شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

تاکتیک فعلی دولت جدید آمریکا درباره توافقنامه هسته ای/ تکرار نقض های پرسود برجام جای تبعات لغو کامل

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 501572
ترامپ دیگر به فکر پاره کردن برجام نیست بلکه در تلاش است از آن به نحو احسن استفاده کند. ترامپ خواهان تحریم جمهوری اسلامی ایران بود و برجام را مانعی در این راه می دید ولی هم اکنون وی و همفکرانش به اذعان خود هم تحریم و هم برجام را حفظ می کنند.
تاکتیک فعلی دولت جدید آمریکا درباره توافقنامه هسته ای/ تکرار نقض های پرسود برجام جای تبعات لغو کامل
دولت تدبیر و امید هر آنچه که داشت در سبد برجام گذاشته است. دولت در این امید به سر می برد که تا جایی که امکانش باشد به سوی برجام گام بردارد تا شاید بدین گونه گشایشی در کشور ایجاد کرده و راهی برای ادامه حیات دولت بیابد.
به گزارش جهان نيوز، اما ترامپ برای دولت یازدهم به مثابه کابوسی است که دولتمردان حال هر شب به تماشای هنرنمایی های وی می نشینند و سراسیمه منتظر اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا و سیاست وی در خصوص برجام هستند.

البته ترامپ آن مرد دیوانه ای که آمریکایی ها می گویند نیز نیست. پشت سر ترامپ پرهیاهو برنامه ای منسجم و هوشمند برای برجام نهفته است. برنامه ای که هم تحریم ها را افزایش می دهد و هم برجام را نقض می کند.
در ایالات متحده اکثر کارشناسان بر این موضوع که ایران سال‌ها از برنامه هسته ای خود عقب افتاده است متفق القول هستند و از اینکه دولت اوباما بدون جنگ توانسته است به این دستاورد بزرگ دست یابد به خود می بالند.

چند روز گذشته 22 نفر از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و کنگره با نگارش نامه‌ای خرسندی خود را از تصمیم دولت کشورشان برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند. 8 نفر از امضاکنندگان این نامه حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به برجام نیز اعلام کرده‌اند. 
پنجشنبه گذشته نیز لی زلدین، روسکام، لئونارد لانس و لامبورن نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، پیش‌نویس طرح موسوم به «تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران، 2017» را به مجلس ارائه کردند.

کن واینستین مدیر اندیشکده هادسون گفته است: "واکنش دولت ترامپ به ایران نشان میدهد دوران رویکرد نرم اوباما تمام شده است."
موضوع تحریم های غیرهسته ای به بهانه هایی همچون آزمایش موشک های بالستیک، حمایت از تروریست و نقض حقوق بشر، در مواضع سیاستمداران آمریکایی به کرات دیده می شود. تحریم های هوشمندی که عباس عراقچی را از شکایت ایران در نشست بررسی نقض صریح برجام، منصرف کرد. زیرا شکایت به کمیسیون مشترک خسارت بارتر از فریادهای توییتری دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

آمریکایی ها با سیاستی هوشمندانه در نظر دارند تا علاوه بر تداوم توقف فعالیت های هسته ایران، تحریم های شدید تری را به بهانه های مختلف علیه جمهوری اسلامی وضع نمایند. که در این برنامه همانطور که رویترز نیز نوشت (یکی دیگر از منابع آگاه مورد استناد رویترز هم گفته است که دولت ترامپ همچنین تلاش خواهد کرد تا آژانس را به انتشار گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر وادار کند.)، با اعمال فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اعمال فشار به شورای امنیت برای تصمیم های سختگیرانه در قبال ایران گام بر می دارد.

ترامپ دیگر به فکر پاره کردن برجام نیست بلکه در تلاش است از آن به نحو احسن استفاده کند. ترامپ خواهان تحریم جمهوری اسلامی ایران بود و برجام را مانعی در این راه می دید ولی هم اکنون وی و همفکرانش به اذعان خود هم تحریم و هم برجام را حفظ می کنند. اینگونه هم سطح تحریم ها بالا می رود هم موضوع هسته ای ایران در سطحی به مراتب پایینتر از شرایط عادی باقی می ماند.

برجام برای دولت به مثابه نفسی در جان خسته می ماند لذا بقای برجام را تحت هر شرایط حداقل تا انتخابات دنبال می کند. آمریکا قانون تحریمی ایران را تمدید کرد، تمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی، از مقام معظم رهبری تا سران قوا بر نقض صریح برجام در صورت حتی توقف مفاد مخالف با برجام تاکید داشتند. ولی قانون تحریمی اجرا شد و دولتمردان همچنان گامی فراتر از برجام برنداشتند. دولت ترامپ 12 شرکت و 13 شخصیت را به بهانه های غیرهسته ای تحریم کرد ولی صدایی از دولت بلند نشد و تک صداها نیز با همه اوصاف بر بقای برجام تاکید داشتند. رئیس جمهور آمریکا قانون منع صدور روادید را برعلیه ایران و شش کشور دیگر صادر کرد و این مسئله نقض مصرح برجام بود ولی حتی یک عمل خلاف برجام از دولتمردان شاهد نبودیم.
ظاهرا ترامپ نیز این مهم را فهمیده است که دولت ایران حاضر نیست برجام را کنار بگذارد زیرا در این بیابان بی آب و علف برجام، چوب خشکی از درختان سیب و گلابی برجام نیز نعمت است.

دولت جدید آمریکا در پشت ژست پاره کردن برجام مرتب آن را نقض می کند و همزمان تحریم ها را نیز افزایش می دهد، بدین ترتیب رئیس جمهور جدید آمریکا دیگر نیازی نیست نگران تبعات لغو برجام از طرف کشورش به صورت یک طرفه باشد زیرا خیلی از خواسته هایش را با نقض برجام بدست می آورد و نیاز به لغو کامل آن نیست!
به همین دلیل اگر ترامپ برجام را پاره کند برای منافع ایران بهتر از این است که مرتبا با نقض آن ضررهای بیشتری نصیب کشور شود و از این ور در داخل برخی نیز به اینکه برجام تنها به مثابه یک تیکه کاغذ ظاهری باقی مانده همچنان دلخوش باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *