شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۴
غیر قابل پیش بینی

اجلاس مونیخ و تهدید ترامپ برای امنیت بین الملل

يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب: 503518
بر خلاف سال گذشته که سایه پوتین و سیاست های روسیه بر سر کنفرانس امنیتی مونیخ قرار داشت امسال این کنفرانس در حالی آغاز شد که ترامپ و تعارضات رفتاری او جای پوتین را به عنوان یک بحران امنیتی برای نظم جهانی گرفته است. "بازبینی امنیت و سیاست بین‌الملل در سایه دولت ترامپ" موضوعی است که هم نگاه مفسران و رسانه‌ها و هم نگاه سیاستمداران و دولت‌ها را بیش از پیش به این کنفرانس معطوف ساخته است.
اجلاس مونیخ و تهدید ترامپ برای امنیت بین الملل
به گزارش جهان نيوز‌؛ بر خلاف سال گذشته که سایه پوتین و سیاست های روسیه بر سر کنفرانس امنیتی مونیخ قرار داشت امسال این کنفرانس در حالی آغاز شد که ترامپ و تعارضات رفتاری او جای پوتین را به عنوان یک بحران امنیتی برای نظم جهانی گرفته است. "بازبینی امنیت و سیاست بین‌الملل در سایه دولت ترامپ" موضوعی است که هم نگاه مفسران و رسانه‌ها و هم نگاه سیاستمداران و دولت‌ها را بیش از پیش به این کنفرانس معطوف ساخته
تحلیل گران حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا را نوعی تهدید برای نظم موجود چه در نظام سیاسی داخلی آمریکا و چه در نظام بین الملل می دانند. تصمیم های آنی او موجب شده تا هنوز تصویر دقیق و روشنی از رفتارهایش به دست نیاید.
است. واقعیت این است که رویکرد دولت ترامپ به مسائل سیاسی و امنیتی بیش از آنکه از ابهامات و نگرانی‌ها بکاهد، به بازار پرسش‌ها و تردیدها رونق بخشیده است. این موضوعی بود  که رئیس اجلاس امنیتی مونیخ، ولفگانگ ایشینگر، در مراسم افتتاحیه اجلاس مونیخ آن را به صراحت بیان کرد و تاکید کرد ما در زمانه ای قرار گرفته ایم که ابهام در عرصه بین المللی در اوج قرار دارد.

ترامپ تهدیدی برای امنیت بین الملل
تحلیل گران حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا را نوعی تهدید برای نظم موجود چه در نظام سیاسی داخلی آمریکا و چه در نظام بین الملل می دانند. تصمیم های آنی او موجب شده تا هنوز تصویر دقیق و روشنی از رفتارهایش به دست نیاید. این مساله حتی هم حزبی های ترامپ را نیز با چالش مواجه کرده است. گرچه حزب جمهوری خواه تا به امروز سعی بر مدارا کردن با ترامپ داشته، اما ورد ترامپ به برخی خطوط قرمز این حزب از جمله مساله برداشتن برخی تحریم ها علیه روسیه، واکنش های
رفتارهای ترامپ نشان می دهد، رویکردی که در پیش گرفته همان رویکردی است که در زمان کارزار انتخابی داشت و همان را به شکل دیگری در کاخ سفید ادامه می دهد. رویکردی که خود ترامپ نیز به آن اشاره کرده است و آن را نوعی غافلگیری و رو نکردن مشت در برابر حریف می داند. او در مصاحبه های مطبوعاتی خود بارها به این موضوع اشاره کرده است که در مسایل نظامی دست خود را افشا نمی کند.
تعدادی از جمهوری خواهان را به همراه داشته است.

