پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
گزارش ویژه//

روابط ایران و حماس در آستانه تعییرات مهم

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 504530
با پرنگ تر شدن قدرت سیاسی و تصمیم گیری جریان نظامی ـ امنیتی در حماس که با جریان خالد مشعل و ابومرزوق فاصله قابل توجهی دارند، بهبود روابط با ایران افزایش خواهد یافت.
روابط ایران و حماس در آستانه تعییرات مهم
گروه بین الملل جهان نيوز: «خالد القدومی» نماینده جنبش حماس در ایران از وجود تحرکاتی با هدف توسعه روابط بین حماس و تهران خبر داد و تأکید کرد که ایران هیچ زمانی حمایت مالی و نظامی خود را از حماس قطع نکرده است.

به گزارش جهان نيوز وی در گفت‌و‌گو با پایگاه تحلیلی المانیتور، گفت: «حماس تلاش دارد به سمت بهبود روابط خود با رهبران ایران برود و از اختلافات گذشته دوری کند». وی همچنین سال 2017 را آغازی برای دور جدید روابط حماس و ایران دانست و گفت: مهم این است که دو طرف صفحه جدیدی را در روابط خود باز کنند تا بتوانند با تهدیدات جهان اسلام و در رأس آن اسرائیل مقابله کنند.

القدومی درباره جنگ پیش رو با اسرائیل نیز گفت: منافع بسیاری هنوز میان حماس و ایران وجود دارد و هدف حماس بر حفاظت از روابط قوی با ایران است چرا که تهران این قدرت را دارد که از مقاومت حمایت کرده و با اسرائیل مقابله کند.

وی در پایان گفت: ایرانی‌ها هیچ تلاشی برای بهبود روابط حماس با دولت سوریه نکرده‌اند و همچنین هیچ فشاری از سوی دولت‌های عربی برای دوری از ایران وجود ندارد و روابطی که حماس پی آن‌ها می‌رود، طبق تصمیمات داخلی است.

اما اخیرا ترکیب حماس با رأی گیری هایی که شد تغییر پیدا کرده و طیف نظامی رای آورده اند. از جمله یحیی السنوار فردی که 20 سال در زندان‌های رژیم اسرائیل بوده با گل آل چالی معاوضه شده و الان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه شده است.

یحیی سینوار که اکنون جانشین اسماعیل هنیه شده است. از چهره های شاخص شاخ نظامی حماس می باشد. او که از ارشدترین اعضای گردان‌های عزالدین قسام- شاخه نظامی حماس- است در سال گذشته در لیست تروریسم آمریکا قرار گرفت. سینوار که در رشته زبان عربی تحصیل کرده متولد اردوگاه آوارگان خان یونس در نوار غزه و بنیانگذار "مجد"، دستگاه اطلاعات و امنیت حماس است. بنا به ادعای برخی رسانه ها السنوار با توجه به سابقه گذشته خود و رویکرد نظامی گری اش، با ایران روابط حسنه ای داشته است.

همچنین بر اساس گزارش رسانه های غربی این طیف نظامی که جای طیف سیاسی آمدند مواضعشان به جمهوری اسلامی ایران نزدیک تر است و اسرائیلی‌ها هم نسبت به این جابجایی که در حماس اتفاق افتاده احساس خطر کردند.

این در حالیست که با پرنگ تر شدن قدرت سیاسی و تصمیم گیری جریان نظامی ـ امنیتی در حماس که با جریان خالد مشعل و ابومرزوق فاصله قابل توجهی دارند، بهبود روابط با ایران افزایش خواهد یافت.

بنابراین این ارزیابی وجود دارد که مجدداً مناسبات قدرتمندی بین ایران و حماس شکل بگیرد که اگر این اتفاق بیفتد، به نظر می‌رسد حل مسأله سوریه تیز به سرعت بسیار قابل توجهی پیدا خواهد کرد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *