جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۴۴

چرا کاندیداتوری بقايي را کسی جدی نگرفت؟/ اهداف سیاسی به روز شده حلقه انحرافی چیست؟

سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 503857
اعلام نامزدي بقايي به تيتر اصلي رسانه ها و روزنامه هاي اصلاح طلب و حامي دولت تبديل شد. استقبال از نامزدي بقايي يا كسي از حلقه احمدي نژاد، با يك هدف اساسي صورت مي گيرد و آن نيز تشتت و برهم زدن معادلات انتخاباتي جبهه اصولگرايي. هرچند در توانايي هاي بقايي براي ايجاد موج ترديدهاي جدي وجود دارد ولي همانقدر هم كه وي بتواند بخشي از انرژي جريان اصولگرا را به خود مشغول دارد،‌ به نفع گزينه اصلاح طلبان خواهد بود.
چرا کاندیداتوری بقايي را کسی جدی نگرفت؟/ اهداف سیاسی به روز شده حلقه انحرافی چیست؟
يكي از افراد اصلی جریان انحرافی براي حضور در رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري سال بعد اعلام آمادگي كرده است. حضوري كه با واكنش سرد اصولگرايان و استقبال گرم اصلاح طلبان روبه رو شده است.

به گزارش جهان نيوز، كمتر از سه ماه به انتخابات حساس رياست جمهوري ارديبهشت 96 باقي مانده و به تدريج شخصيت هاي سياسي از سايه خارج مي شوند و خود را عرضه مي كنند. تكليف اصلاح طلبان و اعتداليون تا حد زيادي مشخص است و روحاني گزينه نهايي آنها محسوب مي شود. برخي از نيروهاي سياسي در قالب اصولگرا و مستقل مانند ميرسليم، رستم قاسمي، حجت الاسلام تقويي، حاج بابايي براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري اعلام آمادگي كرده اند اما طيف جریان ساز اصولگرا هنوز روي گزينه نهايي خود تصميم جدي نگرفته و از افرادی مانند جليلي،‌ بذرپاش،‌ زاکانی، قاليباف، ضرغامي و...  به عنوان گزینه های اصلی این طیف نام برده می شود.

در اين ميان يكي از جريان هايي كه تمايل شديدي براي نقش آفريني در سال آينده دارد، جريان انحرافی و برخی نزدیکان رئيس جمهور سابق كشورمان است. احمدی نژاد خود به دلايلي مانند توصيه رهبر معظم انقلاب و جلوگيري از دو قطبي و تند شدن فضاي سياسي كشور، نمي تواند وارد انتخابات رياست جمهوري 96 شود. وی پس از آن در اعلاميه اي كه در بهمن ماه صادر كرد به صراحت عنوان داشت، هيچ برنامه اي براي حمايت از جريان و شخصي در انتخابات سال آينده ندارد:  "در رد برخی شایعات مبنی بر حمایت اینجانب از کاندیدای خاص در انتخابات سال آینده.. از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است."
آيا اين گزاره به معني عقب نشيني و انفعال برخی اطرافيان احمدي نژاد در انتخابات است؟

در انتخابات مجلس و خبرگان در 7 اسفند 94،‌ تحرك خاصي از سوي نيروهاي نزديك وي مشاهده نشد. هرچند جبهه اي به نام يكتا با حضور برخي از وزرا و مديران دولت نهم و دهم از سال 94 شروع به فعاليت كرده است ولي اين جبهه  نیز بارها اعلام داشته كه با احمدي نژاد و مشايي ارتباطي ندارند.

با اعلام كانديداتوري حميد  بقايي يكي از اصلي ترين افراد حلقه انحرافی معادلات  سیاسی در کشور تغییر خاصی نکرده ولی کمی خبر ساز شده است. پيش از اين از افرادي مانند غلامحسين الهام و ثمره هاشمي به عنوان نزدیکان احمدی نژاد براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري نام برده مي شد و كسي گمان نمي كرد بقايي كه پرونده اي هم در قوه قضاييه دارد و مدتي نيز در زندان و انفرادي در بازداشت بوده، قصد كانديداتوري در اين عرصه را داشته باشد.

وي به اتهامات مختلفي از جمله تخلفات مالي و اداري بازداشت شده بود. بقايي هدف خود را از اعلام نامزديش، اينگونه عنوان كرده است: "اینجانب این اعلام نامزدی را که کاملاً مستقل از اشخاص، گروهها، احزاب و جناحهای سیاسی است، صرفاً اعلام سربازی برای کشور عزیز و خدمتگذاری به ملّت شریف ایران دانسته و بدان افتخار می کنم."

حال در چارچوب چند گزاره مي توان اعلام نامزدي بقايي را مورد تحليل قرار داد و نسبت به موفقيت آن بر حسب گمانه زني هايي ارزيابي ارائه داد:

1- بحث هاي زيادي بر تاييد صلاحيت بقايي وجود دارد و احتمال تاييد وي توسط شوراي نگهبان بسيار پايين است. سال 92 نيز مشايي با وجود حمايت بي سابقه رئيس جمهور مستقر از وي، نتوانست از سد شوراي نگهبان عبور كند. از اين رو بقايي نيز به اين گزينه انديشيده ولي با اين وجود به نظر به دنبال اهداف ديگري براي شركت در رقابت هاي رياست جمهوري است.

2- وي در اظهارنظري خود را رقيب اصلي حسن روحاني مي داند كه در اين گزاره اعتماد به نفس ويژه حلقه انحرافی نهفته است. برخلاف آنچه كه اعضای این حلقه گمان مي كند، تنها كسي كه با توجه به ويژگي هاي شخصي قابليت جذب آراي طبقات پايين را دارد،‌ خود احمدي نژاد است و افرادي مانند بقايي چنين توانايي را در اختيار ندارند! همچنانکه سیاست ورزی احمدي نژاد تنها در احمدي نژاد خلاصه است و نزدیکان وی تاکنون تنها راويان آن هستند.

3- برخي بر اين عقيده اند كه حضور بقايي با احمدي نژاد گره خواهد خورد. اين درك سطحي از واقعيات موجود است، چرا كه احمدي نژاد به نظر نمي رسد بخواهد كارت هايش را به اين راحتي ها بسوزاند. وي پا در ميداني مي گذارد كه خود بازيگر اصلي آن باشد.

4- اعلام نامزدي بقايي به تيتر اصلي رسانه ها و روزنامه هاي اصلاح طلب و حامي دولت تبديل شد. استقبال از نامزدي بقايي يا كسي از حلقه احمدي نژاد، با يك هدف اساسي صورت مي گيرد و آن نيز تشتت و برهم زدن معادلات انتخاباتي جبهه اصولگرايي. هرچند در توانايي هاي بقايي براي ايجاد موج ترديدهاي جدي وجود دارد ولي همانقدر هم كه وي بتواند بخشي از انرژي جريان اصولگرا را به خود مشغول دارد،‌ به نفع گزينه اصلاح طلبان خواهد بود.

5- نيروهاي حلقه انحرافی خود را كاتوليك تر از پاپ مي دانند و نشان دادند با شكست جريان اصولگرايي در انتخابات مجلس تهران  به صورت حق جانبانه اي آن را ناشي از عدم اتحاد حول گفتمان خود ارزيابي كردند. اين بلندپروازي همچنان نيز باقي است و پيشاپيش شكست اصولگرايان در انتخابات سال آينده را به جشن نشسته اند! از اين رو حمايت از بقايي يا هر گزينه برخواسته از جريان حامي خود را تنها راه پيروزي اصولگرايان در رياست جمهوري مي دانند!

6- در گزاره اي ديگر بايد عنوان داشت، مشاركت انحرافی در انتخابات پيش رو مي تواند بر اساس تاكتيك بازي دست گرمي براي انتخابات سال 1400 دانست. آنها به هيچ وجه قصد ندارند از كانون رسانه اي و توجهات سياسي حذف شوند و يكي از بهترين زمينه ها براي بازيگري سياسي را انتخابات مي دانند. از اين رو علاوه بر بقايي ممكن است افرادي ديگر نيز از اين حلقه وارد انتخابات شوند و با رفتارهاي سياسي خاص خود،‌ ميزان استقبال افكار عمومي را از گفتمان خود بسنجند. از سوی دیگر برخی جتی بیانیه احمدی نژاد مبنی بر عدم حمایت از فرد یا گروهی تنها یک اقدام تاکتیکی می دانند تا در صورت هرگونه شکست یا بی اقبالی به افراد حلقه وی این شکست به پای وی نوشته نشود و در صورت پیروزی یا اقبال نسبی به نیروهای اطراف احمدی نژاد آن به مقبولیت گفتمان احمدی نژادی پیوند بخورد. بنابراین تنها راه برای خود احمدی نژاد در این روزها قطعا سکوت دربرابر بقایی نیست زیرا این سکوت به پای خودش نوشته می شود و او باید یکبار دیگر از صداقت بیانیه خود درباره ریاست جمهوری دفاع کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


