سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۶
۱۵

در حاشیه دستور تشکیل "هیئت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه پلاسکو"

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 500502
این انتقاد همچنان باقی می ماند که چرا جناب رئیس جمهور اینچنین اقدامات خوبی (تشكيل هیئت ویژه گزارش ملي) را برای موارد مشابه نیز در این سالها در نظر نمی گرفتند؟
در حاشیه دستور تشکیل "هیئت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه  پلاسکو"
رئيس جمهور در يك اقدام فوري و بي سابقه، دستور تشكيل هیئت ویژه گزارش ملي بررسی حادثه ساختمان پلاسکو را براي بررسي علل و عوامل آن صادر كرده كه اقدام شايسته ای است ولی در چند سال اخير نيز چنين مسئوليت شناسي هايي از سوي جناب روحاني بیشتر انتظار می رفت.

به گزارش جهان نيوز،  پلاسكو فروريخت اما آوار آن تنها بر سر آتش نشان هاي فداكاري كه براي نجات جان مردم و حفاظت از مال آنها ورود كرده بودند نريخت بلكه عواملي از بيرون در صدد بهره برداري هاي سياسي از آوارهاي پلاسكو بودند و همچنان هستند.

هرچند آتش سوزي و ريزش پلاسكو در اين سطح در كشور بي سابقه بود و بايد اذعان كرد مديريت اين بحران كارنامه تقريبا موفقي درآواربرداري و پيدا كردن پيكر شهداي آتش نشان و شهروندان داشت.

اما در همان ساعات اوليه حادثه، ‌درحالي كه بسياري از آتش نشان ها زير آوار بودند و صدها نيرو در حال خاموش كردن آتش و شروع عمليات آواربرداري، رئيس جمهور در پيام كوتاهي از وزير كشور خواست عوامل و مسئولين حادثه را به سرعت معرفي كند!

اين تعجيل در معرفي مقصران در همان ساعات اوليه بسيار جاي ترديد درباره اهداف و نيت هاي اصلي چنين تقاضايي داشت! اين موج با پيام مقام معظم رهبري مبني بر ادامه مجاهدت و رسيدگي به علل حادثه پس از آن،‌ فروكش كرد، با اين وجود رسانه ها و جريان هاي حامي دولت به صورت صريحي در پي مقصريابي بودند و تنها در فاصله يك روزه از آواربرداري،‌ رئيس جمهور دستور تشكيل هیئت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه را با حضور ده تن از اساتيد دانشگاه ها صادر كرد تا «بررسی علل و عوامل وقوع آتش ‏سوزی و فرو ریختن ساختمان»، «نحوه مدیریت محیطی حادثه»، «کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت
درست است كه افكار عمومي منتظر گرفتن پاسخ هايي درباره علل و عوامل حادثه پلاسكو هستند اما افكار عمومي در بسياري از حوزه ها و عملكردهاي دولت نيز انتظار تشكيل كميته هاي حقيقت ياب دارند تا علل و عوامل برخی فجايع در حوزه مسئوليت هاي دولت تدبير و اميد نيز مشخص شوند!
بحران»، «راه‌های پیشگیری از تکرار آن» و «اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم» را طي گزارشي تا دو ماه آينده ارائه دهند.

چنين اقدامي در دولت تدبير و اميد بي سابقه بود. درحاليكه تنها سه ماه به انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا باقي مانده، تعيين زمان دوماه يعني دقيقا در زمان شروع فعاليت هاي  انتخاباتي جاي شك و ترديد درباره نيت هاي اصلي تشكيل اين هيت را ايجاد مي كند.

 اما به هرحال آيا رئيس جمهوري كشور نمي توانست در موارد مشابه ديگر كه فجايعی به مراتب بدتري از پلاسكو را در پي داشته اند، هيات هاي اينچنيني به راه مي انداخت. تشكيل اين هيات ها زماني مهم جلوه مي كرد كه شایبه انگيزه هاي سياسي پشت سر آن وجود نداشت. كاملا روشن است كه بخش های از دولت در حاليكه يكي از متهمان اصلي پلاسكو است در نقش مدعي العموم ظاهر شود تا کارهای دیگری هم بتواند انجام بدهد.

ديدن يا نديدن؛ مساله اين است!
اما وراي اين مورد،‌ براي بررسي عملكرد دولت در نزديك به 4 سال گذشته، چند هيات حقيقت ياب يا ويژه به راه افتاده تا افكار عمومي را از فجايع و عوامل آن آگاه كنند. حتي در مقابل كميته ويژه برجام در مجلس نهم،  دولت تا توانست سنگ اندازي كرد تا آنكه اين كميته ماهيت اصلي خود را از دست داد و در مجلس بعدي به كلي به فراموشي سپرده شد. مسئولان دولتي حتي در مقابل كوچكترين نقدي تاب و تحمل  ندارند چه برسد كه اجازه تشكيل هيات هاي ويژه براي معضلات و مشكلات روي داده در كشور را بدهند.

چرا دولتي كه ادعاهاي فراوان دارد، براي مردم مظلوم خوزستان و استان هاي غربي كشور كه درگير ريزگردها هستند، اقدامي صورت نمي دهد و هيات ويژه تشكيل نمي دهد. درست در زمانيكه مردم اين استان ها در زير آوار گردو خاك ها در مرحله خفگي به سر مي برند، معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در سفرهاي خارجي به سر مي برد و بايد كمپين هاي بزرگي از سوي افكار عمومي راه بيفتد تا ايشان زحمت بكشند و در اين مورد صحبت كنند!

درست در زمان آواربرداري پلاسكو، مردم سيستان و بلوچستان با سيل بزرگي روبه رو شدند و بسياري از خانه ها ومزارع ويران شد. در اين حادثه حتي يك هلي كوپتر براي نجات افراد گرفتار در سيلاب وجود نداشت و استاندار اين استان به خود اجازه مي داد تا  عنوان كند خسارت چنداني به مردم وارد نشده است! تا داد نمايندگان
رئيس جمهور بهتر است از وزیران کابینه اش درباره افزايش افسارگسيخته معضلات اجتماعي سوال كنند كه به چه دليل در اين سال ها نمودار آمار فقر، بيكاري،‌ اعتياد و طلاق به سقف چسبيده و اين گورخوابي ها در حوزه استحفاظي دولت چه معنايي مي دهند!؟
سيستان و بلوچستان بلند شود و عنوان كنند كه كسي به داد مردم اين استان نمي رسد! چرا رئيس دولت در اين زمينه هيات ويژه راه نمي اندازد تا به افكار عمومي درباره غفلت و كم كاري احتمالی مسئولان تحت امرش گزارش دهند!

در بحث وعده هاي اقتصادي دولت كه منتهي به ركود اقتصادي و نقدينگي بي سابقه، تعطيلي بسياري از صنايع وكارگاه هاي توليدي، افزايش معضلات اجتماعي و ... شده، آيا نبايد كميته يا هياتي ورود كند و در نقش مدعي العموم از دولت پاسخي بخواهد كه چرا بيهوده وعده داده و عملكردي نداشته است! رئيس جمهور بهتر نیست از وزيران کابینه اش درباره افزايش افسارگسيخته معضلات اجتماعي سوال كند كه به چه دليل در اين سال ها نمودار آمار فقر، بيكاري،‌ اعتياد و طلاق به سقف چسبيده و برخی از اين گورخوابي ها در حوزه استحفاظي دولت چه معنايي مي دهند!؟

درست و کاملا به حق است كه افكار عمومي منتظر گرفتن پاسخ هايي درباره علل و عوامل حادثه پلاسكو هستند اما افكار عمومي در بسياري از حوزه ها و عملكردهاي دولت نيز انتظار تشكيل كميته هاي حقيقت ياب دارند تا علل و عوامل برخی فجايع در حوزه مسئوليت هاي دولت تدبير و اميد نيز مشخص شوند!

زماني كه حادثه قطار تهران و مشهد روي داد، مسئولان دولتي و رسانه هاي حامي آن خود را به در و ديوار مي كوبيدند تا وزير راه آسيبي نبيند و با استعفاي صوري رئيس راه آهن، آخوندي نجات پيدا كرد.

چرا اينهمه مقاومت در مقابل استيضاح وزير راه و شهرسازي در مجلس دهم وجود دارد؟ چرا رئيس دولت با وجود آنكه تخلفات برادرش، حسين فريدون در قوه قضاييه در حال بررسي است و نمايندگان مجلس ليست بلندبالايي از لابي ها و ارتباطات فريدون با متخلفان اقتصادي ارائه كرده اند،‌ حسن روحاني زمینه مناسبی را برای رسیدگی به این پرونده فرآهم نمی کند؟

هزاران چراي ديگر در حوزه عملكردهاي دولت وجود دارد اما بي پاسخ مانده اند!

بنابراین چگونه افكار عمومي مي بايست به نيات دولت در بررسي علل و عوامل حادثه پلاسكو اطمينان كنند در حاليكه نيت هاي سياسي پشت سر آن قوي تر از اهداف تخصصي و فني به نظر می رسد؟ به همه دلایلی که گفته شد این انتقاد همچنان باقی می ماند که چرا جناب رئیس جمهور اینچنین اقدامات خوبی (تشكيل هیئت ویژه گزارش ملي) را برای موارد مشابه نیز در این سالها در نظر نمی گرفتند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
در مورد اینا خوبه : دکل گمشده، بابک زنجانی ، تاراج سرمایه کشور به دست سپاه
Iran, Islamic Republic of
بله برای اینا هم خوبه. ولی مشخص شد که دروغ بوده و دکل رو خود آقازاده های اصلاح طلب دزدیده بودند. اتهام زنی به سپاه هم اتفاقا از جنس همین سیاست بازی هاست.
Iran, Islamic Republic of
بابک زنجانی که از خودتون بود. چقدر دروغ و تهمت. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
Iran, Islamic Republic of
دکل گمشده که توسط دوست .... مزدور دزده شد، بابک هم که به ستاد بنفش خودتون کمک مالی کرده
Iran, Islamic Republic of
... اگر سپاه نبود الان اواره پلاسکو تکان نخورده بود فکر میکنی دولت عرضه داشت این آوار را جمع کند
Iran, Islamic Republic of
بابک زنجانی با کدام نماینده سپاه عکس یادگاری انداخته فعلا که اصلاح طلبان پاشون گیره
Iran, Islamic Republic of
اگر سپاه نبود کشور نبود . اگر سپاه نبود که تو سوریه و عراق با داعشیان بجنگند ناموس تو الان تو دست داعشی ها دست به دست می شد و سر از تن تو جدا شده بود
کاظم
Iran, Islamic Republic of
راستی فاجعه فرودگاه جده .فاجعه منا .سقوط دکل در مسجدالحرام. نقض برجام توسط امریکا .گنده گویی نخست وزیر انگلیس. ممنوع الورود شدن ایرانی ها به امریکا .عزت پاسپورت ایرانی . مسائل مربوط به اقای فریدون.و...... پیگیری میشود.
Iran, Islamic Republic of
عکس گویای مطلب است
Iran, Islamic Republic of
اولین اولویت کاری این کارگروه باید این باشد که حسین فریدون باید در محل ساختمان پلاسکو دادگاهی بشه .
Iran, Islamic Republic of
خیال همه باید راحت باشه که اگه حسین فریدون تخلف قابل توجهی داشت قوه قضاییه شجاع برای برخورد با او درنگ نمی کرد.
Iran, Islamic Republic of
با بده و بستان طرفین هرگز قوه قضاییه وارد این ماجرا نخواهدشد .
Iran, Islamic Republic of
چرا جنابشان برای فاجعه ملی قطار مشهد کمیته ملی تشکیل ندادند.
کمیته ای که ایشان تشکیل دادند آیا به اتهام وزارت کار و دولت در این فاجعه هم باید رسیدگی کند یا خیر؟
بنظر من چنین کمیته حقیقت یابی صرفا باید با دستور رهبری یا مجلس شکل گیرد نه رئیس قوه مجریه که خود متهم اصلی این فاجعه است.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی خود سازمان آتش نشانی است. زیرا ریختن آب بر روی ده ها تن پارچه باعث سنگین تر شدن و ریزش ناگهانی سقف ها شده است. از طرف دیگر، همه میدانند که ساختمان پلاسکو برای کاربری اداری ساخته شده بود و نه انبار کردن ده ها تن پارچه و لباس، پس شهرداری هم مقصر است.
Iran, Islamic Republic of
ریزش ساختمان بدلیل حرارت بالا و ذوب شدن جوشهای اسکلت فلزی ساختمان بوده و بدلیل کارگاهی بودن محیط پلاسکو وزارت کار مقصر حادثه و پلمپ نکردن محل است .