جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۷

بزرگترین بحران جبهه اصلاحات در انتخابات آتی ریاست جمهوری

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 501273
با توجه به شرايط موجود و آراي منفي روحاني به خاطر عملكرد ضعيف دولت در حوزه هاي اقتصادي، سياست خارجي و اجتماعي حضور نامزدهاي پوششي و در سايه در سال آينده غيرقابل اجتناب خواهد بود ولي اصلاح طلبان به دنبال آن هستند كه نامزد پوششي قابل اطمينان باشد و در مراحل حساس انتخابات با يك اشاره انصراف دهد
بزرگترین بحران جبهه اصلاحات در انتخابات آتی ریاست جمهوری
جريان سياسي اصلاح طلب براي سال آينده كار سختي را در پيش دارد و قصد هم ندارد تمام تخم مرغ هايش را در سبد روحاني بگذارد.
به گزارش جهان نيوز، انتخابات سال آينده از حساسيت بالايي برخوردار است. همزمان با انتخابات رياست جمهوري، انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز برگزار خواهد شد. از همين رو اصلاح طلبان قصد دارند تا نتيجه حداكثري را كسب كنند و علاوه بر رياست جمهوري، اكثريت اعضاي شهر را در كلانشهرها هم به دست آورند.
به همین دلیل علاوه بر اقدامات ميداني حاميان دولت يازدهم در بسيج نيروها در شبكه هاي اجتماعي و به ويژه تلگرام و همچنین خريد صدها كانال، اصلاح طلبان نيز با توجه به درك فضاي سلبي آراي روحاني راهكارهايي را براي انتخاب مجدد وي و حتي معرفي نامزدهاي پوششي در دستوركار قرار داده اند.   
يكي از واهمه هايي كه زعماي اصلاح طلب دارند اين است كه براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته، آراي منفي روحاني به بالاي 40 درصد رسيده است و ضرورت معرفي كانديداي در سايه براي اين طيف باعث تكاپو براي معرفي نامزدهاي در سايه شده است.
احتياط ايجاب كرده كه اصلاح طلبان بر نام چند گزينه دست بگذارند و در کنارش همانند گذشته خطوط قرمزي نيز بر اسامي مانند عارف بكشند. این در حالیست که عدم تمایل به عارف اصلاح طلبان را با بحران گزینه روبه رو کرده است. اما مهمترين گزينه هايي كه برخی لیدرهای اصلاح با آنها صحبت کرده اند، علي مطهري و مسعود پزشكيان هستند.
گمانه زنی برای حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات نیز بسیار بعید است زیرا وی حاضر نیست با روحانی به رقابت بپردازد. هر چند در عين حال گزينه جهانگيري با مقاومت هاي در ميان بخش های از اصلاح طلبان نیز مواجه شده است.
در سوي ديگر با وجود اصرار برخي از سران اصلاح طلب براي حضور مسعود پزشكيان،‌نائب رئيس مجلس در انتخابات رياست جمهوري، وي تاكنون چندان تمايلي به آن نشان نداده و خود را در حد و اندازهاي رياست جمهوري نمي داند. مولفه هايي كه از سوي زعماي اصلاح طلب براي اعلام كانديداتوري پزشكيان عنوان شده براين اساس است كه وي قادر به جذب آراي استان هاي آذري زبان است و همچنین وجهه مناسب تری نسبت به دیگر چهره های اصلاح طلب در تهران در افكار عمومي دارد.
شاید هم به همین دلیل بود كه پزشكيان در مصاحبه اخير خود با روزنامه آفتاب يزد حمايت هاي سنگيني از دولت يازدهم كرد و حتي دست به توجيه سازي حقوق هاي نجومي زد. اينكه آيا وي در آينده مجاب به حضور به عنوان نامزد پوششي روحاني شود، بستگي به شرايط خواهد داشت ولي با توجه به حمايت هاي بي مبناي پزشكيان از دولت يازدهم به نظر مي رسد وي در حال نزديك شدن به تصميم گيري نهايي است. در اين بين علي مطهري نيز در حال ارزيابي موقعيت براي آمدن يا نيامدن درعرصه انتخابات سال آينده است.
با توجه به شرايط موجود و آراي منفي روحاني به خاطر عملكرد ضعيف دولت در حوزه هاي اقتصادي، سياست خارجي و اجتماعي حضور نامزدهاي پوششي و در سايه در سال آينده غيرقابل اجتناب خواهد بود ولي اصلاح طلبان به دنبال آن هستند كه نامزد پوششي قابل اطمينان باشد و در مراحل حساس انتخابات با يك اشاره انصراف دهد، ‌امري كه براي عارف در سال 92 با اكراه صورت گرفت و هزينه هاي بسياري براي جريان اصلاح طلب به دنبال داشت. اما مساله اساسی این است که اصلاح طلبان اولا گزینه های وفادار و مطیع و همسوشان شانسی در افکار عمومی ندارد و دوم نیز اینکه گزینه های هم که شانسی برای کاندیداتوری دارند افرادی نیستند که بتوانند کامل او را مدیریت کنند. البته از سال 92خود اصلاح طلبان نیز پذیرفته اند که ظرفیت وجودی شان برای معرفی کاندیدای مستقل نیست و فقط می توانند به عنوان متغییری در کم کردن و یا افزایش آرا در اختیار برخی کاندیداها باشند و ظاهرا به ایفای همین نقش برای انتخابات آتی بیشتر اجماع دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما نگران چبهه خودتان باشید جبهه اصلاحات و روحانی کاملا با هم هماهنگن و پیروزی قطعی در انتظارشان
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش این دوره روحانی حتی در مقابل آرای باطله هم شکست خواهد خورد.
صادق
Iran, Islamic Republic of
از دولت تزویر و ریا بدم میاد ولی واقعیت تلخ اینه که چند دستگی بین اصول گراها و عدم توافق بین هم، مانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این روحانی است که بازهم با هفت دهم درصد رئیس جمهور می شود و ما باید چوب این عدم به توافق رسیدن را بخوریم.
Iran, Islamic Republic of
دلتونو خوش كنين تا بلاي سال 92 سرتون بياد
Iran, Islamic Republic of
سلام / به نظر من دیگه به این دوقطبی کاذب اصلاحات اصولگرا دامن نزنید /تا موعد انتخابات همه جریان های سیاسی به دو دسته انقلابیون ولیبرال ها تقسیم میشن جریان لیبرال مدل مستقلی از اون چیزی که در غرب پیاده شده وشکست خورده نداره اما جریان انقلابی به طور جدی مدل جایگزین بر اساس اموزه های دینی به خصوص برای مشکلات اقتصادی و فرهنگی داره/به این نکته توجه داشته باشید اصول گرا بودن لزوما به معنی انقلابی بودن واصلاحطلب بودن لزوما به معنی لیبرال بودن نیست هرکس خودش باید انتخاب کنه راهشو
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاسبین برجام به جای اعتماد به خدا به کدخدا اعتماد کردند
Iran, Islamic Republic of
عجب!!!!!!