پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱۰
یاد قشر ضعیف جامعه در آستانه انتخابات رياست جمهوري

رفتارهاي پوپوليستي شیک دولت روحانی

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 504668
با توجه به چنين رفتارهاي انتخاباتي و تبليغاتي كه در سايه ركود سنگين اقتصادي در كشور دنبال مي شوند، بنابراين بايد در هفته هاي آينده نظاره گر اقدامات مشابه ديگري نيز از سوي دولت يازدهم باشيم. فعاليت هاي تبليغاتي كه مي توان آن را با توزيع سيب زميني در شب انتخابات مقايسه كرد، هرچند اين دولت شيك تر اين بسته هاي انتخاباتي را رونمايي مي كند! از اين رو بايد "سيب زميني انتخاباتي" را وارد ادبيات سياسي كشور كرد،
رفتارهاي پوپوليستي شیک دولت روحانی
با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري در ارديبهشت 96، دولت مستقر كه نيازمند آراي مجدد مردم است، در ماههاي پاياني دست به يك سري اقدامات پوپوليستي زده كه مي تواند با رويكرد انتخاباتي تفسير شود.

به گزارش جهان نيوز، روزهاي سرد زمستاني به تدريج جاي خود را به بهار 96 مي دهند و همزمان با نواي نو شدن فصل،‌ بوق تبليغات انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا به صدا در مي آيد. ولي پيش از آن در عرصه سياسي ماههاست كه گروه ها وجريان ها در تكاپوي اين فصل به سر مي برند و گزينه هاي احتمالي برخي به صورت زيرپوستي و تعدادي نيز به صورت نخ نما، فعاليت هاي تبليغاتي شان را آغاز كرده اند.

 اما كار براي دولت مستقر كه يك بار ديگر به راي مردم جهت تمديد دوره دوم اش احتياج دارد، بسيار سخت تر است. روحاني در سال 92 شعارها و وعده هايي به جامعه داد و بر همين اساس وي در رقابت با 7 نفر ديگر توانست گوي رقابت را بربايد و به پاستور راه پيدا كند. انتخابات سال96 زماني است كه كارنامه و عملكرد دولت مورد ارزيابي افكار عمومي قرار خواهد گرفت تا ميزان عمل به وعده ها از سوي دولت مستقر مشخص شود.

در نزديك به 4 سالي كه از دولت يازدهم مي گذرد، گلايه مندي هاي مردم از اوضاع معيشتي و اقتصادي افزايش پيدا كرده است و اين چيزي قابل انكاري نيز نيست؛ چرا كه حاميان دولت و به ويژه اصلاح طلبان براين نكته اذعان دارند و به همين خاطر در گزينه هاي انتخاباتي خود بر روي گزينه هاي پوششي يا در سايه براي حضور در انتخابات انديشده اند تا در صورت هرگونه اتفاق غيرقابل پيش بيني، اين گزينه ها به عنوان ضربه گير و پشتيبان روحاني در رقابات ها و مناظرها عمل كنند.

در همين حال دولت مستقر برنامه هاي ديگري رانيز در دستور كار قرار داده تا در در ماههاي پاياني خود به عنوان جبران كمبودها و فراموشي درد و رنج اقتصادي به جامعه عرضه كنند. از همين روست كه در هفته هاي اخير صحبت از سبد غذايي براي دهك هاي پايين مي شود و بر اساس گزارش هايي ميان اقشار ضعيف جامعه در استان هاي غربي و جنوبي، بسته هاي تن ماهي پخش شده است. تن هاي ماهي كه براي زمان اربعين دپو شده بود ولي بخش اعظم آن توزيع نشد ولي در هفته هاي اخير بين مردم پخش مي شود.

چنين رويكردي در آستانه انتخابات مهم رياست جمهوري توسط دولت كه ساير امكانات را در اختيار دارد، موضوعي است كه از ديد ناظران دور نمانده و با انتقاداتي روبه رو بود ه است. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پنج شنبه هفته گذشته‌ در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری با ابراز تأسف از برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت عنوان کمک به نیازمندان، تصریح کرد: متأسفانه برخی ضعف‌های قانونی موجب سوءاستفاده در انتخابات می‌شود البته شورای نگهبان تا جایی که بتواند به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

اجراي ناگهاني مسكن اجتماعي و سهام عدالت
در كنار اقدام كاملا نخ نماي دولت در پخش تن ماهي براي جلب آراي اقشار ضعيف جامعه كه سبد راي قابل توجهي را شامل مي شوند، در اين روزها، موضوع مسكن اجتماعي و واريز سود سهام عدالت نيز در دستور كار قرار گرفته است.

مسكن اجتماعي طرحي بود كه دولت در سال 92 به عنوان يكي از راههاي خانه دار كردن افراد و خانوارها با درآمد پايين وعده داده بود. مسكني كه با نام عباس آخوندي، وزير پرحاشيه دولت تبدير و اميد گره خورد است. وي يكي از وعده هاي اصلي وزارت خانه اش را پس از مزخرف خواند مسكن مهر دولت قبل،‌ مسكن اجتماعي قرار داده بود. حسن روحاني نيز مسكن ارزان را يكي از شعارهاي مهم خود براي بهبود اوضاع معيشتي مردم در خردادماه سال 92 اعلام كرده بود: "وجود و تأمین مسکن نقش مهمی در آرامش روحی خانوارها دارد و اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه مخصوصا نسل جوان و رفع عیوب مسکن مهر از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است." اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آن‌هایی که خود و افراد تحت تکفل‌شان از تاریخ اول فروردین سال 90، فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از تاریخ 22 بهمن سال 57، ازهیچ یک ازامکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده اند.

به نظر مي رسد اين طرح براي كساني است كه در پرداخت اجاربهاي واحد مسكوني از توانايي برخورد دار نيستند يا تنها توان آنها براي بخشي از اجاره بها كفاف مي دهد. از اين رو توسط دولت و با شناسايي دهك هاي پايين فاقد مسكن نامناسب، تسهيلات بلاعوض يا آساني در اختيار آنها قرار خواهد گرفت. در اجراي نيم بند مسكن اجتماعي در ماههاي اخير بيشتر مقاصد انتخاباتي را مدنظر داشته است؛ از اين رو نمي توان به نتايج آن اميدوار بود. اين دولت تاكنون در حل معضلات مسكن مهر ناموفق بوده و متقاضيان آن گرفتار مزخرف خواندن اين پروژه توسط وزير راه وشهرسازي هستند و در حاليكه اين مشكلات باقي اند، دولت مسكن اجتماعي را پس از 4 سال وعده وارد فاز اجرايي كرد.

علاوه بر اين سهام عدالت كه در دولت قبل ميان برخي از اقشار تقسيم شده بود، قرار است سود آن در هفته هاي اخير تكذيب شود. در خبري كه در تاريخ 3 اسفند منتشر شد، با تصویب شورای عالی اجرای اصل ۴۴ سازمان خصوصی‌سازی مکلف شد تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود این سهام را از شرکتهای سرمایه‌پذیر وصول و متناسب با میزان سهام قابل تخصیص به هر فرد نسبت به پرداخت سود به مشمولین اقدام کند. آزاد‌سازي سهام با منع واريز تمامي اقساط دولت از محل سود شركت‌ها روبه‌رو است كه بايد ديد دولت چگونه از اين سد مي‌گذرد، اين در حالي است كه روحاني در سال ۹۲ مدعي شده بود كه تكليف سهام عدالت را دو ماهه مشخص مي‌كنم.

در سال 88 نيز در آستانه اننتخابات دولت نهم تصميم به واريز سود سهام عدالت برخي از مشمولان كرده بود. اين اقدام از سوي برخي از گروه هاي سياسي با انتقاد روبه روشد. اتفاقا در آن زمان حاميان دولت فعلي واريز سود سهام عدالت را مورد انتقاد شديدي قرار دادند و از آن به عنوان خريد راي اقشار كم درآمد ياد كردند. حال پس از سال ها، از سوي دولت روحاني چنين رفتاري در حال انجام است ولي صدايي از اردوگاه حاميان دولت برنمي خيزد و رسانه هاي اصلاح طلب به عنوان بوق تبليغاتي دولت، از آن به عنوان خريد راي ياد نمي كنند!!

با توجه به چنين رفتارهاي انتخاباتي و تبليغاتي كه در سايه ركود سنگين اقتصادي در كشور دنبال مي شوند، بنابراين بايد در هفته هاي آينده نظاره گر اقدامات مشابه ديگري نيز از سوي دولت يازدهم باشيم. فعاليت هاي تبليغاتي كه مي توان آن را با توزيع سيب زميني در شب انتخابات مقايسه كرد، هرچند اين دولت شيك تر اين بسته هاي انتخاباتي را رونمايي مي كند! از اين رو بايد "سيب زميني انتخاباتي" را وارد ادبيات سياسي كشور كرد،
هرچند هر دولتي ممكن است اين سيب زميني ها را در قالب هاي مختلف ارائه دهد اما كاركرد همان جذب راي با استفاده از امكانات در دسترس دولت مستقر است!‌
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسن
Iran, Islamic Republic of
باز تو این ایام اگر کاری برای مردم بکنند ولی وقتی رای می ارند دیگه اصن انگار نه انگار می رن تا 4 سال دیگه ک به رای مردم احتیاج دارن. ...
Iran, Islamic Republic of
رفتار پوپولیستی خوبه یا بد؟
Iran, Islamic Republic of
بقول استاد رحیم پور درین دنیا خوب و بد مطلق وجود نداره.
بقول ما همه چی در هم بر همه. مهم نیت و هدفه که توحیدی باشه.
Iran, Islamic Republic of
ها. این شد یه تیتر پرملات
که تا سالها میشه در موردش شعرید:

سیب زمینی هاتو من باور کنم؟
یا زمستان را بخوابی سر کنم؟
ماسک بندم بر دهانم از غبار؟
یا ز بیم پرسشی زان ابتکار؟
هرچه ما کشتیم درو کردی ولی
پاسخ یک پرسشم! نمیدهی؟
این نه تقصیر تو از آرای ماست!
که وزیرت کرده گم آن راه راست
او که سابق بوده از مستضعفین
پاشده رو دست آن مستکبرین
میهمانی چون نبود این انقلاب
جمع کردن سفره را دارد ثواب
پوپولیسم اهداف راه ما نبود! !
صادرش کردیم چون اینجا جا نبود.
Iran, Islamic Republic of
روحانی فرد خوش نیتیست. به همین دلیل ببینید اگه قراره دوباره رای بیاره یکسری وزیر کاربلد سالم مومن و انقلابی بهش معرفی کنید که دوباره کم نیاره.
Iran, Islamic Republic of
بالاخره با این نوشته شما قبول کردی که در شب انتخابات سیب زمینی توزیع شده و این تهمت نبوده
Iran, Islamic Republic of
آره گویا سیب زمینی در خوزستان و تن ماهی در جنوب توزیع شده.
زرشک هم که پیشتر در تمامی استانها توزیع شد. می ماند آش و حلواش.
Iran, Islamic Republic of
میفرماد "شرمنده مردم نیستیم" - وعده های دولت اجرا شده.
خدا کند همینطور باشد که میفرماد. ما که بخیل نیستیم.
(گمونم منم عینک نیاز دارم خبر ندارم.)
Iran, Islamic Republic of
از همان اول هم این بابا جناب روحانی بهش رای ندادم سال 96 هم بهش رای نمیدم.
United States
شما تعدادتون معلومه ولی اوناییکه بهش رای دادن بازم بهش رای میدن