راز
آقایان تحلیل گر هدف از اعلام کاندیداتوری بقایی اینه که راه احمدی نژاد از اصول گرا های دروغ گو جداست فقط با انقلابیون و رهبری عزیز پیمان می بندد و لاغیر. اقایان ابله
Iran, Islamic Republic of
در مورد بقایی و آزاده اردکانی تحقیق کنید
از این اتهامات در فضای سیاسی زیاده.
در مورد کامران دانشجو هم تهمتهای ناروایی زدند.
شما سند رو کن در کدام دادگاه محکوم شده؟!
Iran, Islamic Republic of
چون مردم به رشد فکری سیاسی رسیده‌اند
lpsk
Iran, Islamic Republic of
محمل می بافید
اگر بقایی از تایید شورای نگهبان بگذرد هم برای اصولگرایان درد سر است هم برای اصلاح طلبان چون هر دو گروه در برابر سوالات انبوه جامعه در عملکردشان دستشان خالی است و بقایی این امکان را دارد که این سوالات جامعه را سر دست بگیرد
Iran, Islamic Republic of
مهمل درست آقای هوادار بقایی
Iran, Islamic Republic of
حالا محمل یا مهمل مهم اینه که حتمآ یکی این سوالات را سر دست بگیرد!!
Iran, Islamic Republic of
لطفا در مورد خانم آزاده اردکانی تحقیق کنید. اون موقع ماهیت این آدم مشخص میشه. امان از انحراف . باز صد رحمت به مشایی
احمدي نژادي
Iran, Islamic Republic of
به كوري چشم حسودان و تنگ نظران بقايي رو اگر بزارن تاييد صلاحيت بشه با 24 ميليون راي خط بطلاني مي كشه بر تمامي ادعاهاي واهي شما
Iran, Islamic Republic of
مشاعی نصف احمدی نژاد هم رای نداشت و بقایی نصف مشاعی هم رای نداره
Iran, Islamic Republic of
همین یک چهارم را ی هم برای شکست ر وحانی کافیه
سرور
Iran, Islamic Republic of
بس کنید دیگر.یاران کرسنت و برجام مملکت را چاپیدند و رفت آن وقت انحراف سنج شما باز بکار افتاد؟
اولین بار این لفظ را علی لاریجانی در مورد آقای احمدی نژاد بکار برد و شما هم گول وی را خوردید.تا کی می خواهید سرتان را زیر برف کنید.اصولگرایی که لاریجانی و باهنر باشد آخرش می شود ریاست جمهوری مجدد حسن روحانی و رای اعتماد گرفتن مجدد آخوندی از مجلسی که خود شما ادعا دارید بیشتر آن اصولگرا هستند.واقعا دوست دارید مردم احمدی نژاد را پس بزنند و دولت فعلی که نماد واقعی سرسپردگی و تفرعن و انحراف است نه تا سال 1400 بلکه تا سالها پشت به پشت ادامه یابد؟ بسم الله این گوی و این میدان.
بنده نه به امثال بقایی و مشایی رای داده ام و نه هیچوقت رای خواهم داد اما شما محترمان نیز می دانید نزاع و تشتت فشل بودن را در پی خواهد داشت.این نص قرآن کریم است.
آیا همسویی شما با جریان احمدی نژاد بیشتر است یا دولت فعلی و امثال علی لاریجانی.این را مشخص کنید لطفا برای ما.
Iran, Islamic Republic of
قطعا جهان نیوز یک تار موی آقای احمدی نژاد را با کل دولت روحانی عوض نمی کنه. اما احمدی نژاد منهای انحراف
انحرافنا افتخارنا
ما از چپ و راست منحرفیم
Iran, Islamic Republic of
کدام انحراف ؟! انحراف از آرمانهای امام(ره) و انقلاب در 5/3 سال گذشته صورت گرفته است .
ايماني
Iran, Islamic Republic of
احسنت يك موي گنديده احمدي نژادبه همه اصلاح طلبها واكثريت اصولگراها شرف دارد والبته حساب احمدي نژادازسالوسهايي كه خودشان رابه وي چسباندندو باعث تضعيف دولت عزيز وي شدند سواست.امثال ... نوكيسه هايي هستند كه از كيسه احمدي نژاد وانقلاب ميخورند...
Iran, Islamic Republic of
جنتی مثل شیر اونجا وایساده.
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظش کنه و طول عمر بهش بده.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
سلام
این حلقه انحرافی از کجا آوردید؟؟ انحرافشون در چیه؟؟
چرا هر چیزی که اصلاح طلبها به گروهی نسبت میدهد شما آن را بی دلیل تکرار میکنید
Iran, Islamic Republic of
فکری مالی و برای بعضی ها اخلاقی
همینکه تیتر اول خیلی از رسانه ها از جمله روزنامه های اصلاح طلب و جهان نیوز (همین خبر) شده نشون میده برای خیلی ها مهمه.
حتی در رسانه های خارجی هم بازتاب زیادی داشت.
اونقدر که این خبر در این رسانه ها بازتاب داشته برای خود بقایی مهم نبوده.
همین الان خبر بقایی جزو سه خبر پربحث ترین اخبار برخی سایتهای پرمخاطب مانند سایت برترینهاست.
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای اون آدمی که این تحلیل مزخرف رو نوشته متاسفم
من جزء کسایی بودم که قبل از توقیف این سایت هر روز بهش سر میزدم و بعد از بازگشایی مجدد هم بالافاصله سایت رو در لیست مورد علاقه هام قرار دادم ولی بخاطر این تحلیل بیخود این سایت رو برای همیشه کنار میزارم!
برای طرز تفکری که بقایی و جریان انحرافی رو با خود دکتر احمدی نژاد یکی کنه هم متاسفم
حزب الله
Iran, Islamic Republic of
درود بر احمدی نژاد منهای بقایی و مشایی و رحیمی
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد منهای مشایی و بقایی یعنی احمدی نژاد منهای عدالت
Iran, Islamic Republic of
برگرد حالا زودی قهر نکن.
انقلابی و اصولگرا و اینقده زودرنج؟ قهر مال اصلاحاتیای فوفوله.
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم هنوز می گویید جریان انحرافی
Iran, Islamic Republic of
اقای بذر پاش و بقایی اعتماد بنفس بسیار خوبی دارند .
Iran, Islamic Republic of
بهتر نبود بذرپاش میومد؟ خب بگید اونم بیاد.
نمیدونستم بقایی حرف هم میزنه. انگار داره حرف میزنه.
برای طرز تفکری که بقایی و جریان انحرافی رو با خود دکتر احمدی نژاد یکی کنه هم متاسفم .این مهمل بافی شما باعث شد که اصلاح طلبان دولت را بدست بگرن و مملکت را بیچاره کنن ...
Iran, Islamic Republic of
قهرمان ملی . یار مستضعفان. انقلابی زمان....بازم بگم؟
Iran, Islamic Republic of
بدبختي مملكت همينه ديگه هميشه از شدت ناراحتي از وضع موجود هول ميشن و انتخاب بي جا مي كنن ...
روحاني راي آورد ، چون مردم از احمدي نژاد ناراضي بودند و مي گفتند هر كي بياد بهتره از اين ، كه نتيجه اش شده اين ركود اقتصادي و برجام نافرجام ...
الان هم مي ترسم ملت از ترس راي آوردن دوباره روحاني و ادامه دار بودن اين روند غير قابل تحمل ، كوركورانه از جريان انحرافي حمايت كنند ...
آزموده را دوباره آزمودن خطاست ....
Iran, Islamic Republic of
بدبختی ما اینه که سفره انقلاب همه رو از خدمت انداخته.
مگه انقلاب میهمانیه؟ خب پاشید از سر سفره برید پی کاراتون!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
هر کسی رای بیاره قطعا بهتر از روحانی است.
فقط روحانی رای نیاورد. به جایش هرکسی رای بیاورد خوب است.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
بعض افراد كه از ندانم كاريها و قصور و تقصيرهاي دولت صاحبتدبير شيخ حسن روحاني به تنگ آمده اند ,مي گويند هركسي كه به جاي اين شيخ بيايد از ايشان بهتره! اما بايد گفت" اين كه بگوييم هركسي شد بهتر از شيخ حسنه" , اصلا" فكر خوبي نيست و نتيجه اش افتادن در يك دور تسلسل باطله , با اين تفكر به جايي نمي رسيم. در نامناسب بودن شيخ حسن روحاني براي احراز پست رياست جمهوري و به درد نخور بودن ايشون هيچ شكي نيست ,امامتأسفانه بدترو به دردنخورتراز اين شخص هم فراوونه كه اتفاقا" خيلي هم ادعاشون ميشه!! هم در سمت چپ سفره گسترده انقلاب و هم در سمت راست آن !! از اين افراد فت و فراوونه!
