اعتراض مقدس» را نمایندگی می کند.
انقلابی ام و به اولاد دل نمی بازم / تک نگاشتی درباره حاج صادق آهنگران
گروه فرهنگی جهان نيوز، سید مهدی سیدی: برای خیلی ها آشناترین صدای ایرانی، در فضای جهاد و شهادت، صدای اوست. صدایی که حالا پیر شده، اما کهنه نشده است. «ای شهیدان به خون غلتان خوزستان، درود! / لاله های سرخ پرپرگشته ایران، درود!» این مطلع همان نوحه ای است که مردم ایران در یک روز، چند بار از تلویزیون شنیدند و او را در ساختمان خاطرات خود، راه دادند. نوحه ای که برای اولین بار پیش امام و در حسینیه جماران خوانده شد.

حالا او دوباره در اهواز مستقر شده است. همانجایی که 59 سال قبل به دنیا آمده است. هنوز می خواند و از این جلسه به آن جلسه دعوت می شود، هنوز مردم برای شنیدن صدایش در یادواره ها و مراسم انقلابی، انتظار می کشند؛ چراکه او به یک نماد ویژه در دفاع مقدس تبدیل شده است.

شاید انتظار آن بوده است که با اتمام دفاع مقدس، «حاج صادق آهنگران» به پایان برسد و یا حداقل کمرنگ و کم حضور شود، اما او نسبتی پایدار با فرهنگ مقاومت برقرار کرده است و به یک کرسی پایدار در این صحنه دست یافته است؛ و البته صحنه مقاومت، به این سادگی ها جمع شدنی نیست. پس هنوز این عبارت های او جذاب و پرتکرار است:  «ای لشکر صاحب زمان! آماده باش آماده باش؛ بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش»

صادق آهنگران می گوید روزهای انقلاب، به همراه دو سه نفر دیگر، روی یک ماشین بلندگودار شعارهای انقلابی می خوانده است.

حالا او خود به بخش ماندگاری از شعارهای انقلاب و دفاع، تبدیل شده است. او یک تنه حامل بخشی نمادین از ارزش های انقلاب و دفاع مقدس است، برای همین در منظر عموم دارای اعتبار و احترام است و عملا به بخشی از سرمایه فرهنگی موجود تبدیل شده است.

شاید برای همین است که گاه و بیگاه، رسانه های خاص، سراغش را می گیرند و می کوشند برایش حاشیه ای ساخته و در هجمه های رسانه ای، او را در معرض برخی شبهات دیگرساخته دفاع مقدس قرار دهند، اینکه مثلا جوان های ما به خاطر جذبه صدای او، به هیجان آمده و خود را به شهادت رسانده اند!!؛ آن ها می خواهند این سرمایه را خراش داده و یا از انتفاع فرهنگی و قدسی اش بکاهند.

صادق آهنگران، به خوبی توانسته است خود را بازسازی کرده و در مفاهیم زمان دار جنگ هشت ساله متوقف نماند؛ درست از همان روزگار پایان جنگ او به دنبال استمرار مفاهیم پایه ارزشی، جنسی از «اعتراض مقدس» را نمایندگی می کند.

در سال های اول دهه هفتاد نسبت به توسعه مادی شهرها و تسلط نگاه غربی و فراموشی ساحت های معنوی دفاع، نوحه می خواند. «مرا اسب سپیدی بود روزی، شهادت را امیدی بود روزی؛ ... در باغ شهادت را نبنديد؛ به ما بيچارگان زان سو نخنديد» او به روند بی اعتنایی به ارزش ها معترض می شود و با همین جنس اعتراض، مفاهیم دفاع مقدس را زنده نگه می دارد. «هلا دین فروشان دنیاپرست / سکوت شما پشت ما را شکست»

حالا کافی است همین دو سه روز یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید تا فصل جدیدی از انقلابی گری او را ببینید. فصلی که به مذاق خیلی از مخاطبان خوشایند آمده و در فضاهای مجازی بازنشر می شود:

من انقلابی ام و در خروش می آیم
به یک اشاره رهبر به جوش می آیم
بگو به خصم توان مرا محک نزند
بگو بترسد و بر زخم ها نمک نزند


