پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

دور جدید رسوایی های امنیتی دولت ترامپ/ بازهم هم پای روسیه در میان است

مایکل فلین، مشاور امنیتی جنجال‌برانگیز ترامپ، استعفا کرد
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 502859
دونالد ترامپ نخستین عضو دولت خود را از دست داد. مایکل فلین، مشاور امنیتی جنجالی ترامپ، در پی انتشار گزارش‌هایی درباره تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه در رابطه با تحریم‌های دولت اوباما علیه مسکو، از مقام خود کناره‌گیری کرد . در همین حال شبکه خبری سی ان ان در گزارشی تاکید کرد که "این رسوایی سیاسی به استعفای مایکل فلین ختم نمی شود".
دور جدید رسوایی های امنیتی دولت ترامپ/ بازهم هم پای روسیه در میان است
به گزارش سرویس بین الملل جهان نيوز، دویچه وله فشارها بر مایکل فلین، ژنرال پیشین آمریکایی، بسیار زیاد و در نهایت کارساز بود. در پی بالا گرفتن جنجال بر سر انتشار گزارش‌هایی درباره تماس تلفنی فلین با سفیر روسیه در ایالات متحده پیش از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، مشاور امنیتی ترامپ شامگاه دوشنبه  از مقام خود کناره‌گیری کرد. اتهام مایکل فلین گفت‌وگویی تلفنی با سفیر روسیه در آمریکا، در سال گذشته میلادی  در رابطه با تحریم‌های وضع‌شده‌ی دولت اوباما علیه مسکو و دادن اطلاعات نادرست در این رابطه از جمله به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، بود. مایکل فلین در زمان گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه هنوز هیچ مقام دولتی نداشت. قانونی در آمریکا وجود دارد که ممنوع می‌کند شهروندان عادی کشور درباره موضوع‌های حکومتی با مقام‌های دولت‌های خارجی به مذاکره بپردازند.

مشاوره خارج از عرف به روسها
واشنگتن پست روز جمعه گزارش داده بود که فلین اواخر ماه دسامبر زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال کرد از سفیر
نانسی پلوسی: "رفتار کاخ سفید تحت نظر ترامپ به خودی خود گویاست. گزارش های مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه با گذشت هر یک روز اعتبار بیشتری پیدا می‌کند."
این کشور در آمریکا خواسته بود در واکنش به تحریم‌ها خویشتن‌داری نشان دهد و اشاره کرده بود که دولت ترامپ این تحریم‌ها را به موقع دوباره بررسی خواهد کرد.  در جریان تنش ایجاد شده میان مسکو و واشنگتن، دولت اوباما ده‌ها دیپلمات روسی را اخراج کرد اما رئیس‌جمهور روسیه گفت آن را تلافی نخواهد کرد که اکنون این سوءظن را پدید آورده است که آن واکنش می‌تواند به‌خاطر تماس ژنرال فلین بوده باشد. 

هشدارهایی که نادیده گرفته شد
 روزنامه واشنگتن پست عصر دوشنبه به نقل از مقام‌های کنونی و سابق گزارش داد که سرپرست موقت وزارت دادگستری اواخر ماه گذشته به دولت ترامپ اطلاع داده بود که فکر می‌کند مایکل فلین مقام‌های ارشد دولت را در مورد ماهیت تماس‌ها با سفیر روسیه گمراه کرده است و اخطار داد که مشاور امنیت ملی به طور بالقوه در برابر باج خواهی روس‌ها آسیب‌پذیر است.  براساس گزارش بی بی سی، سلی ییتز سرپرست وقت وزارت دادگستری بود که چندی پیش به خاطر خودداری از دفاع از دستور مهاجرتی دونالد ترامپ برکنار شد.  خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش مشابهی را به نقل از مقام‌ها در مورد نگرانی وزارت دادگستری از رفتار مایکل فلین منتشر کرد. فلین ابتدا بحث درباره تحریم‌ها با مقام‌های روسیه را تکذیب کرده بود اما بعدا گفت نمی‌تواند مطمئن باشد در این باره حرفی نزده. 

 افزایش انتقادها از ترامپ
حالا این مسئله باعث افزایش انتقادها از ترامپ شده است. نانسی پلوسی
شبکه خبری سی ان ان در گزارشی تاکید کرد که "این رسوایی سیاسی به استعفای مایکل فلین ختم نمی شود".
رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر کرد نوشت: "رفتار مایکل فلین حتی پیش از افشای تماس مخفیانه با روس‌ها هم شدیدا نگران‌کننده بود. حالا یک مشاور امنیت ملی داریم که نمی‌توانیم مطمئن باشیم منافع پوتین را بالاتر از آمریکا قرار نمی‌دهد. رفتار کاخ سفید تحت نظر ترامپ به خودی خود گویاست. گزارش های مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه با گذشت هر یک روز اعتبار بیشتری پیدا می‌کند. تا زمانی که جمهوری‌خواهان از واداشتن رئیس‌جمهور ترامپ به انتشار برگه‌های مالیاتی‌اش خودداری می‌کنند، شریک لاپوشانی قبضه مالی، شخصی و سیاسی روسیه بر دولت (ترامپ) هستند."  خانم پلوسی اضافه کرد: "دولت دیگر توجیهی در چنته ندارد. قبضه ولادیمیر پوتین بر رئیس‌جمهور ترامپ باید مورد بررسی قرار گیرد، فاش شود و قطع شود. امنیت ملی لازم می‌آورد که ژنرال فلین فورا برکنار شود." 