مشكل اصلي از خود ما مردمه ! اين ما ملت هستيم كه بايد يه خورده شعور و درك وفهممون از اوضاع كشور و مدعيان عرصه سياست رو , بالا ببريم و به هنگام انتخابات جوگير فضاسازيها و تبليغات فريبنده و زبان بازيها و وعدوعيدهاي پوچ و غير قابل اجراي اكثر كانديداها نشويم. بايد ببينيم عقبه فكري و سياسي و اجتماعي اين مدعيان ,چه افراد و باندهايي قرار دارند؟
بايد ببينيم اين افراد يا همفكران و هم حزبيهاي اينها در گذشته وحال چه امتحاني پس داده اند؟ همينطو روي هوا به كسي و يا گروهي اعتماد نكنيم. اگر اينگونه رفتار مي كرديم , مطمئنا" شيخ حسن روحاني نه تنها در سال 96 بلكه درهمان سال92 هم بر كرسي رياست جمهوري نمي نشست .
مخلص كلام اينكه اگر بخواهيم كشور را به سمت پيشرفت واقعي ,عدالت حقيقي و اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و سلم سوق دهيم . بايدراستي و ناراستي حقيقي اين مدعيان را با ترازوي ولايت و لايتمداري بسنجيم و بررسي كنيم ببينيم اشخاص داوطلب احراز پست حساس و مهم رياست جمهوري و ايضا" وكلاي مجلسين خبرگان و شوراي اسلامي و جريانهاي حامي آنها چه در سطح زندگي خصوصي و چه در سطوح سياسي و اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي تا چه ميزان در خط ولايت و رهبريند.آيا حقيقتا" به ولايت فقيه اعتقاد قلبي و عملي دارند يا سر در آخور بيگانگان و دشمنان دارند.
Iran, Islamic Republic of
سیستم اداری - موروث طاغوت - اشرافیت پرور است.
شایسته انقلابی مقدس به این عظمت نیست.
حسین
Netherlands
چه خوب بود بجای دعوای فوتبالی ، هر نامزدی برنامه و نیروهایش را ارائه دها تا انتقادها بر اساس برنامه باشد نه اموری که تائید و تکذیب ش تقریبا غیر ممکن است.
نباید گرفتار طرح های ناخالصان شده و در مسیر ادعا/تهمت و حاشا گمراه شویم.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
دوستان انرژی ودشون رو الکی خرج نکنن. چونکه بقایی رد صلاحیته
باور نداری. صبر کنین
جواد
Iran, Islamic Republic of
دولت انحرافی همین دولت حسن روحانی است که از اصول انقلاب منحرف شده و به خطا رفته . جریان انحرافی کدومه برادر من . اتفاقا احمدی نژاد انقلاب رو به ریل اصلی برگرداند .
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز واقعا مشکل داریا
آخه این بابا اصلا تایید صلاحیت میشه که براش بحث راه میندازی؟
...
احمد
Iran, Islamic Republic of
علم غیبت گل کرده نه؟
Iran, Islamic Republic of
اینها پادوهاي اصلاح طلبان هستند برای رای اوری روحانی حالا خوبه احمدی نژاد سنگ روی یخشان کرد ک کسی از طرف من نباشد
مدافع
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم.
برادران و خواهران گرامی ایران زمین.
تهمت و دروغ و ریا را از خود دور کنید.تصمیم رو قانون میگیره.آقای بقایی انحرافی هست یا نه؟بی خود کسی را انحرافی نخوانید.یا رد صلاحیت میشود یا برعکس.مهم این است که امروز جایگاه ایران بسیار حساس و پیچیده شده در منطقه.فشار اقتصادی بر همه مردم سنگینی میکند.انشا الله راه درست را پیش گیریم.ما ایرانیان که نباید دروغ گو و بد اخلاق باشیم.صبر صبر صبر
کاندیداها هم معرفی میشوند.انوقت با هم بحث سیاسی کنید.رای هم حتما بدین.همه مسولان عزیز هستند.چه دولت قبلی چه این دولت.افراد که صلاح این مملکت را نمیخوان هم زیادن.همه جای دونیا تو هر مملکی افراد فاسد هست.اگه فشار اقتصادی نبود شما ها حتی به این افراد فاسد کوچکترین توجهی هم نمیکردید.پس به امید روزهای خوب و فردایی زیبا برای هموطنان عزیرم.دوستتون دارم...........................................