پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱۱
تاملي بر خوزستان جنگ زده و يتيم

آيا كليد روحاني براي قفل خوزستان كارآيي ندارد؟

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 503133
اوضاع به حدي بحراني شده كه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شايد اين وضعيت اذهان را به سمت زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران ببرد كه هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ويراني خانه ها، راهي نقاط ديگر كشور شدند!
آيا كليد روحاني براي قفل خوزستان كارآيي ندارد؟
خوزستان اسير جنگ است ولي نه جنگ با دشمن خارجي بلكه جنگ تمام عياري كه از بي تدبيري دولت ها بر سرش آوار شده و علي رغم وعده هاي رنگين، آسمان اين شهر خاكستري است.

به گزارش جهان نيوز، نوشتن از برخي از مناطق و استان هاي مرزي كشور، تنها آب در هاون كوبيدن است اما اين حرف ها بايد گفته شود تا آن كسي كه كليددار است، كليدش را يكبارهم كه شده در خوزستان يا استان هاي مرزي امتحان كند! در چند روز اخير بسياري از شهرهاي خوزستان، روزشان تاريك بود و شب و روزشان يكي شده بود. معضل گردو غبار و ريزگردها سال هاي سال است كه توان نفس كشيدن را از اين استان گرفته، هرچند استان هاي غربي كشور نيز از اين مهمان ناخوانده بي نصيب نيستند ولي خوزستان بيشتر از ساير مناطق با آن درگير است.

داستان ادامه دار ريزگردهاي خوزستان و منابع اصلي وقوع آن آنقدر مورد بحث و بررسي قرار گرفته كه اينك فقط و تنها بايد چاره اي قطعي براي درمان درد اين استان انديشيد. اين درد براي استاني كه درصد بالايي از درآمد كشور را از منابع نفتي و گازي اش تامين مي كند، درد بي درماني نمي تواند باشد! محسن رضايي در توئيتي، اينگونه اين مساله را نگاه مي كند: " خوزستان، نفت، گاز و برق همه كشور را می‌دهد. ولی خودش نفس نمی‌تواند بكشد و ‌آب و برقش هم پايدار نيست."

نمايندگان استان نيز معضلات و مشكلات را به روش هاي مختلفي به گوش دولتمردان رسانده اند ولي با وجود وعده هايي كه دولت تدبير و اميد براي حل معضل گرد و غبار به مردم خوزستان داده بود، نه تنها اين مشكل مرتفع نشده بلكه هر باره بدتر و بدتر مي شود. اين جمله كنايه اين روزهاي مردمان خون گرم خوزستان است كه "لطفا دولت كاري نكند‌، چون هربار وعده اي مي دهد، اوضاع بدتر مي شود!" على سارى نماينده اهواز در مجلس، در نامه اي به روحانى گفته است:"آقاى رييس سلفى گرفتن دواى درد نيست. به جرات ميگويم، خوزستان در دوران جنگ اين وضعيت را نداشت."

اوضاع به حدي بحراني شده كه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شايد اين وضعيت اذهان را به سمت زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران ببرد كه هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ويراني خانه ها، راهي نقاط ديگر كشور شدند!

*بحران روي بحران در خوزستان!
در طول دو هفته اخير گردو غبار بارها باعث خاموشي در شهرهاي اين استان شده و بارش باران كه همه ملت را خوشحال مي كند باعث ناراحتي مردمان اين منطقه شد؛ چرا كه تركيب باران و گردو غبار، گِل را براي خوزستاني ها به ارمغان آورده بود. عدم توجه به پاكسازي گِل هاي باقيمانده بر سيم ها و دكل هاي انتقال برق، منجر به اين شد كه بار ديگر با شروع مجدد معضل گردو غبار، 11 شهر خوزستان با مشكل روبه رو شوند. گرد و غبار روزهای گذشته و مه و رطوبت شدید باعث شد که خاک وارد تجهیزات انتقال برق شده و آنها را از کار بیندازد. با قطع برق پمپ‌های آب در تصفیه‌خانه‌ها نیز از کار افتاده‌اند.

ولي با وجود چنين گرفتاري هاي اساسي سال هاست كه فریاد مردم خوزستان از زیر «خروارها خاک» به گوش مسئولان نمی رسد. هدایت‌الله خادمی نماینده باغ ملک و ایذه، مردادماه سال جاری گفته بود به‌دلیل ریزگردها "بسیاری از ساکنان این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و این وضعیت تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زند." براساس نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز در سال جاری انجام داده "۹۷ درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند."

در گذشته مشكل تنها به گردو غبار ختم مي شد و ريه هايي كه مجبور بودند اين غبارها را در خود فرو برند ولي به نظر مي رسد قطعي برق و آب نيز به تدريج به ليست اين مشكلات افزوده شده و بايد مردم اين استان به آن كم كم عادت كنند. كارشناسان زيست محيطي معتقدند كه منشا گردو غبارهاي اخير داخلي بوده و مسئولان و به ويژه معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست ديگر نمي تواند منشاء خارجي را بهانه قرار دهند و بي تدبيري هاي خود را به پاي داعش و اعراب بنويسند!

اما دردناكتر از مشكلات ريزگردها وعده هايي است كه دولت تدبير و اميد به اهالي اين استان مصيبت زده داده بود ولي بيشتر آنها عملي نشدند. 13 خرداد 92، حسن روحاني در سفر استاني به خوزستان قول داده بود تا 3 درصد از درآمد نفتي را به اين استان اختصاص دهد اما نزديك به 4 سال از آن وعده گذشته و خبري نشد. بودجه مبارزه با ریزگردها در ۲۵ استان(و نه تنها خوزستان) برای کل سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون دلار بود که همچون سال‌های قبل توسط دولت و مجلس حذف شد. آيا اين ارزش خسارت بزرگي كه ديروز از توقف توليد نفت به كشور تحميل شد را داشت؟ "تعطیلی یک روزه ۱۱ شهر خوزستان تولید روزانه نفت ایران را یک پنجم(۷۶۸ هزار بشکه) کاهش داد و حداقل ۳۵ میلیون دلار زیان به ایران تحمیل کرد."

بنابر اذعان مديركل محيط زيست خوزستان، عوارض آلایندگی نفت معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، اما اين عدد از سوي دولت پرداخت نمي شود! چرا دولت در پرداخت چنين ارقامي، چرتكه مي اندازد و جان صدها هزار ايراني كه در اين استان اسير آلودگي هوا هستند را ناديده مي انگارد؟ دولت حداقل در ماه هاي پاياني كه به آراي خوزستاني ها نيازمند است، وارد عمل شود و به صورت جدي به دنبال حل معضل ريزگردها باشد!

