شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
"نظریه پاندول" و تغيير سپهر سياسي در آمريکا

انتخاب رئیس جدید، پایانی بر محافظه کاری در حزب دموکرات

يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 504999
حزب دموکرات ایالات متحده "تام پرز"، وزیر پیشین کار در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما را به عنوان دبیر کل تازه خود انتخاب کرد. کیت الیسون، رقیب اصلی که از حمایت برنی سندرز برخوردار بود، به‌عنوان معاون دبیرکل انتخاب شد. پرز با ۲۳۵ رای موفق شد از سد الیسون با ۲۰۰ رای بگذرد. پس از پایان رقابت‌های درونی دمکرات‌ها، هر دو رقیب از اعضا و هوادران حزب خود خواستند "متحد شوند". ت
انتخاب رئیس جدید، پایانی بر محافظه کاری در حزب دموکرات
به گزارش جهان نيوز- حزب دموکرات ایالات متحده "تام پرز"، وزیر پیشین کار در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما را به عنوان دبیر کل تازه خود انتخاب کرد. کیت الیسون، رقیب اصلی که از حمایت برنی سندرز برخوردار بود، به‌عنوان معاون دبیرکل انتخاب شد. پرز با ۲۳۵ رای موفق شد از سد الیسون با ۲۰۰ رای بگذرد. پس از پایان رقابت‌های درونی دمکرات‌ها، هر دو رقیب از اعضا و هوادران حزب خود خواستند "متحد شوند". تام پرز، گفته در شرایط فعلی همه در کنار
به هر حال "نظریه پاندول ساعت"، تغيير گرايش سياسي مردم آمريکا را به حرکت پاندول يک ساعت شماته دار تشبيه مي کند که در ميان دو قطب راست افراطي (منتهي اليه بازه محافظه کاري در حزب جمهوري خواه) و چپ افراطي (منتهي اليه بازه ليبراليسم در حزب دموکرات) مدام در حال تغيير است. برمبناي اين چارچوب چنانچه یک حزب پاندول ساعت را به سمت منتهی الیه چپ یا راست بکشاند، حزب دیگر نیز در واکنش سیاست های رادیکالی را اتخاذ خواهد کرد.
هم هستند و از دموکرات‌ها خواسته‌است در برابر "بدترین رئیس‌جمهوری آمریکا مقاومت کنند." کیت الیسون هم خواستار اتحاد شده و گفته است "از این اتاق همه متحد بیرون خواهیم رفت". در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در توئیتر خود به انتخاب دبیرکل تازه حزب دموکرات واکنش نشان داده‌است. ترامپ نوشته است «به توماس پرز تبریک می‌گویم؛ کسی که به‌تازگی دبیرکل حزب دموکرات شده‌است. برای او یا حزب جمهوری‌خواه بسیار خوشحال هستم". تام پرز، ۵۵ ساله، متولد بوفالو در نیویورک و دانش‌آموخته دانشکده حقوق هاروارد و دانشکده کشورداری جان‌اف‌کندی است. پدر و مادر او هر دو از نسل نخست مهاجران جمهوری دومینیکن به ایالات متحده هستند. دبیر کل کمیته ملی دموکرات، یا به تعبیر دیگر رئیس حزب دموکرات فعالیت‌ها و تبلیغ حزب و هماهمگی میان سازوکارهای مربوط به آن را مدیریت می‌کند.

چرا انتخابات درون حزبی مهم است؟
انتخابات ریاست حزب  دموکرات از آنجایی که نشان دهنده سیر حرکت این حزب در آینده است اهمیت دارد. به ویژه این که دموکرات ها نه تنها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ آبان ماه ناکام بودند، بلکه مدتهاست که در کنگره هم اکثریت را به جمهوریخواهان واگذار کرده‌ و اکنون در تلاش برای شناسایی دلایل شکست و نحوه مواجهه با دولت دونالد ترامپ هستند. با این حال این انتخابات پیام های متعددی داشت، اول این که با
در داخل حزب دموکرات 3 جریان محافظه کار، لیبرال و اعتدالی قرار دارد. که می توان هیلاری کلینتون را نماینده بخش محافظه کار حزب، اوباما را نماینده بخش اعتدالی حزب و سندرز را نماینده بخش لیبرال حزب دانست. همان گونه که عنوان شد رقابت اصلی میان دو نماینده ای بود که یکی حمایت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین را به همراه داشت و دیگری حمایت برنی سندرز را.
توجه به الگوی پاندول ساعت در سپهر سیاسی آمریکا، جناح محافظه کار حزب دموکرات فعلا جذابیتی نداشته و در عرصه رقابت ها حضور ندارد. البته بایستی تاکید کرد عامل دیگری که باعث پایان یافتن محبوبیت جریان محافظه کار در حزب دموکرات شده است، رسوایی های تیم کلینتون در جریان انتخابات 2016 و دستکاری هایی بود که در داخل کنوانسیون ملی دموکرات ها که در اختیار این طیف بود به نفع هیلاری کلینتون و به ضرر برنی سندرز صورت گرفت.
حقاقیق که به دنبال افشاگری های ویکی لیکس در ایام انتخابات باعث ریزش آرای زیادی از سبد رای کلینتون و در نهایت شکست وی از ترامپ شد.
 
به هر حال "نظریه پاندول ساعت"، تغيير گرايش سياسي مردم آمريکا را به حرکت پاندول يک ساعت شماته دار تشبيه مي کند که در ميان دو قطب راست افراطي (منتهي اليه بازه محافظه کاري در حزب جمهوري خواه) و چپ افراطي (منتهي اليه بازه ليبراليسم در حزب دموکرات) مدام در حال تغيير است. برمبناي اين چارچوب چنانچه یک حزب پاندول ساعت را به سمت منتهی الیه چپ یا راست بکشاند، حزب دیگر نیز در واکنش سیاست های رادیکالی را اتخاذ خواهد کرد. با حضور ترامپ در قدرت پاندول ساعت در حزب جمهوری خواه به سمت منتهی الیه راست کشیده شده است. انتخابات درون حزبی دموکرات ها نشان می دهد، واکنش حزب رقیب به این اقدام حرکت
علاوه بر این انتخاب یک لاتین تبار برای اولین بار به عنوان رئیس حزب و یک مسلمان سیاه پوست برای اولین بار به عنوان معاون وی نشان از آن دارد که احتمالا حزب دموکرات تلاش دارد بر نقاط ضعف ترامپ، یعنی دقیقا همان دو اقلیتی که دولت جدید با آن مشکل دارد سرمایه گذاری کند.
به سمت منتهی الیه چپ است، برآیند این کنش و واکنش قطبی تر شدن جامعه آمریکا می باشد.


نتایج انتخابات درون حزبی از شکست جریان محافظه کار در داخل حزب دموکرات به رهبری هیلاری کلینتون حکایت دارد

در داخل حزب دموکرات 3 جریان محافظه کار، لیبرال و اعتدالی قرار دارد. که می توان هیلاری کلینتون را نماینده بخش محافظه کار حزب، اوباما را نماینده بخش اعتدالی حزب و سندرز را نماینده بخش لیبرال حزب دانست. همان گونه که عنوان شد رقابت اصلی میان دو نماینده ای بود که یکی حمایت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین را به همراه داشت و دیگری حمایت برنی سندرز را.
 علاوه بر این انتخاب یک لاتین تبار برای اولین بار به عنوان رئیس حزب و یک مسلمان سیاه پوست برای اولین بار به عنوان معاون وی نشان از آن دارد که احتمالا حزب دموکرات تلاش دارد بر نقاط ضعف ترامپ، یعنی دقیقا همان دو اقلیتی که دولت جدید با آن مشکل دارد سرمایه گذاری کند. اقدامی رادیکال که در صورت عدم مدیریت درست می تواند یک پیروزی دیگر را برای ترامپ تضمین کند. زیرا نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از آرایی که به پیروزی ترامپ منجر شد، رای افرادی بود که نسبت به حضور مهاجران در مراکز قدرت در آمریکا هراسان بودند، رای سفید پوستان، کم سواد ساکن شهر های کوچک.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *