پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
اصولگرایان امروز چه نوشتند؟

شوخی پزشکی کیهان با ترامپ/ جاخالی اصلاح طلبان از کلیددار/ زن گرایی ریاکارانه دولت روحانی

سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 501795
با بررسی روزنامه های امروز اصولگرایان به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد:
شوخی پزشکی کیهان با ترامپ/ جاخالی اصلاح طلبان از کلیددار/ زن گرایی ریاکارانه دولت روحانی
سرویس سیاسی جهان نيوز: با بررسی روزنامه های امروز  اصولگرایان به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد:

*بی محلی!
روزنامه کیهان در قسمت معروف طنز (گفت و شنود) با عنوان "بی محلی!" نوشت:
گفت: ترامپ ابراز ناراحتی کرده که چرا ایران به رجزخوانی‌های آمریکا اعتنایی نمی‌کند.
گفتم: رؤسای‌جمهور آمریکا سی و چند سال است که از این رجزها می‌خوانند و لاف‌های گزاف می‌زنند و هیچ غلطی هم نتوانسته‌اند بکنند. بنابراین چرا ایران باید به تهدیدها و لاف‌های ترامپ اعتنا کند؟
گفت: حیوونکی بعضی از نرمش‌ها را دیده و پیش خودش تصور کرده که همه ایران همین‌هاست و انتظار داشته که ایران بلافاصله بعد از تهدیدهای آمریکا قافیه را ببازد!
گفتم: یارو به دکتر گفت؛ آقای دکتر! مدتی است که هیچکس به من توجهی ندارد و تحویلم نمی‌گیرد. دکتر نیم‌نگاهی کرد و به منشی خود گفت؛ نفر بعدی!

*بدل تدبیر کیست؟/ جاخالی اصلاح طلبان از کلیددار
روزنامه صبح در گزارشی با عنوان «بدل تدبیر کیست؟» می نویسد:
قطار دولت یازدهم در ایستگاه‌های پایانی خود قرار دارد و رهبر آن اما رویای پیروزی در انتخابات 96 در سر دارد، ولی دولت یازدهم هرچه به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود، انتقادها فزونی می‌یابد، هم در میان دوستان و حامیان دیروز و هم در میان منتقدان. در این میان حامیان دیروز آقای حسن روحانی چاره‌ای جز پذیرش شکست وعده‌های وی ندارند و مرتباً از رئیس دولت تدبیر و امید می‌خواهند تا تغییر را تدبیر خود قرار دهد تا شاید در انتخابات 96 بخت با او یار شود.

