سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۸
۸
به بهانه پایان شب های عزاداری در محضر نائب امام زمان(عج)

شش نکته قابل توجه از مراسم های حسینیه امام خمینی(ره)

شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 505742
نکته ای که به ذهن نگارنده در این چندسال حضور در مراسم های حسینیه امام خمینی(ره) و یا به اصطلاح خودمانی «بیت رهبری» می آید شاید در ابتدا به ظاهر یک دل نوشته ساده باشد اما بی شک اگر دل نوشته هم باشد، منطق محکمی پشت سرآنست چرا که هیچ کار ولی امر بدون حساب نبوده و قطعا پشت سر آن حکمتی بوده است.
شش نکته قابل توجه از مراسم های حسینیه امام خمینی(ره)
گروه فرهنگی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: سال هاست که برای هر دیدار و زیارت چهره مبارک رهبر عزیزتر از جان انقلاب هر فرصتی را غنیمت می شماریم. از طلب کارت ملاقات و رو زدن به دوستان در ایام سال برای مراسمات مختلف تا.... اما امید همه بسیجیان و مشتاقان زیارت چهره ولی امر به شب های پربرکت عزاداری محرم و فاطمیه است که چند شب متوالی امکان زیارت چهره نائب امام زمان(عج) را دارند و در محضر ایشان به عزاداری برای این ذوات مقدسه می پردازند.

نکته ای که به ذهن نگارنده در این چندسال حضور در مراسم های حسینیه امام خمینی(ره) و یا به اصطلاح خودمانی «بیت رهبری» می آید شاید در ابتدا به ظاهر یک دل نوشته ساده باشد اما بی شک اگر دل نوشته ای هم باشد منطق محکمی پشت سرآنست چرا که هیچ کار ولی امر بدون حساب نبوده و قطعا پشت سر آن حکمتی بوده است.

همان طور که در سیره معصومین قول، فعل و سیره ایشان سند محکمی برای شیعیانشان می باشد بدون تردید در عصر غیبت هم سیره نائب حضرت حجت(عج) برای منتظران آن حضرت بیانگر یک رویه می باشد.

اهمیت جایگاه هیئت، اعم ازعزاداری یا مولودی خوانی، اشعار، سبک ها، ، محتوای سخنرانی و حتی رفتار عزادار ها بارها و بارها از زبان رهبر انقلاب برای اهل فن بیان شده و همگان اهمیت بالای این موضوع را در افق دید رهبرانقلاب به خوبی حس کرده اند.


 اما با نیم نگاهی به جلسات عزاداری که در حسینیه امام خمینی(ره) که به میزبانی ایشان برگزار می گردد می توان نکات خوبی را استخراج نمود که شاید برای عزیزان شرکت کننده به نحوی عادی تلقی شود.

1. مراسم های عزاداری در محضر رهبر انقلاب یا با نماز جماعت آغاز و یا به نماز جماعت ختم می شود. در حقیقت ساعت شروع مراسم در حسینیه امام خمینی(ره) در شب های عزاداری همواره از نماز مغرب می باشد، که نماز همواره به صورت جماعت اقامه شده و می توان گفت که بنایی در برگزاری سریع نمازنیست چرا که برای ادای نوافل هم وقت کافی اختصاص می یابد. در سایر مناسبت ها همانند اربعین حسینی نیز مراسم در صبح اربعین آغاز و به نماز جماعت ظهر ختم می گردد.

2. قبل از شروع مراسم خصوصا در شب های محرم و یا فاطمیه، همواره زمان مناسبی به بیان احکام اختصاص داده می شود که نوعا زحمت این کار بر عهده حجت الاسلام فلاح زاده با کلام شیرین وی است.
3. دعوت از خطبای جوان، انقلابی، خوش سابقه، مسلط و خوش بیان برای مراسم های حسینیه از دیگر نکات کاملا مشهود این مراسم است.
 

 
4. دعوت از مادحین به نام و خوش صدا جهت مرثیه سرایی و بیان اشعار پرمفهومی و انقلابی خود کمک دیگری برای ممتاز شدن این مراسم است. بدون شک مادحین مدعو، حساسیت رهبرانقلاب را در جزئیات روضه خوانی و اشعار و سبک های مداحی به خوبی می دانند.

5. فضاسازی حسینیه امام خمینی(ره) برای این ایام با جملات و عبارات ساده، پر مفهوم، مستند و همچنین حضور همیشگی عکس امام(ره) در کنار منبر، نکته دیگر و بسیار مهم این مراسم است.


6. اصرار بر اطعام شرکت کنندگان در مراسم را هرکسی ولو یکبار در این مراسم شرکت کرده باشد به خوبی متوجه خواهد شد. تا آنجا که اگر افراد در اواسط خیابان فلسطین هم نشسته باشند، از پذیرایی ساده مراسم که همان دو خورش معروف قیمه یا قرمه سبزی هست سهم خواهند برد.

قطعا بدین نکات می توان افزود اما در اول و آخر باید گفت نفس اهتمام جدی رهبر انقلاب به برپایی روضه اهل بیت(س) خصوصا حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) خود مهم ترین نکته است که ایشان شخصا 2 الی 3 ساعت در این مراسم برای چند شب متوالی حضور پیدا می کنند و اگر بخواهیم به سخن دل گوش بدهیم حضرت صاحب الزمان(عج) اگر بخواهند به مجالسی نیم نگاهی بیاندازد، بدون شک یکی از آن مراسم، مراسمی است که در حضور نائب ایشان و با حضور فدائیان و جان برکفان آن حضرت برگزار می شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضمن تأئید تمام محاسن ، متأسفانه گریه های ریاکارانه بعضی از مهمانان را حتی عوامل ماهر صدا و سیما مخصوصا" در آخرین عزاداری نتوانستند پنهان کنند
مجمد
Iran, Islamic Republic of
ببخشید برادر من شما علم غیب دارید که گریه ها ریاکارانه بوده؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی ریاکارانه
مگه شما تو دل مردمی که قضاوت می کنی؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جالب بود خدایی دقت نکرده بودم
واقعا هرکار اقا نکته داره
Iran, Islamic Republic of
سلام.
موضوع جالبیه ولی میشد متن را بیشتر پرداخت .در کل موضوع بسیار خوبی بود.خدا قوت
Iran, Islamic Republic of
کاش مادحین خوش صدا غیر از بیت رهبری هم در سایر مجالس همینطور سنگین و پرمفهوم شعر بخونن مداحی کنن
Iran, Islamic Republic of
فضای خیلی خوبی برای زن وبچه ها داره وخیلی راحت.اولویت زنها وبچه هان،بر خلاف بقیه هیئت ها.به خاطر همین ماهر سال اونجا میریم بااینکه دم خونمون کلی هیئت هست.درضمن صوت مراسم خیلی خوبه وکسانی که حضور دارن کمتر به صحبت میپردازن که باعث میشه خیلی خوب از مراسم استفاده کرد
رفیق
Iran, Islamic Republic of
سلام،خداقوت.جالب بود.