سردرگمی در کاخ سفید
حالا دامنه این انتقادها به خارج از مرزهای آمریکا هم رسیده است. جان مک‌کین سناتور جمهوری خواه روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان گفته است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دچار سردرگمی است. سناتور مک‌کین که در خلال نگرانی رهبران اروپایی در مورد سیاست دولت ترامپ نسبت به اروپا و ناتو اظهار نظر می کرد، شدیدا سیاست خارجی رئیس جمهور هم حزبی خود را مورد انتقاد قرار داد و آن را ناشی از گیجی و بی برنامگی دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ خواند. او در اشاره به استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در طول هفته گذشته، گفت: "فکر می کنم که مساله فلین به وضوح نشان می دهد که از بسیاری جهات این دولت دچار سردرگمی است و هنوز خیلی کار دارد." مک کین تاکید کرد "رئیس جمهور بیانیه هایی صادر می کند و در مواردی آنها را نقض می کند. برای همین ما یاد گرفته ایم نگاه کنیم ببنیم او چه می کند نه اینکه چه می گوید." انتقادهای داخلی و بین المللی  از عدم شفافیت ترامپ و تلاش برای پیش بینی سیاست خارجی او در حالی صورت می گیرد که به عقیده خود او این ابهام در حوزه سیاست خارجی برگ برنده اصلی وی محسوب می شود.

آمریکای غیر منطقی
رفتارهای ترامپ نشان می دهد، رویکردی
یش بینی ناپذیری همان مولفه ای است که از آمریکا در دوران ترامپ یک بازیگر غیر منطقی Irrational Actor در عرصه بین الملل می سازد، واقعیتی که چندی پیش استفان والت اندیشمند بنام روابط بین الملل در آمریکا نسبت به آن هشدار داد، و این به معنی افول جایگاه واشنگتن در نظام بین الملل است.
که در پیش گرفته همان رویکردی است که در زمان کارزار انتخابی داشت و همان را به شکل دیگری در کاخ سفید ادامه می دهد. رویکردی که خود ترامپ نیز به آن اشاره کرده است و آن را نوعی غافلگیری و رو نکردن مشت در برابر حریف می داند. او در مصاحبه های مطبوعاتی خود بارها به این موضوع اشاره کرده است که در مسایل نظامی دست خود را افشا نمی کند. ترامپ معتقد است و ایمان درونی دارد که عامل اصلی پیروزی او در انتخابات، ویژگی و خصیصه پیش بینی ناپذیر بودن اوست. پیش بینی ناپذیری همان مولفه ای است که از آمریکا در دوران ترامپ یک بازیگر غیر منطقی Irrational Actor در عرصه بین الملل می سازد، واقعیتی که چندی پیش استفان والت اندیشمند بنام روابط بین الملل در آمریکا نسبت به آن هشدار داد، و این به معنی افول جایگاه واشنگتن در نظام بین الملل است. هرچند این روزها بدنه عاقل حزب جمهوری خواه همچون مایک پنس معاون رئیس جمهور تلاش می کنند تا اعتماد از بین رفته به کاخ سفید را به متحدان آمریکا بازگردانند، اما کمتر مقام سیاسی است که حاضر باشد امنیت و منافع کشورش را به سخنان شخصی چون دونالد ترامپ گرده بزند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جالبه با اینهمه ادعا در تحلیل سیاسی همشون قاط زدن.
Iran, Islamic Republic of
این ترامپ فقط به فکر کاسبیه...کلا دنیا رو بهم می ریزه تا پوا دربایره مثلا به امارات گفته بزار اینجا زمین گلف بزنم تا باهات کاری نداشته باشم..به نظرم باید فعالیت های اقتصادی این مردک رو خوب رصد بکنیم
Iran, Islamic Republic of
خب آخه اونجا مرکز پولشویی مافیای جهانیه. طرز دیگه ای نمیشه باهاش تعامل کرد. اینم زبون مافیارو خوب بلده. اکثر حکومتها اما از مافیاها کم آوردن. یکیش خود ما و انقلابی که دولپی تو دهن مافیا گیر کرده دارن می بلعنش.
Iran, Islamic Republic of
تاکتیک سیاسی ترامپ یه چیزی برگرفته از جنگهای نامتقارنه که همه را گیج و مبهوت کرده. واسه همینه قاط زدن.