به نظر مي رسد عزم جدي براي رسيدگي به اوضاع وخيم استان هاي مرزي در ميان مسئولان اجرايي ديده نمي شود و خوزستان نيز از اين امر مستثني نيست. اين استان كه سال ها به عنوان سد و حائل در مقابل هجوم صدام بعثي ايستاد و به صحنه حماسه سازي هاي ايرانيان دلير تبديل شده بود، هرگز نتوانست پس از جنگ كمر راست كند و حتي برخي از شهرهايش با وجود آنكه بر منابع نفت و گاز قرار دارند، هيچ بهره اي از آن نمي برند! توان ديدن اين مصائب براي مردمان شهرهاي خوزستان صدچندان است، چرا كه انتظارات بجايي دارند و توقع شان بايد بر ديده منت مسئولاني قرار گيرد كه عينك شان توان ديدن معضلات خوزستان را ندارد!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رحیم
Iran, Islamic Republic of
من بچه شادگانم یکی از شهرهای خوزستان اتفاقا ی پالایشگاه نزدیک این شهر هست اما بیشتر جوونای این شهر مهاجرت کردن چون ازشون برای کار تو این پالایشگاه استفاده نمیشه/ نمی دونم ما خوزستانی ها تاوان چ گناهی را پس میدیم ک مسئولان اهمیتی به شهر و استان نمیدن
کاظم
Iran, Islamic Republic of
کلید اقای روحانی تاحالا کدام قفل را باز کرده که قفل خوزستان دومی باشه.؟!
Iran, Islamic Republic of
کلید توی قفل شکسته !
Iran, Islamic Republic of
نه کارایی ندارد کلید روحانی فقط واسه قفل جاده شمال کارایی دارد تا عریض تر بشه که آقایان و خانم ها پنج شنبه تو راه گیر نکنندو به کنار دریا برسند فقط ی دیروز از ساعت 6بعد از ظهر تا 4صبح برق نبودهنوز برق بعضی مناطق قطع میباشد
علی
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید این دولت هیچ کاری از دستش برای خوزستان بر نمیاید خود مردم ومسئولین انجا فکری به حال خود کنند
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف است. در حالیکه کشورهایی مانند هلند و ژاپن برای کسب چند متر زمین خشک از دریا ملیونها دلار خرج میکنند، ثروت خدادادی ما یعنی زمین تبدیل میشود به کانون گرد و خاک و بحران.
سیاسی کاری را دعوا بر سر ثروت بیرنج نفت تفسیر میکنم و بی تعارف بگویم جلوه های متعدد نزاع بر سر این ثروت بی زحمت در تمام اقشار جامعه نیزبه وضوح قابل مشاهده است.
برای درک ابعاد موضوع عرض میشود که درآمد صادرات دو ملیون بشکه نفت در یک روز با درآمد کشت بیش از دویست هزار هکتار زمین در یک سال برابری میکند. برای کشت دویست هزار هکتار زمین به آبی معادل ظرفیت چند سد و نیز چند هزار نیرو و نهاده های مختلف نیاز است.
جمع شدن بیش از 12 ملیون ادم در تهران را در تحلیل نهایی گرفتن سهمی بیشتر از ثروت کم زحمت نفت ارزیابی میکنم. اگر چنین نیست چرا اجاره ماهیانه یک مغازه در بعضی نقاط تهران به بیش از یک ملیون تومان در مترمربع میرسد؟ کسب چنین درآمد بی زحمتی ربطی به پول کم زحمت نفت ندارد؟
متاسفانه این ثروت باعث شده تا با عقل و تدبیر خدا حافظی کنیم. سرمایه گذاری در گاز رسانی به روستا های کوهستانی با کوچه هایی سنگلاخ و پر پیچ و خم را در دستور کار قرار میدهیم در حالیکه با سود حاصل از این سرمایه میشود برق مجانی در اختیار چنین روستایی گذاشت. حداقل یک نیروگاه کوچک پایین کوه بسارید. برقش را به روستا یدهید با گرمای پسماند هم میشود یک کاری مثل خشک کردن میوه، پخت مربا یا گرم کردن گلخانه انجام شود. با اینکار صنعت هم به روستا میرود.
در خوزستان و خصوصا کانون های ریزگرد، اب و از جمله نوع شور آن فراوان است. گاز را به آنجا ببرید. برق را آنجا تولید کنید. برق را بفروشید و از پسماند حرارتی نیروگاه و نیز انرژی خورشیدی آب را شیرین کنید. بلحاظ هوا خوزستان خود یک گلخانه بزرگ است. شغل برای چند صد هزار نفر قابل تامین است.
چرا میخواهید با صرف هزینه های کلان و به نوعی توزیع متفاوت پول نفت، درختان غیر مثمر بکارید؟ اصلا لازم نیست شما کاری کنید. فقط زحمت برنامه ریزی کلی و گاز رسانی را که حالا یاد گرفته اید بکشید. اگر همت کنید و چند خط ریلی با برنامه نیز از میان این کانون ها بکشید که نور علی نور است.
این کانون های ریز گرد را در قطعات بزرگ به بخش خصوصی یا تعاونی ها واگذار کنید یا قرارداد چند ساله ببندید. خودشان زحمت بقیه کار را میکشند و علاوه بر ایجاد شغل ثروت نیز تولید خواهند کرد. اعلام عمومی کنید. بنده خود با جمعی مشارکت کرده و متقاضی یکی از این قطعات میشویم. اگر آبادش نکردیم جریمه کنید. یا علی
Iran, Islamic Republic of
بفرما اینم راه حل. نامردین اگر اقدام نکنید.
بسه دیگه هرچی مفت ... سر سفره انقلاب بسه. برید کنار باد بیاد.
Iran, Islamic Republic of
هیچوقت دولتها به این فکرا نبودن بااین حرفا عیش اقایان وخانم را منقش نفرمائید
علی
Iran, Islamic Republic of
کلید ظلم کردن
Iran, Islamic Republic of
این کلید کدام قفل را باز کرده که این یکی را نمی تواند!
Iran, Islamic Republic of
آب سرشاخه های دز به کجا می رود؟ همین دزدیدن آب از سرشاخه های دز یکی از اصلی ترین عوامل این ریزگردهاست ..... فعلاً که دولت در حال فروش همه چیز است ! من جمله سرشاخه های دز که کمترین نتیجه اش این می شود ... مجمع نمایندگان استان خوزستان چه می کنند ؟