جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱
اصلاح طلبان امروز چه نوشتند؟

روحانی با چه کسی درباره برجام خیلی مشورت کرده؟/ روایت محمود صادقی از ضعف های همفکرانش/ چرایی لزوم حضور مارکسیست‌ها در راهپیمایی 22 بهمن

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 501978
انتظار ما از نمایندگان با تجربه تر فراکسیون امید این بود که عملکرد تاثیرگذارتری در مجلس از خود نشان دهند که این مساله محقق نشد و این نمایندگان تاکنون عملکرد قابل قبولی نداشته اند. در شرایط کنونی نیز این نمایندگان عملکرد قابل قبولی ندارند و به نظر می رسد اولویت های دیگری برای خود قائل هستند.
روحانی با چه کسی درباره برجام خیلی مشورت کرده؟/ روایت محمود صادقی از ضعف های همفکرانش/ چرایی لزوم حضور مارکسیست‌ها در راهپیمایی 22 بهمن
گروه سیاسی جهان نيوز:  با بررسی روزنامه های امروز  اصلاح طلب به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد: 

*چرایی لزوم حضور مارکسیست ها در راهپیمایی 22 بهمن
الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب اعتماد که هم اینک نماینده مردم تهران در مجلس نیز است در سرمقاله این روزنامه درباره روز 22 بهمن و راهپیمایی آن نوشت: "در تاريخ كشور ما هم رويدادهاي خيلي خوبي وجود دارد. مانند به ثمر رسيدن انقلاب مشروطيت يا به ثمر رسيدن تلاش همه ملت در مبارزات ضداستبدادي با رژيم مستبد شاهنشاهي و ضد استعماري در مقابل سلطه اجانب خارجي و ايجاد يك حكومت مبتني بر خواست همه مردم و جمهوريت و اسلاميت. بنابراين، اين اتفاق، اتفاقي فراموش نشدني است كه همه در آن دخيل بوده‌اند.همه گروه‌هاي اسلامي، ملي، حتي گروه‌هاي ماركسيستي و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، روستاييان، شهري‌ها، كارگران، كارمندان، مديران، علما، مراجع، روشنفكران، دانشجويان، اساتيد، نويسندگان و هنرمندان و همه و همه در آن دخيل بودند. لذا اين روز هم متعلق به يك فرد، حزب يا دولت و جريان سياسي خاصي نيست كه اگر كسي دلخور شد بگويد من در بزرگداشت اين روز حاضر نمي‌شوم. اين يك حادثه‌اي است كه تصويرش حضور همگاني و حماسه‌اش متعلق به همه است."

وی در ادامه نیز می نویسد: "امكان دارد ما انتقاداتي هم به دولت قبل يا دولت وقت يا مجموعه حاكميت داشته باشيم اما دليل نمي‌شود كه حادثه ويژه‌اي كه در زندگي‌مان اتفاق افتاده را فراموش كنيم. مگر فرد مي‌تواند تاريخ تولد خودش را فراموش كند؟! اين اتفاق براي ملت يك حركت ويژه است كه نشان‌دهنده اقتدار، تحرك و سرزنده بودن در شكل يك انقلاب جدي همگاني بود. لذا ٢٢ بهمن يادآور چنين خاطره زيبايي است. بنده در طول ٣٨ سال گذشته در همه راهپيمايي‌هاي ٢٢ بهمن شركت كرده‌ام و قطعا روز جمعه هم خودم را به راهپيمايي اين روز مي‌رسانم و خاطرات حضور خودم را در انقلاب اسلامي ٥٧ مرور مي‌كنم."
 
*روحانی با چه کسی درباره برجام خیلی مشورت کرده؟
روزنامه شرق نیز بخش های برگزیده ای از مصاحبه اخیر غلامعلی رجایی از نزدیکان هاشمی را در گفتگو با خبرگزاری دولت منتشر کرده است.

در این گفتگو آمده به نقل از رجایی آمده است: « آقای هاشمی در شکل‌گرفتن برجام نقشی اساسی داشت و دولت را پشتیبانی می‌کرد. آقای روحانی مرتب به هاشمی سر می‌زد و با ایشان مشورت می‌کرد. چند باری هم خود آقای هاشمی نزد ایشان رفته بود. آقای هاشمی در برجام نقش عمده‌ای داشت. ایشان در ملاقات‌هایی هم که با آقای ظریف داشت همواره وی را به ادامه کار تشویق می‌کرد.»

وی همچنین مدعی شد: آقای هاشمی قبل از انقلاب اموال زیادی داشت. برای شهید بهشتی و شهید مطهری خانه ساخته و به آنها واگذار کرده بود. همین سال‌های اخیر هم در صد قطعه زمین خانه ساخته و به طلاب و نیازمندان بخشیده بود و هیچ پولی هم بابت زمین یا بنا از آنها دریافت نکرده بودند. هاشمی از این قبیل کارها زیاد انجام داده بود اما آنها را رسانه‌ای نمی‌کرد و کار تبلیغاتی روی آن انجام نمی‌داد.
 
* انتقادات محمود صادقی از دولت و فراکسیون امید
روزنامه آرمان نیز در گفتگو محمود صادقی از نمانیدگان جنجالی فراکسیون امید در گفتگو با روزنامه آرمان بخش های از انتقادات خود به دولت حسن روحانی و همچنین ضعف های فراکسیون امید را بیان کرده است. اغلب نمایندگان فراکسیون امید و از جمله بنده برای اولین بار بود که وارد مجلس شده بودند و فاقد تجربه لازم در این زمینه بودند. این در حالی بود که اغلب نمایندگان جریان رقیب تجربه چندین دوره حضور در مجلس را داشتند و به همین دلیل می توانستند کارکرد بهتری در مجلس از خود نشان بدهند.

وی در ادامه در تشریح ضعف های همفکران و همکارانش در فراکسیون امید افزود: با این وجود فراکسیون امید در ابتدای ورود به مجلس با دو چالش بیرونی و درونی مواجه بود.چالش درونی فراکسیون امید نیز عمدتا به عدم تجربه کافی نمایندگان این فراکسیون بازمی گشت که هنوز با پیچیدگی های مجلس و کار نمایندگی آشنا نبودند.چالش دیگری که فراکسیون امید با آن مواجه بود ترس و واهمه نمایندگان مستقل مجلس برای حضور در این فراکسیون و همراهی با سیاست های این فراکسیون بود.

صادقی ادامه داد: «انتظار ما از نمایندگان با تجربه تر فراکسیون امید این بود که عملکرد تاثیرگذارتری در مجلس از خود نشان دهند که این مساله محقق نشد و این نمایندگان تاکنون عملکرد قابل قبولی نداشته اند. در شرایط کنونی نیز این نمایندگان عملکرد قابل قبولی ندارند و به نظر می رسد اولویت های دیگری برای خود قائل هستند.انتظار ما در ابتدای ورود به مجلس این بود که اعضای باتجربه فراکسیون امید که تجربه حضور در مجلس را داشتند در زمینه هایی مانند طرح ها و لوایح،کمک به نیروهای جوان و یا مدیریت صحن مجلس عملکرد تاثیرگذارتری از خود نشان بدهند که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.»

این نماینده اصلاح طلب در بخش دیگری از گفتگو خود انتقاداتش را درباره دولت اینگونه بیان کرد: متاسفانه پس از گذشت چند ماهی که از تشکیل مجلس می گذرد هنوز تعامل جدی و تاثیرگذار بین دولت و فراکسیون امید به وجود نیامده است.برای خود بنده نیز همچنان جای سوال است که چرا تحرکات لازم از سوی دولت برای همکاری با فراکسیون امید وجود ندارد.به عنوان مثال در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، چه در دورانی که آقای مجید انصاری این مسئولیت را برعهده داشتند و چه در شرایط کنونی که آقای امیری این مسئولیت را برعهده دارند، تحرک و ابتکار عمل لازم برای همکاری با فراکسیون امید به چشم نمی خورد.

وی افزود: در شرایط کنونی مشکل اصلی مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی است که متاسفانه دولت نتوانسته عملکرد قابل قبولی در این زمینه از خود نشان بدهد.ما به دلیل این که ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان به هم نخورد در بسیاری از مواقع نسبت به اتفاقاتی که رخ می دهد سکوت می کنیم، به امید این که وضعیت بهتر شود. با این وجود هیچ گونه علایمی برای بهبود اوضاع آینده بین دولت و فراکسیون امید وجود ندارد.

وی درباره انتخابات آتی و حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی نیز گفت: بدون شک جریان اصلاحات باید با آقای روحانی به صورت صریح و بی پرده گفت وگو و مذاکره کند و انتظارات و مطالبات خود را به صورت روشن با ایشان در میان بگذارد. نیاز است که با صراحت بیشتری با آقای روحانی گفت و گو صورت بگیرد.اصلاح‌طلبان باید تعارف را با آقای روحانی کنار بگذارند و دغدغه های خود را به صورت شفاف و روشن برای آقای روحانی تشریح کنند. در شرایط کنونی مهم ترین مساله بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی ضرورت گفت و گوی صریح و بی پرده است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
22بهمن متعلق به همه مردم ايران است
اصول گرايان نمي توانند بين مردم خط كش بگذارند و بگويند كي در راهپيمائي شركت كند و كي شركت نكند و 22بهمن مال ماست !!
نه خير به كوري چشم دشمنان ملت ايران همه در راهپيمائي شركت خواهيم نمود.