کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاملي بر خوزستان جنگ زده و يتيم

آيا كليد روحاني براي قفل خوزستان كارآيي ندارد؟

28 بهمن 1395 ساعت 10:54

اوضاع به حدي بحراني شده كه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شايد اين وضعيت اذهان را به سمت زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران ببرد كه هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ويراني خانه ها، راهي نقاط ديگر كشور شدند!


خوزستان اسير جنگ است ولي نه جنگ با دشمن خارجي بلكه جنگ تمام عياري كه از بي تدبيري دولت ها بر سرش آوار شده و علي رغم وعده هاي رنگين، آسمان اين شهر خاكستري است.

به گزارش جهان نیوز، نوشتن از برخي از مناطق و استان هاي مرزي كشور، تنها آب در هاون كوبيدن است اما اين حرف ها بايد گفته شود تا آن كسي كه كليددار است، كليدش را يكبارهم كه شده در خوزستان يا استان هاي مرزي امتحان كند! در چند روز اخير بسياري از شهرهاي خوزستان، روزشان تاريك بود و شب و روزشان يكي شده بود. معضل گردو غبار و ريزگردها سال هاي سال است كه توان نفس كشيدن را از اين استان گرفته، هرچند استان هاي غربي كشور نيز از اين مهمان ناخوانده بي نصيب نيستند ولي خوزستان بيشتر از ساير مناطق با آن درگير است.

داستان ادامه دار ريزگردهاي خوزستان و منابع اصلي وقوع آن آنقدر مورد بحث و بررسي قرار گرفته كه اينك فقط و تنها بايد چاره اي قطعي براي درمان درد اين استان انديشيد. اين درد براي استاني كه درصد بالايي از درآمد كشور را از منابع نفتي و گازي اش تامين مي كند، درد بي درماني نمي تواند باشد! محسن رضايي در توئيتي، اينگونه اين مساله را نگاه مي كند: " خوزستان، نفت، گاز و برق همه كشور را می‌دهد. ولی خودش نفس نمی‌تواند بكشد و ‌آب و برقش هم پايدار نيست."

نمايندگان استان نيز معضلات و مشكلات را به روش هاي مختلفي به گوش دولتمردان رسانده اند ولي با وجود وعده هايي كه دولت تدبير و اميد براي حل معضل گرد و غبار به مردم خوزستان داده بود، نه تنها اين مشكل مرتفع نشده بلكه هر باره بدتر و بدتر مي شود. اين جمله كنايه اين روزهاي مردمان خون گرم خوزستان است كه "لطفا دولت كاري نكند‌، چون هربار وعده اي مي دهد، اوضاع بدتر مي شود!" على سارى نماينده اهواز در مجلس، در نامه اي به روحانى گفته است:"آقاى رييس سلفى گرفتن دواى درد نيست. به جرات ميگويم، خوزستان در دوران جنگ اين وضعيت را نداشت."

اوضاع به حدي بحراني شده كه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شايد اين وضعيت اذهان را به سمت زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران ببرد كه هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ويراني خانه ها، راهي نقاط ديگر كشور شدند!

*بحران روي بحران در خوزستان!
در طول دو هفته اخير گردو غبار بارها باعث خاموشي در شهرهاي اين استان شده و بارش باران كه همه ملت را خوشحال مي كند باعث ناراحتي مردمان اين منطقه شد؛ چرا كه تركيب باران و گردو غبار، گِل را براي خوزستاني ها به ارمغان آورده بود. عدم توجه به پاكسازي گِل هاي باقيمانده بر سيم ها و دكل هاي انتقال برق، منجر به اين شد كه بار ديگر با شروع مجدد معضل گردو غبار، 11 شهر خوزستان با مشكل روبه رو شوند. گرد و غبار روزهای گذشته و مه و رطوبت شدید باعث شد که خاک وارد تجهیزات انتقال برق شده و آنها را از کار بیندازد. با قطع برق پمپ‌های آب در تصفیه‌خانه‌ها نیز از کار افتاده‌اند.

ولي با وجود چنين گرفتاري هاي اساسي سال هاست كه فریاد مردم خوزستان از زیر «خروارها خاک» به گوش مسئولان نمی رسد. هدایت‌الله خادمی نماینده باغ ملک و ایذه، مردادماه سال جاری گفته بود به‌دلیل ریزگردها "بسیاری از ساکنان این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و این وضعیت تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زند." براساس نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز در سال جاری انجام داده "۹۷ درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند."

در گذشته مشكل تنها به گردو غبار ختم مي شد و ريه هايي كه مجبور بودند اين غبارها را در خود فرو برند ولي به نظر مي رسد قطعي برق و آب نيز به تدريج به ليست اين مشكلات افزوده شده و بايد مردم اين استان به آن كم كم عادت كنند. كارشناسان زيست محيطي معتقدند كه منشا گردو غبارهاي اخير داخلي بوده و مسئولان و به ويژه معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست ديگر نمي تواند منشاء خارجي را بهانه قرار دهند و بي تدبيري هاي خود را به پاي داعش و اعراب بنويسند!

اما دردناكتر از مشكلات ريزگردها وعده هايي است كه دولت تدبير و اميد به اهالي اين استان مصيبت زده داده بود ولي بيشتر آنها عملي نشدند. 13 خرداد 92، حسن روحاني در سفر استاني به خوزستان قول داده بود تا 3 درصد از درآمد نفتي را به اين استان اختصاص دهد اما نزديك به 4 سال از آن وعده گذشته و خبري نشد. بودجه مبارزه با ریزگردها در ۲۵ استان(و نه تنها خوزستان) برای کل سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون دلار بود که همچون سال‌های قبل توسط دولت و مجلس حذف شد. آيا اين ارزش خسارت بزرگي كه ديروز از توقف توليد نفت به كشور تحميل شد را داشت؟ "تعطیلی یک روزه ۱۱ شهر خوزستان تولید روزانه نفت ایران را یک پنجم(۷۶۸ هزار بشکه) کاهش داد و حداقل ۳۵ میلیون دلار زیان به ایران تحمیل کرد."

بنابر اذعان مديركل محيط زيست خوزستان، عوارض آلایندگی نفت معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، اما اين عدد از سوي دولت پرداخت نمي شود! چرا دولت در پرداخت چنين ارقامي، چرتكه مي اندازد و جان صدها هزار ايراني كه در اين استان اسير آلودگي هوا هستند را ناديده مي انگارد؟ دولت حداقل در ماه هاي پاياني كه به آراي خوزستاني ها نيازمند است، وارد عمل شود و به صورت جدي به دنبال حل معضل ريزگردها باشد!

به نظر مي رسد عزم جدي براي رسيدگي به اوضاع وخيم استان هاي مرزي در ميان مسئولان اجرايي ديده نمي شود و خوزستان نيز از اين امر مستثني نيست. اين استان كه سال ها به عنوان سد و حائل در مقابل هجوم صدام بعثي ايستاد و به صحنه حماسه سازي هاي ايرانيان دلير تبديل شده بود، هرگز نتوانست پس از جنگ كمر راست كند و حتي برخي از شهرهايش با وجود آنكه بر منابع نفت و گاز قرار دارند، هيچ بهره اي از آن نمي برند! توان ديدن اين مصائب براي مردمان شهرهاي خوزستان صدچندان است، چرا كه انتظارات بجايي دارند و توقع شان بايد بر ديده منت مسئولاني قرار گيرد كه عينك شان توان ديدن معضلات خوزستان را ندارد!
 


کد مطلب: 503133

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/503133/آيا-كليد-روحاني-براي-قفل-خوزستان-كارآيي-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com