او در جلسه ملاقات اهالی راهیان نور، با مقام معظم رهبری، شعر بلندی می خواند که برخی ابیات آن، موج جدیدی را در میانه اخبار به راه می اندازد: «منم که در دل طوفان به نوح می نازم / شبیه نوح به اولاد دل نمی بازم / ببین چگونه دهم سر، پسر که چیزی نیست / به راه دوست تمام جهان پشیزی نیست»

این روایت ماجراست تا اینجای کار! اما انقلابی ماندن تکلیف سخت و پر ابتلاء همگان است. رسانه ای از صادق آهنگران می پرسد اگر یک روز ارباب از این بارگاه بیرونت کند چه می کنی؟ او پاسخی می دهد که برای خاتمه این یادداشت، بهترین است: «خدا نکند. ان‌شاءالله که ارباب بیرونمان نمی کند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
خدا انشاءالله فرزاندان این فرزند انقلاب و همه فرزندان مان را به صراط مستقیم هدایت بفرماید.
ایشان در پیروزی بر صدام نقش موثر داشته ، دعا کنیم که از فرزندان خیر ببیند. به اذن الله
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که شماها خیال می کنید صراط مستقیم فقط نظر و رای شماست و مخالفان نظر شما در صراط مستقیم نیستند. در حالیکه خود حضرت آقا هم در نامه ای که به جوانان جهان نوشتند فرمودند من نمی گویم نظر یا برداشت من از اسلام را بپذیرید بلکه خودتان بروید و در مورد اسلام از منابع دست نخورده تحقیق نمایید.
حسین
Netherlands
دعا شده که ایشان از فرزندان خیر ببیند ، روشن نیست اعتراض شما در چیست؟
یا علی مددی
حسن
Iran, Islamic Republic of
نفوذ یعنی همین.
یعنی در پایگاه اصلی اجتماعی اسلام(خانواده)پدر را مقابل فرزند قرار دادن.
نفوذ نباید حتما در سازمان های پیچیده و عملیات های اطلاعاتی باشد.
همین که فرزند مقابل پدر و مادر ش ایستاد وبر خلاف نص صریح قرآن و با لطایف الحیل ابراز وجود کرد یعنی همین که در شبکه های اجتماعی از فرزند این شهید زنده(حاج صادق آهنگر)می بینید.
در صدر اسلام نیز چنین بوده.مطالعه فرمائید
خوشبختانه در این جا پدر از پسر برائت جست.
ولی افسوس از کسانی که با انحراف فرزند خودشان منحرف شدند و برائت نسجتند و الان از دار دنیا رفته اند. افسوس
Iran, Islamic Republic of
چ ربطی داشت ...
قیاس مع الفارق
شبیه به خوارج اینطوری (لا حکم الا لله )
Iran, Islamic Republic of
بترس ای خصم که توان ما را محک میزنی!
حیا کن ازین همه زخمها که بر آن نمک میزنی
Iran, Islamic Republic of
من که یه غریبه ام کلی گریه کردم به خاطر عظمت این تصمیم غربت و دلشکسته گیه این آدم چطور فرزندش این ظلم رو در حق پدر می پسنده.
Iran, Islamic Republic of
سردار! ایول... واقعاً روسفیدمان کردی! اگر بعضی شعار میدهند که همه چیز را فدای انقلاب می کنند ، شما به این شعار جامه عمل پوشیده و عمل کردید! گذشت در راه خدا هرچه بزرگتر باشد ، پاداشش بزرگتر است ...
Iran, Islamic Republic of
انحراف فرزند با توبه وی حل می شود و گذشت پدر در این جا محلی ندارد چون حق شخصی در کار نیست .
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر آهنگران و آفرین بر ولایت مداری او
Iran, Islamic Republic of
از فرزند تبری جستن کار سختی است ولی چه خوب بود فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که نیازی به تبری از انها نباشه
Iran, Islamic Republic of
تربیت یک عامل است اما اگر مربی معصوم هم باشد و فرزند نخواهد به راه دیگری می رود نمونه اش پسر نوح و جعفر کذاب .
Iran, Islamic Republic of
مگر پسر اهنگران چه کرده که پدر از او تبری جسته؟
Iran, Islamic Republic of
كاري نكرده ,فقط گاه و بيگاه فتنه گران خائن و وطن فروشي كه سرمايه اسرائيل در ايران نام گرفتندرا مورد تأييد و حمايت قرار داده ومي دهد!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر اهل شنیدن سخنان مخالفتان نیستی این بخش نظرات را بردارید