*اشتباه اصلاحات
«اصلاح‌طلبان اشتباه کردند، یعنی چه که به روحانی چک سفید امضا بدهیم.» این سخنان جدیدترین انتقادها به رئیس جمهور دولت از سوی اصلاح‌طلبان است که بارها و از زبان افراد مختلف نقل قول شده است.
در روز 17 بهمن ماه، آقای ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگویی با آقای حسین دهباشی از عملکرد دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت: «دولتمردان نمی‌فهمند دولتی که باید ریاضت بکشد و مراقب جیب مردم باشد نباید برود حقوق میلیونی بگیرد، اصلاح‌طلبان به مسائل مبتلابه جامعه از جمله حقوق‌های نجومی هیچ توجهی ندارند.»
وی همچنین افزود: «روحانی شعار بسیار مهمی که داد این بود که می‌خواهم شرایط عادی را به محیط‌های فرهنگی و علمی برگردانم و محیط‌های امنیتی را کاهش دهم اما این اتفاق نیفتاد. این را قبول ندارم که نگذاشتند روحانی به وعده‌هایش عمل کند؛ چطور راجع به خیلی چیزهای دیگر که خیلی‌ها نقد کردند توانست؟!»
اصلاح طلبان با توجه به شرایطی که پس از فتنه ۸۸ برای خود به‌وجود آوردند، کوشیدند بدون پرداخت هزینه یا هزینه اندک، از فرصت روحانی حداکثر بهره‌برداری را بکنند لذا با حمایت از روحانی و اجماع روی این کاندیدا توانستند خود را به عرصه سیاسی کشور برگردانند، اما رئیس جمهور اعتدال و امید به وعده‌های خود به این جریان سیاسی توجهی نکرد و انتقادها از عملکرد وی تقریباً از دومین سال دولت کلید خورد، انتقادهایی که از ترکیب کابینه شروع شد و به بی توجهی روحانی و دورشدنش از جریان اصلاحات رسید.
در این میان اما عملکرد سیاسی رئیس جمهور یازدهم و تحقق نیافتن وعده‌هایش بیشترین انتقادها را به دنبال داشت که سبب شد در اردوگاه اصلاح‌طلبان، اجماعی برای حمایت از روحانی در انتخابات 96 نباشد تا هر روز نام یکی از چهره‌های این جریان به‌عنوان آلترناتیو روحانی مانند آقایان پزشکیان، جهانگیری، مطهری، ظریف و قاضی‌زاده هاشمی شنیده شود.
از سوی دیگر اما حتی آنانی که قائل به حمایت از روحانی هستند معتقدند باید از وی حمایت مشروط داشته باشند و در صورت دریافت امتیازاتی مانند سهم بیشتر و اثرگذارتر در دولت آینده از وی حمایت کنند. اصلاح طلبان امروز بزرگ‌ترین چالش خود را در این می‌بینند که باید از کسی حمایت کنند که کارنامه بسیار ضعیفی دارد و نمی‌دانند در دفاع از او به حامیان خود و مردم چه بگویند.
در ادامه اما اصلاح طلبان معتقدند که احتمال رأی آوری روحانی به شدت کم شده است و به همین دلیل درصددند تا شاید حمایت‌های خود را از وی بردارند. آقای مرتضی الویری، از مشاوران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب درگفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: به سه دلیل باید یک کاندیدای اصلاح‌طلب هم به ثبت‌نام در انتخابات بپردازد تا در صورت بروز اتفاق پیش‌بینی نشده، اصلاح‌طلبان در میدان رقابت حاضر باشند و احتمال تغییر نظر مردم نسبت به روحانی یکی از سه دلیل اصلی نیاز به کاندیدای پوششی در انتخابات 96 است.

*خطر دولت یازدهم برای اصلاحات
ابراهیم اصغرزاده همچنین در مصاحبه اخیر خود می‌گوید:« پایگاه و بدنه اجتماعی دولت دارد دچار ریزش می‌شود و این ریزش در انتخابات 96 شاید خودش را نشان بدهد. من نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد؛ من دلم می‌خواهد آقای روحانی بتواند در این ماه‌های آینده با اقتدار یک کاندیدای قابل قبولی هم برای اصلاح‌طلبان و هم برای اعتدالیون باشد ولی مهم‌ترین دشمن آقای روحانی خودش است! اگر حواسش باشد می‌تواند این دولت آن دولتی باشد که هم خودش هم اصلاح‌طلبان را به زیر بکشد.»

به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان تقریباً به نتایجی رسیده‌اند تا خود را از سقوط نجات دهند و شاید در این راه حتی از روحانی هم دست بکشند البته فقط یک ماه دیگر و در زمان ثبت‌نام کاندیداها، همه چیز مشخص می‌شود.

*زن گرایی ریاکارانه دولت روحانی
روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان "زن گرایی ریاکارانه به جای شایسته سالاری و کارآمدی در آستانه انتخابات" می نویسد:
دولت يازدهم در حالي كه با «تشكيل وزارت زنان» به جهت «بازگرداندن حقوق ضايع شده زنان» روي كار آمد، ضمن بازگشت به عقب از وعده‌هاي انتخاباتي خود، سير صعودي انتصاب مديران زن را در آستانه انتخابات در پيش گرفته است.
يكي از موارد قرباني شده انتخاباتي كه فعالان حوزه زنان را نسبت به پررنگ شدن نقش آنان در مشاغل تصميم‌ساز و تصميم‌گير اميدوار كرد، قائل شدن سهمي براي زنان در مشاغل مديريتي از سوي حسن‌روحاني بود.
با گذشت بيش از سه سال از دوران رياست‌جمهوري و در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم شعار وي در اين حوزه نمود چنداني نداشته و تنها به برخي اقدامات نمايشي اكتفا شده است كه تنها مي‌تواند به كار انتخابات سال آينده بيايد، چنان كه اخيراً وزارت ارتباطات نيز انتصاب مديران زن در اين وزارتخانه را داراي يك ركورد بي‌سابقه معرفي كرده است !
 
*شگرد تبليغاتي پيشا انتخاباتي
مشاور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در امور زنان و خانواده در حالي گفته است كه تعداد زنان در مناصب مديريتي اين وزارتخانه و سازمان‌هاي تابعه آن در كل حدود دوبرابر افزايش يافته و تعداد زنان در مديريت‌هاي ارشد مثل مدير‌كلي بيش از سه برابر رشد كرده است كه به رغم اين اقدامات نمايشي به شيوه شگرد تبليغاتي پيش از انتخابات، بارقه‌هاي اميد ميان فعالان زن هر روز بيشتر از قبل خاموش مي‌شود.

*از تشكيل وزارت زنان تا حذف الزام دستگاه‌ها براي داشتن مشاور در امور زنان
در مقابل دولت يازدهم با شعار «تشكيل وزارت زنان» به جهت «بازگرداندن حقوق ضايع شده زنان» روي كار آمد اما تحقق اين وعده نيز به محاق فراموشي فرو رفت تا اينكه شهيندخت مولاوردي، معاون روحاني در امور زنان در پاسخ به پيگيري‌هاي خبرنگاران گفت: «اين وعده در برنامه‌هاي مكتوب آقاي روحاني وجود ندارد و ظاهراً در سخنراني ايشان مطرح شده بود.»
جالب است كه دولت يازدهم در همان ابتدا حذف الزام دستگاه‌ها براي داشتن مشاور امور زنان را كليد زد اما بعد از ابراز مخالفت‌ها به اين روند، به چند انتصاب محدود بسنده كرد كه بعد‌تر هم مشخص شد حكم اين مشاوران در وزارتخانه‌ها برخاسته از نسبت‌هاي فاميلي (همسر وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور بانوان) بوده است.  هرچند كه عدم حضور يك زن در جايگاه وزارت، با توجه به پيشينه‌اي كه از وعده‌هاي انتخاباتي وجود داشت، انتقادات زيادي را متوجه رئيس دولت يازدهم كرد اما به رغم شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني و اظهارنظرهاي ايشان در ديدار با فعالان زن، تيرماه سال جاري با دستور رئيس‌جمهور، الهام امين‌زاده از سمت معاون امور حقوقي رئيس‌جمهوري بركنار و به عنوان دستيار حسن روحاني در امور حقوق شهروندي منصوب شد كه اين خود گوياي عقب‌نشيني آشكار دولت است.
 
*واپس‌گرايي دولت

كم‌توجهي دولت يازدهم به مسئله حضور زنان در مناصب مديريتي، بعد از استعفاي سه تن از وزراي دولت در قالب سهم‌خواهي جامعه زنان بروز و ظهور يافت تا جايي كه حتي موافقان دولت نيز با بررسي شعارها و عملكرد دولت يازدهم در انتصاب زنان در پست‌هاي مديريتي، ساختار مردانه دولت يازدهم را مخالف با شعار اعتدال و عدالت دانستند، اما نتايج اين تلاش‌ها و انتظارات خوشايند نبود و زنان باز هم از ورود به كابينه بازماندند.  اكنون نيز در آخرين ماه‌هاي فعاليت دولت يازدهم و در آستانه انتخابات، بار ديگر دولت به فكر همراهي و حمايت بخش عمده‌اي از زنان افتاده است كه بر همين اساس براي پاسخ دادن به سر و صداهاي قبلي، با ذبح شايسته‌سالاري در انتصاب‌هاي خود، كيفيت را قرباني كميت كرده و دست به اقدامات نمايشي در برخي وزارتخانه‌ها زده است.  هر‌چند كه به ظاهر اين ارائه آمار‌هاي كمي از سوي وزارت ارتباطات در انتصاب مديران زن مناسب به نظر مي‌رسد اما با توجه به حاكم شدن فضاي انتخاباتي در جامعه و دستگاه‌ها، اين تغييرات نتيجه‌بخش خواهد بود؟ فارغ از اين امر، اساساً اين انتصاب‌ها و سرنا و كرنا سر دادن آمارها، برخاسته از نگاه ارزشي دولت در بحث‌هاي شايسته‌سالاري بوده يا تنها استفاده ابزاري از انتصاب زنان با هدف كسب منافع انتخاباتي است؟
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *