پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲
امریکا بر سر تقاطع

جایابی ترامپ در سپهر سیاسی امریکا

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 505536
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین نطق خود در کنگره این کشور با تکرار همه وعده ها و سخنان قبلی خود، قول داده است "روحیه آمریکایی" را احیا کرده و فصل تازه ای در عظمت امریکا بگشاید. ترامپ همچنین با تایید این که آمریکا از نظر سیاسی دچار دودستگی است گفته به آینده خوشبین است. منتقدان ترامپ معتقدند او در پی شروعی لغزان در یک ماه نخست ریاست جمهوری اش در این نطق سعی داشته به بهبود موقعیت خود در میان افکار عمومی کمک کند.
جایابی ترامپ در سپهر سیاسی امریکا
به گزارش جهان نيوز- دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین نطق خود در کنگره این کشور با تکرار همه وعده ها و سخنان قبلی خود، قول داده است "روحیه آمریکایی" را احیا کرده و فصل تازه ای در عظمت امریکا بگشاید. ترامپ  همچنین با تایید این که آمریکا از نظر سیاسی دچار دودستگی است گفته به آینده خوشبین است. منتقدان ترامپ معتقدند او در پی شروعی لغزان در یک ماه نخست ریاست جمهوری
مکاتب سیاست خارجی آمریکا منبعث از تلفیق دو دوگانه" ارزشها – منافع" و" بین الملل گرایی – انزواگرایی" است. نتیجه تلفیق این دوگانه ها 4 مکتب در سیاست خارجی این کشور است که ذیل عناوین هامیلتونیسم، جکسونیسم، ویلسونیسم و جفرسونیسم تعریف می شود.
اش در این نطق سعی داشته به بهبود موقعیت خود در میان افکار عمومی کمک کند.  اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که ترامپ جایگاهی مشخص در در سپهر سیاسی آمریکا بیابد.
پیش بینی و تحلیل رفتار و عملکرد ترامپ به عنوان یک فرد بی تجربه در حوزه سیاست و شخصیتی دمدمی مزاج کاری بسیار مشکل و دارای ضریب خطای بالاست، شاید به همین خاطر است که بسیاری معتقدند در تعامل با ساکن جدید کاخ سفید برای فهم چگونگی رفتار او بیش از متخصصان حوزه سیاست و روابط بین الملل به مشاوران روانی نیاز است، با این حال با گذشت بیش از یک ماه از حضور ترامپ در کاخ سفید و مشخص شدن تیم سیاسی و امنیتی وی، علی رغم جنجال های به وجود آمده و عملکرد سینوسی دولت جدید چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی، کم کم می توان برای رفتار دولت ترامپ حداقل در عرصه بین المللی به یک چارچوب منطقی رسید.

مکاتب حاکم بر سیاست خارجی آمریکا
مکاتب سیاست خارجی آمریکا منبعث از تلفیق دو دوگانه" ارزشها –
پیش بینی و تحلیل رفتار و عملکرد ترامپ به عنوان یک فرد بی تجربه در حوزه سیاست و شخصیتی دمدمی مزاج کاری بسیار مشکل و دارای ضریب خطای بالاست، شاید به همین خاطر است که بسیاری معتقدند در تعامل با ساکن جدید کاخ سفید برای فهم چگونگی رفتار او بیش از متخصصان حوزه سیاست و روابط بین الملل به مشاوران روانی نیاز است
منافع" و" بین الملل گرایی – انزواگرایی" است. نتیجه تلفیق این دوگانه ها 4 مکتب در سیاست خارجی این کشور است که ذیل عناوین هامیلتونیسم، جکسونیسم، ویلسونیسم و جفرسونیسم تعریف می شود. بر اساس دو گانه اول یعنی "ارزش ها-منافع"  از میان این چهار مکتب، مکاتب ویلسونیسم و هامیلتونیسم "ارزش محور" و  مکاتب جکسونیسم و جفرسونیسم "منفعت محور" هستند.  و بر اساس دو گانه دوم یعنی "بین الملل گرایی-انزوا گرایی" مکاتب جکسونیسم و ویلسونیسم بین الملل گرا و مکاتب هامیلتونیسم و جفرسونیسم  انزواگرا هستند. در گرایشات بین الملل گرا هم غالباً طرفداران مکتب جکسونیسم یکجانبه نگر و ویلسونیستها چندجانبه گرا رفتار می کنند.
تجربه نشان داده است که در تدوین سیاست خارجی آمریکا همواره ترکیبی دو یا سه گانه از این مکاتب و رویکردها هستند که نقش عمده را در ترسیم چشم اندازها ایفا می کنند.  تاکید هامیلتونی ها بر بهبود شرایط اقتصادی در داخل آمریکا (منفعت محوری انزوا گرا) تاکید جکسونی ها بر منافع نظامی و اقتصادی آمریکا در سطح بین المللی (منفعت محوری بین الملل گرا)
با توجه به رویکرد کلی مکاتب فوق و همچنین در نظر گرفتن سخنان دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، به ویژه در ایام انتخابات و همچنین یک ماه گذشته از یک سو و چگونگی چینش تیم امنیتی و سیاسی وی از سوی دیگر؛ در مجموع می توان گفت رویکرد ترامپ در حوزه سیاست خارجی ، تلفیقی از دو مکتب هامیلتونیسم و جکسونیسم است.
تاکید جفرسونی ها بر گسترش ارزشهای آمریکایی شامل دموکراسی، لیبرالیسم، تکثرگرایی و حقوق بشر در داخل آمریکا (ارزش محوری انزواگرا) و تاکید ویلسونی ها گسترش ارزشهای آمریکایی در سطح بین المللی (ارزش محوری بین الملل گرا) بوده است.
 
ترامپیسم مکتبی میانه هامیلتونیسم و جکسونیسم
 با توجه به رویکرد کلی مکاتب فوق و همچنین در نظر گرفتن سخنان دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، به ویژه در ایام انتخابات و همچنین یک ماه گذشته از یک سو و چگونگی چینش تیم امنیتی و سیاسی وی از سوی دیگر؛ در مجموع می توان گفت رویکرد ترامپ در حوزه سیاست خارجی ، تلفیقی از دو مکتب  هامیلتونیسم و جکسونیسم است.  او معتقد است که قبل از این که مسئولیت رهبری جهان را بخواهد بعهده بگیرد، رئیس جمهور مردم آمریکاست و باید به فکر منافع آنها باشد. برای او امنیت خیلی مقدم تر از ارزش هایی چون حقوق بشر است، او سیاست خارجی را می پسندد که منافع اقتصادی به همراه داشته باشد.  رویکردی که در تلاش برای حفظ سیادت آمریکایی در سطح بین المللی بیش از هر چیزی بر تجهیز در حوزه داخلی و آن هم در حوزه اقتصادی با چاشنی نژادی -هویتی تاکید دارد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
انزواگرایی توی آمریکا منافع خیلی ها رو به خطر می اندازه بعید نیست ترورش کنن
Iran, Islamic Republic of
وقتی میگیم ارزش-محور منظور ارزشهای توحیدیست.
ارزشهای نظام سلطه در تضاد با توحید و در حقیقت ضد-ارزش است.
برا همینه که دارد از هم میپاشد و برای دوران جدید جایگزینی ندارد.