پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۲۴

در حاشیه اخلاق سیاسی تکراری مسعود پزشکیان/ ژست اخلاقی درست درباره سران فتنه چیست؟

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 500921
آقای پزشکیان همیشه از این دریچه اخلاقی ورود می کنند که اخلاق این است که عدالت را درباره افراد رعایت کنیم و درکنار بدی ها از خوبی های افراد بزرگ نیز بگوییم. حال این سوال پیش میاید که عدالت بزرگ تر کدام است؟ زیرا برای آقای پزشکیان که گرفتار مغالطه و فرض های غلط شده اند، حداقل پاسخ وی به این سوال برای خود ایشان راهگشا می باشد.
در حاشیه اخلاق سیاسی تکراری مسعود پزشکیان/ ژست اخلاقی درست درباره سران فتنه چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: «نباید این‌ همه نامرد باشیم که خدمات موسوی و لیدر اصلاحات را برای «چند اشکال» نادیده بگیریم!»
این ها بخشی از اظهارات به ظاهر اخلاقی آقای مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است.
«مسعود پزشکیان» از نمایندگان اصلاح‌طلب و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرده است: کسانی که در این مملکت تلاش کرده‌اند را باید قدر بدانیم. آیا کسی از هاشمی، خاتمی و موسوی بیشتر به این نظام خدمت کرده است؟ این افراد همگی عیب‌هایی هم داشته‌اند اما قطعاً نکات مثبت فراوانی نیز داشته‌اند. نمی‌گوییم که این افراد هیچ عیب و نقصی نداشته‌اند، همه عیب دارند اما هرچه در چنته داشتند، برای مردم و انقلاب گذاشتند.
وی تصریح کرده است: عیب‌ها و ایرادهای این افراد را ببینیم اما زحمات و خدماتش را نادیده نگیریم. نباید اینقدر نامرد باشیم که همه خوبی‌ها را به‌خاطر چند اشکال نادیده بگیریم.
اما درباره ابعاد فتنه 88 آنقدر اسناد منتشر کرده اند و آنقدر سران فتنه در سال 88 در بیانیه هایشان از اهداف خود از ایجاد اغتشاشات در آن سال آنچنان شفاف قلم فرسایی کرده اند که بعید است چهره مطلعی همانند آقای پزشکیان که سابقه سالها نمایندگی مجلس و حتی وزارت را دارند، از آن بی خبر باشند و بعد بزرگ ترین فتنه پس از انقلاب را در حد یک اشکال بدانند.
زیرا تا این حد بی اطلاعی را نمی توان در اینباره توجیهه کرد ولی با توجه به اینکه عموما و به صورت تکراری آقای پزشکیان در سخنان جنجالی خود تلاش می کنند از دریچه یک ژست اخلاقی مواضع خود را بیان کنند، باید از همین دریچه هم سخنان وی را مورد نقد قرار داد.
البته قواعد دینی درباره قیاس خوبی و بدی افراد وزن کشی های خاص خود را دارد و روایت های فراوان از سرگذشت افراد بزرگی در تارخ اسلام و ماقبل آن در ادیان بزرگ الهی وجود دارد که گاه با گرفتن یک موضع بد در یک بزنگاه مهم عاقبت بخیر نشدند.
اما جدا از اعتقاد به این مبانی که اینگونه ژست اخلاقی گرفتن را باطل می کند، ژست اخلاقی درست در اینباره چیست؟
آقای پزشکیان همیشه از این دریچه اخلاقی ورود می کنند که اخلاق این است که عدالت را درباره افراد رعایت کنیم و درکنار بدی ها از خوبی های افراد بزرگ نیز بگوییم.
حال این سوال پیش میاید که عدالت بزرگ تر کدام است؟ زیرا برای آقای پزشکیان که گرفتار مغالطه و فرض های غلط شده اند، حداقل پاسخ وی به این سوال برای خود ایشان راهگشا می باشد. اما عدالت بزرگ تر کدام است؟ رعایت حدود الهی یا مثلا گفتن چند خوبی (به فرض باطل نشدن و یا حتی فرض خیلی بزرگ بودن این خدمات) از برخی سران فتنه؟!
آیا عدالت بزرگ تر رعایت منافع یک نظام اسلامی ودیدن و محاسبه کردن هزاران رنج اقتصادی مردم که مستقیما به علت کاری بودن ضربه فتنه گران به کشور بود، نیست؟ می شود مدعی اخلاق گرایی بود و همزمان خیانت چند نفر را (با همه سوابق قابل تحسین شان) به یک نظام اسلامی و حدود الهی و همچنین میلیون ها فرد که آسیب دیده اند ترجیح داد؟ این روش سیاسی با کدام  مکتب اخلاقی جور در می آید؟
مگر غیر از این است که ژست اخلاقی درست این می باشد که به حکم خداوند درباره برخی از سران فتنه راضی بود! به همین سادگی!
حکمی که آقای پزشکیان اگر از یک کارشناس رده چندم قضایی نیز درباره برخی از سران فتنه بپرسند خواهند شنید: محاربه!
اما آخرین نکته اینکه آیا اخلاق غیر از راضی بودن به حکم خداوند است؟ قطعا نیست، مگر اینکه ژست اخلاقی مان سیاست زده باشد یا در منجلاب یک اخلاق لیبرالی گرفتار باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با فتنه فتنه كردن به جايي نميرسي جهان جان مردم به صراحت نظرشونو تو مراسم تشييع هاشمي گفتن فاعتبرو يا اولي الابصار
United States
منم معتقدم به جایی نمیرسن بلکه به ضررشونم تموم میشه
Iran, Islamic Republic of
فتنه فتنه رو (کسی که شماها جدیدا از روی ریاکاری و خیلی تصنعی به ایشون میگین "آقا" و البته خیلیها هم از روی ایمان و اعتقاد قلبی ایشان را "امام خامنه ای" میدانند) میفرمایند، جهان و سایرین فقط نظرات ایشان را منتشر میکنند.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
اگر می خواهی نظر مردم را بدانی تشییع جنازه هاشمی را با تشییع جنازه آتش نشانها مقایسه کن
Iran, Islamic Republic of
لطفا مراسم تشییع جنازه آتش نشانان شهید را به سیاست ربط ندین
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اولا مردم ايران فقط مردم تهران نيستند و توي انتخابات مجلس ديديم كه تنها دوره اي بوده كه مجلسي كه پس از تشكيل دولت تشكيل ميشه هم حزبي دولت نيست. با وجود اينكه در تهران مردم ليستي راي دادند و تمامي ليست 30 نفره راي آوردند ولي در شهرستانها عموما منتقدين دولت راي آوردند.
دوما بايد ببينيم كه راه درست چيه و صراط مستقيم چيه؟
ايا اعتماد و دل سپردن به خدا مهمه يا كدخدا؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مشکل امثال شماها اینه که قبل از محاکمه حکم صادر میکنید؛ پس شما نمیتوانید قاضی باشید! حرف دکتر پزشکیان هم همینه: برخورد باندازه جرم. احمدی نژاد راس فتنه و یا حداقل یکی از باعثان فتنه بود ولی میشود عضو مجمع تشخیص مصلحت. این یعنی تناقض؛ یا نمیفهمید که بعید میدانم و یا خودتان را زده اید به نفهمی که دراینصورت واویلا
Indonesia
دلیل شما برای دخالت احمدی نژاد در فتنه چیست؟؟ در ضمن اگر عضو مجمع شدن کسی نشان عدم عدالت است هاشمی که پیشتر و بیشتر عضویت مجمع را داشته است
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد که برنده انتخابات بود و زیر میز بازی نزد بلکه فتنه کار بازنده انتخابات بود که تحمل شکست و باخت را نداشت و زیر میزبازی زد.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شما از رهبر معظم انقلاب بیشتر اطلاع دارید؟ ایشان منصوب رهبری در مجمع هستند و جالبه بدوید که رییس دولت اصلاحات به دلیل خیانتهایی که کردند به عضویت مجمع منصوب نشدند.
در ضمن فتنه را شیطان بزرگ طرح ریزی کردند و اصلاح طلبان سینه چاک شیطان اجرا کردند. خاطرات هیلاری کلینتون را مطالعه کنید متوجه می شوید. البته اگرخود را به خواب نزده باشید. فاعتبروا یا اولی الابصار
Iran, Islamic Republic of
شما ظاهرا خودتان را به نفهمی زده اید که فکرمی کنید احمدی نزاد علیه رای خودش فتنه کرده است!
فتنه را دار و دسته وابسته به سفارت انگلیس، بهایی ها، ایرانیان اسرائیلی، سلطنت طلب ها و یک مشت نفهم همیشگی بازی خورده علیه انقلاب و نظام راه انداختند که البته مکرشان بخودشان برگشت و برای ابد مثل منافقین برچسب فتنه گر روی پیشانی نحسشان کوبیده شد.
مردم هم منتظر اچرای عدالت در مورد همه بانیان و آمران فتنه هستند.
علی
Iran, Islamic Republic of
استثنائا این مطلبتون درسته ولی هنوزم معتقدم شما مریضید.
Iran, Islamic Republic of
و شما احتمالا دکترید! نه؟ پروفسور
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا دكان فتنه هنوز براي بعضي ها بسته نشده است
ازديدگاه شما هر كس با شما نيست فتنه گر است
اين كاسبي شما براي انتخابات هم
اثري ندارد
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا دكان فتنه هنوز براي بعضي ها بسته نشده است
ازديدگاه شما هر كس با شما نيست فتنه گر است
اين كاسبي شما براي انتخابات هم
اثري ندارد
Iran, Islamic Republic of
بدون هیچ شک و شبهه ای روحانی رییس جمهور بعدی خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
حالا جای یه خورده شک بذاری بد نیست. آره.
جلیلی انقلابی
Iran, Islamic Republic of
بله. اون فتنه گر ملعون که هنوز انتخابات تمام نشده با یه شبکه بیگانه مصاحبه میکنه که من پیروز شدم!!! ویا اون شخصی که تو جماران در حال انداختن رای تو صندوق میگه اگر موسوی ملعون رای نیاورد حتما تقلب شده! و ۸ ماه مملکت رو به اشوب کشیدند عکس امام رو پاره کردین ، ظهر عاشورا مانند یزیدیان هلهله وکف و سوت راه انداختین ، وحتی اسنادی جدیدا منتشر شده که مامان هیلاریتونم حامیتون بوده. واین نشان دهنده ان هست که این فتنه گران نه تنها با ما وبا انقلاب نیستند بلکه حتی با دین خدا وامام حسینش هم نیستند بلکه با یزیدیان زمانند.اگر این فتنه وبراندازی نظام نیست پس چیه!؟ جوابتونو هم مردم در ۹ دی دادند وحماسه ای دیگر افریدند. مکر خداوند شامل حال انهایی شد که مکر اندیشیدند ودر فکر پایمال کردن خون شهدایی بودند که با خدا معامله کردند والحق برانصاف خداوند هم در بزنگاه از نظام اسلامی ایران که برای تحققش هزاران شهید تقدیم شده ، بخوبی مراقبت کرد. وحضرت اقا فرمودند که به اسم فتنه حساسند وایشان میگویند فتنه . والبته از شماهایی که این فتنه رو در حد دعوای انتخاباتی تنزل دادید انتظار نمیره که ان بخش از سخنان رهبری عزیز که بر خلاف اعتقادات شماست رو بشنوید ومصداق همان افرادی هستید که قران میفرماید : صم بکم عمی فهم لا یرجعون.
پتک اندیشه
Iran, Islamic Republic of
یکی از روش های اینها برای همراه کردن مردم با خودشون، مغالطه‌ست. خیلی ها رو هم با این مغالطه ها گمراه کردن و این رویه همچنان ادامه خواهد داشت. و شما به خوبی به این حربه اشاره کردین. آفرین!
اونی که برای پیشبرد اهدافش از دروغ و مغالطه استفاده می کنه، حق نیست؛ باطله.
و السلام علی من اتّبع الهدی
Iran, Islamic Republic of
فک کردم محافظه کار شدی جهان جون . . .
خوبه که هنوز همون جهانه خوبه سابقی
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبتمون را بخیر کنه
Iran, Islamic Republic of
ما هم حكومت چپ را ديديم وهـم راست راتنها نتيجه عملكردشان نااميد كردن مردم است وشادكردن دشمنان
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
باسلام آقای دکترشنیدم شما ازهمسنگران شهیدباکری بودیدتصورکن شب عملیات اقامهدی شمافرستاده براش کمکی بیاری بعدشمااشتباهی بری دشمن براش بیاری؟ یعنی اینکه تمام رشته هااونهاروپنبه کردی؟!بینی بین الله به اینجورادم چی میگی دوست یادشمن واثرخدمات سابقش میشه؟؟والسلام
علی
Iran, Islamic Republic of
ای بابا هم تو افسایده