جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
بی اعتمادی ژنرال ها به کاخ سفید

چرا رئیس جمهور آمریکا قادر نیست یک جنگ جدید را بیاندازد؟

پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 505596
بروکراسی و بدنه اجرایی دولت آمریکا از همان روز اولی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، به وی دچار مشکل شد. بخش بزرگی از کارکنان دولت، نه تنها نظرات سیاسی متفاوتی با رئیس جمهور داشتند بلکه فراتر از آن رئیس جدید کاخ سفید را فاقد مشروعیت می دانستند. استعفای جمعی مدیران ارشد وزارت خارجه آمریکا در همان روزهای اول نمونه ای از این نوع مخالفت ها با رئیس جمهور جدید بود.
چرا رئیس جمهور آمریکا قادر نیست یک جنگ جدید را بیاندازد؟
به گزارش جهان نيوز- بروکراسی و بدنه اجرایی دولت آمریکا از همان روز اولی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، به وی دچار مشکل شد. بخش بزرگی از کارکنان دولت، نه تنها نظرات سیاسی متفاوتی با رئیس جمهور داشتند بلکه فراتر از آن رئیس جدید کاخ سفید را فاقد مشروعیت می دانستند. استعفای جمعی مدیران ارشد وزارت خارجه آمریکا در همان روزهای اول نمونه ای از این نوع مخالفت ها با رئیس جمهور جدید بود. در جریان این استعفا پاتریک کندی، معاون وزیر در مورد مدیریت که در زمان جورج بوش به این سمت منصوب شد، جویس آن بار، معاون وزیر در امور اداری، میشل بوند معاون وزیر در امور کنسولی و جنتری اسمیت، رئیس اداره ماموریت‌های برون مرزی وزارت خارجه، گریگوری استار، معاون وزیر خارجه در امور امنیت دیپلماتیک و لیدیا مونیز، مدیر عملیات ساختمانی خارجی از کار خود کناره گیری
رخی معتقدند که اهداف اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی به شکلی نیست که کارشناسان بتوانند آنها با رویکرد و منافع بلندمدت ایالات متحده در صحنه بین‌المللی منطبق بدانند یا بر قابلیت اجرایی آنها صحه بگذارند و به این ترتیب، ترجیح داده‌اند نقشی در این زمینه نداشته باشند.
کردند.

خالی شدن دولت از تکنوکرات ها
تمامی این مدیران هم در دوره ریاست جمهوری جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها در سمت‌های ارشد اداری در وزارت خارجه خدمت کرده‌اند و به عنوان تکنوکرات‌های ارشد در تشکیلات دولتی شناخته می شوند. منتقدان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، گفته‌اند که این افراد ترجیح دادند به جای خدمت در دولت جدید، از مسئولیت‌های اداری کناره‌گیری کنند. آنان دو دلیل را برای نظر خود مطرح کرده‌اند. برخی معتقدند که اهداف اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی به شکلی نیست که کارشناسان بتوانند آنها با رویکرد و منافع بلندمدت ایالات متحده در صحنه بین‌المللی منطبق بدانند یا بر قابلیت اجرایی آنها صحه بگذارند و به این ترتیب، ترجیح داده‌اند نقشی در این زمینه نداشته باشند. و برخی دیگر گفته‌اند که نه تنها سیاست‌های اعلام شده دونالد ترامپ فاقد انسجام منطقی است بلکه سازماندهی دولت به خصوص با حضور افراد غیرمتخصص با هرج و مرج و آشفتگی همراه و برای تکنوکرات‌های با تجربه قابل قبول نبوده است.

سنا و بحران بی اعتمادی به ترامپ
این نارضایتی البته محدود به بدنه دولتی نبود، در کنگره به ویژه سنا نیز روند رای اعتماد به وزاری معرفی شده از سوی ترامپ با مشکل مواجه شد، سناتورها نه اعتمادی به ترامپ داشتن و نه به نامزدهای معرفی شده از سوی او، مخالفت ها به گونه ای بود که علاوه بر طول کشیدن بیش از حد جلسات رای اعتماد برخی از نامزدها مانند وزیر کار معرفی
حالا ترامپ با چالشی جدید مواجه شده است نه تنها تکنو کرات ها و قانون گذاران آمریکایی به او اعتمادی ندارند بلکه نظامیان آمریکایی هم ظاهرا حاضر نیستند با ترامپ همکاری کنند. مشروعیت ترامپ آن قدر پایین و هزینه همراهی با او آنقدر بالاست است که خیلی ها این روزها سعی می کنند فاصله خود را با رئیس جمهور جدید حفظ کنند.
شده از سوی ترامپ مجبور به کناره گیری شدند. نکته جالب تر این که آنها هم که رای آروندن مانند وزیر دفاع و وزیر خارجه مجبور شدند در جلسات سنا نظراتی کاملا متناقض با نظرات رئیس جمهور آمریکا را عنوان کنند.
با این حال ترامپ سعی کرد تیم اصلی اش را در میان شغل هایی که تحت عنوان مشاور برای رئیس جمهور آمریکا تعیین شده، بچیند. جایی که ترامپ نیازی به کسب رای اعتماد نداشت. او مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت ملی، استیو بنن را به عنوان استراتژیست ارشد کاخ سفید و دامادش را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور خاورمیانه انتخاب کرد. با این حال مخالفت ها با انتصاب های ترامپ تا جایی پیش رفت که مشاور امنیت ملی در کمتر از یک ماه مجبور به کناره گیری شد.

نظامیان هم حاضر نیستند با ترامپ همکاری کنند؟
حالا ترامپ با چالشی جدید مواجه شده است نه تنها تکنو کرات ها و قانون گذاران آمریکایی به او اعتمادی ندارند بلکه نظامیان آمریکایی هم ظاهرا حاضر نیستند با ترامپ همکاری کنند. مشروعیت ترامپ آن قدر پایین و هزینه همراهی با او آنقدر بالاست است که خیلی ها این روزها سعی می کنند فاصله خود را با رئیس جمهور جدید حفظ کنند..  روز گذشته فیلیپ بیلدن، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای احراز پست ریاست نیروی دریایی آمریکا، انصراف خود را اعلام کرد. او با صدور بیانیه‌ای گفت که پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد شرایط دولت فدرال برای احراز این پست حساس را رعایت کند، به منافع مالی خصوصی خانواده‌اش ضربه خواهد زد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، از
تحلیل گران معتقدند در چنین شرایطی که بحران مشروعیت و اعتماد باعث ناکارآمدی دولت جدید و ایجاد خلا در مناصب دولتی و به ویژه نظامی شده است، رجز خوانی های ترامپ و صحبت از جنگ افروزی ، طبلی تو خالی بیش نیست.
این تصمیم ابراز تاسف کرده ولی گفته است که به آن احترام می گذارد. او دومین نامزد احراز یک سمت ارشد در پنتاگون است که انصراف می دهد. اخیرا وینسنت ویولا، که ترامپ او را برای ریاست نیروی زمینی ارتش منصوب کرده بود نیز به دلیلی مشابه انصراف خود را اعلام کرد. پیش از این دو نیز دریاسالار "رابرت هاروارد"، پیشنهاد دونالد ترامپ برای پست مشاور امنیت ملی وی درخواستش را رد کرد. با اینکه دلیل خودداری هاوارد از پذیرفتن این سمت مسائل شخصی و خانوادگی عنوان شد اما رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که او می‌خواسته تیم مورد نظر خودش را به همراه بیاورد و این درخواست پذیرفته نشده است. در نهایت دونالد ترامپ ژنرال سه ستاره هربرت ریموند مک مستر را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود منصوب کرد. ولی او هم ظاهرا به میل خود در این پست قرار نگرفته است.وی بعد از کالین پاول، دومین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور است که در حین خدمت در ارتش به این سمت گمارده می‌شود. این امر بدین معناست که وی حتی اگر می‌خواست نیز نمی‌توانست درخواست رئیس‌جمهور را رد کند.
تحلیل گران معتقدند در چنین شرایطی که بحران مشروعیت و اعتماد باعث ناکارآمدی دولت جدید و ایجاد خلا در مناصب دولتی و به ویژه نظامی شده است، رجز خوانی های ترامپ و صحبت از جنگ افروزی ، طبلی تو خالی بیش نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *