جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۳
اصولگرایان امروز چه نوشتند؟

پزشکیان در سودای پاستور/ جزییات جدید تر از جلسه جنجالی خاتمی با روزنامه نگاران/ خفت پارتی!

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 502764
با بررسی روزنامه های امروز اصولگرایان به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد:
پزشکیان در سودای پاستور/ جزییات جدید تر از جلسه جنجالی خاتمی با روزنامه نگاران/ خفت پارتی!
سرویس سیاسی جهان نيوز: با بررسی روزنامه های امروز  اصولگرایان به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد:

*خفّت‌پارتی!
روزنامه وطن امروز در گزارشی به ماجرای حضور برخی وزرا در منزل سفیر سوئد پرداخت و نوشت: وزرای دولت حسن روحانی در اقدامی عجیب و خلاف عرف دیپلماتیک برای جشن افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد و همچنین امضای چند قرارداد تجاری  به منزل سفیر سوئد در تهران رفتند؛ مراسمی مختلط که در آن هیات دیپلماتیک سوئدی بدون رعایت عرف دیپلماتیک و بدون حجاب در آن حاضر شده بودند.

در ادامه این گزارش آمده است که: مقامات مسؤول در دولت یازدهم به درخواست طرف سوئدی، در اقدامی عجیب و بر خلاف عرف دیپلماتیک، منزل سفیر سوئد در ایران را برای جشن افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد و امضای سایر تفاهمنامه‌های مشترک می‌پذیرند و بر همین اساس نیز شامگاه شنبه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، علی چیت‌چیان وزیر نیرو، مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه و چند تن از مقامات وزارت امور خارجه راهی منزل سفیر سوئد می‌شوند تا در این مراسم شرکت کنند. نمایندگان مجلس می‌گویند این اقدام مسؤولان دولت یازدهم تحقیر و توهین ملت ایران و بر خلاف مصالح ملی است. آنان بر همین اساس از احضار وزرای مربوط به مجلس برای پاسخگویی به چرایی این اقدام غیردیپلماتیک سخن گفته‌اند.  اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور چند تن از وزرای دولت در منزل سفیر سوئد برای امضای چند قرارداد با ابراز تعجب از این اقدام دولتمردان تصریح کرد: این اقدام به نوعی اهانت به ملت ایران و دیپلماسی جمهوری اسلامی و خارج از قواعد دیپلماتیک بین‎المللی بویژه چارچوب‎های دیپلماسی جمهوری اسلامی است. ترکی با بیان اینکه دولتمردان با این اقدام سطح مسائل سیاسی را پایین آوردند، بیان داشت: این دیپلماسی دولتمردان ما مورد انتقاد جدی است و مسؤولان وزارت امور خارجه نیز باید درباره این اتفاق پاسخگو باشند. ما نیز در مجلس در اسرع وقت از وزرای مربوط درباره این اقدام سوال خواهیم کرد.

«تحقیر ملی» و «خلاف منافع» ملی
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور مقامات دولتی در منزل سفیر سوئد در ایران و امضای قرارداد را برخلاف عرف دیپلماتیک بین‎المللی و برخلاف منافع ملی کشور میزبان دانست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: قرارداد و توافقات خارج از یک مکان رسمی آن هم در منزل سفیری که میهمان ما است امضا می‎شود که تحقیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و تحقیر ملت ایران و برخلاف وعده دولت است که قول داده بود پاسپورت و منزلت ایرانی اعتبار پیدا کند. نقوی حسینی در توضیح بیشتر بیان کرد: هر کشوری که میهمان کشور دیگری در قالب روابط دیپلماتیک است موظف است همه شئون آن کشور را رعایت کند، این سوال مطرح می‎شود که چطور می‎شود مسؤولان و مقامات ما و کسانی که طرف قرارداد هستند در یک چنین محفلی حاضر می‎شوند که خانم‎های بی‎حجاب حضور دارند که این اقدام آنها برخلاف شئونات دینی و اسلامی ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: اینکه موضوع تازه‌ای نیست!
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد تا از انتقادات و فشار افکار عمومی نسبت به حضور غیرمعمول مقامات دولتی در پارتی منزل سفیر سوییس بکاهد. قاسمی درباره حضور وزرای دولت روحانی و معاون وزیر خارجه در این میهمانی غیررسمی گفت: برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین 2 کشور یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. تمام قراردادها و یادداشت‌تفاهم‌های رسمی بین 2 کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست‌وزیر سوئد به امضای مقامات 2 کشور رسید که شامل 5 سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسؤولان 2 کشور در حضور رؤسای 2 دولت و در محل رسمی ملاقات امضا شد.

اظهارات عجیب سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی است که گویا آنها در وزارت امور خارجه متوجه اصل انتقادات نشده‌اند.  آنچه درباره پارتی در منزل سفیر سوئد در تهران مطرح بوده این است که هم شئونات سیاسی و هم ملاحظات اخلاقی مراعات نشده است. قاعدتا تمام قراردادهای بخش خصوصی ذیل قرارداد‌های اصلی و رسمی مقامات 2 کشور امضا می‌شود. این قرارداد‌ها معمولا در حاشیه قراردادهای رسمی و در مراسمات رسمی امضا می‌شود. به عنوان مثال در حاشیه امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای میان ایران و سوئد در سعدآباد، توافقات بخش خصوصی نیز باید امضا می‌شد. یا اینکه این توافقات در اتاق‌های بازرگانی مربوط باید امضا ‌شود.

چون وزرای مربوط باید هنگام انعقاد قراردادهای بخش خصوصی حضور داشته باشند، لذا مراسم عقد قراردادهای بخش خصوصی هم نباید غیررسمی باشد. بر همین اساس به دلیل اینکه حضور وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نیز معاون وزیر امور خارجه هنگام عقد قراردادهای بخش خصوصی ضروری بوده است، به همین دلیل باید عقد قرارداد‌های بخش خصوصی نیز در وضعیت رسمی صورت می‌گرفت و نه در حاشیه یک پارتی!


*جزئیات دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران با رئیس‌جمهور دوم خرداد
روزنامه صبح نو نیز در گزارشی از جزئیات جلسه رئیس دولت اصلاحات با فعالان رسانه سخن گفته و نوشت: حدود پنج سال از زمانی که سید محمد خاتمی با نمایندگان رسانه‌ها درباره اتفاقات سال 88 و ماجرای فتنه در بنیاد باران به گفت‌وگو نشست، گذشته است. این جلسه که به اصرار برخی فعالان رسانه‌ای از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا برگزار شد با این انگیزه شکل گرفته بود که شاید بتوان از طریق گفت‌وگو با بزرگان اصلاح‌طلب، ضمن بیان انتقادات و شنیدن سخنان آنها برخی سوءتفاهم‌ها برطرف شده و برای اذهان عمومی شفاف سازی صورت گیرد. بر این اساس دو دیدار چند ساعته با سید محمد خاتمی شکل گرفت که جلسه نخست با موضوع جریان‌شناسی سیاسی ایران از سوی سید محمد خاتمی آغاز شده و با طرح سوالات فعالان رسانه‌ای و نقد به جریان اصلاحات و عملکرد آنها در انتخابات 88 به اتمام می‌رسد.
به گفته محسن مهدیان در همان زمان به مدیرمسوول وقت سایت الف پیشنهاد شده است که برای انتشار مطلب اقدام کند که وی نیز اعلام آمادگی کرده و گفته بود متن مصاحبه را آماده و به دفتر سید محمد خاتمی ارسال کرده تا هرآنچه را موافق است منتشر شود، در اختیار سایت الف قرار گیرد اما متاسفانه این کار بی‌نتیجه باقی ماند.

اعتراض خاتمی به ماجرای دیدارش با جرج سورس
محمد صالح مفتاح از دیگر افراد حاضر در جلسه بود که جزئیات مواضع سید محمد خاتمی در دیدار با فعالان رسانه‌ای را تشریح کرد. بنابر اظهارات مفتاح در جلسه نخست بحث مفصلی از سوی سید محمد خاتمی درباره آزادی، اسلامیت و جمهوریت نظام صورت گرفته است. در ادامه نیز سید محمد خاتمی جریان اصلاحات را راه حلی برای تضاد بین آزادی و اسلام که برخی مواقع ممکن است به وجود آید، معرفی کرده و خودش را از اتفاقاتی که در رسانه‌های آن زمان افتاده بود مبرا دانسته است. همچنین به رسانه‌هایی مانند کیهان و شورای نگهبان انتقاد کرده است که چرا بی‌طرفی خود را حفظ نکرده‌اند. موضوع دیگری که در این جلسه از سوی خاتمی مورد تاکید قرار گرفته است اشاره به ماجرای دیدار وی با جرج سوروس بوده است که به‌زعم وی دروغ‌پردازی بوده است.

خاتمی: بین من و رهبری یک رابطه عاطفی برقرار است
محسن مهدیان یادآورد شد: در جلسه اول ابتدا سید محمد خاتمی درباره جمهوریت نظام و اینکه با مواضع امام راحل در این زمینه فاصله داریم، مطلبی را عنوان کرد. پس از آن بیان کرد که کشور با دو مقراض که یکی از آنها فعالیت سیاسی یک نهاد امنیتی  و دیگری نگاه ایدئولوژیک یک جریان فکری خاص است در حال برش خوردن است. در نهایت هم اصرار داشت چنین القاء کند که بین خودش و مقام معظم رهبری یک رابطه عاطفی برقرار است. چنین بیان می‌کرد که مطمئن هستم آقا من را دوست دارد ولی قبولم ندارد.

ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی، دلیل سکوت خاتمی
در ادامه این نشست مهم‌ترین انتقاداتی که نسبت به عملکرد سید محمد خاتمی و جریان اصلاحات مطرح شده بود هم مرور شد. مفتاح با اشاره به این موضوع بیان داشت که در جلسه نخست برخی پرسش‌ها مطرح شد و من هم انتقاداتی عنوان کردم مانند اینکه تعریف اصلاح‌طلبی و شاخصه‌های آن درباره شما صدق نمی‌کند چرا که با اصل نظام فاصله گرفته‌اید. جریان چپ را به عدالت‌طلبی می‌شناختند اما در حال حاضر نسبت شما با اصل ولایت هم مخدوش است.
به گفته مفتاح سید محمد خاتمی در پاسخگویی به این موارد چندان موفق نبود و عاملی مانند ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی‌اش باعث می‌شد حقایق را آشکارا بیان نکند.

تذکر خاتمی به میرحسین
به گفته مهدیان، خاتمی به‌کرات در این جلسات بین خودش و میرحسین موسوی فاصله‌ای را قائل شده و حتی عنوان کرده است که بارها به میرحسین موسوی درباره عملکردش تذکر داده است و بیانیه 17 موسوی حاصل تلاش‌های وی در این زمینه بوده است. مفتاح واژه تقلب و دیدگاه خاتمی اظهارداشت که خاتمی در تمامی جلسات سعی داشت خود را از این جریانات دور کرده و طوری وانمود کند که به رهبر انقلاب دلبستگی دارد. چند بار در این جلسات عنوان کرد که من در صدر جریانی قرار دارم که از رقاصه خارج از کشور تا جانبازی که در زندان به‌سر می‌برد را شامل می‌شود.

خاتمی: به میرحسین موسوی اعلام کرده بودم که پیروز نخواهد شد
نکته قابل تأمل در این‌باره این است که سید محمد خاتمی در این جلسه عنوان کرده است که یک هفته قبل از اعلام نتایج ریاست‌جمهوری به میرحسین موسوی اعلام کرده بودم که پیروز نخواهد شد

دلسوزی یا ترس!
حتی زمانی که خبرنگاران عنوان کردند که میرحسین قبل از اعلام نتایج، خود را پیروز رقابت معرفی کرده است با حالتی متعجب عنوان کرد مگر میرحسین چنین حرفی هم زده است؟ این در حالی است که فردی با چنین جایگاهی به‌طور حتم از اخبار و جزئیات انتخابات و اعلام مواضع میرحسین اطلاع داشته است.

سکوت در برابر حق
نکته دیگری که از سوی محسن مهدیان مورد تاکید قرار گرفت کتمان حقیقت از سوی سید محمد خاتمی و تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام بود چرا که سید محمد خاتمی حق را دیده بود اما جسارت بیان آن را نداشت و در جریان گفت‌وگو با فعالان رسانه‌ای به شوخی عنوان کرده بود که آیا به من یزدی می‌آید که قصد براندازی داشته باشم.

کتمان حقیقت؛ راهبرد خاتمی در ماجرای فتنه
ماجرای آشتی ملی و طرح‌هایی که به تازگی از سوی اصلاح‌طلبان دنبال می‌شود هم بخش دیگری از گفت‌وگو با محسن مهدیان و محمد صالح مفتاح را تشکیل داد. مفتاح با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: خاتمی در آن زمان هم فتنه 88 را ماجرایی شبیه به اختلاف بین چند نفر تلقی می‌کرد که لازم است وی نیز به‌عنوان واسطه با ریش‌سفیدی ماجرا را خاتمه دهد. این همان طرز فکری است که این روزها با نام آشتی ملی بروز و ظهور پیدا کرده است.


*پزشکیان در سودای پاستور
روزنامه صبح نو در بخش دیگری از گزارش های خود در خصوص پزشکیان و تمایل وی به ورود به عرصه انتخابات نوشت و گفت: آغاز تقابل میان جریان اصلاحات و حامیان دولت، در تعریف اعتدال آغاز شد؛ حامیان دولت تلاش‌های جدی برای ظهور گفتمان اعتدال با خوانش مکتب نیاوران را آغاز کرده بودند که نیروهای سیاسی اصلاحات به مقابله با آنان پرداختند؛ در همین راستا آقای محمدرضا تاجیک اظهار داشت: «نمي‌توان از گفتماني به‌نام گفتمان اعتدال سخن گفت. ما در دوران پيشا تولد يا پيشا تدوين اين گفتمان به‌سر مي‌بريم. حتي اگر بتوان از «گفتماني درراه» به‌نام گفتمان اعتدال سخن گفت، ترديدي نبايد داشت كه اين گفتمان اكنون در مرحله‌ جنيني خود است»

روایت تقابل با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم رنگ جدید به خود گرفت؛ اصلاح‌طلبان شرایط سیاسی کشور را به سود حامیان دولت تصور می‌کردند و  با رویکرد چانه‌زنی برای افزایش قدرت وارد عرصه شدند؛ آقای رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی به نمایندگی از لایه تصمیم گیر اصلاحات ابتدا «مذاکره» را مطرح کرد. اما تحولات در عرصه سیاست خارجی با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تمدید تحریم‌ها شرایط را تغییر داد؛ اصلاح‌طلبان پیام‌های هشدار جدی از جامعه دریافت کردند و مجبور شدند به بهانه حضور پرشمار نامزدهای اصول‌گرایان، از تاکتیک «گزینه پوششی» رونمایی کنند.  مرحله سوم مناسبات اصلاحات با دولت یازدهم روایتی از «طلاق‌سیاسی» است؛ این‌بار اصلاح‌طلبان برای پذیرش نامزدی حسن روحانی برای او «شرط‌گذاری» کرده‌اند؛ آقای مرعشی عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران با گلایه از «محافظه‌کاری» وزیران دولت یازدهم اظهار داشت: «کارگزاران برای حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ سه شرط دارند که باید عملی شود؛ یک: رییس‌جمهوری هماهنگ با رهبری. دوم: هماهنگی قوا برای یک هدف مشترک در جهت خدمت به مردم و سوم: به‌کارگیری بهترین نیروهای کشور و توانمند و سالم.»

رقیب اصلاح‌طلب روحانی
آقای مسعود پزشکیان مهم‌ترین گزینه پیش‌روی جریان اصلاحات است؛ او پوشش نقاط ضعف حسن روحانی است؛ بازنمایی رسانه‌ای او نشان می‌دهد که فردی فساد‌ستیز، ساده‌زیست و عدالت‌خواه است. نام مسعود پزشکیان با معرفی‌اش در دولت دوم اصلاحات به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش بر سر زبان‌ها افتاد؛ مردی غیرسیاسی در هیات دولت جنجالی؛ اما حامیان سیاسی قدرتمندی در مجلس ششم داشت که او را از تیغ تیز استیضاح رهانیدند. پس از پایان دولت اصلاحات پزشکیان رهسپار مجلس شد؛ او در بهارستان هشتم و نهم همواره در فراکسیون اقلیت مجلس حضور داشت و اوج درگیری‌های وی با نمایندگان دیگر در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به‌وقوع پیوست؛ پزشکیان مسلط به نهج‌البلاغه، نوع واکنش به معترضان را نامناسب می‌دانست. پایان دوران محمود احمدی‌نژاد همزمان با سودای ریاست‌جمهوری پزشکیان بود؛ اما شرایط با میل او نبود گویا بهارستان ملجأ سیاست‌وزی او بود.

او از همان زمانی که وزیر بهداشت دولت اصلاحات شد تا همین حالا که بر صندلی نایب‌رییسی مجلس دهم تکیه زده، نشان داده کمتر دنبال دردسر و حاشیه اصلاح‌طلبانه بوده است. او مرد کم حاشیه اصلاح‌طلبان است و خود را ملزم به تقسیم‌بندی‌های سیاسی نمی‌داند همچنان‌که رأی فراجناحی نمایندگان مجلس دهم به او این موضوع را اثبات کرده است. حالا زمزمه‌های جدی در محافل سیاسی جریان رقیب مبنی بر حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم شنیده می‌شود. او در مورد ورودش به انتخابات در گفت‌وگویی تاکید کرده بود: «برخی افراد مسائلی را مطرح کرده‌اند اما «هنوز» تصمیمی برای حضور در این انتخابات نگرفته‌ام» اما بعد از چند هفته از این مصاحبه در گفت و گو با خبرآنلاین گفت که «خداوکیلی» نمی‌آید اما باز هم تاکید کرده که عده ای از او این درخواست را دارند و با اینکه هیچ تصمیمی در این‌باره نگرفته است اما در آينده و بسته به شرايط روزگار ممكن است آدم تصميمي بگيرد. از اظهارات او می توان نتیجه گرفت که اگر شرایط فراهم باشد این پزشک 62 ساله بدش نمی‌آید که بعد از کسب صندلی نواب رییسی مجلس، پستی بالاتر را تجربه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هنوز انتخابات نشده حالمون بهم خورد از دعوای انتخابات.
محسن تهران
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام ، ایشان نماینده تبریز است ولی دریغ از یک موضع گیری در ارتباط با سانحه قطار مشهد تبریز ! ! اینقدر گروه و حزب و باند مهم است که باید روی هموطنان معامله کرد ؟ ! ایشان در جایگاه ریاست جمهوری چکار خواهند کرد ! ! البته این سودائی که ایشان در سر دارد آدرس اشتباهی است برای کم کردن انتقادات از دولت یازدهم .
Iran, Islamic Republic of
آره رای بهش بدیم که خلیج فارس تقدیم کشور های عربی کنه