خیانت به آمریکا
گفتنی است «میجر گارت» خبرنگار ارشد تلویزیون سی بی اس نیوز آمریکا روز دوشنبه گزارش داد «استفان میلر،» مشاور سیاسی کاخ سفید عمل غیر قابل دفاع «مایکل فلین» برای برقراری ارتباط با سفیر روسیه را بررسی کرده و این کار باعث انزوای فلین از دایره همکاران ترامپ شده است. گروه همکاران ترامپ اقدام فلین برای تماس گرفتن با سفیر روسیه در
الکسی پوشکوف' رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه این استعفا را نه هدف قرار دادن مایکل فلین بلکه هدف قرار دادن روابط با روسیه عنوان می کند.
واشنگتن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و دادن قول مساعد برای برداشتن تحریم اقتصادی علیه روسیه در صورت به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در واشنگتن، را خیانت دانسته و معتقدند روابط فلین با مایک پنس، معاون رئیس جمهور را خراب کرده است. این خبرنگار ارشد تلویزیون آمریکا مستقر در کاخ سفید می گوید: دو منبع در کاخ سفید به من گفته اند که مایک پنس، معاون رئیس جمهور فکر می کند فلین با تماس با سفیر روسیه در دوره ریاست جمهوری اوباما به گروه ترامپ خیانت کرده است. فلین روز دوشنبه در ارتباط با این جنجال از مایک پنس معاون ترامپ عذرخواهی کرده بود.  پنس در مصاحبه با رسانه‌های ملی آمریکا گفته بود که فلین در مورد تحریم‌ها با سفیر روسیه حرفی نزده بود. با این حال فلین بعدا گفت شاید در این مورد صحبت کرده باشد. 
همزمان دمیتری پسکف سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که فلین و کیسلیاک در مورد رفع تحریم‌ها با هم صحبت نکردند. از سوی دیگر الکسی پوشکوف' رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه این استعفا را نه هدف قرار دادن مایکل فلین بلکه هدف قرار دادن روابط با روسیه عنوان می کند.

اعتماد 1000درصدی ترامپ به فلین
 فلین در جریان مبارزات انتخاباتی از حامیان سفت و سخت دونالد ترامپ بود و از متحدان نزدیک او و همچنین استیو بنن استراتژیست ارشد آقای ترامپ بود.‌ با این حال همواره سوالاتی درباره نزدیکی بیش از حد او به روسیه مطرح بود.‌ او سال گذشته در مراسمی رسمی در ستایش دولت روسیه شرکت
این استعفا درحالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ دوشنبه صبح در توییتی نوشته بود: "من قبلا این را گفته‌ام. مایکل فلین یک میهن‌پرست است و من ۱۰۰۰ درصد از او حمایت می‌کنم."
کرد و نزدیک ولادیمیر پوتین نشست. ‌ در روزهای اخیر گزارش شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، از دادن مجوز امنیتی به رابین تانلی از دستیاران فلین خودداری کرد که مانع شد او به پستی در آفریقا منصوب شود. این استعفا درحالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ دوشنبه صبح در توییتی نوشته بود: "من قبلا این را گفته‌ام. مایکل فلین یک میهن‌پرست است و من ۱۰۰۰ درصد از او حمایت می‌کنم." 

جانشین احتمالی فلین در ایران تحصیل کرده است
 با استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ، در کنار "کيت کلاگ" ژنرال بازنشسته آمريکايي که مسئولیت موقت مشاور امنیت ملی را برعهده دارد از دیوید پترائوس و رابرت هاروارد نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی این سمت راهبردی نام برده شده است.  ژنرال دیوید پترائوس در دوران اوباما فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان بود و در سال‌های 2011 و 2012 ریاست سازمان سیا را بر عهده داشت.  دریاسالار رابرت هاروارد نیز معاون فرماندهی مرکزی آمریکا را بر عهده داشته و در گذشته فرمانده نیروهای ویژه (SEAL) در افغانستان و عراق بوده است. او در ایران بزرگ شده و از مدرسه آمریکایی‌های تهران فارغ‌التحصیل شده است.  کيت کلاگ که قبلا درکمپين هاي تبليغاتي ترامپ مشاور امنيتي او بوده فردی است که به حمله و اشغال عراق کمک کرد و پس از حضور نظامیان آمریکایی در عراق با اعزام شکنجه‌گر‌ از طریق یک شرکت خصوصی از این مسئله سود برد. برخي رسانه ها نيز از استفان هدلي مشاور سابق امنيتي جورج بوش به عنوان ديگر نامزد کسب اين پست نام برده اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *