جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱
سفر عربی اردوغان و اختلاف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس

اعراب 2 بار از نیش اردوغان گزیده نمی شوند

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب: 503065
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا سفر دوره ای را به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، بحرین و قطر داشته است، سفری که فارغ از محتوای آن چگونگی انتخاب مقصد سفرها نیز این روزها باعث جنجال آفرینی رسانه ای شده است.
اعراب 2 بار از نیش اردوغان گزیده نمی شوند
به گزارش جهان نيوز- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا سفر دوره ای را به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، بحرین و قطر داشته است، سفری که فارغ از محتوای آن چگونگی انتخاب مقصد سفرها نیز این روزها باعث جنجال آفرینی رسانه ای شده است. خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم نوشت، منابع دیپلماتیک در کشورهای عرب حاشیه  خلیج فارس تاکید کردند که سفر رجب طیب اردوغان به سه کشور بحرین، عربستان و قطر باعث شکاف در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است. اردوغان در این سفر 3 کشور کویت، امارات و عمان را استثنا
«حمد المزورعی» روزنامه‌نگار نزدیک به حکومت امارات در مطلبی در صفحه توییتر خود، اردوغان را بد ذات و نادان توصیف کرد و نوشت : سفر اردوغان به کشورهای عربی هیچ نتیجه ای برای این کشورها نخواهد داشت، زیرا اردوغان ثبات شخصیتی ندارد و سیاست هایش بی حساب و کتاب است.
کرده بود و به نوشته رای الیوم، شاید امارات در بین این 3 کشور بیشتر از همه خشمگین باشد.

" اعراب 2 بار از نیش اردوغان گزیده نمی شوند"
در همین حال  «حمد المزورعی» روزنامه‌نگار نزدیک به حکومت امارات در مطلبی در صفحه توییتر خود، اردوغان را بد ذات و نادان توصیف کرد و نوشت : سفر اردوغان به کشورهای عربی هیچ نتیجه ای برای این کشورها نخواهد داشت، زیرا اردوغان ثبات شخصیتی ندارد و سیاست هایش بی حساب و کتاب است. المزروعی افزود : واقعیت اینست که هدف اصلی اردوغان از این سفر افزایش همکاری های اقتصادی برای رونق بخشیدن به وضعیت اقتصادی نابسامان، بالا بردن ارزش پول و حل معضل تورم کشورش ترکیه است.  این نویسندۀ اماراتی یادآور شد: اردوغان از سفر به امارات و عمان خودداری کرد زیرا به خوبی می داند که سیاست های این دو کشور با سیاست های حزب عدالت و توسعه همخوانی ندارد. المزروعی در پایان نوشت : من معتقدم که کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از نیش اردوغان دو بار گزیده نخواهند شد. امارات برای اعلان مواضع خود معمولا به نویسندگان نزدیک به خود اتکا می‌کند و این نویسندگان مواضع حکومت امارات را از طریق نشر مطالبی در توییتر یا روزنامه اعلام می‌کنند.
اختلاف و شکاف در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس امر جدیدی نیست ولی این موضوع که کشوری مانند ترکیه بخواهد از گسل های موجود در این شکاف بهره بگیرد امری است که می تواند تبعات منطقه ای گسترده ای را به دنبال داشته باشد.
 «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی نیز در توییتر نوشت: اردوغان معارضان سوری را سر برید و در آوارگی ملت سوریه و تخریب این کشور سهم فعالی داشت.

از اختلاف بر سر اخوان تا اختلاف در سوریه
اختلاف و شکاف در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس امر جدیدی نیست ولی این موضوع که کشوری مانند ترکیه بخواهد از گسل های موجود در این شکاف بهره بگیرد امری است که می تواند تبعات منطقه ای گسترده ای را به دنبال داشته باشد. یکی از موضوعات اساسی مورد اختلاف میان کشورهای این شورا، حمایت از جماعت اخوان المسلمین است. در حالی که اماراتی ها به شدت با حضور اخوانی ها یا جریان های وابسته به این جماعت در کشورهای حاشیه خلیج فارس مخالف اند، قطر به یکی از پایگاه های اصلی حمایت از اخوان المسلمین تبدیل شده است، به گونه ای که برخی از منتفدان شبکه الجزیره قطرا را بیش از آنکه صدای پادشاهی قطر بدانند صدای اخوان المسلمین می نامند. همین مسئله باعث شده که روابط امارات با ترکیه و قطر به دلیل حمایت این دو کشور از اخوان المسلمین بحرانی شود.
البته این تنها عامل شکاف نیست، موضوع سوریه
«ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی نیز در توییتر نوشت: اردوغان معارضان سوری را سر برید و در آوارگی ملت سوریه و تخریب این کشور سهم فعالی داشت.
نیز عامل دیگری است که باعث اختلاف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است به گونه ای که می توان از دو بلوک امارات، عمان و کویت در مقابل عربستان، بحرین و قطر در این موضوع سخن گفت.
چندی پیش روزنامه رای الیوم چاپ لندن در گزارشی نوشت که ، ‌منابع بسیار آگاه دیپلماتیک در گفتگو با این روزنامه فاش کردند میان عربستان و امارات بر سر پرونده سوریه اختلافات فنی ، امنیتی و سیاسی به ویژه در خصوص حمایت و تامین مالی گروههای مسلح سوریه وجود دارد. به گفته این منابع امارات از جبهه جنوبی (گروههای مسلح) علیه نظام سوریه حمایت می کند ولی نمی خواهد این قضیه مرتبط با براندازی نظام اسد شود هرچند ابوظبی خواستار محاصره اسد و اعمال فشار بر اوست تا راه حل سیاسی را که منجر به کناره گیری او از قدرت شود بپذیرد و ابوظبی این گزینه را بر ادامه درگیریها در سوریه با شعار براندازی نظام اسد ترجیح می دهد و این موضع امارات به مواضع روسها نزدیک تر است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حنای اردوغان نه دیگه تو داخل رنگی داره و نه تو خارج از مرزهای ترکیه، به نظر میرسه اعتماد به اردوغان میتونه مثل اعتماد به آمریکا خطرناک باشه، این آدم مثل یک دیوانه روانی فقط دنبال فرصت می گرده تا افکار خطرناک خودش رو دنبال کنه